Yllättävä tieto suomalaisista kotiäideistä paljastui

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isämies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En lukenu ketjua, mutta mä haluisin tietää, et jos tästä nyt osa-aika töihin lähtis, esim siivoamaan. Eli palkka on lähes +-0 niin kuka hitto ne hoitomaksut maksaa?

Vai olisko ne sillon ehkä pienemmät? Eli valtio maksaa sitten senkinKÖ??

Missä se lapsinäkökulma asiaan viippyy, virikkeet vs. kotihoito.:xmas:
Mä taidan pitää tuota niin itsestäänselvänä - ja kirjoittanut oman näkemykseni asiasta palstalle kymmeniä kertoja - että siksi viipyy. Mutta kerrottakoon nyt uudelleen.

Mä olen kotiäidin kasvattama eikä multa lapsuudessani puuttunut virikkeitä. Tein äitini kanssa päivittäin asioita, joista omat lapseni päiväkotivuosinaan saivat vain uneksia. Kavereita riitti kotipihassakin. Niinkuin moni tietää, mulla on käsivammainen tytär. Kun jäin kuopuksesta äitiyslomalle, 5 v tytär jäi kanssani kotiin. Vuosia tytärtäni hoitanut toimintaterapeutti alkoi päiväkodin sijasta käymään jälleen kotona. Kun muutama kuukausi oli kulunut, toimintaterapeutti totesi, että lapsi on taidoiltaan kehittynyt jo niiden parin kuukauden aikana aivan merkittävästi, koska kotona on monipuolisemmin virikkeitä kuin päiväkodissa. Niinkuin olikin, koska mulla oli omalle toiminnalleni mallina äitini ja se kaikki, mihin itse lapsena pääsin osallistumaan.

Toki lapsen on ihan hyvä olla päivähoidossa, jos kotona ei syystä tai toisesta pystytä virikkeitä järjestämään. Mulla - kuten ei äidillänikään - ollut koskaan mitään ongelmaa virikkeiden tarjoamisessa. Jo pelkästään päivittäiset kotityöt tarjoavat lapsille monenlaista virikettä ja yhdessä tekeminen on hauskaa. Samalla lapsi täysin vahingossa oppii siihen, että kodeissa on tapana tehdä kotitöitä, joihin koko perhe kykyjensä ja taitojensa mukaan osallistuu.

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;27547892:
En kai sitä kiistänytkään.
Et niin, mutta jos mietitään kotiäitiyden syitä, niin onhan sillä - uskoakseni - aika suuri merkitys, miten ihminen työssäkäynnin tarpeen omalla kohdallaan kokee.

Te ajattelette ainoastaan sitä maksaako kotona makaava vai matalapalkkainen veronmaksaja suoraan yhteiskunnalle ennemmän tai vähemmän, ettekö tosiaan osaa ajatella muita hyötyjä ja haittoja yhteiskunnalle? Se että äitejä potkitaan työn pariin on tärkeä asia. Putkiaivot ei vaan ymmärrä mitään, ei ihme jos ette töihin kelpaa tai muuten liian laiskoja. :)

Yhteistyössä