Yllätysraskaus... Abortti vai neljäs lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AApuvaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AApuvaaaa

Vieras
Joo, eli tapahtui se, mitä aina sanon ettei sellainen oo mahdollista... Selkeät oireet sai tekemään testin ja -valitettavasti- testiin tuli kaksi viivaa :( järkytys oli aikamoinen! Mä muistan kun tein esikoisen raskaustestin, kuinka itkin ja tärisin, se tosin oli toivottu raskaus, mutta silti aikamoinen shokki, noh, nyt en todellakaan lasta toivonut joten... Mitä ihmettä? Mulle on huomiseksi varattu lääkäriaika, eka ajatus oli, että abortti on ainoa vaihtoehto, nyt oon miettinyt, että olisiko se vauva sittenkään niin huono juttu? Terve järki sanoo, että meillä ei oo tilaa, autoon ei mahdu ja sitä ei oo varaa vaihtaa isompaan, lisäksi tuo kuopus olisi vasta vuoden, kun tämä syntyisi... Tuntuu, että se olisi väärin kuopusta kohtaan! Tiedän, että päätös pitää tehdä NYT! Annanko ikinä itselleni anteeksi jos valitsen abortin? Kadunko jos pidän lapsen? Kokemuksia?

Muuhun en osaa sanoa mitään, mutta mullakin oli se luulo, että on väärin kuopusta kohtaan, jos niin pian tulee uusi vauva. Meillekin kun se kolmas tuli melko yllättäen.

Mutta ei se mennyt niin. Keskimmäinen, eli entinen kuopus on tasantarkkaan pitänyt huolen siitä, ettei häntä unohdeta :D Hän on osoittautunut hyvin temperamenttiseksi lapseksi joka ei todellakaan jää uuden vauvan varjoon. Nyt lapset lähenevät jo 1 & 2 ikävuotta ja ovat toisilleen ihan megaläheiset. Pienempi kiljuu innoissaan, kun isompi tanssii ja laulaa hänelle. Isompi suukottaa vauvaa ja vaatii vauvan AINA mukaan, menemme tai teemme sitten mitä tahansa. Vauva on hänelle hyvin tärkeä. Eikä mene kuin pieni hetki ja sitten vauva onkin jo taapero, josta on leikkiseuraa keskimmäiselle.

Mua niin varoitettiin siitä, miten rankkaa on ja miten sumussa tullaan elämään. Noh, sitä sumua ei kyllä ole näkynyt, enkä koe elämäämme rankaksikaan. Paljon rankempaa oli aikoinaan esikoisen saaminen :)

hmm, no jos mietit sitä että kumpi olisi pahempaa, katua sitä aborttia vai sitä että jo olemassa olevat 3 lasta, sinä ja mies katuu?
siis sitä koitan sanoa että jos tuntuu ajatuksena sellaiselta että se 4 lapsi muuttaisi teidän perheen elintaosa, asumsita tai muiden lasten elämää huonompaan suuntaan, ja se olisi paha asia niin onko helpompi sitten myöhemmin katua sitä aborttia kuitenkin.

jos taas mikään ns. haittapuoli ei vähennä sitä ajatusta että 4 lapsi olisi ihana ja oikeastaan ok juttu niin sittenhän abortti ei välttämättä ole oikea vaihtoehto

Ei ole todellista! Mulla on aivan sama tilanne, 3 lasta ennestään ja yllättäen huomasin kierron olevan yli 40 ja selkeä plussa tuli testiin!
Huomenna aamulla lääkäriaika ja pitäisi päättää että pidetäänkö vai ei. Tosin mulla on vaakakupissa se, että selvittäisiinkö me vauvan kanssa hengissä raskaudesta kun viimeksikin meinasi käydä huonosti. :( Kuopus on nyt 8kk ja vuodelepoon en pysty todellakaan jäämään. Tuntuisi vaan niin väärältä toisaalta tehdä abortti kun kerta "joku" sieltä niin olisi tuloillaan. Elämäni vaikein valinta edessä.

Minttu: meillä tuo kuopus on 6kk... Että ei tuokaan kovin vanha oo :( mä oon sitä miettinyt, et jos kuopus olis ees 3v niin vauva saisi tulla, mutta nyt... Tai olis tuo ees vuoden! Kuitenkin meillä on jo koettu lyhyt ik-ero eikä se nyt sinäänsä ollut mikään painajainen, mutta kun ajattelin, et nyt saan nauttia vauvasta vielä taaperoikäisenäkin. Kaksi isompaa ovat mulle kuopuksen syntymästä lähtien jauhaneet, että pitää tehdä vielä yksi vauva, että he sitä toivovat :D mut kun mä en tiiä... Raskaus on kuitenkin jo niin "pitkällä" että tässä vaiheessa oon noista aiemmista jo aatellut et mahassa on vauva... Ja kyllä mä jo mietin, kun noista aborteista luin, et kun lääkkeellinen abortti on "luonnollinen" öh, luonnollinen tapa tappaa ihminen? Älkää käsittäkö väärin, musta abortti on täysin hyväksytty ratkaisu, mut kyllä se pistää miettimään!

Lapsella on oikeus elämään.

Tuossa tilanteessa, jossa näköjään e-pilleri ei ole pettänyt tms., täytyy mun mielestä pitää selkäranka, kantaa vastuu teoistaan ja antaa toiselle mahdollisuus elämään.

Käytännön asiat kyllä lutviutuvat. Älä murehdi autoasioita yms.

Mutta jos nyt tapat oman lapsesi, ja mielestäni hyvin heppoisin perustein, tulet varmaan katumaan sitä lopun elämää. Voit masentua pahasti, käydä psykologeilla ravaamassa eikä mikään tuo sinulle sinun omaa vauvaasi takaisin, sillä se on haudassa ja kuollut.

Anna raskaudelle ja vauvalle mahdollisuus, on mun mielipide. Jos tulee keskenmeno, sille et voi mitään. Tsemppiä! Kyllä se siitä iloksi vielä muuttuu ja shokki on ihan luonnollinen alkureaktio! Pidä lapsesi.

Jos tässä vaiheessa olet epävarma abortista, olen melko varma, että tunne säilyy sen tehtyäsikin. Vähemmällä pääset henkisesti ilman kauheata syyllisyyden taakkaa, jos pidät lapsen.

Ei hemmetti. Miten näitä ainaisia "vahinkoja" oikein tehtaillaan????? Eikö aikuiset ihmiset todellakaan tiedä miten ne vauvat saavat alkunsa. Raivostuttaa!!!!!!!

"vieras" eli jos söisin pillereitä olisi abortti hyväksyttävämpää kuin nyt, kun "vain" kortsu petti? Ilman ehkäisyä ei olla touhuttu... Mulla kun on lähete sterilisaatioon, minkä vuoksi en pillereitä viitsinyt aloittaa... Kunnallisella noi aikojen saannit vaan takkuaa... Ja tässä tulos... Toisaalta tahdon tämän vauvan, toisaalta koko ajatus ahdistaa ihan suunnattomasti ja järjellä ajatellen abortti on ainoa JÄRKEVÄ vaihtoehto.

Vaikuttaa jo siltä että ap on valintansa tehnyt; kyllä sulla todennäköisesti olisi vahvemman argumentit abortin puolesta tilanteessasi jos ihan oikeasti pitäisit sitä parempana vaihtoehtona. Puoli vuotta sinne tänne (toivoit 6kk vauvan olevan edes vuoden) ei varmaan tuossa tilanteessa enää hetkauta. Minullakaan ei ole mitään aborttia vastaan, mutta olen seurannut muutaman tutun käyvän sen läpi ja sellainen joka pitää lääketieteellistä aborttia "luonnollisena tapana tappaa IHMINEN" ei kyllä selviä toimenpiteestä ilman ankaraa katumusta ja itsesyytöstä. Ja katumusta jossain muodossa tuntee myös sellainen jolla on kaikki mahdolliset järki- ja tunnesyyt toimenpiteeseen, ja joka ei pidä alkuraskauden aborttia minään murhana. Onko se sitten reilua sitä nykyistä kuopusta kohtaan, joka kaiken lisäksi muistuttaa äitiä siitä miksi päätyi aborttiin?

Ei todellakaan ollut aikomus vaikuttaa ap:n päätökseen, mutta kerroin vain kokemuksen sellaisen henkilön näkökulmasta joka on ollut tukena abortin tekijälle. Itse en osaa ollenkaan sanoa mitä tekisin, ja olen huomannut että ei kukaan oikeasti pysty jos ei ole vastaavassa tilanteessa ollut.

Sisarus on ihana joululahja minkä voitte lapsillenne antaa! Ei se raha ja muu niin tärkeää vaan perhe ja kun ihmisillä on toisensa ja rakkautta. Aborttia voi katua, lastaan ei. Jos on tilanne ettei toivo lapsia, teettäkää sterilisaatio tai käyttäkää tuplaehkäisyä. Tai uskokaa edes kohtaloon: jos joku tänne maailmaan niin kovasti haluaa niin älkää estäkö!

Sisarus on ihana joululahja minkä voitte lapsillenne antaa! Ei se raha ja muu niin tärkeää vaan perhe ja kun ihmisillä on toisensa ja rakkautta. Aborttia voi katua, lastaan ei. Jos on tilanne ettei toivo lapsia, teettäkää sterilisaatio tai käyttäkää tuplaehkäisyä. Tai uskokaa edes kohtaloon: jos joku tänne maailmaan niin kovasti haluaa niin älkää estäkö!

voi sitä lastakin katua.. ihan oikeasti, ja raha on asia mikä vaikuttaa siihen elämisen laatuun ja siihen miten arjesta selviää.. ja kannattaa myös ajatella pitkällä tähtäimellä sitä rahatilannetta.

lapset on ihania eikä abortti ole helppo asia tehdä kaikille. mutta kyllä kannattaa tehdä päätös järjellä mutta silti tunteita kuunnellen

Saahan monet kaksosiakin (jopa kolmosia) eivätkä ne nappaa sitä yhtä lasta hengiltä jotta voisivat keskittyä toiseen :P Pienellä ikäerolla syntyneet ovat yleensä toistensa parhaita leikkikavereita.

[QUOTE="minä";22510245]Ei hemmetti. Miten näitä ainaisia "vahinkoja" oikein tehtaillaan????? Eikö aikuiset ihmiset todellakaan tiedä miten ne vauvat saavat alkunsa. Raivostuttaa!!!!!!![/QUOTE]

peesi

Mulla petti kierukka ja lääkäri sanoi sitä pois ottaessaan, että menee kesken tai sitten ei. Vuodin verta ja itkin että menee kesken (vaikka olin toivonutkin sitä tavallaan).. No onneksi ei mennyt kesken! Neljäs lapsi syntyi meidän perheeseen pienellä ikäerolla (1v2kk) ja kaikki sujunut tosi hyvin! Lapsi lapselta se hoito, rutiinit ja vauvan totuttaminen oikeaan rytmiin on ollut helpompaa. Kamalaa ajatellakin että mietin aborttia tai toivoin keskenmenoa.

En mä oo ennen ajatellu, et alkio olis ihminen, mut kun aattelin sitä, et ennen aborttia ultrataan ja katsotaan, että minkäikäinen alkio on, niin jotenkin rupes ahdistaan, et ultrassa näen sen pienen sydämen sykkivän ja sit mä itse ottaisin jonkun tabletin jolla se lakkais :( en mä voi olla ajattelematta, et kärsiikö se siitä. Aiemmin oon aatellut, et abortissa vaan hoidetaan se "solumöykky" pois, mutta kun se päätös onkin omalla kohdalla päätös ei olekaan niin helppo eikä se olento jonka sydän lyö, olekaan pelkkä "solumöykky" ja siis, jos luitte mun viestejä, niin olin jonossa sterilisaatioon, eli asiaa oltiin hoitamassa, ei vaan ehditty ajoissa :(

En mä oo ennen ajatellu, et alkio olis ihminen, mut kun aattelin sitä, et ennen aborttia ultrataan ja katsotaan, että minkäikäinen alkio on, niin jotenkin rupes ahdistaan, et ultrassa näen sen pienen sydämen sykkivän ja sit mä itse ottaisin jonkun tabletin jolla se lakkais :( en mä voi olla ajattelematta, et kärsiikö se siitä. Aiemmin oon aatellut, et abortissa vaan hoidetaan se "solumöykky" pois, mutta kun se päätös onkin omalla kohdalla päätös ei olekaan niin helppo eikä se olento jonka sydän lyö, olekaan pelkkä "solumöykky" ja siis, jos luitte mun viestejä, niin olin jonossa sterilisaatioon, eli asiaa oltiin hoitamassa, ei vaan ehditty ajoissa :(

No älä tee aborttia!!!! Mäkään en pystyis.

Onko tätä liikkeellä :o
Mulla 3 lasta,pienin 6kk,kortsu päätti ilmeisesti pettää 2 viivaa ilmestyi testiin viikko sitte.
Ensin olin ihan shokissa,järkyttynyt ja vaikka mitä mahollista,mutta annetaan vimeisen!lapsen tulla :)
Onhan tässä muutosta,auto menee vaihtoon ym ym.Mutta onpahan vauvan ttarvikkeet valmiiks esillä :D

Ja sit tuo, kyllä mä uskon, et selvittäis vauva-ajasta taloudellisedti, eihän se vauva paljoa kuluta, mutta: entäs sitten kun lapsi menee kouluun? Harrastuskulut kasvaa, lapsille ei enää kelpaa tarjoustalon alelaarista löydetty collegepuku, teinit kaipaavat omaa käyttörahaa jnejne.

Ja sit tuo, kyllä mä uskon, et selvittäis vauva-ajasta taloudellisedti, eihän se vauva paljoa kuluta, mutta: entäs sitten kun lapsi menee kouluun? Harrastuskulut kasvaa, lapsille ei enää kelpaa tarjoustalon alelaarista löydetty collegepuku, teinit kaipaavat omaa käyttörahaa jnejne.

kannattaa miettiä tarkasti.. jos tuntuu siltä että aborttia et pysty tekemään niin sitten on vain alettava suunnitella elämää 4 lapsen äitinä
jos taas tulevaisuuden rahatilanne huolestuttaa, arveluttaa samaten kuin jaksaminen niin kannattaa ottaa huomioon se tosiasia että oli menossa sterilisaatioon, eli olit jo päättänyt että 3 lasta riittää..

Teinit saa tyytyä siihen mihin on varaa kunnes ovat tarpeeksi vanhoja kesätöihin. Ja on niitä muotivaatteitakin alennuksessa.

Kannattaa myös miettiä, mitä se lapsi vie tullessaan. Siis muiltakin lapsilta ja teidän koko perheeltä. Vaikka se tuntuu kylmältä ajatella taloudellisesti/järkevästi, on se mielestäni myös jokaisen vanhemman velvollisuus, myös niitä olemassa olevia lapsia kohtaan. Kaikki ei ole kiinni rahasta, mutta koska me eletään kuitenkin reaalimaailmassa, aika moni asia siitä silti on kiinni.
Pienin on teillä vasta 6kk, kyllä siinä aikamoista tulee olemaan jos meinaat lapset pitää.

Mitä miehesi sanoo asiaan?