yllätysraskaus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kääkkänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olette pelanneet venäläistä rulettia, joten jatkakaa samaa mallia ja heittäkää kruunaa/klaavaa jatkosta.

Teette miten päin tahansa, niin helppoa ei tule olemaan. Kolmen pienen kanssa on raskasta olla ilman taloudellisakin vaikeuksia ja toisaalta, tehty abortti painaa ehkä pitkäänkin mieltä, etenkin tällaisessa tilanteessa missä sitä käytetään ehkäisykeinona.

kuinkahan monta sataa kierukkalasta Suomessa syntyy vuosittain?

Kohdun poisto voi olla 100% suoja.

Sellaista, joka käyttää keskeytettyä yhdyntää ehkäisykeinona kutsutaann isäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja MissyK:
Jos mies vetelee täysin tietoisesti ilman ehkäisyä, niin siitä on kyllä vastuu kannettava. Ei auta itku markkinoilla.

Sataprosenttisesti samaa mieltä. Enkä tajua miten kolmas lapsi voisi olla niin kamala katastrofi, jos niitä kerran on kaksi jo ennestään. Kierrätätte edellisten vaatteita ja muita kamoja, eikä se niin hirveästi vie tilaakaan. Ja äiti palaa töihin äitiysloman jälkeen, niin että mies pääsee vähän helpommalla.

Ihmetyttää, ettette ole panostaneet ehkäisyyn. Monella yli kolmekymppisellä naisella ehkäisynä on kierukka, joka on vaivaton, eikä ehkäisy pääse unohtumaan. Myös sterilisaatio on jatkossa helppo toimenpide. Olisiko kuitenkin niin, että nainen on alitajuntaisesti halunnut vauvaa? Eräs kaverini pelkäsi pitkän äitiysloman jälkeen töihin paluuta ja -yllätys yllätys- tuli vahingossa raskaaksi, jolloin hän tiesi, että hän saa olla vielä 3 vuotta kotona, koska he olivat sopineet, että alle 3-vuotiaat lapset hoidetaan kotona.

Jos rahasta tekee tiukkaa, niin miksi AP ei mene töihin? Jos kerran tulonhankinta on yksinomaan miehen vastuulla, niin pitäisihän miehelläkin olla jotain oikeutta vaikuttaa perhesuunnitteluun. Vaikka olen nainen, olen täysin miehen puolella tässä asiassa. Jos mies päättää erota, nainen joutuu joka tapauksessa töihin. Miksi miehen pitäisi ajaa itsensä täysin loppuun vain siksi, että nainen haluaa taas yhden vauvan lisää?

Alkuperäinen kirjoittaja %6%:
Jos kerran tulonhankinta on yksinomaan miehen vastuulla, niin pitäisihän miehelläkin olla jotain oikeutta vaikuttaa perhesuunnitteluun.

Kyllähän se mies tiesi, ettei vaimo käytä ehkäisyä, mutta itse ei suostunut kondomia käyttämään.
Että ei tainnut kovasti kiinnostaa tuo perhesuunnittelu.

kiva juttu, tullut lisää asiallisia vastauksia =)

%6%:lle, me ollaan monesti puhuttu mun töihinpaluusta mutta kuitenkin se on aina mennyt siihen että mä jään kotiin edelleen hoitamaan lapsia. tää ei ainoastaan mun päätös vaan se ollaan tehty yhteisesti.

mä olen kyllä useasti miehelle sannut että relais vähän, rahasta se ainoastaan on pois, enkä todellakaan halua miestä piippuun ajaa, se ei ole kenekään etu. mutta lähinnä mä voisin kuvailla miestäni "työholistiksi", aina pitää olla normaalin työajan jälkeen vielä jotain hommaa. näin on ollut aina.
mä myönnän että mä en ole mikään luonteeltani mikään "säästäjäihminen" joten tässä kohtaa mun pitää ottaa itseäni lujasti niskasta kiinni. mä en silti törsäile itseeni vaan lapsethan on aina etusijalla ja samoin meillä pidetään kiinni että sieltä kaapista löytyy ruokaa. mutta mä voisin silti katsoa mihin niitä rahoja syydän, vähemmälläkin pärjää ja noi kierrätyshommat on ollut käytössä jo ekan lapsen jälkeen =)

viikonloppuna pidetään piiiitkä keskustelutuokio ja katsotaan mihin tässä mennään. nyt olemme vielä molemmat vältelleet aihetta, tai ei niin vältelly mutta punninnut puolin ja toisin omassa rauhassa... mä olen edelleen sitä mieltä että keskeytykseen en halua ryhtyä mutta kuuntelen toki mitä mieltä mies asiasta on.

Minusta abortti ei ole mikään ratkaisu, varsinkin kun lapsen voi adoptoida, moni lapseton olisi onnellinen.
Ja ehkäistä pitää, jos vaimolle ei löydy sopivaa, niin MIES sterilisaatioon, miehille se on yksinkertainen toimenpide. Naisilla sterilisointi on vaikea esim. purkaa.
Jos mies sen takia nostaa kytkintä, että lapsi tulee, niin on aikamoinen pikkupoika vielä. Kaikki kun elämässä ei mene niin kuin suunnitellaan.
Pidä AP puolesi ja ennen kaikkea syntymättömän puolia.

En jaksanut lukea kaikkia, mutta tulipa mieleen heti et muanattomia äijiä olette löytäneet. Ehkäisy on kyllä yhteinen asia, niin kuin on muuten lapsesta huolehtiminenkin, oli sitten vahinko tai ei.

Voihan vattu!
Mistä teitä idiootteja oikein sikiää? Onko teillä pesä jossain? Jo ala-asteella opetetaan, miten raskaaksi tullaan. Kyllä tällä vuosituhannella löytyy sopiva ehkäisykeino jokaiselle. Jos miehen on liian vaikea´käyttää kumia tai Sinun käydä vaikkapa kunnallisessa ehkäisyneuvolassa, niin voitte syyttää "vahingosta" vain itseänne. Yhteiskunnalla on jo riittävästi "uhrautuvia" yh-äitejä elätteinään.
Aloituksen täytyy olla provo, mutta vastaanpa kuitenkin.

koiralliselle:
tässä nyt ei olla syytelty ketään, ilmeisesti et vaivautunut lukemaan juttuani kunnolla.
lähinnä tiedustelin samaan tilanteeseen tai sitä miettineet miten he ovat samassa tilanteessa toimineet tai toimisivat.
kyllä mä tiedän ja samoin mies että jotain ehkäisyä olisi pitänyt käyttää ennen kuin sänkyyn mennään mutta kuten sanottu, sitä on turha enään miettiä. tehty mikä tehty. mut säikäytti se miehen reaktio kun kuuli että raskaana ollaan. en olisi uskonut että hän ottaa sen vastaan noin jyrkästi. koska tietoinen hänkin oli että niin saattaa käydä...
se miten sä suhtaudut yh-äitehin niin kertoo myös jotain... taidat olla siis varma siitä että kaikki yh:t ovat yhteiskunnan elättinä. just joo... kovapa olet yleistämään. mutta se ei nyt liittynyt oikeastaan tähän ketjuun joten mä en kommentoi siihen sen enempää =)
niin ja aloitus ei ollut provo =)

Siellä ehkäisyneuvolassa kyllä yrittävät tyrkyttää vaan niitä hormonejaan, että jos ne eivät syystä tai toisesta sovi niin aika turha käynti.

Mun mielestä suhteessa päävastuu ehkäisystä on sillä, kumpi niitä lapsia ei halua, ei tosiaankaan automaattisesti naisella.

Jos ei halua käyttää hormoniehkäisyä (e-pilleri, hormonikierukka), niin sitten voi vaatia lisätietoa muista ehkäisytavoista. Olen itse käynyt yksinomaan kunnallisessa ehkäisyneuvolassa ja olen aina saanut tosi hyvää palvelua. Ainoa huono puoli on pitkähköt jonot. Ainakin itseltäni kysyttiin toiveita ehkäisytavasta ja esim. minulla eka kierukka oli hormoniton eli ihan tavallinen kuparikierukka. Vasta tämä viimeisin kierukka on hormonikierukka johtuen alkavista vaihdevuosioireista, joiden pitäisi lievittyä hormonikierukan myötä. Minulle lääkäri myös kertoi, että on muitakin ehkäisytapoja, mutta koska en ollut niistä kiinnostunut, niin ne jäi sitten maininnan asteelle.

Netistä ja myös tältä palstalta Naistentaudit-puolelta löytyy hyvää tietoa muiden kokemuksista erilaisista ehkäisytavoista. Itse olen käyttänyt vuosikaudet myös pelkkää kondomia ehkäisynä, sillä kun siihen asennoituu, että se on OK tapa, niin sitä ei tarvitse kyseenalaistaa joka kerta erikseen. Kierukkaan siirryin vasta sitten, kun en enää halunnut lapsia toisinsanoen kondomia käyttäessä ei olisi ollut katastrofi, vaikka olisinkin tullut aviomieheni kanssa raskaaksi.

Kannattaiskohan nyt sitten tämän raskauden jälkeen harkita jotakin muutakin ehkäisykeinoa kuin varmoja päiviä...?

Kipin kapin sterilisaatioon kunhan tuo lapsi on tehty, jompi kumpi äiti tai isä! Järjetöntä pelehtiä ilman ehkäisyä, vaikka toinen ei halua lisää lapsia, ei ole aikuisten touhuja se.
Kävin itse sterilisaatiossa kun täytin 30, ei lapsia ole eikä tule, pieni toimenpide josta pääsi samana päivänä sairaalasta pois. Suosittelen!!

Meille kävi kolme vuotta sitten niin, että oltiin seurusteltu onnellisesti 2 vuotta, ja ehkäisty aina huolellisesti. Odottelin kuukautisia ja ihmettelin jättikokoisia tissejä. Lopulta oli pakko tehdä testi ja plussaa näytti. Lääkäri totesi hirtehisesti, että jotkut naiset tulee raskaaksi kun näkee miehen kalsarit...

Olin yllättynyt, mutta en pahoillaan raskaudestani- tiesin heti, että pärjään, yksin tai yhdessä mieheni kanssa. Oloni oli loistava. Vaan ei miehen. Kun kerroin hänelle kasvotusten, hän muuttui sellaiseksi, että en ollut ikinä nähnyt. Rauhallinen, tunnollinen mieheni huusi s...tanaa ja v...a ja raivosi, että miten tässä näin kävi. Löi jopa ovea nyrkillä. Minulle tuli paha mieli ja aloin itkeä, mutta mieheltä ei herunut minkäänlaisia sympatioita. Se oli , että abortti tietenkin. Minulle pelkkä ajatus oli liikaa.

Sanoin, että en pakota sua mihinkään, että sun ei tarvitse tunnustaa lasta yms...että kyllä mä pärjään lapsen kanssa. Niin mies totesi, että hän ei isättömiä lapsia tähän maahan saata. Että jos se syntyy, niin se kasvatetaan yhdessä, vaikka hän tulee aina muistamaan, että lapsi oli epätoivottu ja että ei tule sitä ikinä antamaan anteeksi...Ja niin tosissaan oli, että selkäpiitä karmi.

Soitin noihin aikoihin miehelle työpäivän jälkeen (emme asuneet yhdessä) , että voitaisko nähdä, että kävin tänään lääkärissä ja ultrassa ja keskustelemassa terkkarin kanssa. Vastasi, että en halua nähdä sua, että sulla ei oo tänne mitään asiaa. Mutta että uskallapas pitää se lapsi, niin ei hyvä seuraa...

Olin aivan sekaisin. Ja yksin. Olin tuolloin 25 v ja kaikinpuolin mahdollinen äidiksi. Mutta ei miehen mielestä. Lopulta "vastoin tahtoani" tein abortin. Söin tuon tapahtuman jälkeen masennuslääkkeitä 2 vuotta, vaikka aikaisemmin en masentuneisuuteen ollut taipuvainen.

Mies käyttäytyi abortin jälkeen aivan kuten ennen raskauttakin. Rauhallinen, empaattinen, hellä, kuunteleva jne...Mutta minun silmissäni miehen arvo oli laskenut alle nollan ja en missään nimessä halunnut jatkaa.

Reilu vuosi oltiin täysin erossa, ja molemmilla oli uudet kumppanit. Kunnes mies otti yhteyttä ja halusi ehdottomasti tavata. Itkeä pillitti, kuinka kamala ikävä on ollut ja miten syvästi rakastaakaan ja että on todella pahoillaan paskasta käytöksestään. Kuukauden ajan mietin, otanko takaisin vai en. Otin.

Nyt ollaan vuosi oltu todella onnellisia ja vanhoja en ole kaivanut kertaakaan esille. Tosin omassa mielessä kaivan vanhat esille joka ilta, mutta en miehelle niitä kerro.

Nyt on tullut aika, olen 28, että todella haluaisin yrittää lasta. Mutta mieletön trauma on jäänyt. että entä jos mies käyttäytyy taas samalla tavalla. tai että entä jos en tulekaan raskaaksi yms...Miehelle olen varovaisesti vihjannut, että on vauvakuume, ja mies vastasi hymyillen, että vauvat on kivoja, että odotetaanko pari kuukautta.

Ihmettelen miehen jahkaamista. en anna itselleni anteeksi aborttia siinä mielessä, että jos pystymme nyt olemaan näin onnellisia ja "valmiita vanhempia", olimme mielestäni sitä jo ensimmäisen raskauden kohdalla. että oli väärin riistää lapsi. Ja että mitä 2 kuukautta muuttaa mitään, että miksi mies tahtoo odottaa....Välillä mietin, että olis sittenkin pitänyt odottaa uutta isäehdokasta, eikä tyytyä tähän vanhaan pelokkaaseen isäehdokkaaseen.

Tulipa pitkä selostus, mutta eka kertaa tätä mihinkään purin, ja helpotti kovasti. Ap, tälläisen mietintätaakan luultavasti saat loppuiäksesi. ehdottaisin ei aborttia!!

mä voin ilokseni kertoa että me ei tehdä sitä aborttia. mieskin on sen ensijärkytyksen jälkeen sulattanut asian ja suunnittelee isomman auton ostoa, jopa hiukan innoissaan =)
me puhuimme viikonloppuna paljon ja hän oli loppujen lopuksi tosi pahoillaan siitä että oli käyttäytynyt niin jyrkästi vaikkakin myös samaan hengenvetoon sanoi että ei tätä kyllä ollut suunniteltu, kaiken muuttaa. mutta niihän ne lapset tekee aina, suunniteltu tai ei muuttavat varmasti. hän kertoi omista fiiliksistään ja mä omistani. mä sanoin että aborttia en voi tehdä, mä olen vihainen itselleni jo siitä että mä jopa ajattelin sitä, mutta onnekseni mies sanoi ettei sitä tarvitsekkaan tehdä, ei hänkään sitä halua. shokki oli vaan niin kova että meni kaikki suunniteltu sekaisin.
mä oon aina sanonut että ei sitä koskaan tiedä ja huomisesta ei ole varmuutta mutta näillä eväillä mennään eteenpäin ja onneksi mennään yhdessä =)

mä lähetän "ei aborttia" sympatiani, mun onnekseni en joutunut tuohon, ja toivotaan että sullakin elämä porskuttaa ilolla eteenpäin. kuten joskus joku viisas on sanonut että asioilla on tapana järjestyä... =)

ja olemme muuten sopineet että kun tulee sopiva hetki niin meistä jompikumpi (ilmeisesti mies) menee sterilisaatioon, niin on sekin sitten tulevaisuudessa hoidettu =)

Hieno ratkaisu. Olen tosi onnellinen puolestanne. Kaikkea hyvää odotukseen ja tulevaisuuteen. Älkää pitäkö toisianne itsestäänselvyyksinä, vaikka ratkaisu olikin lopultakin helppo.

Onnea teille! Mikä parasta, päädyitte molemmat samaan ratkaisuun puhumalla. En usko, että neljäs lapsi muuten rasittaa näin alussa perheen taloutta kovinkaan paljon, paitsi juuri tuon auton osalta. Kun niitä kuluja alkaa lasten varttuessa tulemaan enemmän, niin tulotasonnekin on luultavasti noussut (sinä työssä jne.).

En nyt muista, mutta taisit mainita, että asutte melko ahtaasti? Voisitte katsoa, jos uudella tilankäyttösuunnitelmalla saisitte ahtaat tilat toimivammaksi... esim. sänkyä korotettaisiin niin, että alle mahtuu toinen ulos vedettävä sänky yms. vinkkejä ja apuja saat varmasti tarvittaessa sisustuspalstalta.

Miehen sterilisaatio asia kannattaa laittaa saman tein vireille, sillä kunnallisella puolella on aina jonoja.

Yhteistyössä