yo-lahja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pau
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pau

Uusi jäsen
26.08.2004
3
0
1
serkkuni pääsee ylioppilaaksi, juhliin on kutsu tullut. aion antaa rahaa mut kuinka paljon? budjetti ei salli kovin suurta summaa, mut kehtaako antaa esim. 20 euroo.... :ashamed:
en ole tekemisissä serkkuni kanssa ollenkaan, joskus harvoin nähdään.

Me annettiin eräälle ei-läheiselle ei-sukulaiselle 20e ja ruusu. Kun miehen poika pääs ripille viime kesänä, se sai jonkun kaverinsa vanhemmilta 50e ja oli aivan huuli pyöreenä, että miksi niin paljon. Läheiselle antaisin itse sen 50e =) :flower:

Päästessäni itse ylioppilaaksi muutama vuosi sitten sain rahalahjoja välillä 5-50e ja jokaikisen otin kyllä kiitollisena vastaan! :) Jos ei tuollaisesta summasta osaa olla kiitollinen, vika on saajassa ei antajassa. ;)

Miehen veljen tyttö pääsee ylioppilaaksi ja on mun miehen kummityttö, mutta käytännössä ei olla missään tekemisissä oltu koko neidin kanssa.Mies sanoo et se on niin ylpiäs luonteinen ettei ole koskaan tulleet juttuun.Kutsu kuiten kemuihin...tekis mieli antaa 10 e :whistle: Mutta pakko kait antaa se 20 ekeä.

Nyt olen tosi tyytyväinen. Miehen serkulle ja samalla myös lapsemme kummi ajattelin ensin antaa sitä paljon haluttua rahaa. Mutta raha-lahja tökkii minulla kovasti aina antaa. Menin siis ja hankin Marimekon ison pyyhkeen, 2xpikkupyyhkeen ja Iittalan pallo-tuikkulyhdyn. Pitäisin ainakin itse lahjaa tarpeellisena ja mukavana.
Itse mietin mitä sain vuosia sitten yo -lahjaksi ja tavarathan muistin (ainakin osan) , sekä niiden antajat. Rahoja en ikäväkyllä ja en niillä myöskään mitään isoa hankkinut muistini mukaan, menivät pankkitilille ja käyttöön varmaankin mieluisina.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 11:00 teerenpilkku kirjoitti:
Nyt olen tosi tyytyväinen. Miehen serkulle ja samalla myös lapsemme kummi ajattelin ensin antaa sitä paljon haluttua rahaa. Mutta raha-lahja tökkii minulla kovasti aina antaa. Menin siis ja hankin Marimekon ison pyyhkeen, 2xpikkupyyhkeen ja Iittalan pallo-tuikkulyhdyn. Pitäisin ainakin itse lahjaa tarpeellisena ja mukavana.
Itse mietin mitä sain vuosia sitten yo -lahjaksi ja tavarathan muistin (ainakin osan) , sekä niiden antajat. Rahoja en ikäväkyllä ja en niillä myöskään mitään isoa hankkinut muistini mukaan, menivät pankkitilille ja käyttöön varmaankin mieluisina.

Kyllä opiskelija varmaaan siitä rahasta on kiitollisin...

Keskisuomalaisessa oli vähän aikaa sitten kysytty joltain uudelta ylioppilaalta (poika) mikä olisi sopiva rahasumma yo-lahjaksi?

No poika vastasi "100 euroa jos ei ole läheinen ja läheisiltä enemmän" :laugh: :laugh:

Tätä tietysti kommentoitiin kovasti seuraavissa lehdissä, kun nykyiseltä sukupolvelta on mennyt eurot ja markat sekaisin.

Suurin osa kirjoittajista oli sitä mieltä että 20-100 ? on sopiva, riippuen kuinka läheinen yo on. Yleisin vastaus oli 20-50 ?.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 15:18 hmmm kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 11:00 teerenpilkku kirjoitti:

Toivottavasti tuo minunkin lahja ilahduttaa. Itselläni menee ajatus niin, että oudommalle voisin rahaa antaa, mutta läheisemmälle lahjan jos vain keksii mielestään sopivan.
Kuulin juuri, että etelä-pohjanmaalla laitetaan suoraan muistaminen pankkiin kyseisen henkilön nimellä ja päivänsankari sitten hakee siltä koko summan samalla ja lahjottajat näkyy vissiin pankkisiirrossa. Itse juhlapaikkaan ei viedä kortteja eikä juuri kukkiakaan. Ja kaikkia tutuntutuja muistetaan myös.
Kaikilla omat tapansa ilmeisesti myös asuinpaikankin suhteen. Seuraavaksi on asiana rippilahjan keksiminen, ja siihenkään en kyllä raha-lahjaa aijo laittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 17:16 teerenpilkkuharmaile kirjoitti:

[/quote]
Toivottavasti tuo minunkin lahja ilahduttaa. Itselläni menee ajatus niin, että oudommalle voisin rahaa antaa, mutta läheisemmälle lahjan jos vain keksii mielestään sopivan.
Kuulin juuri, että etelä-pohjanmaalla laitetaan suoraan muistaminen pankkiin kyseisen henkilön nimellä ja päivänsankari sitten hakee siltä koko summan samalla ja lahjottajat näkyy vissiin pankkisiirrossa. Itse juhlapaikkaan ei viedä kortteja eikä juuri kukkiakaan. Ja kaikkia tutuntutuja muistetaan myös.
Kaikilla omat tapansa ilmeisesti myös asuinpaikankin suhteen. Seuraavaksi on asiana rippilahjan keksiminen, ja siihenkään en kyllä raha-lahjaa aijo laittaa.

[/quote]

Näin on todellakin tapana joillakin paikkakunnilla Etelä-Pohjanmaalla. Kiva puoli siinä on se, että voi muistaa juuri naapurin lapsia ym. hyvinkin pienellä summalla, tosin entinen 5mk on nykyään 5 ? (eli aika iso summa lahjoittajan kannalta kuitenkin, jos muistettavia on monia, kaikkia tutuntuttuja todellakin muistetaan, ja tutuntuttujen lapsia myös!) ja sankari itse saa vain loppusumman tietoonsa. Lahjoittajat kirjoittavat usein ihan itse nimensä rahashekin mukana annettavaa adressiin, tai sitten pankissa kirjoittavat koneella kaikki. Kukkia ei yleensä tämän lisäksi viedä. Eli jompi kumpi, mutta raha yleisempi (ja helpompi, kun joka pankissa on jokaiselle yo:lle tili). Ja nämä adressit jaetaan kätevästi koululla samassa nipussa yo-todistuksen kanssa, tai sitten pankit toimittavat kotiin. =) =) =)

Pohjanmaalla myös juhlat ovat isompia, kuin täällä etelässä. Eli lehdessä on avoin kutsu, ja kaikki halukkaat voivat käydä juhlissa jos haluavat. Paljon vapaampi meininki, kuin mitä olen etelän juhlissa tottunut, kun on ensinnäkin kutsukortit ja v.p:t ja muut eikä muutenkaan sellaista tapaa, että vieraat vain piipahtavat. Lasten kanssa vähän rasittavaakin olla tuntitolkulla kyläilemässä muutaman muunkin vieraan kanssa, ehkä muutaman vuoden päästä vähemmän kivuliasta, kun pikkulapsivaihe on ohitettu.... no, asian viereen lähti menemään nyt tämä :whistle:

Yhteistyössä