Ylireagoinko? Lapsen oikeudet fyysiseen koskemattomuuteen -isovanhempien lähestymistapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii hän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii hän

Vieras
Lapsi on 1.5v reipas. Tunnen järjetöntä vastenmielisyyttä appiukkoa kohtaan, enka intuitiivisesti haluaisi päästää häntä lapsen lähelle. Appiukko kuitenkin rakastaa lapsenlastaan (niin paljon kuin hänen kapasiteetillaan voi).

Hän siis lähestyy lasta tyyliin niin, että lapsi istuu syöttötuolissa ja hän tulee kutittelemaan lapsen poskea. Lapsi on hyvin avoin, eli ei ala itkemään, vetäytyy aavistuksen, tuskin silminhavaittavasti. Ja minulla on tiukkapipoisen hullun maine kun keskeytän tilanteen. Toisaalta lapsi on tempperamenttinen ja osaa kiljua. Toisaalta lapsi on tottunut luottamaan aikuisiin ja ajattelee, että se mitä aikuinen tekee on oikein.

Mutta pointtini on siis, että lapsi ei pääse tilanteesta pakoon. Olen yrittänyt sanoa nätisti, että appiukko voisi mennä lattialle leikkimään lapsen kanssa. Kyllä lapsi lähestyy itse aikuista ja tulee syliin kun saa tulla omilla ehdoillaan.

Haluaisin, että lapsi oppii siihen, että hänellä on oikeus päättää kuka häneen koskeen ja oikeus omiin fyysisiin rajoihin. Hellittelyn pitäisi tuntua luonnolliselta ja mukavalta.

Mielipiteitä?

Ihan normaalia se on, että vauva hiukkasen ujostelee "vierailijoita". En ole koskaan ajatellut että lasta pitäisi siltä jotenkin suojella. Minun mielestäni appiukkosi ei kuulosta vähääkään päällekäyvältä.

Hmmm... Kiitos kommenteistanne! On muuten totta etten reagoisi näin jos joku toinen henkilö lähestyisi lasta näin. Minä siis koen, että hän tekee tätä syöttötuoli kutitttelua sen vuoksi, että lapsi kiertää hänet kaukaa tilanteissa, joissa se on mahdollista.

Omaa fyysistä tilaani on aina kunnioitettu. Kuten sanoin suhtautumiseni appiukkoon on vaikea. Appiukko on ällöttävin otus, mitä maa päällään kantaa minun mielestäni. (Saattaa puhua sormipillusta yleisenä puheenaineena)

Mutta periaatteessa suhtatuu lapsiin hyvin, vaikken hoitoon jättäisikään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun appiukko on aina tehnyt mitä kummallisimpia hömpötyksia lapsen kanssa ja heillä on tosi lämpöiset välit..taitaa ukki olla meillä ykkönen.

Niin meilläkin toisen puolen ukki, jonka syliin lapsi juoksee itse jo kaukaa. Tämän ihmisen luo ei mene. Olen ajatellut, että sekin voi johtua siitä, että lapsi vaistoaa vastenmielisyyteni. Olen siis yrittänyt vaikka käydä kaupassa kun olemme siellä kylässä, jotten minä olisi tilanteen tiellä. Mies saa vetää omat rajansa.

mietin samaa,et onks sulle tehty jotai vasten sun tahtoas?mun mielest tos ei ollu mtn,samanlailla meilläkin pappa menee aina lähelle ja juttelee ja kutittelee,eihän siinä oo mitään pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Hmmm... Kiitos kommenteistanne! On muuten totta etten reagoisi näin jos joku toinen henkilö lähestyisi lasta näin. Minä siis koen, että hän tekee tätä syöttötuoli kutitttelua sen vuoksi, että lapsi kiertää hänet kaukaa tilanteissa, joissa se on mahdollista.

Omaa fyysistä tilaani on aina kunnioitettu. Kuten sanoin suhtautumiseni appiukkoon on vaikea. Appiukko on ällöttävin otus, mitä maa päällään kantaa minun mielestäni. (Saattaa puhua sormipillusta yleisenä puheenaineena)

Eli pelkäät ,että appiukko tekee lapsellesi jotain sopimatonta jos jätät hoitoon.Luota äidin vaistoihisi.

Eli pelkäät ,että appiukko tekee lapsellesi jotain sopimatonta jos jätät hoitoon.Luota äidin vaistoihisi.

En suoranaisesti... Mutten ikinä jättisi pelkästään hänelle. Enkä hänen vuokseen ole jättänyt anopillekaan. Pelkään appiukossa enemmän hänen tapaansa olla ilkeä anopille ja anopin vittuilua takaisin. Eli ilmapiiri on se, että "kaikista rakkaimmille ihmisille saa olla kaikista ilkein".

Ja appiukko makaa sohvalla ja huutaa lapselle "tuuppa tänne, tuuppa tänne, tuuppa tänne". Lapsi kiertää kaukaa. Eli appiukko ei vain osaa olla ihmisten kanssa.

En suoranaisesti... Mutten ikinä jättisi pelkästään hänelle. Enkä hänen vuokseen ole jättänyt anopillekaan. Pelkään appiukossa enemmän hänen tapaansa olla ilkeä anopille ja anopin vittuilua takaisin. Eli ilmapiiri on se, että "kaikista rakkaimmille ihmisille saa olla kaikista ilkein".

Ja appiukko makaa sohvalla ja huutaa lapselle "tuuppa tänne, tuuppa tänne, tuuppa tänne". Lapsi kiertää kaukaa. Eli appiukko ei vain osaa olla ihmisten kanssa.

Mielestäni ylireagoit. Oma lapsesi aistii varmasti SINUN suhtautumisen (ainakin osittain) ja siksi pysyy appiukosta kaukana, jos vain siihen pystyy. Jos appiukon toimet häiritsisivät lasta, hän varmasti puolustautuisi (esim. omani tekisi niin ko. tilanteessa).

Oletko keskustellut miehesi kanssa asiasta? Onko hänen lapsuudessaan asioita, joiden perusteella voit perustellusta kyseenalaistaa appiukon kykyä hoitaa lasta?

Alkuperäinen kirjoittaja daa:

Mielestäni ylireagoit. Oma lapsesi aistii varmasti SINUN suhtautumisen (ainakin osittain) ja siksi pysyy appiukosta kaukana, jos vain siihen pystyy. Jos appiukon toimet häiritsisivät lasta, hän varmasti puolustautuisi (esim. omani tekisi niin ko. tilanteessa).

Oletko keskustellut miehesi kanssa asiasta? Onko hänen lapsuudessaan asioita, joiden perusteella voit perustellusta kyseenalaistaa appiukon kykyä hoitaa lasta?

Olen yrittänyt olla pois tilanteista mahdollisimman paljon. Mutta mies ei kyläile siellä juurikaan ilman minua, vaikka yritän sitä ehdottaa. Ei mieskään lasta hänelle viittä minuuttia pidemmäksi jättisi.

Ei tässä siis ole kysymys sinänsä hoitoon jättämisestä vaan siitä miten pitäisi suhtautua niinä hetkinä kun tavataan. Yleensä meidän lapsen luottamuksen saa helposti voitettua leikkimällä hänen kanssaan. Tämä mies vain huutelee sohvalta "tuuppa tänne". Eli ei vain osaa olla lapsen kanssa ja koskettelee silloin kun siihen on mahdollisuus = lapsi on sidottu tuoliin.

Jos appiukko on tollanen, niin ehkä tuossa kutitusepisodissa ylireagoit, mutta täysin ymmärrettävistä syistä.
Mulla hiukka sama tilanne, en voi sietää appilan ilmapiiriä. Siellä tämä narsistinen ukko hallitsee kaikkea, ja anopin kanssa kilpaa aukovat päätäln toisille ja välillä meille.
Anopista lapsi tykkää, koska anoppi vilpittömästi rakastaa lasta, mutta apen lähelle laps ei ole 5 vuoteen menny.
Vauvanakin alkoi joka kerta hulluna huutaa hänen sylissään.
Joten vaikka kutittelu oli ylireagointia, niin varmaan itteänikin ahdistais, että toinen tunkee siihen lähelle, kun ei ole vetäytymismahdollisuutta.

Ja sitä vielä sanoisin, ettl toki lapsi saattaa vaistota omista vanhemmistaan jotain, mutta vielä enempi oletan, että jos on kyseessä ns itsekäs paska-appi, niin kyllä vaan sen lapsi senkin vastoaa. Siis ettei toinen ole kiinnostunut ja välitä, ja heijastaa sitten sen tunteen takas kyseiseen ihmiseen.

Ethän sä nyt kuitenkaan voi mennä vanhaa ihmistä muuttamaan - toisia ihmisiä ylipäätään on todella vaikea muuttaa. Helpoin on muuttua itse.

Anna appiukkosi luoda omat tavat olla tekemisissä lapsenlapsensa kanssa. Kyllä lapsi siihen tottuu. Eikähän tuollainen ensimmäisessä viestissäsi kuvailtu tilanne ole millään tavalla vaarallinen, tai sellainen, että lasta pitäisi siinä mitenkään suojella. Muissa viesteissäsi ilmi tulleet asiat taas... ehkä itse kävisin anoppilassa vähemmän ilmapiirin vuoksi. Ja voihan heille sanoa, että lapsen aikana toivotte kauniimpaa käytöstä ja kielenkäyttöä.

Lisäisin vielä, ettei meilläkään appi ole ikinä leikkinyt lapsen kanssa. Jos lapsi leikkii, tämä menee joskus siihen vain kiusaamaan. Ottaa lelun ja piilottaa sen tms, josta lapsi alkaa itkemään ja appi vaan nauraa, kun luulee olevansa niin viihdyttävä meille muille aikuisille. Muuten ei ota lapseen mitään kontaktia, siis ei välillä edes tervehdi.
Itse kovasti toivon, että lapsi ymmärtää tämän olevan vain yhden ihmisen väärä tapa toimia, mutta sehän jää nähtäväksi minkä verran vaikuttaa. Oman lapsensa tunne-elämän tämä appi ainakin tuhosi.

Yhteistyössä