Yöllä maidon juonnista 1.v

Onko kellään ideoita miten voin tasapainottaa yöllä juomista..
Päivisin lapsi juo vain n. 50-100ml nesteitä. Illasta aamuun yön aikana juo 6-8dl maitoa. Tyttö kasvaa tasaisesti -10 käyrällä eli on hieman pienempi oletettuun. Tämänkin vuoksi en ole halunnut puuttua yösyöntiin. Mutta nyt olisi aika luopua tuttipullosta hammaslääkärin mukaan.

Neuvolasta sanoi että anna yölläkin vain mukista, niin usein loppuu ösyönti. Ajattelin kokeilla viikonloppuna tätä.

Ruokaakin menee vain alle desilitra kerallaan.

Toinen juttu on jo yli viikon kestänyt löysä kakka, ihan ripuli siis. Lapsi voi kuitenkin hyvin ja ei näytä välittävän asiasta. Voisko olla lakto piimästä ja maustamattomasta AB jugurtista? Entä suurin herkku raejuusto? Tutteli on kuitenkin sopinut hyvin. Tekee viidettä hammastaan, mutta tuskin siitä noin pitkää löysää kakkaa voi tulla?

Soittaisin neuvolaan, mutta terkkari on hyvin katso netistä itse tyylinen...

Kiitos jos jaksoit lukea ja olisi kiva jos te kokeneemmat kertoisitte vinkkejä!

Mustajuuri
 
Meilläkin 11kk poika juo vielä öisin noin 3 pullollist maitoa eli n.6dl. Poika on hieman pieni ja jotenkin tuntuu ettei henno lopettaa vaikka rupesivat sitä jo 6kk pojalle vihjailemaan neuvvolasta. Pidettiin oma päämme asiassa. Vettä ovat ehdottaneet maidon sijaan, että sillä vierottaa tai sitten kokonaan kerralla pois.. En kyllä ymmärrä miks vettä juottaas itten puol litraa kun vois saada maidonkin ravintoaineita..
 
Meille taas sanottiin että miksi antaisit vettä, anna vain tuttelia..erit on neuvot terkkareilla..

Nokkamuki siis lähes kokonaan käytössä päivisin. Luulen että neiti ottaa yöllä maidosta lisää energiaa. Olisi vain helpompi jos söisi ja joisi päivällä tarvitsemansa, ja yöllä nukkua tuhnuttaisi, alkaa nimittäin vaikuttaa omaan yleiskuntoon unen jatkuva keskeytyminen. Vaikka tosiaan robottimaisesti kaadan maidon pulloon, annan lapselle ja jatkan unia samantien.

Pehmeää tapaa kaipailen, en henno huudattaa lasta yöllä nälässänsä.
Yöllä mukista juottaminen voi tosiaan herättää lasta liikaa ja yökukkujaa en kaipaa kun muuten nukkuu niin sikeästi.

Hmm..

Mitat siis 1.v
8240g ja 74cm
 
oletko kokeillu vähentää yömaitojen kerta-annosta? jos osa siitä juomisesta on kuitenkin enemmän tapa kuin oikeaa nälkää, niin ehkä sillä sais huomaamatta siirrettyä tankkausta päiväaikaan? Meillä saatiin tolla tavalla hivutettua pikkuhiljaa ruokailut (melkein kokonaan) pois yöstä. tosin lapsi 1v2kk vieläkin muutamana yönä viikossa kaipaa kerran yön aikana desin verran maitoa... mutta meillä oli kans tossa vielä pari kuukautta sitten vielä yöllä sellainen 4dl menekki
 
Meillä oli sama juttu, yöllä meni maitoa vähintään puoli litraa yhteensä. Päivällä söi tosi huonosti, joten annoin pojan juoda yöllä. Noh, jossain vaiheessa aloin miettiä, että eihän se päivällä tietenkään syö jos koko yön tankkaa. Samaa mieltä oli neuvolantäti.

(muoks. puolilitraa yössä, ei kerrallaan...)

Päätettiin sitten miehen kanssa vihdoin viimein lopettaa yösyöpöttely. Tuttu monen lapsen äiti sanoi, että kerrasta poikki vaan; muuten lapsi menee sekaisin siitä ettei tiedä milloin maitoa saa ja milloin ei (jotkuthan siirtää syöttöä aina tunnilla eteenpäin tai vähentää määriä tms.).

Varauduttiin yhtenä viikonloppuna sitten muutamaan huutoyöhön. Päätettiin, että kolme yötä jaksetaan valvoa vaikka mitä tulisi ja jos ei kolmessa yössä onnistu, niin sitten luovutetaan ja jatketaan joskus toisten.

Ensimmäisenä iltana yritettiin "tankata" lasta, mutta eihän siitä oikein mitään tullut kun ei se todellakaan ole mikään kova syömään. Annettiin iltamaito sylissä ja rauhoitettiin omaan sänkyynsä. Sanottiin lapsukaiselle, että tänä yönä ei sitten maitoa enää anneta, koska yöt on nukkumista varten ja päivät syömistä varten. Ennen annettiin viimeiset hörpyt vielä sängyssäkin, mutta nyt ei. No, lapsi heräsi puolentoista tunnin päästä (söi ennen 1-3 tunnin välein joka yö!!), puolisen tuntia meni kun rauhoiteltiin takaisin nukkumaan silitellen, hyräillen ja kädellä painaen (tassutusta).

Varauduttiin piiiitkään yöhön, mutta kuinka ollakaan, seuraava herätys tuli vasta aamuviideltä!! Silloin nukahti uudelleen silitykseen ilman sen suurempi huutoja vartissa ja nukkui sitten melkein 8 asti!
Seuraava yö meni samalla tavalla ja siitä se sitten lähti, syöttömät yöt...

Eli omasta kokemuksesta suosittelen vaan rohkeasti lopettamaan sen yösyötön - ja jos ei tosiaan kolmessa yössä onnistu niin sitten palaa takaisin vanhaan systeemiin - tämä "kolmen yön sääntö" auttoi minua ainakin tosi paljon, että yleensä uskalsin lähteä kokeilemaan koko hommaa! Ja todella yllätyttiin miten helposti se meni!
 
Kyllä sitä maitoa meni taas viime yönä 5dl verran vaikka kuinka koitin vähemmän antaa, vaatii lisää. lapsi tosiaan syö päivällä alle desilitran kerrallaan. Täytyy nyt tehdä päätös tästä yösyönnistä, alkaa itsellä yöheräilyt vaikuttaa vireystasoon niin paljon. Ehkä se kerrasta poikki tosiaan on paras keino.

Juoko Elli lapsesi päivällä nyt sitten enemmän yöjuonnin loputtua?


 
Meillä yösyöttöjä on vähennetty pikkuhiljaa eli kolmesta kahteen ja kahdesta yhteen. Meillä tosin pojalla on maitoallergia ja muitakin ruoka-aineallergioita, joten tuo yksi yösyöttö saa olla niin pitkään ennenkuin saadaan päivään mahtumaan se viides kiinteä ateria (tällä hetkellä menee neljä). Poika on tooodella pieniruokainen ja olen huomannut että syö parhaiten kun ateriaväli on 3,5-4 tuntia ja maito annetaan ennen kiinteitä. Tällä tavalla saan päivän aikana menemään enemmän ruokaa ja syö sitten yöllä vaan kerran 100-150 ml. Mutta luulen että toiselle sopii toinen, toiselle toinen tapa. Meille ei ole koskaan neuvolasta sanottu mitään yösyötön poisjätöstä vaan korostettu sitä että ENSIN pitää saada ruokailu rullaamaan päiväsaikaan ja sitten yösyömingit pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Luppis:
Meille ei ole koskaan neuvolasta sanottu mitään yösyötön poisjätöstä vaan korostettu sitä että ENSIN pitää saada ruokailu rullaamaan päiväsaikaan ja sitten yösyömingit pois.
Aika jännä kun meille taas sanottiin nimenomaan niin päin, että yösyöttö pois niin alkaa päivälläkin ruoka maistua! :)
Mutta niinhän se on. että neuvoloiden neuvot vaihtelee ihan sen mukaan kuka neuvoo...
Itsekin mietin sitä, että kun saisi päivällä kunnolla syömään niin sitten voisi yösyönnin jättää pois, mutta sitten tosiaan tajusin, että ei kai se lapsi päivällä syö, jos yöllä on tankannut täyteen.

Mustajuuri: Joo, esim. aamulla menee heti pullollinen maitoa ja lisäksi puuroa kun ennen ei syönyt juuri mitään ennen ekoja päiväunia!

Suosittelen kyllä edelleen tuota kerrasta poikki -menetelmää; ihan oikeasti vauvalla ei ole mitään hätää, vaikka olisi yön syömättäkin ja meillä tosiaan vauva tajusi todella nopeasti, että maitoa ei yöllä enää tule. Olihan me se tosin kerrottu hänelle jo illalla =)
 
Meillä on nyt neiti ruvennut vähentämään yösyöntiä, kai se on telepaattisen viestin saanut että äiti ei enään viittis heräillä =) Viime yönä siis vain 2 kertaa.

Tuntuu että kun itse vain päättää jotain tiukasti, niin lapsi alkaa toimia sillä tavalla ilman mukinoita..onko muut huomanneet?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mustajuuri:
Tuntuu että kun itse vain päättää jotain tiukasti, niin lapsi alkaa toimia sillä tavalla ilman mukinoita..onko muut huomanneet?
Kyllä. Tai jos neuvolassa saadaan jotain ohjeita niin ottaa ne itse käyttöön.. :whistle: Esim. nukahtaa itsekseen omaan sänkyyn, ei halua iltamaitoa enää nukkumaan mennessä, sylkäsee tutin pois kun nukahtanut jne.
 
Mä ainakin oon saanu ton "vettä vaan yöllä" -neuvon lähinnä sillä ajatuksella annettuna, että kun lapsi huomaa, että yöllä ei syödä niin lopettaa koko heräilyn yöaikaan. Vettä saa jos kovasti janottaa, muuta ei yöllä tartte. Ei vuoden ikäinen enää nälkään kuole, vaikkei 8 tuntiin ruokaa saisikaan. Varmasti maistuu sitt aamulla niin ruoka ku juomaki paremmin, ku ei koko yötä syö.

Ite en missään nimessä syöttäis tervettä vuoden ikäistä enää öisin. Meillä molemman oppineet nukkumaan yöt ilman syöttöjä jo alle 8kk iässä. Etuja on paljon. Kun on sekä lapsi että äiti nukkunu kokonaisen yön, sujuu päivä paljon paremmin. Jaksaa harjoitella uusia taitoja ja ihmetellä maailmaa ihan erilailla ku on nukkunu kunnolla. Ei jatkuva heräily ole lapsenkaan etu!
 
Meitä on moneen junaan ja tässä oma ajatukseni yösyönnistä.

YKSIVUOTIAAN yöllinen syöminen on opittu tapa / saavutettu etu ja lapsi pitää siitä kiinni kunnes vanhemmat opettavat, että se ei ole "normaalia". Lapsi oppii siihen, että yölläkin on ruokailua ja toki sitä sitten vaatiikin. Mitä isompi lapsi on kun ruokailua jatketaan öisinkin, sitä vaikeampi sitä on lopettaa.
 
Olen nyt lukenut Anna Wahlgrenin Lapsikirjaa...voi että kun olisin saanut tämän luettavaksi jo aiemmin..olis lopetettu yösyötöt jo aikoja sitten ja tutit sun muut veks...no parempi nyt kun ei milloinkaan. Eli suunnitteilla nyt ensin yösyöttöjen lopetus, sen jälkeen tutti pois.
Eihän minulla ole ollut hajuakaan miten paljon lapsi tarvitsee maitoa ja että tarvitseeko yöllä jne., en ole ennen lukenut opuksia eikä neuvola ole suosiollinen jakamaan ohjeita, siksi täällä kyselenkin. Esikoinen siis kyseessä. Tulempas kertomaan sitten miten yösyöttöjen lopetus sujuu.. Kiitos kaikille jotka osallistuivat ja kerotivat kokemuksiaan ja mielipiteitään! :hug:
 
Meillä meidän tyttö söi vain ja ainoastaan öisin..päivällä ei mennyt oikeastaan juuri mitään kiinteätä ruokaa ja tämä oli tuossa noin 9kk-1 v. Aloin jo huolestua, koska kiinteitä ei mennyt mitään. Soitin neuvolaan ja täti sanoi et kerralla pois vaan, se on totuttu tapa. Ei lapsi siihen kuole jos ei sitä maitoa silloin yöllä saa.

Niinpä minä siis tästä rohkaistuneena päätin kokeilla että kuinka käy. Normaalisti meillä herättiin noin 5 kertaa yössä syömään tuttipullosta. Maitoa meni ehkä noin 6-8dl yöllä yhteensä. Tyttö meni tavalliseen tapaansa kello 8 illalla nukkumaan. Ensimmäisen kerran hän heräsi tavalliseen tapaansa 1 yöllä. Alkoi hirveä huuto kun tajusi ettei maitoa tule. Sain kuitenkin hänet rauhoiteltua, seuraavan kerran heräsi 4 aikoihin ja oli pirteä kuin peipponen. Ajattelin että no jos halutaan leikkiä tähän aikaan ni eipä siinä muuta kuin lapsi pois sängystä ja menimme olohuoneeseen sohvalle makoilemaan. Vähän aikaa siinä touhuttuaan tyttö nukahti sohvalle viereeni ja heräsimme sohvalta seuraavana aamuna 8.

Ja voin sanoa että rupesi kiinteät maistumaan heti seuraavana päivänä ja kunnolla. Sen jälkeen ei ole tarvinnut kertaakaan käydä öisin maitoa antamassa. Ja samalla kerralla jäi se tuttipullokin sitten pois. En ole katunut päätöstäni siitä että lopetin syöttämisen yhdellä kertaa, tekisin sen uudestaan myös toisen lapsen kohdalla.
 
Neiti on kai hoksannut että päivällä syödään :)
Pidensin jokaista ruokailukertaa, saatetaan istua tuntikin pöydän ääressä välillä...sekä otin ruokalistalle uusia syötäviä joita menee alas uteliaisuudesta. Tarjoan myös enemmän vettä/välillä mehua ja maitoa päivän mittaan (välillä tuntuu että oon yks kari grandi).kiitettävästi on alkanut syömisten ja juomisten määrä kasvaa, ja iloisesti voin todeta, että maitoa menee yöllä n.2-3dl.

Hoksasin myös tuttelin kauramaidoksi vaihtamisen jälkeen, että jääkaappikylmä kauramaito ei kiinnosta yöllä. Nyt olen sitten alkanut laittaa puolet vettä/puolet maitoa (kylmää siis), mikä kiinnostaa vielä vähemmän ;)

Nämä kikat otin käyttöön sen vuoksi, että mies kirjoittaa loppusuoralla olevaa graduaan illat ja yöt ja aamuisin menee töihin, eli tällä hetkellä emme voi ottaa oletettua mielipahaa yöllä ohjelmistoon.

Mutta että kaikenkaikkiaan olen TODELLA tyytyväinen jo tähän muutokseen! Kohta yöllä tarjottava juoma on vaihtunut kokonaan vedeksi, ja jos neiti silti vieläkin on nälkäinen yöllä niin pitää vissiin alkaa perunat keittämään yöllä, ei sentään, sitten kun miehen gradu on valmis niin sitten on kerrasta poikki ja sillä sipuli.






=)
 
pitäisikö teidän mielestä ottaa nyt 1.v tutti pois,yöllä kuusikin kertaa saan nousta antamaan tuttia lapselle ja tosi väsyttävää.päivälläkin syö ja on toiminut hyvin lohduttajana.aamumaidon saa klo 6 aikaan ja hyvin jatkaa unia 8-9 asti.
pitäisikö tuttipullokin samalla jättää...?
 
Minä myös toimin lapseni tutti-palvelijana yöllä..sekin saa loppua kun yösyönnit saadaan ensin päästökseen..

Vinkki:laita kaikki tutit mitä talosta löytyy nukahtamisen jälkeen pään ympärille, jos edes yksi osuisi käteen ja saa tutin takaisin itse :)
 
Oletko VIISI kokeillut laittaa sänkyyn usemman tutin? Meillä sängyssä on 2 tuttia ja jomman kumman niistä aina löytää! Monesti toinen on suussa ja toinen kädessä vaikka nukkuu :LOL: Olishan se tietty hyvä tutista mahd.aikaisin eroon päästä, mutta on se yöllä kuitenkin sellainen "turva" vielä näin pienille.
Meillä tuttipullo käytössä enää vain öisin, jolloin kerran herää maidolle/vellille. (ikää tytöllä reilu 1v1kk)
 
en kyllä haluis vielä tuttia pois ottaa,mutta jos ei vaihtoehtoja ole niin pakko vissiin.
lapsella yöllä neljäkin tuttia sängyssä,kun heittelee tahalteen pois niitä ja keräilen ne sitten takas,tosin jalkopäähän mistä yöllä ite ne löydän helposti.
täytyy kokeilla laittaa lapsen pään viereen jos vaikka siitä laittaisi suuhun itse =)
on oppinut vasta nousemaan tukea vasten,mistä muutenkin hulinoi öisin,vähentynyt kyllä sekin paljon verrattuna kuukausi sitten.
ikää 1v ja kohta kuukausi päälle :heart:
 
meillä saattaa 2v3kk ikäinen edelleen juoda kerran tai kaksi yössä, mutta ei joka yö. ei ole asiaan kyll puututtu..
ja tuosta löysästä vatsasta, meillä puhkesi maitoallergia vasta lehmiksestä, vaikak ennen sitä joi tuttelia 12kk. helpointahan on varmasti jättää kaikki muu maito pois viikoksi tai kahdeksi, ja katsoa vaikuttaako se asiaan mitenkään. jos vaikuttaa, niin sitten lääkärille vaan yhteyttä :) kokonaan jos maidon jätät pois edes hetkeksi, niin muistathan kalkkilisän!
 
Me just jätettiin tuttipullo pois kokonaan ( neiti nyt 1v2kk ), samalla jäi sitten yösyöminenkin... Ensimmäisenä yönä heräsi pulloa vaatimaan ja valvoi sitten 2,5 tuntia... mutta sitten sen jälkeen on nukkunut yöt hyvin! Melko kivuttomasti meillä siis kävi tämä vieroitus...
 
Alkuperäinen kirjoittaja viisi:
pitäisikö teidän mielestä ottaa nyt 1.v tutti pois,yöllä kuusikin kertaa saan nousta antamaan tuttia lapselle ja tosi väsyttävää.päivälläkin syö ja on toiminut hyvin lohduttajana.aamumaidon saa klo 6 aikaan ja hyvin jatkaa unia 8-9 asti.
pitäisikö tuttipullokin samalla jättää...?

Meidän neideillä on toiminu se, että kiinnittää tutin ns. tuttinauhalla unileluun kiinni. Oppivat pian etsimään sen itse suuhunsa yölläkin. Varsinkin kun antaa päivälläkin harjoitella. Siis kun lapsi itkee, antaa koko nallen lapsen käteen niin kyll se siitä sen tutin hoksaa ja laittaa suuhunsa. Ja vaikka ei aluks yöllä sujukaan, niin onhan se aikuisenkin helpompi sitt löytää ku on jossain isommassa kokonaisuudessa kiinni. :wave:
 
Meillä päiväruoka annokset olivat juuri tuota desiä tai pikkuisen päälle.. Lopetettiin yösyömiset ja jo alkoi ruoka maistua. Samalla lähti tuttipullot.. Ensin nukutin kolmesti päiväunille kuivinsuin ja sitten kolmantena iltana.. Nukahti hyvin, mutta kun ensimmäisen yösyötön aika tuli niin |O Eipä jäänyt naapureille epäselväksi että meillä ollaan ilman pulloa :ashamed: Huutoa kesti 1h40minuuttia ja jossain vaiheessa olin jo siirtänyt itseni viereen huutamaan kun en jaksanut kenottaa pojan sängyn vieressä. Nukuttiin aamuun asti ilman uutta huutoa :D Toisena iltana nukahti ja nukkui toiseen syöttöön asti.. Nukutin uudelleen ilman huuteluita.. Kyllä kävi kivuttomasti vaikka olin siirtänyt ja siirtänyt hommaa.. Pelotti mitä vastaan tulee. Nyt nukkuu huomattavasti levollisemmin, ilman paukutteluja ja ilmeisesti vatsanvääntöjä. Tuttiakaan meillä ei enää ole, kun ei oikein herralle kelvannut kuin unilla joskus.. Aikani pidin arsenaalia päivisinkin pienten käsien saatavilla, mutta kun ainoa toiminta niiden kanssa oli levitellä pitkin lattioita niin keräsin ne roskiin :D

Ja vielä maidosta.. Nokkamukia ei suostunut omiin käsiinsä ottamaan vielä pullottelu aikana, mutta nyt ilmeisesti on välillä janokin kun oikein topakasti ryyppää omin käsin nokkiksesta :D

Meidän unen ja elämänlaatu on parantunut huomattavasti tuon pullon heivaamisen jälkeen, taisi vaan olla todellakin enemmän äidin hyppyyttämistä kuin oikeaa maidon tarvetta :whistle: Ja äitihän hyppäsi..
 

Yhteistyössä