Ymmärsinkö oikein???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmeliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmeliini

Vieras
Passia hankittaessa on oltava virallinen henkilöllisyystodistus mukana.. ajokortti ei kelpaa. Ja henkilökorttia haettaessa täytyy sitten olla passi tai henkilökortti??

Johan on outoa.. eli noitahan on sitten mahdoton hommata:)

Miksei ajokortti kelpaa?

Mutta aikoinaan kun olin vielä kortiton, niin hetki piti vääntää että sain passin, sillä mulla ei ollut henkkareita. Passin juuri sitä varten hankin että tarttin henkkarit.

Kyllä ne on mahdollista hommata vaikkei olisi mitään noiste ennestään. Ihmisiltähän katoaa passeja ym. Jos ei ole mitään keinoa todentaa henkilöllisyyttään, niin poliisi kyllä varmentaa sen ja antaa sen passin sitten.

Tässä varmaan oletetaan että vanhemmat on hankkinut sinulle passin tai henkilökortin silloin vielä kun olit alaikäinen. Tuskin kukaan elää 18 vuotta ilman passia tai henkilökorttia!!??? Tai joo ehkä joku, erakko sen pitää olla sitten. Asuu puussa ja syö koivunlehtiä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Miksei ajokortti kelpaa?

Mutta aikoinaan kun olin vielä kortiton, niin hetki piti vääntää että sain passin, sillä mulla ei ollut henkkareita. Passin juuri sitä varten hankin että tarttin henkkarit.

Ainakin poliisin sivuilla oli, ettei ajokortti kelpaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Tässä varmaan oletetaan että vanhemmat on hankkinut sinulle passin tai henkilökortin silloin vielä kun olit alaikäinen. Tuskin kukaan elää 18 vuotta ilman passia tai henkilökorttia!!??? Tai joo ehkä joku, erakko sen pitää olla sitten. Asuu puussa ja syö koivunlehtiä ;)

Täh, mitä sä höpiset? Mä en tajunnu nyt ollenkaan.

Mä elin 18 vuotta ilman passia tai henkilökorttia, sit kun muutin pois kotoa hommasin passin että voin todistaa henkilöllisyyteni.

Äitini hommasi henkilökortin tänä vuonna jäätyään leskeksi, edellinen henkilötodistus oli joskus 20 v. sitten vanhaksi mennyt passi.

Mä sain ekat henkkarit täysikäsenä. Ei siis ollut passiakaan. Otin äidin mukaan, joka todisti, että oon se joka väitän olevani. Viimeksi muuten sain passin ajokortilla, tosin mulla oli vanhakin passi mukana...

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/pages/CE0576C3C0519482C22571CE004D31BD?opendocument
Passihakemus on jätettävä henkilökohtaisesti, jolloin henkilöllisyys todistetaan passilla tai henkilökortilla ja hakijalta otetaan sormenjäljet. Mikäli passin hakijalla ei ole henkilöllisyyttä osoittavia asiakirjoja, selvitetään henkilöllisyys tutkinnallisin keinoin. Passiin merkitään vain yhden henkilön tiedot, eli lapsia ei voi merkitä huoltajan passiin.

Passia haettaessa on oltava mukana
· 1 valokuva
· passi tai henkilökortti (huom. ei ajokortti)

Joo ymmärsit oikein. Monet hankkivat lapsilleen passin heidän ollessaan alaikäisiä, jolloinka vanhempien tarvitsee todistaa oma henkilöllisyytensä. Ja sitten seuraavaa passia hakiessa on oltava se edellinen passi tai sitten henkilökortti mukana. Ja jos passi häviää, siitä tehdään ilmoitus poliisille, jolloinka saa lapun (?), jonka avulla voi hakea seuraavaa passia. Ja jos ei omaa henkilökorttia eikä passia, niin sitten varmaan kuvallinen muu korttikin kelpaa.
Onhan tuo vähän ihmeellistä, ettei ajokortti kelpaa, kun se on kumminkin samojen viranomaisten myöntämä.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Kyllä ne on mahdollista hommata vaikkei olisi mitään noiste ennestään. Ihmisiltähän katoaa passeja ym. Jos ei ole mitään keinoa todentaa henkilöllisyyttään, niin poliisi kyllä varmentaa sen ja antaa sen passin sitten.

Ja muuten nämä kysymykset tehdään lapsellekin, jolle vanhemmat hakee passia, jos lapsi on jo niin iso, että osaa vastata kysymyksiin tyyliin "mikä on äitisi nimi?"

Alkuperäinen kirjoittaja Erkki:
Mitähän ne tuossa kuulustelussa kysyvät kun ei ole aikaisempaa henkilötodistusta tai passia. Ainoastaan kuvallinen kelakortti, ajokortti ja sotilaspassi?

Mun mieheltä kyseltiin mm. sen vanhempien ja sen omaa entistä kotiosoitetta, ja montako lasta sillä on...

Vastaukset oli tyyliin: "Öö...äiti on asunu Ibizalla jo niin kauan, että en mä kyllä muista tarkkaa osoitetta mikä Suomessa oli..."
"Joensuussa se faija nykyään asuu, oisko se xxkatu jotain?"
"Ai lapsia? Ai, siis mun isällä vai mulla? Mulla on tietääkseni kaksi, mutta kerro nyt ihmeessä jos siellä sun papereissa lukee enemmän..."

Ja sai se passinsa :)

Eli siis kun multa tossa vähän aikaa sitten lähti tuo ajokortti pois ja tarvisin nyt jotku paperit todistamaan ikääni eikä mulla ole koskaa ollut Henkilökorttia/Passia niin mitäs minun pitää siellä poliisilaitoksella sitten sanoa niille?

Yhteistyössä