Ylivieskatauti

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Miten laajalla alueella ylivieskatauti riehuu? Taudin kuvaan kuuluu korkea kuume, aivan järkyttävä päänsärky, johon ei juuri särkylääkkeet auta ja pahoinvointia, oksentelua. Itsellä ei ole ollut, joten jos jollain tarkempaa tietoa oireista voi tarkentaa.
Sinä joka olet taudin sairastanut, otitko sikainfluenssarokotteen?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Niillä on vaa krapula...

Yliveiskatauti...ei taida olla ihan virallinen nimi...
Tolle taudille ei ole löydetty mitään virallista nimeä, ei sovi minkään jo olemassa olevan taudin kuvaan. Alkuun luulivat aivokalvontulehdukseksi, mutta ei ole sitä. Ja sitä ku ei vielä ole tavattu muualla ku tällä alueella.
 
Nää on taas niitä keksittyjä juttuja. Tuntuu ainakin niin uskomattomalle. Kalajaskassahan oli, että oireet voi viitata myyräkuumeeseen jne.. Itse en edes vihtinyt lukea koko juttua loppuun.
Aina aika ajoin tulee esim.lintuinfluenssa tai vastaavat. niin minne ne sitten ykskaks katoaa?! Olen kuullut myös olleen ns. Iisalmitaudin olleen joku aika sitten. Ei taideta enää oireille keksiä syytä niin onhan se kätevää ottaa jo paikkakunnat taudeiksi.
 
tru
olen ylivieskan viereisestä paikkakunnasta ja voin sanoa että tauti leviää nopeasti ja on todella raju. vaikka tauti yleensäkkin kestää vain pari päivää tuntuu se aika mahdottomalta! kaverini vietiin pelkän rajun pääkivun takia sairaalaan koska hänellä tuli jo näköhäiriöitä. itselläni oli vain järkyttävä pääkipu 2 päivää ja vähän kuumetta. toivokaa, että tämä tauti ei tule itsellenne. ei todellakaan ollut mukavaa.
 
äiti
meillä ainakin dg on viruksen aiheuttaman aivokalvontulehdus ja pojan kaveripiirissä sen on jo aika moni sairastanut. mengiitin oireet:älytön päänsärky, oksentelu, korkea kuume, niskajäykkyys. Hoitona kipu- ja pahoinvointilääkettä suoneen.. nyt kotona yritetään sitten pärjätä, nesteitä hankala saada menemään
 
äiti sievistä
Meillä 12v tyttö nyt tässä Ykataudissa ja ekapäivänä kuume 39.8, toinen päivä armoton pääkipu, johon ei auttanu mitkään lääkkeet ja nyt sitten kolmantena päivänä vielä kovaa pääkipua ja silmäkipua. Johan on kova tauti!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
meillä ainakin dg on viruksen aiheuttaman aivokalvontulehdus ja pojan kaveripiirissä sen on jo aika moni sairastanut. mengiitin oireet:älytön päänsärky, oksentelu, korkea kuume, niskajäykkyys. Hoitona kipu- ja pahoinvointilääkettä suoneen.. nyt kotona yritetään sitten pärjätä, nesteitä hankala saada menemään
näillä ei oo aivokalvontulehdusta. Mun sisarukset sairasti tän eikä kokeista löytynyt mitään.

Nesteytyksessä kävivät molemmat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja marslady85:
Nää on taas niitä keksittyjä juttuja. Tuntuu ainakin niin uskomattomalle. Kalajaskassahan oli, että oireet voi viitata myyräkuumeeseen jne.. Itse en edes vihtinyt lukea koko juttua loppuun.
Aina aika ajoin tulee esim.lintuinfluenssa tai vastaavat. niin minne ne sitten ykskaks katoaa?! Olen kuullut myös olleen ns. Iisalmitaudin olleen joku aika sitten. Ei taideta enää oireille keksiä syytä niin onhan se kätevää ottaa jo paikkakunnat taudeiksi.
ei ne katoakaan. Tehokkaalla suojauksella niitä saadaan hillittyä, kunnes tulee joskus taas uus "epidemia".

Virukset muuntuu koko ajan, nämä ylivieska ja iisalmi-taudit on just niitä muuttuneiden virusten aiheuttamia tauteja.
 
Äiti
Nyt sairastaa sit jo 3v pikkupoikaki tätä ja menee kait koko nuorison meiänki perheessä läpi. Harvinaisen kovaa pääkipua ja kauheeta noin pienelle, ku ei lääkkeet auta. Toivotaan, ettei kestä montaa päivää. Toivottavasti toi puotoistavuotias ei sais sitä! Teitääkö kukaan, et tarttuuko toi noin pieniin? Meinasivat Yka apteekisa, et ei pitäs tarttua noin pieneen??
 
Äet immeinen
Meillä sairastettiin sitä tautia ja oireet täsmäs just. Kuume, oksentelu ja erittäin kova pääkipu johon ei lääkkeet auttaneet. Erittäin kova pääkipu kesti itselläni n 24 t. ja tuntu että pää räjähtää!!!
 
tk
Terv.keskuksessa kaivattaisiin nielusta otettuja näytteitä. Nimittäin Turun yliopistossa tehdään asiasta epidemiologista kartoitusta. Harmi vaan, kun näyttää tautia olevan ohi. Eli jos Sinulla on oireita käy antamassa näyte labrassa. Ohjeita saa Ylivieskan labrasta/päivystyksestä.
 
tk
...siis tutkijan kannalta on harmi, kun/jos tauti on ohi ja näytteet jää saamatta, kun herättiin huomaamaan asia liian myöhään. Muuten tietysti on kiva jon näin kivulias tauti on ohi. samaa tautia (=> enteroviruksen aiheuttama, usein peräti aivokalvontulehdus?)on ollut epidemiat syksyllä Vaasan ja Porin seudulla.
 

Yhteistyössä