Kauanko teit AMK:n opparia, kandia tai gradua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pelle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei pystynyt kovin nopsaan tekemään. Ensin piti tehdä Opinnäytetyön aiheen kirjallisuuskatsaus (30-60s) ts. valmistava seminaarityö. Tämä piti esittää. Sitten kun teoriaosuus oli hyväksytysti läpäisty, sai aloittaa tutkimussuunnitelmaa. Tästä piti tulla n. 15-25 sivuinen läpyke ja taas piti esittää se seminaarissa. Lopullinen opinnäytetyö sitten koottiin näistä kahdesta edellisestä sekä tietysti tulosten analysoinnit ja esittäminen. Kokonaisuudessaan 40-60s. Tämän lisäksi piti istua vähintään 60h seminaareissa, että sai hyväksytyn merkinnän. Perkeleellistä toimintaa!!!!

Tervemenoa Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveydenhuollon oppilaitokseen! Erityisesti suun terveydenhuollon koulutusohjelmaan.

Amkn opinnäytetyö(arvosana 5), n. 150 tuntia kaikkine pähkäilyineen. Varmaan olis saanut nopeamminkin tehtyä. Sisälsi kirjallisen osuuden lisäksi, powerpointsälää aika paljon. Mut oli vaivan arvoinen(vai pitäskö sanoa palkan, kun liksan siitä sain).

parisen kk,mukaan lukien maastossa tehtävät koealat ja niiden tuloksien käsittely/tulkinta.
50s tekstiä eri lähteistä. Siihen vielä se esitys mukaan. Kuhan urku aukeaa sen kirjoittaminen on kivaa. Tosin aloitus on aina vaikeaa! tyhjää ruutua on haastava "rikkoa"...

No mulla meni graduun ja kandiin hiukka enemmän aikaa. Tosin johtui siitä että kandityön aineiston eteen tein ensin 1 kk kokopäiväistä työtä. Olisko siinä sitten mennyt kuukausi kuin kirjoittelin. eli kaikkiaan kandiin siis meni 2 kk

Graduun tein ensin 7 kk pelkkää labratyötä!!! 4 kk oli pakallista ja loput 3 kk oli sitten palkatonta. Siihen sitten kirjoittelu päälle (jota olin kyllä jo aloitellutkin). 2 kk ehkä kirjoittelin täyspäiväisesti about 5 päivänä viikossa. Aineisto oli aika haastava ja ulkomaalaisia lähteitä tuli toistakymmentäsivua (siis pelkkä lähdeluettelo). Eli graduun meni aikalailla 9 kk. Molemmista sain arvosanaksi parhaan mahdollisen ja kun ne koululle lähti, niin mitään kommentoitavaa/lisättävää eli "täydellisiä" olivat. Ainoat arvosanaa 5 olevat kurssit mun todistuksessa :D

Luulisin, että tokalla kerralla kaikki on helpompaa kuin ensimmäistä opinnäytetyötä tehdessä. Lisäksi AMK:n oppari on yleensä suppeampi ja syntyy vähemmällä vaivalla kuin gradu. Eräs tuttu on AMK.ssa opettanut jo vuosikaudet ja ohjaa täyttä päätä lopputöitä, vaikka oma gradu on yhä kesken. Tää tietysti liittyy tähän muutokseen, mikä AMK-puolella on tullut, mutta yliopiston puolella ei tulisi kyseeseen, että valmistumaton valvoisi gradun tekoa.

Ja yliopiston puolella riippuu hyvin paljon alasta miten kauan työn tekemiseen menee ja mikä on se vaadittu laajuus. Toisissa aineissa selviää 40 sivulla, toisissa vaaditaan 100 sivua. Harvassa tapauksessa aineiston ehtii kahdessa viikossa kerätä. Aihekin voi rajata, että esim. vain kesällä voi kerätä aineiston. Kieliasun pitää kaikilla olla huoliteltu, mutta jos valmistut kieliaineesta, vaikka suomesta tai englannista, on tekstin tarkistus todellista pilkunviilausta.

[QUOTE="vieras";27934787]AMK (kulttuuriala) 3kk (sis. kirjallisentyön ja prototyypit), kandi (humanistinen) 4kk ja pro gradussa meni hikiset 1v 8kk. En tehnyt gradua päivittäin, välillä työstämisessa oli jopa 1kk taukoja.[/QUOTE]

Täytyy vielä lisätä, että opintoihin tosiaan kuului syys-ja kevälukukauden kestäneet kandi- ja graduseminaarit joihin kuului mm. disposition esittely, luvun esittely + muut aineistoesittelyt ja keskutelupiirit. Eli periaatteessa kandiin meni (5kk)+4kk (päätin oman aiheeni vasta kevätlukukaudella), graduun laskin jo seminaarin mukaan. AMK:ssa lopputyöstä puhuttiin jo neljännen vuoden syksyllä, mutta varsinaiset opinnäyteseminaarit kesti kevät lukukauden eli 4kk.

Meillä ei pystynyt kovin nopsaan tekemään. Ensin piti tehdä Opinnäytetyön aiheen kirjallisuuskatsaus (30-60s) ts. valmistava seminaarityö. Tämä piti esittää. Sitten kun teoriaosuus oli hyväksytysti läpäisty, sai aloittaa tutkimussuunnitelmaa. Tästä piti tulla n. 15-25 sivuinen läpyke ja taas piti esittää se seminaarissa. Lopullinen opinnäytetyö sitten koottiin näistä kahdesta edellisestä sekä tietysti tulosten analysoinnit ja esittäminen. Kokonaisuudessaan 40-60s. Tämän lisäksi piti istua vähintään 60h seminaareissa, että sai hyväksytyn merkinnän. Perkeleellistä toimintaa!!!!

Tervemenoa Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveydenhuollon oppilaitokseen! Erityisesti suun terveydenhuollon koulutusohjelmaan.

Meillä AMK:n opparin teko on noin vuoden prosessi. Teen työn parin kanssa, ja koska viimeisenä vuonna on paljon harjoitteluita, ei yhteistä aikaa opparin tekoon ole helppo löytää - varsinkin kun asumme eri paikkakunnilla.

Ja meilläkin tosiaan on oltava teoria kirjoitettuna ja väliseminaari pidettynä ennen kuin voi mitään tutkimuslupia anoa. Tutkimuslupien saamisessa kestää oma aikansa, sitten muutama viikko vastausaikaa ja vasta sitten pääsee analysoimaan vastauksia ja kirjoittamaan tutkimusosiota. Tähän vielä ohjaajan opettajan kuukauden virkavapaa syksyllä ja keväällä, niin ei prosessi kovin nopeasti etene. Mutta tänä keväänä sentään valmistuu :)

Amk oppariin meni pari kuukautta, ja en todellakaan tehnyt kokopäiväisesti, vaan silloin tällöin. Ja amk:ssa ont-ohjaajat saavat rahaa siitä ohjauksesta, joten todellakin saa kysyä ja lähetellä keskeneräisiä versioita niin paljon kuin lystää. Itse tosin näytin ohjaajalle vasta valmiin työn.

Mä tein parini kanssa AMK opparin (hoitotyö) niin että joulukuussa 2011 haetiin projektiin ja saatiin tietää että päästiin mihin haluttiin. Tammikuussa 2012 aloitettiin tekemään opaaria ja käymään ohjauksissa. Touko-elokuu välisellä ajalla emme tehneet opparia ollenkaan. Marraskuun puolessa välissä opparia oli palautettu ja kypsäri taidettiin tehdä marras-joulukuun vaihteessa.
Arvosanaksi saatiin 4, ja oltiin tyytyväisiä. pienellä lisäpanoksella olisi varmasti tullut se vitonenkin.

Jos on tehnyt kaksi gradua (siis tuplamaisteri) niin mitä hemmettiä sinne ammattikorkeakouluun lähtee vielä nysväämään?
Mä tein just toisin päin.
Lukioon.
Ammattikorkeakouluun.
Yliopistoon.
Nyt väännän väikkäriä. Saattaa mennä muuan vuosi. Mutta oon kivassa tutkimusryhmässä.
Ei mulla muuta.

Yhteistyössä