...yökastelijoiden huoltajille.
Syy tänne "eksymiseeni" on se että haluan jotenkin toda teille arjessa jaksamiseen voimia. Sillä todella tiedän kuin rankkaa voi jatkuva lakana pyykin pyörittäminen olla. Minulla nimittäin poika joka nyt jo yläluokilla, mutta hän on entinen yökastelija.
Elikkä n. kymmen vuotiaaksia asti kasteli > tutkittiin ja hutkittiin eikä järkevää syytä/selitystä kastelulle lopulta löytynyt. (isän puolella kyllä ollut suvussa yökastelujoita).
Mutta näin meillä siis selvittiin tuosta yökastelusta:
Poika ei päivällä kastellut vaan osasi wc:hen itse suunnistella jo melko nuorella iällä ja yökastelutkin jäivät n.3-4 ikävuoden välillä. Mutta, mutta kas vaan jälleen alkoi yölliset housujen kastumiset vaivata 5-6 vuotiaana. ojan ollessa n-8v. saimme neuvolasta sellaisen "hälytyin patja" härvelin lainaan.
Vaan ei meillä poika itse siihen hälyttimen mekkalointiin herännyt > muu perhe kyllä heräsi. Joten vaippaa pidettiin niin pitkään kuin suinkin koot riittivät (vaan meille ei kyllä kukaan koskaan kertonut et nuo vaipat olis saattanut ilmaiseksi jostain kautta saada, vaikka vaivaa hoidettiin. :headwall:
)
No, lääkäriltä aikanaan saattiin seuraavan lainen ohje jolla saattoi hiukan yöllistä pisun loruttelua hillitä: Menevää poikaa pitää päivän aikana kehoittaa käymään wc:ssä silloin tällöin ja juomana paras on vesi. Juomista tuli välttää tunnin parin ajan ennen yöunille menoa ja jossain vaiheessa laitettiin limpparit (etenkin kola) pannaan, lisäksi kaakao-juomat "kiellettyjen" listalle. (edistävät kuulemma aineenvaihduntaa)
No, näillä konsteilla meillä ainakin tuntui olevan positiivisia vaikutuksia yölliseen kasteluun.
Japs, siis kotioloissa kasteun kanssa jokseenkin pärjättiin, mut autas kun olis poika halunnut yökylään kavereilleen
Poikaa itseään kastelu hävetti vaik meillä kotona siitä ei sen suurempaa meteliä pidetty.
Vaan kyllä nuo yökyläilytkin sitten lopulta saatiin toteutumaan, kun poika itse oppi tietyt juomat iltaisin välttelemään ja Minirin lääkitys saatiin avuksi.
Elikkä pointti jonka haluan esille tuoda on KÄRSIVÄLLISYYTTÄ ja koittakaa olla tekemättä yöllisestä kasteusta ohjelmanumeroa.
Totuus on jotta useimmilla yökastelijoilla vain aika auttaa vaivan poistumiseen, väkisinhän me emme kukaan opi mitään.
:wave: :wave: :wave:
ps. vielä muistutan; PITÄKÄÄ KASTELUPÄIVÄKIRJAA se on todella tärkeä dokumentti, kun kasteluasiaa tutkitaan ja etenkin KELA "kuuluttaa" sen perään jos haette sairaan lapsen hoitotukea (onkohan tuo nimike vielä käytössä vai muuttunut muuksi?).
Alimman tuenhan kyseisestä vaivasta useinmiten saa, mut kattaa se sentään lääke ja pyyykkipulveri kuluista osan.