Yökuivaksi treenaamisesta

Kaiken näköisiä ideoita ipana öykuivaksi opettelua varten vastaanotetaan!

Eli miten teillä on homma toiminut? Meillä esikko oli tuossa touhussa sillatti helppo, et hää ei ollu moksiskaan kun illalla ennen kun ite meni nukkumaan kantoi tytön pytylle/potalle. Puoliunessa sitten hoiti asiansa ja sänkyyn päästyään jatkoi uniaan.

Mut tuo kakkonen... Se saa aivan tajuttomat raivarit kun koittaa sitä saada pissalle kesken unien. Mä raahasin jo potankin aivan sängyn viereen, mut ei... Se huutaa ja karjuu et hän on väsynyt ja haluaa takaisin nukkumaan. Pissa ei tule kun sekin nukkuu. Niinpä tässä ollaan vaihdeltu petivaatteita parikin kertaa yössä.

Neiti itse ilmoitti jo olevansa niin iso ettei vaippaa enää öisin tarvi, mutta... Äsken koitin käyttää pisulla, niin olikin sänky jo valmiiksi märkä ja neiti niin sikeessä ettei edes häirinny.
 
No voi harmi. Meidän esikoinen sanoi samoin 4v4kk:n ikäisenä, ja sänky on siitä lähtien pysynyt kuivana. Tytyllä sitten (meidän keskimmäinen) vaippa alkoi vaan olla kuiva, joten jätettiin se pois. Kuopus, nyt 6v4kk, pissailee edelleen sänkyyn, eli on selkeästi jo yökastelija. Mitään apuvälineitä tai lääkkeitä ei käytetä, kun olen sitä mieltä, että poju oppii kuivaksi sitten kun on siihen valmis. Nyt olikin jo tosi hyvä kausi tuossa talvella, yöt 95% kuivia, mutta sitten mentiin takapakkia tosi paljon... enkä tiedä miksi. Mä ajattelen asiasta niin, että kun pojalle pissalle heräämisestä tarpeeksi puhuu, niin se iskostuu hänen alitajuntaansa ja herää sitten itsekseen pissalle. Tai pidättää aamuun saakka. Mutta jos teidän neitonen on vasta 3v (kurkkasin profiiliisi, toivottavasti laskin iän oikein), niin ehdottaisin edelleen vaipan käyttöä - oli tyttö itse mitä mieltä vaan. Kokeilkaa vaipatta oloa sitten vähän myöhemmin uudelleen.
 
vieras
Yökuiva lapsi ei tarvitse pissattamista öisin, eikä pissaa yöllä housuunsa. Hän kykenee pysymään kuivana koko yön, tai sitten herää ITSE pissalle yöllä.
Ihan hormonitoiminnasta johtuu tämä juttu.
Jokainen ansaitsee keskeytymättömät yöunet, myös lapsi. Jos yöllä tulee pissaa, laita lapselle vaippa. Älä herättele vessakäyntejä varten.
Jos lapsi itse sanoo, että on iso eikä tarvitse vaippaa...sanokaa, että yövaippaa tarvitset. Sillä sehän on totta: ei hän vielä ole valmis olemaan ilman vaippaa.
Meillä on lapset olleet yökuivia aika aikaisin: esikoinen (tyttö) jo 1½-vuotiaana, kuopus 2v1kk iässä (poika). Ei olla opetettu, vaippa vaan alkoi olla aina aamuisin kuiva, joten otettiin vaippa pois. Molemmat vetelee 11-12 h yöunia ilman pissavahinkoja tai pissallakäymisiä.
 
Henriikka
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Mä ajattelen asiasta niin, että kun pojalle pissalle heräämisestä tarpeeksi puhuu, niin se iskostuu hänen alitajuntaansa ja herää sitten itsekseen pissalle. Tai pidättää aamuun saakka.
Liika asiasta puhuminen voi aiheuttaa lapselle paineita, ja pissat tulee sänkyyn aina vaan useammin :(

 
öapsi herää pissalle yöllä sitten kun on valmis siihen.
Miellä kokeiltiin lääkkeitä mmyöten kaikkki konstit vaan ei auttanu ku ikä.Pari kuukautta sen jälkeen ku poika täytti kuus vuotta ni se oli ku ois katkasiasta kääntäny.Ei oo sen jälkeen tehny sänkyynsä ku kerran.

Poika menee syksyllä kouluun.Tammikuussa täytti 7v
 
Kiitos vastauksista!

Tosiaan neiti täytti juuri kolme. Esikko oli tuon ikäinen kun alkoi yökuivaksi. Tosin parin yön ajan käytettiin pissalla ennen kun itse mentiin nukkumaan. Sen jälkeen satunnaisia vahinkoja. Mutta niin kai nuo lapsoset vaan ovat eriläisia ja kehittyvät eri tahtiin.

Täytyy koittaa nyt sit jatkaa tuolla vaippa linjalla edelleen, kait :/ . Oli tuossa kyllä pari täysin kuivaakin yötä, mutta ehkä se on helpompi aloittaa uudelleen kun vaipat alkaa pysymään kuivina.
 
Niinä iltoina kun en saa lasta pissalle just ennen unille menoa, ruukaan laittaa lapselle vaipan sitten kun on jo nukahtanut-omasta mielestään kun on jo niin iso tyttö, ettei vaippoja enää tarvitse, eikä anna niitä laittaa :D :D :heart:
 
Meillä 3,5-vuotias ei oo vielä yökuiva. Aletaan harjotella, ku vaipat loppuu, elikkä ens viikolla =) Laitan pari kerrosta lakanaa ja pissasuojuksia väliin, niin ku muillekki lapsille tehny. Jos pissa tulee, niin poistan eka pissansuojaussatsin ja jos vielä toinenki, niin poistan toisen satsin. Ei tartte alkaa vaihella lakanoita =)
Terveisin laiska äiti
 

Yhteistyössä