Yöimetysten lopettaminen, miten?

Meidän poika tulee nyt 9kk enkä jaksaisi enää herätä vähintään kahta kertaa yössä imettämään. Nyt valmistaudun itse henkisesti siihen, että yösyötöistä tulee loppu. Tiedän ettei se tule olemaan helppoa, ja siksi en ole siihen vielä ryhtynyt. Eli neuvoja kaipaisin minäkin.
Meillä tutti käytössä, mutta ei tyydy siihen jos herää tissille. Mietin että auttaisiko jos tarjoaisi aluksi korviketta tai vettä pullosta, jos sitten ei enää viitsisi yöllä heräillä niiden tähden, vai olenko ihan hakoteillä?
 
Jos lapsi syö päivällä riittävästi, ei tarvitse yöravintoa. Mutta noin pienissä on paljon eroja. Toiset pärjää heti puolivuotisina yön yli ja toiset taas ei.

Imetyksen lopetukseen en osaa antaa muuta neuvoa kuin, että pitää olla jämäkkä ja pysyä päätöksessä. Minä lopetin tissitakiaiseni yösyötöt pojan ollessa 9 kk. Annoin tilalle vain tuttia ja vettäkin yritin tarjota nokkamukista (pullo ei meillä koskaan kelvannut). Kaksi ensimmäistä yötä olivat hankalia. Annoin kaikkea muuta mutta en tissiä siis hytkyttelin, silittelin ja rauhoittelin kaikin tavoin. Noin viikon päästä tissi oli unohtunut ja rauhottui tuttiin.

Olin yrittänyt vierottaa yösyötöistä kerran aiemminkin, mutta siitä ei tullut mitään, kun lapsi itki niin että lopulta aina oksensi. Tuntui liian pahalta. Toisella kerralla aika oli vissiin kypsempi ja homma onnistui tai ehkä olin itse jämäkämpi. Lapsi vaistoaa vanhempien tunnetilat niin herkästi.
 
unikuu108
meillä poitsu nyt 7kk ja lopetin niin että pikkuhiljaa siirsin syöttöaikoja aamuunpäin. nyt ne on että 6-7 aikaan syödään ekan kerran.nukkumaan mennään klo 21,mutta vaikka en syötäkään niin silti meillä herätään 1, 3-4 aikaan ja silloin 6-7aikaan.
poika ei itke öisin.höpöttää vaan kaikkea itekseen ja imeskelee sormiaan ja huutelee äitiä seuraksi) tutilla nukahtaa heti yöllä,mutta pitää silti mun herätä laittaa tuttia suuhun. ei auta vaikka kuinka tankkaan pojan täyteen päivän ja illan aikana.silti herää.
olenkin miettinyt että seuraavaksi pitää vierottaa tutista. tosin nyt puhkee hampaita että heräilyä tulee myös sen takia.eikä vaan tavan vuoksi.
 
meillä poitsu nyt 7kk ja lopetin niin että pikkuhiljaa siirsin syöttöaikoja aamuunpäin. nyt ne on että 6-7 aikaan syödään ekan kerran.nukkumaan mennään klo 21,mutta vaikka en syötäkään niin silti meillä herätään 1, 3-4 aikaan ja silloin 6-7aikaan.
poika ei itke öisin.höpöttää vaan kaikkea itekseen ja imeskelee sormiaan ja huutelee äitiä seuraksi) tutilla nukahtaa heti yöllä,mutta pitää silti mun herätä laittaa tuttia suuhun. ei auta vaikka kuinka tankkaan pojan täyteen päivän ja illan aikana.silti herää.
olenkin miettinyt että seuraavaksi pitää vierottaa tutista. tosin nyt puhkee hampaita että heräilyä tulee myös sen takia.eikä vaan tavan vuoksi
.

Mä oon täs kans miettinyt tota yösyöttöjuttua, vaikka en ees imetä enään. Poika 6 kk ja heräilee samanlailla useamman kerran yöllä..Ei edes aina tyydy tuttiin vaan joudun antamaan pullosta maitoa. Sitten kysyin viisaammilta ja sanoivat, että tämä ikä on altista yötouhuille, kun koko ajan oppii jotakin ja kehittyy, niin sitä tehdään yölläkin. Kestää kuulemma aikansa. Heti ei kande huolestua, vaikka söisikin yöllä useammin. Kuitenkin tulee huolehtia, että päivällä saa riittävästi ravintoa (kuten varmasti kaikki siitä huolehtivat)
 
Meillä ei ole tuttia ja yösyötöt 10kk ikäiseltä loppuivat, tosin alkoi tuossa 9kk iässä itse niitä lopetella kun rinnalla oleminen meni syömisen jälkeen lähinnä leikkimiseksi, kävi välillä tissillä ja välillä konttaili, seisoskeli jne joten oli luontevaa jättää se rinta kokonaan pois siitä unitouhuilusta. Ja ei juuri mitään kiukuttelua tullut siitä sen enempää, kuin on muutenkin kiukkuamista nukahtamisen kanssa. Viikko ekasta kerrasta tyttö nukkui 10h putkeen. Nyt jos on heräillyt alkuillasta/yöstä, on rauhoittunut heti takaisin unille pelkällä silittelyllä tms. Ainoa harmi on, että välillä alkanut nyt aamuyöstä hulinoida, ei meinaa osata asettua nukkumaan vaan homma on sellasta vääntelyä ja kääntelyä pitkin ja poikin.
 
Meillä on 7 kk ikäinen poika ja myös vinkkejä kaipaisin yötissittelyn lopettamiseen. Meillä kun parhaimmillaan heräillään jopa kuudesti yössä ja ainoastaan tissi rauhottaa (ei ikinä voi yön aikana kyllä kuudesti nälkä toiselle tulla, siitä olen ihan varma). Puuroa syödään hyvällä halulla iltaisin mutta sillä ei ole ollut minkäänlaista vaikutusta meidän yötissittelyyn.
 
Me nyt viimeyönä viimein ekaa kertaa annettiin pullosta maitoa 9kk. Ei ollut mitään eroa tissiin. Joi tyytyväisenä nannia ja nukahti siihen, eli juuri kuin tissinkin kanssa. Heräilee siis 3-4 kertaa yössä ja rauhoittuu vain maidolla. Olisi kiva pikkuhiljaa alkaa nukkumaan täysiä öitä itsekin.
 
Mun tekis mieli jo kanssa alkaa vähentämään yöimetyksiä, vauva 8kk, mutta en taida vielä raaskia.. Noista yöheräilyistä sen verran että opiskeluaikaan meille selitettiin että vauvoille on luonnollista herätä öisin tarkistamaan ympäristönsä. Se kai juontuu niiltä ajoilta kun ihmiset liikkuivat ruuan perässä alueelta toiselle, jos vauva olisi unohdettu entiseen leiriin niin herättyään hän voisi vielä huudollaan muistuttaa olemassaolostaan. Että vaikka ne heräilyt rassaa niin voi yrittää ajatella positiivisesti, että lapsi vaan toimii niinkuin pitääkin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Mun tekis mieli jo kanssa alkaa vähentämään yöimetyksiä, vauva 8kk, mutta en taida vielä raaskia.. Noista yöheräilyistä sen verran että opiskeluaikaan meille selitettiin että vauvoille on luonnollista herätä öisin tarkistamaan ympäristönsä. Se kai juontuu niiltä ajoilta kun ihmiset liikkuivat ruuan perässä alueelta toiselle, jos vauva olisi unohdettu entiseen leiriin niin herättyään hän voisi vielä huudollaan muistuttaa olemassaolostaan. Että vaikka ne heräilyt rassaa niin voi yrittää ajatella positiivisesti, että lapsi vaan toimii niinkuin pitääkin!
Mie olen myös lukenut että vauvoille on ihan luontaista herätä yöllä useita kertoja.
Ja minua itseäni ei haittaa se, että vauva herää, vaan se, että hän vaatii tissiä jotta pääsee takaisin uneen. Joten perimmäinen ongelma on miten saa vauvan luopumaan tuosta tissin tarpeesta yöllä, eli yösyönnistä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tusku:
Sitten kysyin viisaammilta ja sanoivat, että tämä ikä on altista yötouhuille, kun koko ajan oppii jotakin ja kehittyy, niin sitä tehdään yölläkin. Kestää kuulemma aikansa. huolehtivat)
Noin mullekin on sanottu, mutta oonpa miettinyt että mikä ikä EI ole semmoinen että prosessorit pauhaa opittuja taitoja yölläkin.
Tässä iässä on just hampaidentulo ja liikkeellelähdön opettelu, mut sitten tulee konttaus, itse syöminen, seisominen, käveleminen, puhuminen ja niin edelleen...

 
En vaan yksinkertaisesti enää antanut rintaa. Aina heräsi niihin tiettyihin aikoihin, jolloin aikaisemmin oli saanut rintaa. Kun heräsi, niin annettiin tutti suuhun. Useana yönä heräsi, mutta nykyään nukkuu yöt läpeensä. On nyt reilut 7,5kk. Meillä yösyömisten lopettaminen paransi myös pojan unta. Nukkuu nykyään tosi hyvin. Ja äiteekin saa nukuttua hyvin. Ainut vaan, että alkuun rinnat pakkasi tosi pahasti aamun puolella, mutta sinnittelin vaan. Kerran jouduin lypsylle. Joo, ja kerran oli sänky märkänä :)

Jotkut sanoo, että kannattaa antaa märkä tutti suuhun, siis vedellä kostutettu, jos ei tahdo tuttia ottaa. Voihan siitäkin olla apua.

Siskoni lopetti yösyötöt tarjoamalla tuttipullosta vettä. Sanoi, että alkuun oli taistoa, mutta antoivat vaan vettä. Poitsu siis oppi, että yöllä ei muuta saa ja vissiin lopetti sen takia syömään pyrkimiset ja aloitti nukkumaan hyvin.

Ja meillä poika evästetään yötä vasten kaurapuurolla ja hedelmäsoseella. Lisäksi illalla imuttelee rinnasta pidemmän aikaa, sitten nukkumaan. N. klo 20 aikoihin (tänään nukahti jo 18.30 ja eilen ???)ja herää aamulla siinä klo 7 aikaan.

Eli kait ne ekat yöt ilman tissiä menee enemmän tai vähemmän itkun kanssa, mutta siitä se lähtee...
 
Meillä on nukkuminen parantunut nyt huomattavasti, kun imetys lopetettiin ja siirryttiin pulloon. Vielä en ole edes kokeillut, että en antaisi yöllä edes pulloa, juo maitoa niin paljon, että on varmaan tosissaankin nälkä (?)
Nukahtaa iltaisin helposti yksin sänkyynsä, ennen oli vähintään puolen tunnin nukutus sessio tissitellen ja laulellen ja kapaloiden ja hyssytellen. Yöllä herää vain kerran, nukahtaa illalla n 20.30 ja herää aamuyöllä n 04.30 ja silloin syö ja nukkuu taas aamulla kahdeksaan. Luksusta :)
 
meillä yösyömisen lopetus loppui helposti. paljon helpommin kuin osasin ajatelle ja odottaa. ekana yönä annoin pullosta maitoa, kovan huudon jälkeen se alko mennä. seuraavan yönä vaihdoin vesipulloon, kovan huudon jälkeen kai totes et kun muuta ei saa niin pakko juoda tätä. kolmas ja neljäs yö kans vettä. sit ei enää kelvannu vesi tyynnyttelin syslissä , laitoin takas sänkyyn. jos nyt herää niin taputtelen pyllyyn tai otan hetkes syliin, jotta nukahtaa. niin tyttö on 9 kk.
 
Meillä 6,5kk poika ite lopettelee yösyöntejä eli joskus nukkuu koko yön, joskus herää kerran aamuyössä. Eli päiväynia vähemmän niin yöllä väsyttää. Meillä nukutaan vaan 2-4h päikkäreitä. Illalla annan puuron ja nukahtaa tissille josta siirto omaan sänkyyn. Joskus laitan tutin suuhun yöllä kun poika havahtuu hereille eikä oo nälkänen. Silloin nukahtaa usein aika nopeesti pelkällä tutilla.
 
Meillä 6,5kk poika ite lopettelee yösyöntejä eli joskus nukkuu koko yön, joskus herää kerran aamuyössä. Eli päiväunia vähemmän niin yöllä väsyttää. Meillä nukutaan vaan 2-4h päikkäreitä. Illalla annan puuron ja nukahtaa tissille josta siirto omaan sänkyyn. Joskus laitan tutin suuhun yöllä kun poika havahtuu hereille eikä oo nälkänen. Silloin nukahtaa usein aika nopeesti pelkällä tutilla.
 
Meillä mentiin lapsentahtisesti ja yösyötöt vähenivät itsestään. Vieläkin jos ei päivällä ruoka oikein uppoa (esim helteillä) saattaa sitten herätä yöllä syömään ja on silloin selvästi nälkäinen.
Eli meillä ei olla vierotettu mitenkään, tyttö nyt 1v 1kk. Mutta toki jos herää monta kertaa yössä ja tuntuu ettei itse saa kunnolla levättyä kun yösyöntejä niin paljon niin toki ymmärrän että niistä haluaa eroon.
Meillä nukutaan perhepedissä joten itse koin yösyötöt helpoiksi kun vauva oli valmiiksi vieressä.
 

Yhteistyössä