Ylliopistoon AMK pohjalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvokaa

Vieras
Tietääkös kukaan, pääseekö restonomi (AMK) +lukio pohjalla suoraan lukemaan maisteritutkintoa eli ylempää korkeakoulututkintoa esim elintarviketeknologiaa tai elintarvikekemiaa?? Onko siis joku tai jonkun tuttu hakenut ja päässyt. Puhun nyt siitä erivapauskiintiöstä. AMK paperit on hyvät.

En kyllä usko, että restonomin papereilla pääsee suoraan. Pitäisi olla esimerkiksi biotekniikan insinööri tai muuta vastaavaa, että olisi mahdollisuuksia. Elintarvikealalla uskoisin olevan runsaasti kemiaa ja mikrobiologiaa kandin opintoihin asti (en ole varma), mutta niitä vastaavia opintoja pitäisi AMK:ssa olla suoritettuna.

En kyllä usko, että restonomin papereilla pääsee suoraan. Pitäisi olla esimerkiksi biotekniikan insinööri tai muuta vastaavaa, että olisi mahdollisuuksia. Elintarvikealalla uskoisin olevan runsaasti kemiaa ja mikrobiologiaa kandin opintoihin asti (en ole varma), mutta niitä vastaavia opintoja pitäisi AMK:ssa olla suoritettuna.

No olen koittanut niitä opinto-oppaita lukea ja siellä on lisäopintoja määrätty vain ravitsemistieteeseen ja markkinointiin. Kemiaa tosiaan pitäisi lisää lukea mutta ohjelma sallii max 60 op lisäopinnot perusopinnoista. Mikrobiologiaa AMKssa oli vaan vähän, toisaalta omavalvontaa, tilojen hygieenistyyttä koskevia opintoja jne. oli melko paljon. Myös eri raaka-aineiden "käyttäytyminen" ja reagoiti kypsennyksessä ja muissa toimissa on hyvinkin tuttua, koska käytännön keittiötyötä on kohtuullisen paljon. Fysiikka ja kemia oli tekun oppikirjan mukaan, mutta toki vain ns perusteet. Eli heikkouksiakin olisi, toisaalta raaka-aineet, niiden käsittely ja "reaktiot", säilytys, omavalvonta ja elintarvikelainsäädäntö jne olisi varmasti paljon paremmin tiedossa kun insinöörillä.
Mutta tosi hankalaa koittaa opinto-oppaan perusteella hahmottaa mikä vastaisi toistaan. Ainoat selvät on kielet, matematiikan perusteet ja äidinkieli, ne kyllä korvaa vastaavat kurssit.

Tuskin pääsee, veikkaisin. Elintarviketeknologia- ja kemia käsittävät lähinnä biologiaa, kemiaa, biokemiaa, fysiikkaa ja ympäristötiedettä. Restonomin koulutus ei taida edes sivuta niitä, se ei ole käsittääkseni soveltuva tutkinto (joka on siis vaatimuksena haettaessa). Itse opiskelen bioalaa ja sivuaineena luen yleistä elintarviketeknologiaa. Osa pääaineopiskelijoista on kyllä amk-pohjaisia, mutta lähinnä insinöörejä.

Mutta millä perusteella olisit hakemassa "erivapauskiintiössä" ja mitä se tarkoittaa?

No olen koittanut niitä opinto-oppaita lukea ja siellä on lisäopintoja määrätty vain ravitsemistieteeseen ja markkinointiin. Kemiaa tosiaan pitäisi lisää lukea mutta ohjelma sallii max 60 op lisäopinnot perusopinnoista. Mikrobiologiaa AMKssa oli vaan vähän, toisaalta omavalvontaa, tilojen hygieenistyyttä koskevia opintoja jne. oli melko paljon. Myös eri raaka-aineiden "käyttäytyminen" ja reagoiti kypsennyksessä ja muissa toimissa on hyvinkin tuttua, koska käytännön keittiötyötä on kohtuullisen paljon. Fysiikka ja kemia oli tekun oppikirjan mukaan, mutta toki vain ns perusteet. Eli heikkouksiakin olisi, toisaalta raaka-aineet, niiden käsittely ja "reaktiot", säilytys, omavalvonta ja elintarvikelainsäädäntö jne olisi varmasti paljon paremmin tiedossa kun insinöörillä.
Mutta tosi hankalaa koittaa opinto-oppaan perusteella hahmottaa mikä vastaisi toistaan. Ainoat selvät on kielet, matematiikan perusteet ja äidinkieli, ne kyllä korvaa vastaavat kurssit.

Mutta ota huomioon, että elintarviketeknologia on lähinnä matikkaa, kemiaa, bilsaa ja fysiikkaa soveltava tieteenala. Restonomi taas on ravintola-alan ammattilainen, ei siinä ihan hirveästi ole lopulta yhtymäkohtia.

Restonomiopinnoissa opiskeltava kemia, lainsäädäntö ja raaka-aineiden käsittely jne. käsitellään kuitenkin niin eri näkökulmasta. Lähinnä pitää osata kemiaa, biologiaa ja fysiikkaa, sitä on elintarviketeknologia. Lainsäädännön osaaminen ja raaka-aineiden käsittely ja reagointi ovat lähinnä nippelitietoa koulutuksen kannalta. Siksi myös se insinööri on vahvemmilla:)

Mutta parhaitenhan asia selviää soittamalla ja kysymällä:)

Yritin kysyä asiaa sähköpostilla yliopistolta, mutta en saanut selkeää vastausta. Siksi minua tämä vaivaakin. Toki voisin hakea lukemaan ylemmän amk tutkinnon, mutta se lähinnä hotellinjohtamista ja itse taas olen kiinostunut ravitsemuksesta, kemiasta ja itse ruuasta, en tuosta hotellin johtamisesta. Eli sielläkään ei ole ravitsemiseen suuntautuvaa koulutusohjelmaa... :( Ja 20v työkokemuksen jälkeen ei viitsisi ihan enää 5 vuodeksi koko päivä opiskelijaksi ryhtyä.

Kiitos Leila ( ja muut) avuntarjouksesta ja pohdinnoista. Vastaus on mun työkoneella, joten en saa sitä kopsattua. Siinä luki suunnilleen, että AMK pohjalta voi päästä mutta pitää itse verrata suoritettuja opintoja opinto-oppaan kuvauksiin ja haku vaiheessa tehdä opintosuunnitelma jossa saa lisäksi ( maisteriopintojen ) olla korkeintaan 60 op tarve suorittaa täydentäviä perusopintoja. Mikäli suunnitelma on realistinen voidaan AMK pohjalta valita opiskelijoita. AMK opintoja voidaan myös normaalihaun kautta valituilla hyväksilukea, professori päättää tästä.
Mutta olisin toivonut selkeää vastasta tyyliin, restonomi opinnot eivät yksin ( tai lukion kanssa) ole riittävä pohja valinnalle.

Mitä jos opiskelisit avoimessa yliopistossa omaan tahtiin niin paljon kuin kerkeät, sitten hakisit joko normaalia kautta tai avoimen yliopiston perusteella yliopistoon ja hyväksilukisit kurssit?

Kyllähän tuo siltä kuulostaa, että suoraan maisterivaiheeseen ei pääse restonomin papereilla. Voisithan silti vielä kysyä onko yliopistoon otettu restonomeja suoraan maisterivaiheeseen?

Yhteistyössä