Ymmärrän toki että perheissä omat tavat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...

Vieras
Mutta en vaan ymmärrä miten ei voi joskus tarjota vieraille lapsille ruokaa.

Kyse siitä että mun lapsella on yksi kaveri jonka kanssa leikkivät päivittäin koulun jälkeen. Tulevat meille ja syövät välipalaa, päivittäin siis. Ja usein tämä sama kaveri saataa syödä meillä ruuankin.

Mutta, vuoroin vieraissa systeemi ei toimi. Jos mun poika on siellä kylässä, sieltä ei ruokaa tipu. Kotiin on tultava syömään. Siis toki ymmärrän, mutta silti en ymmärrä. Ok, on mun oma valintani että annan vieraan lapsen syödä meillä, minusta se on ihan luontevaa. Ja hanakasti kuitenkin nuo kaverin vanhemmat antaa lapsensa meillä syödä.

jos vaikka vähävaraisia. itse en viiti naapurin lasta enää ruokkia kun on niin nirso. yökkäysäänet ruokapöydässä pilaavat muidenkin ruokahalun. ensin haluaa kaikkea mutta roskiin menee ja tyyppi kakoo.

ehkä tällä perheellä ei vaan yksinkertaisesti ole rahaa ruokkia toista tai yrittävät käöyttää sua hyväksi kun tarjoat ruuan ilmaiseksi.

ei meilläkään syö naapurin lapset. ihan siitä syystä et ei meil koskaan ruoka riitä, sit eri asia jos lapsi tulee esim koko päiväksi meille niin osaan varautua ruuan laitossa häneen.'

pieni välipala silloin tällöin eri asia, mut ei sekään joka päivä, en mä ala ruokkimaan muiden lapsia. taas eri asia jos täs toimis vuoroin vieraissa periaate, sit voisin välipalan tarjotakkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
meillä syö kanssa lasten kaverit. musta on ihana laittaa ruokaa isolle porukalle ja muksut jaksaa touhuta nätisti kun haukkaavat välipalaa välillä

Samoin. Mä tykkään oikein kun lasten kaverit jää syömään. :)

En mä kehtaisi vierasta lasta pyytää ruokapöytään. Pelkäisin, että äitinsä harmistuisi, kun lapsi tuleekin syöneenä kotiin ja jää kotona odottava ruoka syömättä. Välipalaa saattaisin kyllä tarjota muuten.

Mutta puhu ihmeessä asiasta lapsen äidin kanssa. Kysy, onko ok, että heidän lapsi on syönyt teillä.

Mä en anna vieraille lapsille ruokaa elleivät ole meillä hoidossa tai yökylässä. Rahasta ei ole kiinni, mutta muuten täällä olis aina tusina ylimääräistä syömässä. Omissakin on jo ihan tarpeeksi ruokkimista.

Meillä on usein sellaista ruokaa, jota on varattu vain meidän porukalle (tyyliin vaikkapa kanapihvit), eli ylimääräistä ei ole tarjota. Välipaloja annan kyllä naapuruston lapsille silloin kun omanikin syö.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
En mä kehtaisi vierasta lasta pyytää ruokapöytään. Pelkäisin, että äitinsä harmistuisi, kun lapsi tuleekin syöneenä kotiin ja jää kotona odottava ruoka syömättä. Välipalaa saattaisin kyllä tarjota muuten.

Mutta puhu ihmeessä asiasta lapsen äidin kanssa. Kysy, onko ok, että heidän lapsi on syönyt teillä.

Tää kaveri soittaa aina ensin kotiin että saako jäädä tänne syömään. Luoa on tähän mennessä tullut aina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitäs jos vanhemmat on kieltäneet lasta syömästä teillä, mutta lapsi haluaa silti eikä kerro että on kielletty? Tai jos vanhemmat ei tiedä asiasta?

Kuten tuohon yhteen jo vastasin niin tää lapsi soittaa aina ennen ruokaa ja kysyy saako jäädä meille syömään. Joka kerran on lupa tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tää kaveri soittaa aina ensin kotiin että saako jäädä tänne syömään. Luoa on tähän mennessä tullut aina.

Soittaako siis kotiinsa kysymättä sulta ensin, onko ok jäädä syömään? Mä kyllä sanoisin, että nyt ei sovi jäädä syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
meillä ei ikinä ole laskettua määrää ruokaa :snotty: . teen aina hirveästi kerralla. ei meilläkään rahaa liikaa ole, mutta ruoka on perusruokaa ja itse tehtyä niin ei se niin kallista ole.

Kyllähän tuo keitoissa ja sellaisissa menee, mutta meillä on tosi monesti esim. jotain pihvejä niin en mä niitä osta montaa pakettia varulta.
Pari kertaa on lapsen kaveri ollut meillä ruoka-aikaan ja on saanut ruokaa kun on sattunut olemaan riittävästi. Jos ei olisi niin tarjoaisin leipää tms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Soittaako siis kotiinsa kysymättä sulta ensin, onko ok jäädä syömään? Mä kyllä sanoisin, että nyt ei sovi jäädä syömään.

Ei kyllä toki mun lapsen kanssa tulevat kysyy että "saaks ****** jäädä syömään* Olen antanut aina luvan, ei mua haittaa. Eikä mua haittaa sekään ettei siellä heillä anneta ruokaa mun muksulle. Ihmetyttää vaan. Itsellä ei olisi pokkaa antaa lapseni syödä jossain usein mutta sitten en tarjoaisi sille samaiselle lapselle meillä koskaan ruokaa.

Mua taas nyppii, kun lapsen kaverin vanhemmat aina pyytää tätä syömään. Olen lapselle sekä kaverin vanhemmille sanonut, että pääosin syödään kotona (jos nyt ei yökylässä olla). Silti jatkuvasti soittelee, että saako syödä siellä ja ruoka on jo lautasella. Mitä siihen nyt sitten sanoa. Joskus kiellän ja sitten tulee kotiin lapsi joka on kiukkuinen kuin ampiainen eikä suostu syömään yhtään mitään :-(

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Laitetaanko siellä kaverin kotona edes sitten sitä ruokaa, jos se lapsi on aina niin hanakasti jäämässä teille syömään?

Laitetaan. :) Sen verran tunnen tätä perhettä ja näkeehän sen lapsista. Hyvin syöneitä ovat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja toisinpäin:
Mua taas nyppii, kun lapsen kaverin vanhemmat aina pyytää tätä syömään. Olen lapselle sekä kaverin vanhemmille sanonut, että pääosin syödään kotona (jos nyt ei yökylässä olla). Silti jatkuvasti soittelee, että saako syödä siellä ja ruoka on jo lautasella. Mitä siihen nyt sitten sanoa. Joskus kiellän ja sitten tulee kotiin lapsi joka on kiukkuinen kuin ampiainen eikä suostu syömään yhtään mitään :-(

Miksi ihmeessä? Onko sinulla oku pakkomielle siitä, että syödään kotona vai mikä mättää?

Meillä on tuttavaperheiden kanssa tapana, että jos on ruoka-aikaan lapsi kylässä, niin laitetaan yksi lautanen lisää. Jos on sellaista ruokaa, jossa on annokset, jaetaan. Ei se sen kummallisempaa ole. Sitten vaan vanhemmille todetaan että lapsi on syönyt. Tai jo tuotaessa huikataan, että saako syödä vai haetteko ennen sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja eija:
enää en ruoki minäkään, tai loppuu äkkiä ruoka omiltakin :D Meillä 4 lasta, ja yksikin päivä täällä oli kaikilla kavereita, yhteensä 10...

siis kavereita oli 10, omia 4 ja me vanhemmat lisäksi niin olis "vähän" tarvinnut pöperöä...

Yhteistyössä