Yllättävät tilanteet ajavat ihmiset velkahelvettiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palstamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vesivahinko, jonka seurauksena melkein koko talo oli remontoitava. Ja talo oli remontin ajan asumiskelvoton. Vakuutus ei kattanut koko remonttia talon ja putkiston iän takia.
Meidät pelasti se että oli säästöjä, jotka oli kyllä tarkoitettu toiseen asiaan. Se ei sitten toteutunut.

Se on niin helppo vaan heittäytyä totaalisen tietämättömäksi, ymmärtämättömäksi, lamaantuneeksi, masentuneeksi ja vaikka miksi, mutta itse jokainen vastaa tekemisistään. Kyllä tietoa on saatavilla, jos kysyy ja etsii. Ei tarvi kuin soittaa verotoimistoon, niin apua saa, tai kelaan.

Se on niin helppo vaan heittäytyä totaalisen tietämättömäksi, ymmärtämättömäksi, lamaantuneeksi, masentuneeksi ja vaikka miksi, mutta itse jokainen vastaa tekemisistään. Kyllä tietoa on saatavilla, jos kysyy ja etsii. Ei tarvi kuin soittaa verotoimistoon, niin apua saa, tai kelaan.

Niin mutta virkailijat ovat kaikki myös erilaisia, eivätkä osa edes jaksa neuvoa. Olin pari kk työttömänä vuosia sitten ja masennuin täysin siitä paperityön määrästä ja koko systeemin hankaluudesta. Onneksi läheiset on aina apuna ja rahallisesti auttamassa ettei tarvi tukia enää nostella.

Niin mutta virkailijat ovat kaikki myös erilaisia, eivätkä osa edes jaksa neuvoa. Olin pari kk työttömänä vuosia sitten ja masennuin täysin siitä paperityön määrästä ja koko systeemin hankaluudesta. Onneksi läheiset on aina apuna ja rahallisesti auttamassa ettei tarvi tukia enää nostella.

Jotkut vaan kertakaikkiaan ovat täysin heikkoja yksilöitä. Niin kuin tämäkin yhteiskunta hyysää ihmisiä, mut kaikki pienikin vaivannäkö on liikaa, tukipaperin täyttäminenkin. Mun mielestä tuollainen on täyttä pelleilyä, ryhdistäydy.

Jotkut vaan kertakaikkiaan ovat täysin heikkoja yksilöitä. Niin kuin tämäkin yhteiskunta hyysää ihmisiä, mut kaikki pienikin vaivannäkö on liikaa, tukipaperin täyttäminenkin. Mun mielestä tuollainen on täyttä pelleilyä, ryhdistäydy.

En ole kyllä heikko yksilö, opiskelen yliopistossa ja hoitelen kahta duunia sen ohella. Ei vaan jaksa kiinnostaa paperisodan käyminen jonkun hiton parisadan euron vuoksi, mutta toivotaan ettei tarviikaan enää.

Hyvänen aika, etkö ymmärrä että viimeinen asia kriisin kohdatessa on raha-asiat ja niiden hoito?! Jos minun läheinen kuolisi, ei mulla kävis pieneen mieleenikään maksaa laskuja, hakea apua ellei joku olisi tukemassa ja ohjaamassa mua siinä. Kyllä shokissa ihminen voi toimia eri tavalla, toiset alkaa puuhastelemaan ja koittaa sivuuttaa sen kokonaan, toiset jää surusta suunniltaan eivätkä kykene kuin itkemään.

Niin, toivon ettei sinulle sitten koskaan tule samanlaista surua kuin minulle. Kurjaa, jos et pystyisi asioitasi hoitamaan tällaisen tilanteen kohdatessa.

En ole kyllä heikko yksilö, opiskelen yliopistossa ja hoitelen kahta duunia sen ohella. Ei vaan jaksa kiinnostaa paperisodan käyminen jonkun hiton parisadan euron vuoksi, mutta toivotaan ettei tarviikaan enää.

Ensin mainitset "systeemit hankaliksi" ja sinua masentaviksi ja nyt sitten sinua ei edes kiinnosta. Kummallista, että nuo viinaan menevät laitapuolen kulkijatkin osaa noita lappuja täytellä, mutta sinä vallan yliopisto-opiskelijana et.

[QUOTE="ai jaa";29406027]Ensin mainitset "systeemit hankaliksi" ja sinua masentaviksi ja nyt sitten sinua ei edes kiinnosta. Kummallista, että nuo viinaan menevät laitapuolen kulkijatkin osaa noita lappuja täytellä, mutta sinä vallan yliopisto-opiskelijana et.[/QUOTE]

Kysy keltä tahansa virkailijalta työkkäristä niin he sanovat, että Suomen byrokratia on järkyttävän työlästä kaikille osapuolille. Sekä heille että tukija tarvitseville. Ehdottomasti mua masentaa tuollainen huomata, kun olet painanut töitä jumalattomasti tämän valtion eteen ja sitten kun joudut kerran pulaan ja tarvitset rahallista apua peruselämiseen, niin se on tehty noin vaikeaksi. :D Mutta aivan sama kun toivottavasti en enää siihen paikkaan joudu tai jos joudun, virkailija saa vetää rautalangasta toimintaohjeet.

Olisikin helppoa. Valitettavasti aina ei saa oikeaa tietoa, vaikka kysyisi. Kelastakaan ei aina saa oikeaa tietoa. Ainakin omalle kohdalle on sattunut niin parikin kertaa. Vakuutusyhtiöstä voi saada väärää tietoa. Kerran olisi sairauskorvaukset jääneet saamatta, jos olisin uskonut siihen, mitä minulle puhelimessa sanottiin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Miehelleni riitti työtapaturma ja siitä aihweutunut taistelu (vuosien ajan) vakuutusyhtiötä vastaan.Milläpä mitään maksat kun ei saa rahaa msitään.Kokonaisen vuoden oli täysin tulotta,sitten onneksi sai työkkärin avulla työmarkkinatuen (vaikka saikulla jo lopulklisesti työkyvytön mihinkään työhön),jota saa nyt siihen asti kun taistelu on käyty loppuun.

No mun mielestä ainakin tuo opintotuen nostaminen on tosi tyhmää, jollei opiskele. Ei tule yllärinä takaisinperintä, jollei ole opintosuorituksia.

Onhan se toki, mutta jos sitä ei nosta, niin ei voi maksaa vuokraakaan ja lentää pihalla. Monesti ihminen on vaan niin rikki surutyössä, ettei jaksa hoitaan itseään anelemaan rahaa sossusta, joka vaan varmaan toteaisi, et pitää opiskella, rahaa ei tipu.

Kysy keltä tahansa virkailijalta työkkäristä niin he sanovat, että Suomen byrokratia on järkyttävän työlästä kaikille osapuolille. Sekä heille että tukija tarvitseville. Ehdottomasti mua masentaa tuollainen huomata, kun olet painanut töitä jumalattomasti tämän valtion eteen ja sitten kun joudut kerran pulaan ja tarvitset rahallista apua peruselämiseen, niin se on tehty noin vaikeaksi. :D Mutta aivan sama kun toivottavasti en enää siihen paikkaan joudu tai jos joudun, virkailija saa vetää rautalangasta toimintaohjeet.

Siis kertokaa nyt mikä on niin julmetun vaikeaa työttömyyspäivärahan hakemisessa?? Itsekin joskus aikanaan pienen jakson sitä hain ja sain eikä siinä silloin ainakaan ollut mitään ylivoimaista.

Olin työssä, ostimme puolisoni kanssa talon ja oli meillä myös kulutusluottoa erinäisistä hankinnoista. Sitten sairastuin psyykkisesti, oli vaikea paniikkihäiriö, masennus ym. Jotka tulivat työstressin ja väsymyksen seurauksena. Menetin työni (olin ollut vain sijainen) olin toista vuotta jotenkin niin luhistunut ihmismönjä vaan, että sain suoraa sanottuna kustua kaikki raha-asiat, eikä mieskään kyennyt pitämään kaikkea kunnossa sen myötä. Sitten sain apua, aloin selvitä, ryhdistäydyin, päätimme laittaa raha-asiat kuntoon. Menimme velkaneuvojan pakeille ja aloimme selvittää asioita hänen avustuksellaan. Meillä oli ulosottoja jo, mutta olimme lyhentäneet niitä, ja yrittäneet hoitaa ryntsähtänyttä rahatilannetta. Saimme neuvon, että hakisimme pankista lainan, jolla maksamme kaikki velat pois ja sitten lyhennämme lainaa, ja että voimme hakea takausta lainalle Takuu-säätiöstä. Näin toimimme, säätiö myönsi takauksen ja otimme lainan. Siitä on nyt melkein 2,5v aikaa, lainanmaksua jäljellä reilu vuosi, ja olemme saaneet raha-asiat pidettyä kunnossa, eli otimme opiksemme.

Elämä voi joskus yllättää, eikä ole itsestäänselvää, että siinä vaiheessa on kykenevä huolehtimaan asioista. Virheitä voi kuitenkin korjata, ja raha-asiat laittaa kuntoon. Nykyään olen paljon tarkempi ja harkitsevampi muutenkin rahankäytössä, ja laskujen maksaminen tuntuu mukavalta, kun tietää että rahat riittävät, ja elämiseenkin jää. En ole ylpeä, että sössin asiat aikanaan, mutta olen iloinen, että nyt on taas kaikki hyvin.

No,jos näin on, niin sittenhän ei ole olemassakaan mitään yllättäviä vastoinkäymisiä. Koska aina "olisi voinut" tai "olisi pitänyt" sitä-tai-tätä. Vaikka kävisi mitä,voi aina syyttää vähintään jotain väärää valintaa, tyyliin "se oli väärä hetki astua ovesta ulos, kun just silloin jääpuikko putos -olis kannattanut varoa sitä" tai "vaikka olet ihan rikki, niin kyl sun kannattais ryhdistäytyä". Elämässä ei siis vastoinkäymisiä olekaan, on vaan liian ponnetonta asioihin tarttumista! jep.

Yhteistyössä