Yöheräily tekee masentuneeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tired
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tired

Vieras
Ongelmani on vauvan (5 kk) yöheräily. Vauva heräilee kaksi kertaa ja minun on vaikea saada enää unta öisin kun olen kerran herännyt. Viime yönä jouduin turvautua unilääkkeeseen. En imetä, joten lääke on siksi mahdollinen.

Mies joutuu heräillä myös paljon öisin, koska olen tyypiltäni sellainen, että yöheräily tekee olon alakuloiseksi ja jopa masentuneeksi. Jos nukun konaisen yön, ei merkkiäkään alakulosta ole.

Unelmissa olisi joskus toinen lapsi, mutta yöheräilyn kauheus pelottaa.

Onko muita äitejä, joille yöherääminen on yhtä tuskaa? Päivisin minun on vaikea saada unta, joten päiväunistakaan ei ole apua. Tottuuko tähän yöheräämiseen koskaan? Mitä keinoja (muuta kuin lääkkeet) on nukahtaa helposti sen jälkeen kun vauva on nukahtanut?

Olen huomannut, ettei ratkaisevaa ole heräilyjen määrä (tietysti jos niitä on jatkuvasti, niin silloin on) vaan juuri se, saako äiti unta heti syötön jälkeen. Itselläni on vaihtelevia kausia: joskus heräämiset eivät häiritse (nyt on menossa sellainen kausi), sillä nukahdan heti itse enkä ole herkkä vauvan äänille. Toisinaan en saa unta millään ja vain odotan, koska vauva taas herää. Silloin myös unen laatu on huonoa. Usein tästä tuleekin pieni kierre - öitä alkaa etukäteen pelätä ja silloin sitä vasta huonosti nukkuukin. Myös siihen keskittyminen, mihin aikaan ja kuinka usein vauva syö, aktivoi aivoja niin, ettei uni meinaa tulla.

Minä olen myös erittäin riippuvainen yöunista ja ne todella vaikuttavat suoraan mielialaani ja siten psyykkeeseen. Olen kuitenkin pyrkinyt muuttamaan omaa asennettani, sillä mitään unokouluja ei alle puolivuotiaille suositella. Heräämisethän ovat vauvalle ihan normaaleja, joten ongelma on meidän aikuisten. Siksi yritän tsempata itseäni ymmärtämään nukkumista vauvalähtöisesti ja näkemään tämän ohimenevänä vaiheena. Todella huonostinukkuville vauvoille on olemassa keinoja, joilla yöunta voi parantaa, mutta itse toivon, että vauvani oppii ajan myötä itse. Hän heräilee n. 2-3 krt yössä. Yleensä syynä on nälkä, mutta nyt on alkanut myös jutella ja naureskella sängyssään.

Me teemme usein niin, että mies nousee aamulla vauvan kanssa ja minä jatkan unia. Mutta meillä tosiaan niin, että minä imetän ja mies voi ainakin teoriassa nukkua yönsä. Menen myös hyvin aikaisin nukkumaan.

samaa mieltä kuin edellinen, voi kun onnistuisikin niin että herään vain kaksi kertaa yössä, meillä heräillään 4-6 kertaa yössä! 6kk vauva.
En valita yhtään, tietoisesti tähän tilanteeseen ajauduin, ja olen valmis kestämään kaiken!
Kyllä sitä sitten oppii nukahtamaan kun on tarpeeksi monta kuukautta valvonut, alkuun mlla oli myös ongelmaa nukahtamisen kanssa. Sitten sitä vaan oli niin väsynyt että otti vauvan viereen ja maitopullo suuhun ja näin nukahdettiin molemmat, jonnin ajan päästä sitä havahtui ja laittoi maitopullon yöpöydälle.
Yritä olla itse heräämättä liikaa, eli koita pitää silmiä kii niin paljon kuin mahdollista älä ajattele valmiiksi että kuinka sitä tästä taas nukahtaa vaan yritä pyyhkiä kaikki ajatukset pois. Hengitä erittäin rauhallisesti syvään ja kuuntele hengitystäsi, tämä toimii minulla!

Minulla saattaa juurikin kestää nukahtaminen niin kauan, että vauva ehtii herätä jo sen toisen tai kolmannen kerran. Pahimmillaan menee siis nukkumatta koko yö...Tämä siis nimerkille "..." . En haluaisi itsekään valittaa turhasta, mutta Ilonan tapaan olen riippuvainen yöunista.

Ehkäpä on pakko turvautua jonkin aikaa unilääkkeisiin, sillä muuten nukkumattomat yöt kostautuvat vauvan hoidossa ja sitä en missään nimessä halua.

Minuakin pelottaa yöt jo etukäteen ja nukkumatti väistää kun on pelokkaalla mielellä.

Meillä mies on erittäin aamu-uninen, joten hänestä ei aamuisin apua ole.

Vauvan heräämiseen vaikuttaa se, ettei vauva suostu joskus syömään päivisin ollenkaan. Maidot juodaan sitten yöllä.

Kärsin ihan samasta ongelmasta kuin ap. Täältä tulee sylikaupalla sympatiaa.

Ensimmäiset kahdeksan kuukautta vauvan syntymän jälkeen jouduin turvautumaan lääkkeisiin. En saanut unta vauvan herättyä, valvoin syöttövälejä ja välillä kokonaisia öitä. Menin aika huonoon kuntoon. Sitten vauvani alkoi nukkua yöt heräämättä ja yöunet palautuivat minullekin. Oloni kohentui hetkessä ja elämä alkoi taas hymyillä.

Tiedän tarkalleen, kuinka suuri vaikutus unettomuudella on mielialaan. Minä sain tukea erittäin ymmärtäväiseltä neuvolalääkäriltä, joka myös ymmärsi, että ilman lääkitystä en olisi pärjännyt.

Nyt lapseni on 1,5-vuotias ja aika ajoin herättelee öisin. Toisinaan otan puolikkaan unilääkkeen aamuyöstä, että pääsen takaisin uneen. Niinkuin lapsilla myös meillä aikuisilla nämä uniasiat ovat monella tapaa tempperamenttikysymys, johon ei kauheasti voi vaikuttaa. Minulle on annettu huonot unenlahjat ja tämän asian kanssa on vain elettävä.

Tsemppiä ap:lle. Kerro kuulumisia.

Täältä kanssa sympatiaa ap:lle toiselta samanlaiselta! Meilläkin on tuollainen vain kaksi kertaa yössä heräävä vauva ja ihan samat tuntemukset. Ei tästä unettomuusongelmasta oikein kehtaa valittaakaan koska ne kommentit on aina sitä samaa että teillähän menee tosi hienosti. Vauva siis nukkuu mutta äiti ei... Arvostan suunnattomasti koliikkivauvojen ja muiden huonosti nukkuvien vauvojen vanhempia sillä en käsitä kuinka he sen tekevät, itse sekoaisin varmasti.

Eli meillähän ei ole ongelmana se vauvan heräily vaan omat uniongemat. En uskalla unilääkkeita testata koska vauvan kanssa on muutenkin niin tokkuraista joskus aamuyöllä, pelkään että pudottaisin hänet tms. Monet neuvoo että kyllä sitä sitten oppii nukahtamaan kun tietää että kauan ei saa nukkua kuitenkaan... minulla se menee ihan päinvastoin. Kun tiedän että kohta parkaistaan taas niin en varmasti nuku. Paniikki lietsoo lisää paniikkia.

Onneksi tuo oravanpyörä toimii myös toistepäin eli hyvin nukuttu yö antaa vähän luottamusta lisää ja illalla ei hirvitä jo valmiiksi. Kai tästä jotenkin selvitään.

meidän vauva (nyt reilu 6kk) heräili 5kk asti kahden tunnin välein ja mulla kävi niin, että en edes enää osannut nukahtaa vaan olin ihan finaalissa rytmihäiriöiden ja oksettavan olon kanssa. Olo oli muutenkin masentunut ja aloitteeton ja iloton.

Pidettiin pieni unikoulu kesälomalla ja mummi heräsi antamaan tuttia vauvalle viikon ajan aamu viiteen asti ja siitä asti vauva alkoikin nukkumaan yöt yhdellä syötöllä. Luulen, että paikan ja hoitajan vaihdos unikoulua pidettäessä helpotti unikouluttajaa sekä vauvaakin tajuamaan uuden rytmin.

Joka tap, parin yön jälkeen minäkin jo nukuin sinne viiteen asti ihan hyvin, ja ei tarvinnut kuin pari hyvin nukuttua yötä niin olen sen jälkeen ollut kuin uusi ihminen. Kyllä yöunien arvo on arvaamaton. Ja jos vain mahdollista niin pyydä kummi, kaveri, täti, isovanhempi, naapuri tms auttamaan pariksi yöksi (antamaan tuttelia) ja mene itse muualle nukkumaan, koska sekin tekee ihmeitä.

Vaavi heräilee monta kertaa yössä , muttei tarvitse aina ruokaa , joten pieni parkaisu tma voi jättää huomiotta. Opin tämän kantapään kautta kun meinasi yöt mennä valvoen. Meillä on koliikki ja yöt menee väliin ympäri kämppää kävelessä -vaunutellessa tms. Onneksi tätä ei kestä kuin 3kk..näin on luvattu ja sen voimalla jaksan eteenpäin kohti yöunia..;) Tsemppiä siskot!
ps kokeilkaa vyöhyketerapiaa, jos on paljon itkuisuutta!

Miksi ihmeessä teit sen tenavan kun et jaksa herätä olisit ajatellut asiaa aikaisemmin.
Mä en valita vaikka herään 3-5 kertaa yössä en aina saa unta mutta tälläistä se elämä vaavin kanssa on

Meillä heräillään edelleen vaikka lapsi 11 kk. N. 5 kertaa on nukkunut yöllä niin että on herännyt vain kerran. Yleensä herää vähintään sen 2 kertaa. Koskaan ei ole nukkunut kokonaista yötä. Täälläkin menee välillä hermot... :/

Sympatiaa ap:lle!!! Puhu asiasta neuvolassa, oma jaksamisesi on kaiken a ja o. Meillä nyt 7 kk vaavi on heräillyt pahimmillaan 7-8 krt yössä, nyt taas vaihteeksi mennään kerralla tai kahdella (kop kop). Pahimmillaan olen viettänyt sängyssä kuusikin tuntia unta odottaen, ja sama meno jatkui, vaikka jätin vauvan hoitoon ja läksin itse muualle nukkumaan. Kun lopulta päädyin lääkäriin, todettiin minut yliväsyneeksi (liika väsyminen ei siis suinkaan paranna tuota nukkumisjuttua, päin vastoin). Nukahtamislääkkeillä ja lastenhoitoavulla hommasta on kuitenkin nyt selvitty voiton puolelle. Neuvolasta lähettivät myös psykologille, jotta synnytyksen jälkeinen masennus saatiin suljettua pois vaihtoehdoista.

Kriittisille kommentoijille haluaisin sanoa, että väsymys ja sen vaikutukset ovat tosi yksilöllisiä. 5krt/yö syövä vauva tuskin rasittaa äitiä, joka havahtuu vaan laittamaan nännin vieressään nukkuvan vauvan suuhun jatkaen uniaan muistamatta aamulla yöstä mitään kun sama syöttömäärä äidillä, joka ei saa nukuttua imettäessä eikä 2-3 tuntiin syötön jälkeen voi olla täysi katastrofi.

nimimerkki hulluko,
pysy asiassa. Nyt ei ollut kyse siitä että ei jaksa herätä vaan siitä että ei saa enää sen jälkeen unta. Et selvästikään tiedä mitä on unettomuus, onnea siitä.

Joo tosi ärsyttävää että tarvii tänne tulla piruilemaan!! Sehän on hyvä että itse jaksat heräillä/valvoa yökaudet eikä haittaa yhtään.. Se on kuule suuri ongelma jollei joskus saa nukkua kunnolla!! Toisilla se todellakin on VALVOMISTA eikä vain heräilyä!

Toisilla on apu lähellä eli joku sukulainen/ystävä voi kiperän paikan tullen auttaa. Eli tulee esim yöksi ja herää vauvan kanssa. Äidille ja isille vaan korvatulpat korviin =) Tämä auttaa ainakin hetkeksi=saa nukkua välillä kokonaisen yön. Meillä ei harmi kyllä ollut ketään joka olisi auttanut =(

Ap:n vauvakin on pian 6kk joten kannattaa aloitella unikoulua että nukkuis aamuun (tai ainakin lähelle) asti heräämättä. Itse tein sen virheen että odotin 1v asti......... siihen asti siis valvottiin. Minulla on se hyvä puoli että useimmiten nukahdin helposti sen jälkeen. Mutta paljolta valvimisilta oltaisiin säästytty jos sitä "koulua" olis aloitettu aikaisemmin. Nyt valvomista kesti pari tuntia ekana yönä, tokana ei tarvinnut enää edes nousta.. ja sen jälkeen meillä on nukuttu täysiä 11-12 tunnin yöunia!

Yhteistyössä