Yö imetyksen lopetus, apuja!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua..

Vieras
Lapsi on 10kk vanha ja herää tissille vähintään 4kertaa yössä, nukkuu alkuyön omassa sängyssä mutta nostan 1-2tunnin päästä viereen kun eka kerran herää. Itse nukun todella huonosti kun lapsi pyörii ja potkii, sekä pelkään että tippuu. Miten olette lopettanu yö imetyksen? Kerrasta poikki? Miten nukkuu sitten päiväunet? Miten rauhoititte jos tissiä ette antanu, tassuttelulla?

Vauva lopetti itse 1 v 10 pv iässä. Oli samanlaista ku teillä. Mutta tilaa oli enemmän. Tee vaikka sivuvaunu, niin on tilaa. Mitä jos annat ajan kulua ja odottaa, että vähenee itsestään? Tai tarjoa tuttia?

Me saatiin 8kk vauvan kanssa vähennettyä tosta 4 kerrasta yhteen kertaan tassuttelemalla ja tarjoamalla vesihörppyä nokkamukista. Vielä ei ole valmis jättämään totä aamuyön syöntiä pois, mutta ajan kanssa varmaan sekin helpottaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vauva lopetti itse 1 v 10 pv iässä. Oli samanlaista ku teillä. Mutta tilaa oli enemmän. Tee vaikka sivuvaunu, niin on tilaa. Mitä jos annat ajan kulua ja odottaa, että vähenee itsestään? Tai tarjoa tuttia?

Tuo sivuvaunu on harkinnassa.
Muuten antaisin ajan kulua, mutta olen jo hyvin väsyny, kun en saa välillä monien herätyksien jälkeen unta enää kunnolla, vaan pyörin yli tunnin sängyssä ja haluaisin jo nukkua miehen vieressä.Meille ei perhepeti vaan sovi:(

Mä sanoisin, että todennäköisesti onnistuu paljon paremmin ku laps on jo 1v...

Yöimetyksien lopettamiseks suosittelen, että lapsen isä laittaisi nukkumaan ja hoitaisi yöheräilyt. Lapsi kokee sen kiusaamisena jos sinä vaan kieltäydyt imettämästä mutta isähän ei voi imettää, joten hänen lohduttamiset ja paijailut tuntuvat aidoilta.

Yöimetyksistä vieroittuminen kestää n 4 yötä, siis fysiologisesta näkökulmasta. Lapsi nimittäin ihan oikeasti herää nälkäänsä jos säännöllisesti syö öisin. Kestää n 4 yötä että keho lopettaa öisen insuliinituotannon ja että lapsi oppii korvaamaan yöllä poisjääneen ravinnon päivisin.

Meillä lopetettiin samoihin aikoihin ja ihan samasta syystä kun teillä nyt ap. Kolmen yön jälkeen helpotti ja nyt kun tyttö on 13kk ei olla enää aikoihin herätty yöllä ollenkaan jos lapsi on terve.

Me tehtiin niin, että ekana yönä mä menin sohvalle ja isä nousi rauhoittelemaan tyttöä kun heräsi. Koitti rauhoittaa kädellä vaan sinne omaan sänkyyn (joka oli silloin meidän makkarissa vielä ) ja jos ei tyyntynyt niin otti syliin tai viereen. Ekana yönä heräs monta kertaa. Toisena yönä mä nukuin sitten jo omalla paikallani, mutta en tehnyt mitään kun tyttö heräsi, isä hoiti taas mutta ei ottanut enää viereen kun mä olin siellä maidon hajuisena. Kolmantena yönä herättiin muistaakseni pari kertaa, mutta silloin tyttö jo nukahti aina nopeasti takas. Sen jälkeen ei heräiltykään enää, ja jos satunnaisesti tyttö heräsikin niin isä aina meni sinne niin kauan kun mä imetin vielä päivisin.

Tää on nyt ihan vaan mun mielipide ja kaikki tekee tietenkin miten haluavat, mutta musta toi sivuvaunujuttu on ihan huuhaata ja siinä vaan siirretään ongelman ratkaisua tulevaisuuteen. Lapsi silti haistaa maidon ja heräilee ja sitten sitä pitää paijata uneen ym. Helpompaa ainakin meille oli että tyttö oppi nukahtamaan itsekseen takaisin havahduttuaan ja me saadaan nukkua rauhassa omassa sängyssä koko yö.

Kerrasta poikki, ja tutti suuhun tilalle. Aluksi oli kapinointia, ja piti myös joko ottaa syliin ja keinutella siinä tai pitää tassutteluhetki, mutta ne harvenivat nopeasti ja nyt melkein jo nukkuu yönsä. Muutaman kerran yössä saa vielä herätä laittamaan tuttia ja korjaamaan vaikeata asentoa, mutta ei ole enää niin rankkaa (lapsi 8kk). Voimia sinne, kyllä se onnistuu vaikka aluksi tuntuisikin turhauttavalta ja väsyttäisi vielä enemmän kuin ennen kun lapsi protestoi palvelujen loppumista.

Hieman OT - mun mielestä toi "maidon haju"-juttu on jotenkin tosi alentavaa lasta kohtaan ku puhutaan kuitenkin jo melkein vuoden ikäisistä lapsista. Ei se maidon HAJU mitenkään sitä lasta motivoi, kyllä se laps tietää, että äidillä on maitoa vaikkei yhtään haisiskaan. En tiedä käyttääkö kaikki tuota ilmaisua ihan sen kirjaimellisessa merkityksessä mutta mun korviin kuulostaa tosi typerältä. Ei se nenällänsä maitoa etsi... Eikä se haju sitä lasta herätä. Lapset nyt vaa heräilevät ja havahtuvat pitkin yötä, aivan kuten aikuisetkin. Lapsi, joka on tottunut yösyömiseen tuntee nälkää herätessään ja haluaa siihen maitoa, koska tietää sen poistavan nälän tunteen. Ei siihen mitään hajuja tarvita.

Anteeks :D Piti avautua.

Alkuperäinen kirjoittaja iitu:
Hieman OT - mun mielestä toi "maidon haju"-juttu on jotenkin tosi alentavaa lasta kohtaan ku puhutaan kuitenkin jo melkein vuoden ikäisistä lapsista. Ei se maidon HAJU mitenkään sitä lasta motivoi, kyllä se laps tietää, että äidillä on maitoa vaikkei yhtään haisiskaan. En tiedä käyttääkö kaikki tuota ilmaisua ihan sen kirjaimellisessa merkityksessä mutta mun korviin kuulostaa tosi typerältä. Ei se nenällänsä maitoa etsi... Eikä se haju sitä lasta herätä. Lapset nyt vaa heräilevät ja havahtuvat pitkin yötä, aivan kuten aikuisetkin. Lapsi, joka on tottunut yösyömiseen tuntee nälkää herätessään ja haluaa siihen maitoa, koska tietää sen poistavan nälän tunteen. Ei siihen mitään hajuja tarvita.

Anteeks :D Piti avautua.

Joo, ihan totta. En ajatellut sen kummemmin tota "hajua" :) Mutta tosiaan se, että isä on siinä paikalla äidin sijasta auttoi ainakin meillä, koska tottahan lapsi tietää mistä se ruoka tulee.

Niin ja vauva ei huoli tuttia..mies tekee 6päivää viikossa töitä, sekä usein todella pitkää päivää ja lomia ei ole vielä pikään aikaan tiedossa, eli hänestä ei siihen yöheräilyjen hoitamiseen ole:(
Kait se pitää vaan kerrasta poikki tehdä..

ap, meillä mies myös tekee pitkää päivää ja joutui lähtemään vaikeidenkin öiden jälkeen töihin. Kyllä miehet kestää, ne on vahvoja! Ja se oli loppujen lopuksi aika lyhyt vaihe milloin joutui heräämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
ap, meillä mies myös tekee pitkää päivää ja joutui lähtemään vaikeidenkin öiden jälkeen töihin. Kyllä miehet kestää, ne on vahvoja! Ja se oli loppujen lopuksi aika lyhyt vaihe milloin joutui heräämään.

Minun mies ajaa rekkaa, siihen en oikeen haluais että silmät ristissä ajaa, olisin vaan todella huolissani että jos nukahtaa rattiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minun mies ajaa rekkaa, siihen en oikeen haluais että silmät ristissä ajaa, olisin vaan todella huolissani että jos nukahtaa rattiin.

Kokeilkaa kerran. Saattaa olla, että mies saa lapsen rauhottumaan helposti eikä laps sen jälkeen enää heräile öisin... Jos heräilee paljon niin sä teet seuraavan "vuoron".

Joo sitten ei kyllä onnistu :|
Toivottavasti jaksat itse sitten lopettaa syötöt, että saisit kohta nukuttua taas kokonaisia öitä!

Jossain muuten sanottiin (olisko ollut neuvolassa...) että voi kokeilla antaa yöllä vettä pullosta. Meillä toi ainakin aiheutti kamalan raivokohtauksen, mutta kai sitä voi kokeilla jos se vaikka teillä auttaisi?

Pysyt vaan lujana yöllä, ei mee montaa yötä kun helpottaa!

Alkuperäinen kirjoittaja iitu:

Kokeilkaa kerran. Saattaa olla, että mies saa lapsen rauhottumaan helposti eikä laps sen jälkeen enää heräile öisin... Jos heräilee paljon niin sä teet seuraavan "vuoron".

Näin pitää tehdä:) olisi ne kunnon yöunet enempi kuin tervetulleita jo.

lopetettiin juuri yösyönnit, tyttö on nyt vajaa 9kk. Kerrasta lopetettiin ja meillä kyllä mies kans nousi yöllä ja mä olin toisessa huoneessa. Ekana yönä huus 1,5h, loppuyöstäkin heräili, mutta ei enää noin paljoa huutanut. Toisena yönä heräili aika tiuhaan, mutta tyyty kuitenkin tuttiin. Kolmantena yönä heräs enää kolme kertaa ja tyyty tuttiin heti. Ja nyt kahtena viime yönä on herännyt kahdesti ja nukahtanut heti kun saa tutin. Me huomatiin että rauhottu sillon ekanakin yönä paremmin nukkumaan kun sinne sänkyyn silitteli ja paijas, kun otti syliin niin huuto vaan koveni, mutta tässä varmasti on eroja vauvojen kesken!

Varmasti sä hyvin voit itsekin sen tehdä kun miehelläsi ei siihen ole mahdollisuutta, meillä oli isäkuukausi niin mies kotona. Sitkeyttä vaan niin hyvä tulee!

Ja kannattaa pitää päänsä senkin suhteen että nukkuu kuitenkin siellä omassa sängyssä, kun yhdelle kaverille kävi niin että pääsi syötöistä, mutta sitten nukkukin ainoastaan vieressä...

Joo sitten ei kyllä onnistu :|
Toivottavasti jaksat itse sitten lopettaa syötöt, että saisit kohta nukuttua taas kokonaisia öitä!

Jossain muuten sanottiin (olisko ollut neuvolassa...) että voi kokeilla antaa yöllä vettä pullosta. Meillä toi ainakin aiheutti kamalan raivokohtauksen, mutta kai sitä voi kokeilla jos se vaikka teillä auttaisi?

Pysyt vaan lujana yöllä, ei mee montaa yötä kun helpottaa!

Sitä pelkään että annan periksi jos en enää kestä sitä itkua, sitten se on kuulema vaan vaikeampaa seuraavalla kerralla. Pitää itsensä henkisesti tsempata tähän. Mies on tosi pahoillaan kun ei voi juuri mitenkään auttaa paitsi sunnuntai aamuina antaa minun nukkua pitempään, mutta minun elimistö on menny jotenki sekasi kun vaan säpsyn koko ajan hereille:(

Yhteistyössä