Ymmärränkö tämän kuluttujasuoja-asian oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli etämyynnistä sanotaan, että asiakkaalla on täysi palautusoikeus 14 päivän ajan etämyynnissä ja siitä ei pidä koitua mitään kuluja asiakkaalle.

Tilasin Belua-äitiystarvikeliikkeestä imetyspaidan ja sen postikulut oli 9,90. Nyt kun palautan sen niin huomasin, että toimitusehdoissa lukee että eivät palauta sitä toimituskulua minulle, ainoastaan palautuksesta minulle aiheutuvat kulut maksavat takaisin.

Kuitenkin siis tuon kuluttajasuojalain mukaan noin ei pitäisi toimia? Mitenköhän mun kannattais nyt tehdä? Ilmoitan sähköpostilla, että olen sitä mieltä, että noin ei kuluttajasuojalain mukaan voi toimia ja olen oikeutettu saamaan ne takaisin, vaikka ne heidän toimitusehdoissa lukeekin ja olen ne hyväksynyt? Eihän se silti poista lakia, vaikka heillä toimitusehdoissa lukisi mitä tahansa?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamukatse:
Muistelen että toi on ylenen käytäntö. Eli vaikka palautat kaiken, postimaksuja ei hyvitetä (palautus on toki ilmainen).

Yleinen käytäntö missä? Ei ainakaan missää niissä firmoissa joista normaalisti tilaan.... Onko tämä yleinen käytäntö pikkufirmoissa vai?

Postimaksutkin oikeesti ihan törkeet. :/

Wikipedia sanoo tällätavalla asiaan: "Etämyynti ja kotimyynti (6 luku)
Koti- ja etämyynnissä ostajalla on 14 päivän palautusoikeus. Toisin kuin muussa kaupankäynnissä ostaja voi perua kaupan tai tilauksen ilman perusteluja. Myyjän on maksettava palautuskulut tai noudettava tavara. Peruutusilmoituksen saatuaan myyjän on palautettava ostajalle kauppahinta viipymättä."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuluttajansuojalaki

Ei ehken lähteistä luotettavin, kokeile katsella löytyisikö tuolta vahvistusta, en jaksa alkaa selailemaan.. :ashamed:

http://www.kuluttajaliitto.fi/index.phtml?s=1

Kyllä Belua nyt on väärässä. Itselläni on pieni nettiyritys ja toimin kuten isommat (esim.anttila, hobbyhall jne.) ja kuten laki vaatii, eli tuotteen näkemisestä ei saa koitua asiakkaalle mitään kuluja.
Toimitusehdoissa häikkää! Ja vielä kamalat kulut yhdestä paidasta...
Oikeesti ottaa pattiin tollaset keskisuuret nettikaupat, jotka härskisti rikkoo lakia ja pienet uskollisena yrittää kituuttaa ja maksaa kiltisti postikulut asiakkaiden kokeilulle!
Ilman muuta jätät maksamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja etäkauppias:
Kyllä Belua nyt on väärässä. Itselläni on pieni nettiyritys ja toimin kuten isommat (esim.anttila, hobbyhall jne.) ja kuten laki vaatii, eli tuotteen näkemisestä ei saa koitua asiakkaalle mitään kuluja.
Oikeesti ottaa pattiin tollaset keskisuuret nettikaupat, jotka härskisti rikkoo lakia ja pienet uskollisena yrittää kituuttaa ja maksaa kiltisti postikulut asiakkaiden kokeilulle!

No noin minäkin asian ymmärrän. Taidan laittaa sähköpostia sinne firmaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja etäkauppias:

No noin minäkin asian ymmärrän. Taidan laittaa sähköpostia sinne firmaan.

Kerrohan sitten mitä sanoivat. Jos eivät palauta postikuluja ja voivat perustella sen jollain lailla, ilmoitahan mulle mikä laki kyseessä. Onkos tässä pikkufirmaa viilattu linssiin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siellä varmaan beluan sivuilla on toimitusehdot ja sä oot ne hyväksynyt kun oot sieltä tilannut... en alkais tappelemaan asian takia.

kävin lukemassa palautusehdot ja siellä sanotaan että palautuksen postikulut maksetaan tilille viikon kuluessa

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siellä varmaan beluan sivuilla on toimitusehdot ja sä oot ne hyväksynyt kun oot sieltä tilannut... en alkais tappelemaan asian takia.

Se on kyllä niin, että oli firma mikä tahansa niin toimitusehdot eivät saa olla ristiriidassa Kuluttajasuojalain kanssa.

Yhteistyössä