yöpullo

Nyt kaivataan kokemuksia ja neuvoja! Meidän 1,2 vuotias poika vaatii edelleen yöllä sitkeästi maitopullon. Usein se juodaan vasta "aamuyöstä" eli puoli kuusi, jonka jälkeen uni jatkuu vielä seitsemään. Useinmiten ensimmäinen yritys on kuitenkin jo kahden kolmen aikoihin. Tarjoamme sitkeästi tuttia ja peppuun taputtelua ym. Joskus auttaa ja poju vaipuu untenmaillle usein taas ei ja alkaa JÄRKYTTÄVÄ karjunta, jota jatkuuu ja jatkuu..kunnes pullo tulee.
Erinnäisten vieroitusyritysten jälkeen olen alkanut miettiä, että mitä, jos antaisi vaan mennä.. Poika nukkuu kuitenkin 12 tunnin yöunet. Kai se pullo jää pois ainakin ennen armeijaa..
 
Ihan sama meillä. Tyttö on 1v4kk ja edelleen aamuyöstä pullonsa haluaa. Annan ihan suosiolla. Näin takaamme koko perheelle kunnon yöunet :saint: Kai tuo jossain vaiheessa pullostaan luopuu :whistle:
 
twintwin
Moi!

Mun kaverin lapsi sai maitopullon vielä melkein 2-vuotiaana sänkyynsä yöllä. Illalla kuulema laitettiin ja aamuisin oli pullo tyhjä.
(En kyllä tiedä minkälaista maitoa pullossa seisottivat.)
Voihan noin pitkien unien jälkeen jo nälkäkin vaivata aamuyöstä. Onko iltapala miten "tukeva"...
Mie ainakin antaisin lapselle huoletta maitonsa. =)
 
Meillä poika 1.3v nukkuu myös 10-12 yöunet. Illalla syö puuron klo 20-21 ja juo mukista maitoa ja pärjää aamuun asti. Tuttipullo jätettiin pois vuoden ikäisenä eikä ole kaivannut, tosin kesällä oli välillä yöpullossa vettä. Mitä jos kokeilet vähän myöhästää iltapuuroa, siis jos et vielä itse haluaisi herätä sillon puol kuus?(ymmärsin tuosta nukkuma-ajasta että iltapala ois klo 18-19?!)
 
Meillä tuo neiti 1v 8kk saa vielä illalla maidot pullosta,yöllä tarjotaan vain vettä nokkamukista.Tuohon nokkamukiin siirryttiin vesipullosta,joka tuli maidon tilalle eli ensin rupesin antamaann yöllä pullosta vain vettä.
Nykyään tosin pääsääntöisesti neiti nukkuu sen 10-12 tuntia putkeen.
Aamulla hän saattaa saada aamumaidot pullosta ja päiväunien paikkeilla myös.Pulloa ollaan vähentämässä kokoajan,meillä se taitaa tapahtua hitaaaasti.
 
Meillä oli jo hetken aikaa yöpullo pois, mut taas sorruttiin antaan. Tyttö pitää yöllä ihan kauhean metelin huutaa, kiljuu ja raivoo jos yrittää antaa vettä. Vesipullo saa kyllä kyytiä. Viime yönäkin halus kaksi kertaa maitopulloa. Toivon että tää vaihe menee omalla painollaan ohi.
 
Äippä vaan
Meillä poju nyt 1.7v ja pikku hiljaa olemme pääsemässä tuosta kirotusta pullosta *koputtaa puuta*...
Silloin kun pullo piti hakea joka yö,en edes yrittänyt tyynnyttää millään muulla keinoin,koska se ei auta. Ainakaan meillä :kieh:
Nyt sitten tässä aivan viime aikoina poju alkoikin yhtäkkiä tyytymään tuttiin ja rättiin ja jatkoikin nukkumista eikä mun tarvinnut käyttää mitään vippaskonsteja ja itse asias olin varautunut,että kouluikäsenäkin poju pyytää pulloa :D
Ja vaikka nyt on räkätautikin päällä ja uni ollut kevyempää ni silti ilman pulloa? Jotenki tää tuntuu viä aika ihmeelliseltä ja joka ilta mä lataan jääkaappiin pojulle pullon =)
Mut silti sitä aattelee,että kuiteski viä tulee SE yö... :headwall: :headwall: :headwall:
 
satu23 harmaana
Olipas "kiva" lukea täst aiheesta ja huomata, ettei meil ookaan ainoa yli 1v joka haluaa yöllä pulloa !! :whistle:
Meil neiti on nyt 1v1kk.
Päivisin on suht säännöllinen ruokailurytmi (ja muutenki säännöll päivät), sis; aamupuuro,lounas, välipala, lounas,(välipala), iltapuuro+maitopullo.

Nyt kun ilmat viileni,niin päikkärit neiti nukkuu taas vaunuissa ulkona ja npäikkäreille mentäessä juo maitopullon, ja yöunille mentäessä myös juo maitopullon. Iltapuuroa syö reilu 2dl ja päälle menee n.200ml maitoa. Ihmettelen todella, että miksi ei jaksa nukkua koko yötä.
:headwall:
Yöunille neiti menee nykyään 20.30-21.30 välisenä aikana. Ensimmäiset 4-5t nukkuu hyvin. Ensimm kerran neiti herää joskus 01-02 välil ja syö 180ml, toisen kerran ehkä 04-05aik ja syö saman verran....Tosi levottomia öitiäkin on ollut, osittain liittyy puhkeamaisillaan olevaan poskihampaasen(jo toinen poskihammas tulossa)...
Voi toki olla, että yöpullottelusta on tullut vaan huono tapa. Harmittaa vietävästi, kun en alle 1v pitänyt unikoulua, irti yösyönnistä. Ja hampaillekin tämänikäisen yösyöminen on haitaksi, näin sanottiin hampilääkärissä ja neuvolassa.

Kaipaisin itse kokonaisia yöunia, ja varmaan neitikin tarvitsisi kokonaiset yöunet!
Miten kannattaisi aloittaa lopettaminen. Tuttia meillä EI syödä (lopetti sen itse 6kk iässä), vesipulloa olen joinain öinä kokeillut - työntää vaan pois. PItäisiskö siis alkaa kuunteleen armotonta kiukkuilua,huutoa useampan yöna, tai siirtää omaan huoneeseen nukkuun, auttaisko?!?!?

tätä tekstiä nyt tuli aikas paljon, mutta piti vaan purkaa jonnekin...

 
Otonäiti
Meillä kaks ja puol vuotias poika juo pullon tai kaksi maitoa yöllä ja nukkuu sen jälkeen hyvin.olen ajatellu homman niin että kun muita tutteja ei ole koskaan käyttäny niin yksi yö pullo ei vahinkoa tee ja jos se takaa meille hyvät yö unet niin antaa mennä vaan..
 
Tiramisu
Meillä saman ikäinen poika (1v2kk).Vielä kuukausi sitten joi öisin pullon tai pari mutta päätin lopettaa maidon antamisen kertaheitolla ja niin kävi. Maitoa ei ole sen jälkeen öisin nautiskeltu. Totutteluahan se vaatii jos on öisin tottunut tankkaamaan. Janokin tulee yön pitkinä tunteina. Vesi ei kelvannut ja mehua en olisi halunnut antaa mutta annoinpa parina yönä. Mehu kelpasi ja kohta kelpasi jo vesikin kun unohti saaneensa ennen maitoa. Mehua jäi tosiaan pariin yöhön eikä sitä kyllä hampaat olisi kauemmin kestäneetkään. Nyt nukkuu jo kohtuu rauhallisesti eikä enää tule heti pullo mieleen kun herää. Tuttia kyllä joudun suuhun pistämään mutta eipä ole iso vaiva pullottelun rinnalla. Yöunet meillä semmoista kymmentä/yhtätoista tuntia.

Syy maidon lopettamiseen oli oma kasvava masu. Ylös nouseminen alkaa käydä työstä. Toinen tulossa vuodenvaihteen tienoilla:))
 
Tosi mukavaa kuulla, ettemme ole ainoat "epäonnistuneet".. siis että meitä pullojen orjia on muitakin. Kiitos kaikille vinkeistä!
Jotenkin vaan tuntuu edelleen siltä, että mieluummin, kun istun rauhattoman lapsen vieressä tunnin taputellen sitä, annan maitopullon ja menen minuutin kuluttua jatkamaan uniani. Luulen, että se on pojallekin parempi vaihtoehto.
MUTTA jos vain jollain ilveellä maitopullosta pääsi "kohtuullisilla toimilla" eroon - niin olen valmis...

 
Te ette tajua kuinka helpottunu mä oon kun mä luin teidän tarinoita,en toki ole vahingoniloinen vaan sitä kun meillä on aivan samanlainen tilanne. Luulin että olemme ainoita. Meidän 1v6kk ikäinen neiti kans heräilee öisin itkee ja välillä raivoaa. Olen niin poikki kans että ajattelin jo välillä että tuun oikeesti hulluks jos en saa pian nukuttua kunnolla. Meidän neiti huutaa kans yöllä maiua..maiua. Olemme antaneet maitopullon ja sen jälkeen neiti nukahtaa rauhallisena ja nukkuu aamuun asti. Mietin kans että miten saamme vieroitettua maitopullosta, mutta kyllä kaikki aikanaan näköjään. Olen itse nyt niin väsynyt etten jaksaisi aloittaa mitään unikoulua. Sitten kun olemme itse vähän keränneet voimia niin toteutamme sen kyllä. Meille syntyy toukokuussa toinen vauva ja mä toivon ja rukoilen että saisin edes vähän aikaa nukkua yöni rauhassa ennen kun kaikki alkaa taas alusta.
Onneksi me yhdessä mieheni kanssa hoidamme öisin neitiä, ettei se lankea kokonaan mulle. Mieheni on monesti käskenyt mut toiseen huoneseen nukkumaan jotta jaksaisin sitten päivällä paremmin. Otin tarjouksen tänään vastaan ja nukunkin ensiyönä toisessa huoneessa. Katsotaan sitten miten tästä eteenpäin.
Jaksamista Sullekkin sinne! :flower:
 
Mammalia harmaana
Mutta jos kyseessä olisi lapset jotka hörppivät rinnasta maitoa ja vielä öisinkin... Voi raukkoja, perverssien äitien omahyväisyyden objekteja.

Anteeksi, asiaan kuulumatonta mutta niinhän tuo menee. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 15:43 Mammalia harmaana kirjoitti:
Mutta jos kyseessä olisi lapset jotka hörppivät rinnasta maitoa ja vielä öisinkin... Voi raukkoja, perverssien äitien omahyväisyyden objekteja.

Anteeksi, asiaan kuulumatonta mutta niinhän tuo menee. :hug:
No jos pitää väkisin tähänkin ketjuun jotain kielteistä sanoa, niin kyllä se todella on niin ettei yli vuoden ikäisen tarvitse enää öisin syödä. Ei rintaa eikä pulloa. Mutta sen taitaa jokainen äiti jo tässä tietää, kun ongelmaan haetaan apua.

Hampaiden pesun jälkeen pelkkää vettä, jos on pakko. Mutta siinä kyllä häiriintyy kuivaksi oppiminen. Meidän päiväsyöpöt on oppineet yökuiviksi alle kaksi vuotiaina, ja sanoisin että iso syy on yöjuopottelun puuttuminen.

Toivottavasti pääsette kaikki lapsen "juopottelukierteestä" eroon, se on varmasti rankkaa koko perheelle. :flower:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 20:47 Vieras kirjoitti:
Toivottavasti pääsette kaikki lapsen "juopottelukierteestä" eroon, se on varmasti rankkaa koko perheelle. :flower:
Joo, varmaan kaikki haluu eroon "yöjuopottelusta", mutta kun se pullon antaminen on just se helppo juttu. Rankkaa on hyssytellä tuntitolkulla, tai pahimmillaan ehdit ite sänkyyn, ehkä jopa molemmat jalat, ja sit tulee uus huuto. Meillä menee se pullollinen yössä vaikka siitä oltiin oltu jo monta kuukautta erossa, mutta menköön :whistle: .
Joku jo kirjottikin että ei ne varmaan armeijassa enää kehtaa tuttipulloa mukana kuljettaa ;) .
 
mää luulin että olen ainoa ja päätin sitkeästi lopettaa yöpullon rankkaahan se oli täytyy myöntää mutta nyt yksivuotias tyttöni ei saa enää yöllä maitoa vaan illalla puuroa ja maitoa hiukan ennen nukkumaan menoa.

tuttipullon jätin pois kokonaan.
 

mää luulin että olen ainoa ja päätin sitkeästi lopettaa yöpullon rankkaahan se oli täytyy myöntää mutta nyt yksivuotias tyttöni ei saa enää yöllä maitoa vaan illalla puuroa ja maitoa hiukan ennen nukkumaan menoa.

tuttipullon jätin pois kokonaan.

Heräileekö tyttösi vielä öisin, ja tyytyykö tutilla tms?
Kuinka monta tuntia yöunet kestävät?
 
Me myös jätimme pikku-ukolta tuttipullon 1-v pois kun rupesi vaatimaan sitä 2-3 yössä ja aamulla klo 8 kun heräsi niin sänky ui pissassa.
Jätimme kerrasta pullon pois. Eli ei päivällä eikä muulloinkaan pulloa. Pari kertaa itkeskeli parin yön ajan ja oli siinä. Nyt on erittäin hyväntuulinen poitsu kun aamulla heräilee.
3 muksuista sai pulloa 2 vuotiaaseen asti ja neljäs vuoden ikään ja nuorin myös.
 

Yhteistyössä