Yllättävä tieto suomalaisista kotiäideistä paljastui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isämies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27547750]Kaikissa perheissä tuo työajan muuttaminen ei onnistu, esim. vaikka opettajilla työaika on se mikä se on. Työajan lyhentäminen niin että toinen osapuoli lyhentää työpäivää myös ei välttämättä sitten kaikissa perheissä ole taloudellisesti järkevä ratkaisu, jos tuloerot ovat isot.

Vaihtoehtoja toki monella on, mutta ihan kaikki eivät voi vuorotella työnteon kanssa.

Osa-aikaiset lapset eivät ehkä tarvitse kokopäiväistä hoitopaikkaa, mutta melko hankalaa tuo hoidon järjestely tulee olemaan jos oletetaan että perhe tarvitsee myös jotakin perheen ulkopuolista hoitoapua eli kunnallista hoitopaikkaa. Nythän virikelapsilla usein 2 lasta jakaa sen yhden kokoaikaisen paikan.[/QUOTE]

Monissa perheissä, jopa niissä ison tuloeron perheissä, tämä olisi kuitenkin kannattavaa. Sillä palkkatulon menetys useimmissa tapauksissa saattaa korvautua täysin kun huomioidaan saatava kotihoidon tuki ja toisaalta maksamatta jäävät päivähoitomaksut. Esimerkkitapauksessani oli kyse kahdesta it-alan ammattilaisesta, joissa ansiotulonmenetys lyhennettynä työaikani varmasti useita satoja euroja.

Kaikkien työ ei jousta, se on totta, mutta kun työ ajatellaan uudella tavalla, on paljonkin mahdollista, että se joustaisi.

Ja päivähoidon suhteen jouduttaisiin myös miettimään, miten asioita järjestetään, mutta aivan varmasti se olisi mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27547754:
Tässä on vaan yksi ongelma: sillä ajetaan myös muut kuin pienten lasten äidit osa-aikatyöhön. Sen 3 vuotta, kun mä olin kotona, mun virkaani hoiti kokopäiväisesti lapseton nainen. Jos olisin ollut osa-aikaisesti töissä, myös sijaiselleni olisi ollut tarjolla vain osa-aikatyö.

Minä en kyllä usko tähän. Omassa ammatissani, kun nainen jää äitiyslomalle / hoitovapaalle, hänen työnsä vain jaetaan muille. Työ pilkotaan pieniksi palasiksi, kukaan ei saa tätä työtä. Ja osa töistä tulee jatkossa hoidetuksi vasemmalla kädellä ja huonosti - jotain hommia jätetään kokonaan tekemättä, kun niitä ei kukaan ehdi tekemään.

Kun osaava ihminen tekisi osa-aikaisesti edes osan töistään, saataisiin enemmän asioita työnalle, ja asioita hoidettua paremmin ja tuottavammin.

Kummassakaan tilanteessa ei palkata ketään kenenkään tilalle, mutta osa-aikainenkin työ voi asiantuntija tehtävissä olla todella lisäarvoa tuottavaa työnantajalle.

[QUOTE="poikia3";27548201]Minä en kyllä usko tähän. Omassa ammatissani, kun nainen jää äitiyslomalle / hoitovapaalle, hänen työnsä vain jaetaan muille. Työ pilkotaan pieniksi palasiksi, kukaan ei saa tätä työtä. Ja osa töistä tulee jatkossa hoidetuksi vasemmalla kädellä ja huonosti - jotain hommia jätetään kokonaan tekemättä, kun niitä ei kukaan ehdi tekemään.

Kun osaava ihminen tekisi osa-aikaisesti edes osan töistään, saataisiin enemmän asioita työnalle, ja asioita hoidettua paremmin ja tuottavammin.

Kummassakaan tilanteessa ei palkata ketään kenenkään tilalle, mutta osa-aikainenkin työ voi asiantuntija tehtävissä olla todella lisäarvoa tuottavaa työnantajalle.[/QUOTE]
Sä unohdat nyt sen tosiasian, että valtaosa pitkään hoitovapaalla olevista naisista työskentelee matalapalkkaisilla naisvaltaisilla aloilla. It-alalla asiantuntijatehtävissä olevat naiset eivät kovinkaan usein ole kolmea vuotta pois työelämästä vaan palaavat jo aiemmin töihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27548225:
Sä unohdat nyt sen tosiasian, että valtaosa pitkään hoitovapaalla olevista naisista työskentelee matalapalkkaisilla naisvaltaisilla aloilla. It-alalla asiantuntijatehtävissä olevat naiset eivät kovinkaan usein ole kolmea vuotta pois työelämästä vaan palaavat jo aiemmin töihin.
Sitten voi palata aloituksen artikkeliin, jossa todettiinkin että "Varsinkin pienten lasten äideille osa-aikatyöt voisivat olla hyvä vaihtoehto etenkin aloilla, joissa palkat ovat korkeita, Kivelä kommentoi."

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27548225:

En tosiaankaan unohda sitä. Mutta yksiselitteisesti ei ole niin, että pois jäävän tilalle palkataan ketään. Ja it-alalla on erittäin yleistä, että naiset tekevät lyhennettyä työaikaa, osa tekee niin kauan kuin se on mahdollista. Minulla on jopa ystävä, joka tekee lyhennettyä työaikaa edelleen, vaikka lakisääteinen oikeus siihen on päättynyt ajat sitten.

Mutta olen kyllä erittäin vahvasti sitä mieltä, että erilaisia työaikavaihtoehtoja pitäisi lisätä, työn ja perheen yhdistämistä pitäisi helpottaa.

Juuri hoitoalallahan on myös paljon naisia, jotka hoitavat lapset kotona ja hankkivat lisätöitä keikkailemalla. Monissa muissa ammateissa tämä taasen ei ole mahdollista.

Töitä tekemällä kokemus ja osaaminen kasvaa, ja se ei voi koskaan olla huono asia.

[QUOTE="poikia3";27548280]En tosiaankaan unohda sitä. Mutta yksiselitteisesti ei ole niin, että pois jäävän tilalle palkataan ketään. Ja it-alalla on erittäin yleistä, että naiset tekevät lyhennettyä työaikaa, osa tekee niin kauan kuin se on mahdollista. Minulla on jopa ystävä, joka tekee lyhennettyä työaikaa edelleen, vaikka lakisääteinen oikeus siihen on päättynyt ajat sitten.

Mutta olen kyllä erittäin vahvasti sitä mieltä, että erilaisia työaikavaihtoehtoja pitäisi lisätä, työn ja perheen yhdistämistä pitäisi helpottaa. It-alan on mun mielestäni muutenkin aika huono esimerkki aiheeseen, koska alalla on muutenkin tapana jakaa töitä eikä palkata sijaisia. Sen sijaan hoiva-aloilla nyt ei vaan voi teettää kovinkaan kauaa poissaolijan töitä muilla työntekijöillä

Juuri hoitoalallahan on myös paljon naisia, jotka hoitavat lapset kotona ja hankkivat lisätöitä keikkailemalla. Monissa muissa ammateissa tämä taasen ei ole mahdollista.

Töitä tekemällä kokemus ja osaaminen kasvaa, ja se ei voi koskaan olla huono asia.[/QUOTE]
Lyhennettyä työaikaa kyllä, mutta eiväthän he silloin ole niitä, jotka pitäisi houkutella jollain konstilla kotiäitiydestä töihin. It-ala on mun mielestäni huono esimerkki tässä asiassa, koska alalla muutenkin on täysin normaalia, että poissaolijoiden työt teetetään muilla eikä sijaisia palkata. Sen sijaan hoiva-aloilla ei nyt vaan ole mahdollista, että pidemmän aikaa velvoitettaisiin muut työntekijät tekemään normaalista pidempää työpäivää sen vuoksi, että he omalla työllään korvaisivat toisten lyhennetyt työajat. Sellaiset työt, missä työ on juuri siinä nenäsi edessä nyt (lapset päiväkodissa, vanhukset vanhainkodissa, potilaat sairaaloissa jne), niin sitä työtä ei voi jättää siihen, kun työaika päättyy ja todeta, että jatkanpa huomenna. Et voi myöskään siirtää sitä työtäsi työkaverillesi, koska hänellä on ne omatkin työnsä hoidettavana ja hänenkin pitäisi päästä lähtemään kotiin silloin, kun hänen työaikansa päättyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27548243:
Sitten voi palata aloituksen artikkeliin, jossa todettiinkin että "Varsinkin pienten lasten äideille osa-aikatyöt voisivat olla hyvä vaihtoehto etenkin aloilla, joissa palkat ovat korkeita, Kivelä kommentoi."

Mun ymmärtääkseni juuri ne kovapalkkaisimmat ja koulutetuimmat äidit menee töihin ennen kuin lapsi täyttää 3. Kuten itsekin, aloitin osa-aikaisena hommat kun lapsi oli 1v2kk. Onneksi meidän firmassa se on jopa suotavaa, mieluummin otetaan osa-aikaiseksi kun jätetään moneksi vuodeksi kotiin, johan siinä jää totaalisesti kelkasta kun asiat muuttuu jatkuvasti!

[QUOTE="vieras";27548350]Mun ymmärtääkseni juuri ne kovapalkkaisimmat ja koulutetuimmat äidit menee töihin ennen kuin lapsi täyttää 3. Kuten itsekin, aloitin osa-aikaisena hommat kun lapsi oli 1v2kk. Onneksi meidän firmassa se on jopa suotavaa, mieluummin otetaan osa-aikaiseksi kun jätetään moneksi vuodeksi kotiin, johan siinä jää totaalisesti kelkasta kun asiat muuttuu jatkuvasti![/QUOTE]
Niin minunkin ymmärtääkseni. Heillä on yleensä myös mielenkiintoinen työ, joten ei heidän motivointinsa töihin ole lainkaan vaikeaa.

Tuossa kirjoituksessa ei ollut mielestäni mitään yllättävää.
Totta on että läheskään kaikki äidit eivät ole kotona edistääkseen lasten hyvinvointia vaan siksi että eivät joko saa töitä tai halua sinne mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27548334:
Lyhennettyä työaikaa kyllä, mutta eiväthän he silloin ole niitä, jotka pitäisi houkutella jollain konstilla kotiäitiydestä töihin. It-ala on mun mielestäni huono esimerkki tässä asiassa, koska alalla muutenkin on täysin normaalia, että poissaolijoiden työt teetetään muilla eikä sijaisia palkata. Sen sijaan hoiva-aloilla ei nyt vaan ole mahdollista, että pidemmän aikaa velvoitettaisiin muut työntekijät tekemään normaalista pidempää työpäivää sen vuoksi, että he omalla työllään korvaisivat toisten lyhennetyt työajat. Sellaiset työt, missä työ on juuri siinä nenäsi edessä nyt (lapset päiväkodissa, vanhukset vanhainkodissa, potilaat sairaaloissa jne), niin sitä työtä ei voi jättää siihen, kun työaika päättyy ja todeta, että jatkanpa huomenna. Et voi myöskään siirtää sitä työtäsi työkaverillesi, koska hänellä on ne omatkin työnsä hoidettavana ja hänenkin pitäisi päästä lähtemään kotiin silloin, kun hänen työaikansa päättyy.

It-alaa voi käyttää esimerkkinä siitä, että osittainen töiden tekeminen voi onnistua. Mutta tälläkin alalla olisi tervetullutta, jos töitä voisi tehdä vaikka 50 % tai mikä tahansa prosenttia tuosta ylöspäin, ja jos se työnantajalle sopisi, niin vaikka vielä vähemmänkin.

Uskon kyllä, että jopa hoitoalalla voisi keksiä keinoja oikeasti lyhentää työtä. Ja uskon myös, että hoitoalalle osa-aikaisestikin palkatulle henkilölle löytyy enemmänkin työtä. Enemmän olen kuullut sitä, ettei sijaisia löydetä lainkaan. Joten luulen, että monissa hoitoalan työpaikoissa ollaan tyytyväisiä siitä, että se henkilö, joka osaa jo työt, ja jota kenenkään ei tarvitse perehdyttää, tekee edes osa-aikaisesti niitä hommiaan.

Edelleenkään, kenenkään ei olisi pakko tehdä edes sitä osa-aikaista työtä, mutta minä toivoisin, että sen mahdollistamiseksi tehtäisiin enemmän.

Tämä parantaisi naisten mahdollisuuksia työelämässä myöhemmin, toisi perheille usein paremmat tulot. Monille töissä käyminen olisi jopa virkistävää vaihtelua. Ja aina, se ei maksaisi edes päivähoitomaksujen verran, jos työaikaa voisi järjestellä, siten, että se olisi mahdollista. Esim. hoitoalalla voisi tehdä niitä keikkoja vaikkapa viikonloppuna.

Mä näen osa-aikaisena töissä olemisen vain hyvänä asiana, pääsen itse pois lastenhoidon parista hetkeksi, lapset pääsevät leikkimään muiden lasten kanssa, teen pikkuisen ekstraa (lue, tienaan paremmin kuin kht:llä), saan työkokemusta, kerrytän eläkettä ja vaikka nosta soviteltua päivärahaa, teen liitolle koko ajan päiviä.

En käsitä tätä meteliä mikä tuosta osa-aikaisuudesta puhumisesta on noussut.

Mä näen osa-aikaisena töissä olemisen vain hyvänä asiana, pääsen itse pois lastenhoidon parista hetkeksi, lapset pääsevät leikkimään muiden lasten kanssa, teen pikkuisen ekstraa (lue, tienaan paremmin kuin kht:llä), saan työkokemusta, kerrytän eläkettä ja vaikka nosta soviteltua päivärahaa, teen liitolle koko ajan päiviä.

En käsitä tätä meteliä mikä tuosta osa-aikaisuudesta puhumisesta on noussut.

Peesi tälle. Tuota mekkalaa nostavat ne, jotka ei ylipäänsä halua mennä töihin. Mieluummin ei koskaan.

[QUOTE="poikia3";27548495]It-alaa voi käyttää esimerkkinä siitä, että osittainen töiden tekeminen voi onnistua. Mutta tälläkin alalla olisi tervetullutta, jos töitä voisi tehdä vaikka 50 % tai mikä tahansa prosenttia tuosta ylöspäin, ja jos se työnantajalle sopisi, niin vaikka vielä vähemmänkin.

Uskon kyllä, että jopa hoitoalalla voisi keksiä keinoja oikeasti lyhentää työtä. Ja uskon myös, että hoitoalalle osa-aikaisestikin palkatulle henkilölle löytyy enemmänkin työtä. Enemmän olen kuullut sitä, ettei sijaisia löydetä lainkaan. Joten luulen, että monissa hoitoalan työpaikoissa ollaan tyytyväisiä siitä, että se henkilö, joka osaa jo työt, ja jota kenenkään ei tarvitse perehdyttää, tekee edes osa-aikaisesti niitä hommiaan.

Edelleenkään, kenenkään ei olisi pakko tehdä edes sitä osa-aikaista työtä, mutta minä toivoisin, että sen mahdollistamiseksi tehtäisiin enemmän.

Tämä parantaisi naisten mahdollisuuksia työelämässä myöhemmin, toisi perheille usein paremmat tulot. Monille töissä käyminen olisi jopa virkistävää vaihtelua. Ja aina, se ei maksaisi edes päivähoitomaksujen verran, jos työaikaa voisi järjestellä, siten, että se olisi mahdollista. Esim. hoitoalalla voisi tehdä niitä keikkoja vaikkapa viikonloppuna.[/QUOTE]
Mä olen ollut nyt 12 vuotta it-alalla ja sitä ennen lähes 20 vuotta hoitoalalla. Pidän näitä aloja sekä työn luonteen, palkkauksen, työsopimusten että myös työnantajien suhteen aivan erilaisina. Lisäksi työkulttuuri on näillä aloilla hyvin erilainen. It-alalla ei yleensä palkata äitiyslomalaisen tilalle sijaista vaan työt jaetaan muiden kesken. Myöskään osa-aikatyötä paikkaamaan ei palkata sijaisia. It-alalla, kun teet oman työsi ohella osan myös lyhennettyä työaikaa tekevän työkaverisi töistä, voit työpäivän päätteeksi todeta, että nyt täytyy lähteä kotiin ja jatkampa tuon projektisuunnitelman tms kirjoittamista kotona sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Hoitoalalla et voi todeta, että otanpa tuon Mäkisen Hilman tuosta mukaani ja hoidan hänen säärihaavansa kotona sen jälkeen, kun lapset ovat menneet nukkumaan.

It-alalla, kun työntekijän työmäärä merkittävästi muuttuu kollegan lyhennetyn työajan tms syyn vuoksi, työntekijä voi käydä pyytämässä lisää liksaa. Hoitoalalla ei voi. It-alalla kun työnantaja sitten nostelee palkkoja, se voi nostaa myös asiakashintoja. Hoitoalalla ei voida. It-alalla työntekijätkin suhtautuvat varsin hövelisti tekemiinsä ylityötunteihin, koska niillä ajatellaan olevan vaikutusta uralla etenemiseen. Hoitoalalla näin ei ole. It-alalla on mahdollista edetä uralla ilman, että käy opiskelemassa korkeamman tutkinnon. Alalla osaamisella on yleensä suurempi merkitys kuin tutkinnolla. Hoitoalalla taas on lakisääteisesti määritelty, millainen tutkinto mihinkin virkaan pitää olla. Vaikka olisit siis miten ahkera, tunnollinen, ylitöitä paiskiva lähihoitaja tahansa, silti et pääse koskaan sairaalassa osastonhoitajaksi - et edes sairaanhoitajaksi - ennenkuin olet käynyt suorittamassa kyseisen virkaan vaadittavan tutkinnon/tutkinnot.

Kahden puolikkaan palkkaaminen tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin yhden kokonaisen. Miten perustellaan veronmaksajille ja asiakkaille, että päivähoitomaksut, poliklinikkamaksut yms nousevat, verot nousevat ja/tai tehdään supistuksia jostain muusta julkisen sektorin toiminnasta, jotta hoiva-alalla työskentelevät äidit voisivat tehdä kokopäivätyön sijasta osa-aikatyötä? Voisin jopa kuvitella, että samat ihmiset, jotka nyt kritisoivat kotihoidontukea, nostaisivat älämölön tuostakin asiasta.

On varmasti aloja - ja ihmisiä - joille toisenlaiset työaikajärjestelyt sopivat kuin nenä päähän. Mutta on myös ihmisiä, joiden työ ei ole virkistävää vaihtelua. Läheskään kaikilla työpaikoilla ei ole hyvä työilmapiiri, joten sekin vaikuttaa siihen, miten halukkaita ihmiset ovat palaamaan perhevapailta varhaisessa vaiheessa töihin. On ihmisiä, jotka mieluummin viettävät perheen yhteiset vapaapäivät yhdessä eikä niin, että kun isällä on viikossa vapaata, äiti meneekin töihin. Mä juttelen paljon ihmisten kanssa, nuorten ja vanhempienkin, ja yhä useammalle tuntuu tänä päivänä olevan perhe ja ystävät entistä tärkeämpiä. Työ on kuitenkin vain työtä ja sen voi kuka tahansa menettää milloin tahansa, joten musta on täysin ymmärrettävääkin, että tänä päivänä ihminen kokee oman tulevaisuutensa ja turvallisuutensa kannalta tärkeämmäksi läheiset ihmissuhteet kuin epävarman työpaikan. Ne ajat, jolloin ihmiset uhrasivat vapaa-aikansa ja läheisensä työnteolle, on jo nähty. Ja mitä jäi näille ihmisille käteen sen jälkeen, kun kaikista uhrauksista huolimatta tuli ilmoitus irtisanomisesta? Ei niin mitään muuta kuin korkeintaan katkeruus. Ja ennenkuin joku nyt tulee sanomaan, että hoitoalalla on kyllä aina töitä, niin muistutan 90-luvun alun lamasta, jolloin töitä kyllä olisi ollut, muttei rahaa maksaa palkkoja. Ja niin lähti moni kollegani työn perässä Ruotsiin, Sveitsiin, Englantiin ja Saudi-Arabiaan, koska Suomessa ei enää ollutkaan sairaanhoitajille töitä (vaikka mekin silloin 80-luvulla pidimme työtöntä sairaanhoitajaa lähinnä vitsinä).

Kyllä erilaisia joustoja voitaisiin tehdä, mutta se edellyttäisi työntekijöiden sitoutumista työpaikkoihinsa ja työnantajien sitoutumista työntekijöihinsä. Aikana, jolloin kaikki on epävarmaa, on vaikeaa tehdä rohkeita muutoksia. Työntekijät ovat varuillaan ja työnantajat ovat varuillaan.

Keittis on tehnyt töitä aika erilaisissa paikoissa kuin minä. Mun työpaikoissani, se lyhennetyn työajan tekijä - tekee yleensä kaikki aikaisemmatkin työt - lyhemmässä ajassa toki - ja palkkaa on leikattu työajan lyhennyksen vuoksi.

It-alalla on edelleen työpaikkoja, joista et voi ottaa töitä kotiin. Osalla ei ole edes läppäriä, osa esim. konsulteista saa tehdä töitä edelleen vain asiakkaan tiloissa - asiakkaan materiaaleja ei saa viedä talon ulkopuolelle.

Ja edelleen, sinä jos kuka on puhunut x-sukupolvesta. Se x-sukupolvi tulee juuri nimenomaan vaatimaan tätä joustavuutta työajan suhteen. Osa-aikaisia töitä.
Työ ei ole tärkein, mutta heille sillä työllä pitää olla merkitystä.

Ja perheen voi asettaa etusijalle myös tekemällä työtä. Myös mahdollistamalla sen, että molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus olla lapsien kanssa. Ei niin, että äiti on hoitovapaalla, ja isä tekee töitä, usein jopa pidempää päivää, jotta äiti voi hoitaa lapset kotona. Se etusijalle asettaminen tulee siitä, että ihan joka ikistä penniä ei tarvitse laskea.

Jos esim. molemmat vanhemmat tekevät töitä 6 tuntia päivässä. Toinen aloittaa klo 6.00 ja tulee kotiin 12.30. Toinen on töissä klo 13.00 - 19.30. Molemmat ovat saaneet hoitaa omia lapsiaan. Yhteistä aikaa on illalla ja viikonloput vielä ihan kokonaan omaa aikaa. Tälläinen systeemi ei voi perheen ja lasten kannalta olla pelkästään huono. Lapset saavat tuossa olla MOLEMPIEN vanhempiensa kanssa enemmän kuin normiperheessä. Tiedän toki ettei tämä ole joka paikassa mahdollista. Mutta työtä kannattaisi ja pitää katsoa ihan toisella tavalla.

Minusta se, että korkeastikoulutettu nainen palaa töihin aikaisemmin, kuin matalapalkka-alalalla nainen ei ole mitenkään kummeksuttavaa.
Matalapalkka-alalla saattaa jopa olla sellaisia uralleen ajatuneita enemmän, kuin korkeasti koulutettujen joukossa. Ja koulutetumpien urapaineet ja työmotivaatio saattavat olla toista luokkaa, kun matalapalkkasilla, joka osaltaan ajaa/ vetää heidät aikaisemmin takaisin töihin.
Ja saataapa olla, että korkeasti koulutetuilla se työ tuo monipuolisempaa vastapainoa kotonaololle...
kun vaikkapa paljolti parjatuille lastenhoitajille tai perhepäivähoitajille.

Saattaa olla että olen tätä mieltä, saattaapa olla että en. Saattaa olla , että yleistän, säkin saatat tietää sen.

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";27547293]Kauankohan tohon tutkimukseen on käytetty aikaa, montako henkilöä asiaa on tutkinut ja paljonko tutkimukseen on käytetty rahaa?

Oikeesti :laugh:![/QUOTE]

Noinko vähän sinä asioista tiedät? En sinuna kehtais paljon naureskella. Siinähän sanottiin, että kyseessä on väitöskirjatutkimus. Sen jo pitäisi kertoa kuinka monta tutkijaa asiaa on pohtinut. Kyseessä on opinnäytetyö.

Sanomalehdessä taas on otsikoitu raflaavasti. Mikä tuossa nyt niin yllättävää oli? Sinänsä kyllä hyvä saada tutkimustuloksiakin aiheesta. Jatkossa asiaan saatetaan kiinnittää enemmän huomiota. Esim. itse tekisin ja olisin mielelläni tehnyt osa-aikatyötä. Parempi se, kuin ei työtä ollenkaan.

[QUOTE="poikia3";27549387]Keittis on tehnyt töitä aika erilaisissa paikoissa kuin minä. Mun työpaikoissani, se lyhennetyn työajan tekijä - tekee yleensä kaikki aikaisemmatkin työt - lyhemmässä ajassa toki - ja palkkaa on leikattu työajan lyhennyksen vuoksi.

It-alalla on edelleen työpaikkoja, joista et voi ottaa töitä kotiin. Osalla ei ole edes läppäriä, osa esim. konsulteista saa tehdä töitä edelleen vain asiakkaan tiloissa - asiakkaan materiaaleja ei saa viedä talon ulkopuolelle.

Ja edelleen, sinä jos kuka on puhunut x-sukupolvesta. Se x-sukupolvi tulee juuri nimenomaan vaatimaan tätä joustavuutta työajan suhteen. Osa-aikaisia töitä.
Työ ei ole tärkein, mutta heille sillä työllä pitää olla merkitystä.

Ja perheen voi asettaa etusijalle myös tekemällä työtä. Myös mahdollistamalla sen, että molemmilla vanhemmilla on mahdollisuus olla lapsien kanssa. Ei niin, että äiti on hoitovapaalla, ja isä tekee töitä, usein jopa pidempää päivää, jotta äiti voi hoitaa lapset kotona. Se etusijalle asettaminen tulee siitä, että ihan joka ikistä penniä ei tarvitse laskea.

Jos esim. molemmat vanhemmat tekevät töitä 6 tuntia päivässä. Toinen aloittaa klo 6.00 ja tulee kotiin 12.30. Toinen on töissä klo 13.00 - 19.30. Molemmat ovat saaneet hoitaa omia lapsiaan. Yhteistä aikaa on illalla ja viikonloput vielä ihan kokonaan omaa aikaa. Tälläinen systeemi ei voi perheen ja lasten kannalta olla pelkästään huono. Lapset saavat tuossa olla MOLEMPIEN vanhempiensa kanssa enemmän kuin normiperheessä. Tiedän toki ettei tämä ole joka paikassa mahdollista. Mutta työtä kannattaisi ja pitää katsoa ihan toisella tavalla.[/QUOTE]
Olen minäkin tehnyt 6 tunnin palkalla 8:n tunnin työt. En kokenut sitä kovinkaan järkeväksi tavaksi tehdä töitä. Ja olen it-alallakin tehnyt töitä niin, ettei etätyömahdollisuutta ollut.

Mä ihmettelen tuota sun malliasi, jossa iltaisin olisi klo 20-20:30 jälkeen (siis kun toinen on palannut töistä kotiin) perheellä yhteistä aikaa tilanteessa, jossa toisen on noustava aamulla ylös jo klo 04:30-5:00 (siis kun pitää olla klo 6:00 töissä). Millaisia perheen yhteisiä juttuja ajattelit tuohon kahdeksaan tuntiin mahduttaa, kun siinä pitäisi tämän aamulla töihin lähtevän ehtiä nukkuakin?

Siitä olen samaa mieltä, että työtä pitäisi katsoa ihan toisella tavalla. Mutta tämä ei koske vain työntekijöitä vaan ensisijaisesti päättäjiä ja työnantajia. Nämä kaksi jälkimmäistä kun päättävät siitä, mikä on ylipäätään mahdollista ja vasta sen jälkeen työntekijät voivat miettiä, miten näitä mahdollisuuksia voisi käyttää edukseen omassa perhetilanteessaan.

*muoks* Lisään vielä, että tuossa sun esimerkissä pitää kuitenkin ensin kysyä myös työnantajilta, ovatko he halukkaita maksamaan aamulla menevälle joka päivä yhden tunnin yötyökorvausta ja päivällä menevälle 1,5 tuntia iltatyökorvausta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Itse olen hoitoalallla ja mies it-alalla. Kyllä mulla on paljon helpompi tehdä osa-aika työtä kuin miehellä. Mies jossain vaiheessa yritti tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta palkka oli pienempi mut samat työt piti tehdä kun täydelläkin palkalla. Itsellä hoitoalalla onnistui hyvin osa-aikatyö. Varmaan riippuu vähän paikasta, mut meillä onnistui tehdä lyhyempää päivää tai sit tein vähemmän päiviä viikossa. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla ja teen töitä viikonloppuisin kun mies on lasten kanssa kotona. Meillä mies pitää tästä ratkaisusta kun saa olla lasten kanssa ilman mua ja nyt pystyy tekemään lyhyempiä työpäiviä eli ei tee enää ylitöitä. Parasta ois jos hänkin vois tehdä osa-aika työtä.

[QUOTE="vieras";27547293]Kauankohan tohon tutkimukseen on käytetty aikaa, montako henkilöä asiaa on tutkinut ja paljonko tutkimukseen on käytetty rahaa?

Oikeesti :laugh:![/QUOTE]

Mä arvostan kyllä pääsääntöisesti tutkimustyötä. Väitöskirjat ei yleensä perustu mihinkään tosi pieneen aineistoon. Kyllä mä uskoisin, että tuossa on ihan kohtuullisen luotettava tutkimustulos saatu aikaiseksi. Vaikka joku olisi kotisohvalla joskus heittänyt saman päätelmän, ei se silti tee tutkimusta turhaksi.

[QUOTE="vieras";27549617]Itse olen hoitoalallla ja mies it-alalla. Kyllä mulla on paljon helpompi tehdä osa-aika työtä kuin miehellä. Mies jossain vaiheessa yritti tehdä lyhennettyä työaikaa, mutta palkka oli pienempi mut samat työt piti tehdä kun täydelläkin palkalla. Itsellä hoitoalalla onnistui hyvin osa-aikatyö. Varmaan riippuu vähän paikasta, mut meillä onnistui tehdä lyhyempää päivää tai sit tein vähemmän päiviä viikossa. Tällä hetkellä olen hoitovapaalla ja teen töitä viikonloppuisin kun mies on lasten kanssa kotona. Meillä mies pitää tästä ratkaisusta kun saa olla lasten kanssa ilman mua ja nyt pystyy tekemään lyhyempiä työpäiviä eli ei tee enää ylitöitä. Parasta ois jos hänkin vois tehdä osa-aika työtä.[/QUOTE]
Mä olen tehnyt osa-aikatyötä sekä it-alalla että hoitoalalla. Aikoinaan - tosin tästä on jo hyvin kauan aikaa - olin sijaistamassa sairaanhoitajaa, joka taas oli saman osaston osastonhoitajan sijaisena. Oh palasi takaisin töihin, mikä olisi tarkoittanut, että sh palaa takaisin omaan virkaansa ja mä alan etsimään uutta työpaikkaa. Oh ei kuitenkaan halunnut tehdä kokopäivätöitä, joten ratkaisuna oli, että nämä kaksi virkaa jaettiin kolmelle. 4 tuntia oh:lle ja loput 12 meille sairaanhoitajille eli 6 tuntia kummallekin. Mutta tämä ei olisi onnistunut, ellei se toinen sh olisi suostunut lyhentämään omaa työaikaansa tai asia ei olisi sopinut työnantajalle. Ei siis voi lähteä siitä, että työntekijä päättää, mihin aikaan tulee töihin ja miten kauan on töissä, ja sitten kaikki osaston muut ihmiset sopeuttavat oman elämänsä ja työaikansa sen mukaan. Puhumattakaan siitä, että osaston kaikki työntekijät päättäisivät itse, milloin haluavat olla töissä ja milloin eivät.

Yksittäistapauksissa työpaikkakohtaisesti joustot useimmiten onnistuvatkin, mutta se ei onnistu, että kaikki voisivat itse päättää, milloin heille sopii käydä töissä ja milloin ei.

Yksittäisissä tapauksissa osa-aikatyö on varmasti hyvä ratkaisu ja joillakin aloilla se onnistuu paremmin kuin toisilla, mutta... Miksi sen ylipäätään pitäisi onnistua esim. naisvaltaisilla aloilla paremmin kuin miehillä. Monet isäthän sanovat että osa-aikatyö ei olisivaihtoehto tai se ei sopisi pomolle.

Työajan lyhentämistä tärkeämpää minusta monille naisille se että voi itse vaikuttaa siihen milloin on töissä. Hoitoalalla ei esim. haluta tehdä tiettyinä päiviä iltatöitä tai ei yövuoroja kuin silloin kun ne sopii oman perheen aikatauluihin. Yksi ehkä kaksikin tälläista työntekijää voi vielä osastoa kohden joten kuten mennäkin mutta aivan ongelmatonta se ei ole. Sijaiset eivät (oikeastaan onneksi) tämä päivänä suostu kaikkeen ja esim. "jäännös" vuoroihin. Valinnan varaa hoitoalalla alkaa sijaisilla ja keikkatyöntekijöillä jo olla, heillä voi olla jopa paremmat mahdollisuudet valita mitkä työvuorot sopii ja mitkä ei kuin vakituisilla.

Itse olen IT-alalla konsulttina ja teen 6-tuntista päivää. Jo aikaisemminkin olen esikoisen aikana tehnyt niin ja tämän tyyppiseen työhön se sopii todella hyvin. Asiakkaaltakin laskutetaan tuntien mukaan joten teet töitä n. 30 tuntia viikossa ja laskutan sen mukaan. Ei mitään ongelmaa, tämä onnistuu jo nykyisellä osittaisella hoitovapaalla. Vaikka saan palkkaa vain 80 % koko palkasta, on se todella paljon enemmän kuin kotona ollessa.
Kaikkiin töihin osa-aikatyö ei sovi niin hyvin kuin konsultin töihin.

Se mitä ihmettelin, miksi ihmiset kuvittelevat että osa-aikatöissä lasta ei tarvitse viedä hoitoon? Eikä tarkoitus ole vain että lapsi on pienemmän ajan hoidossa ja enemmän vanhempien kanssa?

Yhteistyössä