YLIPAINOISTEN laihdutusryhmä 24.8.-24.9.2013!

  • Viestiketjun aloittaja "Tattari"
  • Ensimmäinen viesti
Piristy, piristyn :) Kolmas työyö tässä aluillaan. Ja vaikuttas tulevan rauhallista. Tehkääs joku mulle sellanen järkevä päivän ruokalista. Nyt on jo pari päivää menny niin vähillä eväillä, että epäilen, ettei tää oo enää terveellistäkään. Kaupasta tarttui tänään mukaan kaikkea kevyttä ja terveellistä, mutta kun ei enää energia riitä niitä jatkojalostamaan, vaan ruokavalio on sit 2 palaa ruisleipää, purkki viiliä, viis omenaa ja kahvia. Lämmintä ruokaa en oo syöny pariin päivään. Huomenna korjaan sen. Ei tarvii näillä syömisillä ihmetellä, jos mieliala onkin vähän matalalla. Paino varmaan kyllä tippuu, mutta pysyykö ne kilot pois, onkin jo ihan toinen juttu...
 
Täällä kyllä jaksetaan hyvin tsempata toisia. Kiva kun kannustetaan heikoilla hetkillä.
Mulla oli viime yönä pieni repsahdus, kun vauva ei suostunu nukkuun ja sitten tuli itellekin jo nälkä. Söin sitten yöllä neljän aikaan aika monta voileipäkeksiä...
Tämä päivä on kuitenkin mennyt hyvin ja paino on taas lähtenyt laskuun viikonlopun jälkeen.

Ajattelin, että saisin jouluun mennessä pudotettua kymmenen kiloa, jolloin painaisin 60kg ja olisin jo ihan tyytyväinen painooni. Millaisia tavoitteita teillä muilla on? Paljonko aiotte pudottaa ja missä ajassa?
 
Puolimieli. Mulla on tavotteena pudottaa 20kg. Ekat 5kg tän ekan kk aikana, loput 15öööööö.... No, loppuelämän aikana!:D Sehän on vanha totuus, että hätäilemällä ei tule kun kuspäisiä kersoja! Joulukuuhun mennessä olis tarkotus mahtua nyt yhden koon liian pieniin housuihin :)
 
JellyJolly, mitä jos tekisit viikon työpäiväruuat valmiiksi rasioihin? Joutuu tietenkin pakastamaan ruokaa, mutta ainakin tulisi syötyä paremmin. Salaatit olisi ainoa mikä vaatii työstämistä. Heikko ravinnonsaanti takuulla vaikuttaa mielialaan, sun pitää saada tuo asia kuntoon. Sparkler voisi tulla tänne heittämään jotain hyviä vinkkejä. Sparkler on ryhmän asiantuntija :)

Puolimieli, laihduttaminen vauvan kanssa tuo aina omat haasteensa. Onneksi et kaivanut kaapista pizzaa tai muuta megarasvaista. Voileipäkekseissäkin on toki yllättävän paljon energiaa, mutta ne on sellaista höttöä, etteivät jätä vatsaa riippuvaiseksi raskaaseen yöpalaan. Jos syö rankasti yöllä, siihen yöpalaan jää koukkuun.
Mulla on kokonaistavoite pudottaa 65 kiloon laihduttamalla ja katson sitten niitten loppukilojen kanssa hengähtämisen jälkeen. Tauon pidän ainakin tuossa 65 kilossa. Laihduttaminen käy työstä ja kroppa kaipaa välillä lepoa. Tässä ensimmäisellä kuukauden jaksolla haaveilin hurjasta -7 kg:n pudotuksesta, mutta saas nähdä. Tämän kuukauden jälkeen toivon -0,5-1kg/vko tahtia.
Tsemppiä sullekin tähän päivään ja kaikille muillekin ryhmäläisille! Viikko alkaa kääntyä loppupuoliskolleen ja puntaripäivä lähestyy :)!

Mä kävin puntarilla vaikka ei ole puntaripäivä. Toivon pudottavani tällä viikolla -1,5kg, koska painonlasku hidastuu koko ajan, mutta vielä näin alussa vois kuvitella tahdin olevan aika kiivas. Puntari näytti 83,5kg eli kilo on lähtenyt viime lauantain jälkeen.
 
Hyvä, Pessimisti! Mahtava pudotus jo nyt :flower: Sä taidat olla niitä herkästi laihtuvia ihmisiä, joita me sitten täällä porukalla hyväntahtoisesti kadehditaan :D

Mikä muuten on sun virallinen puntaripäivä? Meillä taitaa olla täällä kaikki joko lauantaina tai maanantaina punnitsevia, mutta itse saa valita punnituspäivänsä. Tämän viikon puntarituloksia alan kirjaamaan ylös loppuviikosta, kun ensimmäiset viralliset välitulokset tulevat.
 
Viimeksi muokattu:
"pulla"
Huomio kaikki pullukat! Jos tarvitset uusia jumppa/lenkkeilyvaatteita, niin Lidliin tulee ma 9.9 myyntiin isoja kokoja treenivaatteita (L-XXL) ja hinta ei päätä huimaa. Lidlin sivuilta pääsee sähköiseen kuvastoon, ja siellä sivu 14.

Minullakin kävi eilen niin, että söin aamupuuron, ja jossain vaiheessa välipalaksi banaanin. Mutta lounas venyi puoli viiteen asti, ja sitten olikin jo ihan järjetön nälkä! Onneksi jääkaapissa oli eilistä broilerifilettä ja riisiä, sain nopeasti jotain lämmintä ruokaa naamaan, muuten olisi mennyt helposti mättölinjalle. Koko illan olinkin sellainen pikkunälkä, mutta söin rahkan kahdella banaanilla "päivälliseksi", ja vielä illalla kun sain lapset nukkumaan 2 voileipää ja vaniljarahkaa... vauva oli eilen koko päivän tosi itkuinen, ja kun hän viimein nukahti niin teki mieli mässätä kaikki kaapit tyhjiksi. tein sitten vain ne leivät ja rahkaa. ja join lasin omentuoremehua. Kylläpä teki hyvää :D

Tämä päivä alkoi taas normaalisti puurolla. Unohdin ostaa raejuustoa kaupasta, kun piti sitä syödä puuron lisäksi aamuisin. Lounaaaksi teen kanasalaatin, ja turkkilaiseta jogurtista siihen kastiokkeen.

puolimieli, ensimmäinen tavoitteeni on päästä 70 kiloon (nyt 79,9), ja lopullinen tavoite 65 kiloon. Se on minulle ehkä ihannepaino, ainakin olin juuri sopiva kun viimeksi painoin 65 kiloa (olen kyllä ollut kevyempikin, mutta tuo 65 kg on sopiva, silloin bmi on 21,7). Tavoitteeseeni aion päästä hitaasti mutta varmasti. Jos ensi kesään mennessä saan koko 15 kg pois, niin hyvä.

pessimisti, todella hyvä alku!
 
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
"Sadie"
Kävin tänään puntarilla, ihan vaivihkaa.. Ja muutos maanantaihin oli vain -200g!! Kyllä rupea niin masentaan, että tekis mieli lyödä hanskat tiskiin. Mutta tietenkään niin en tee. Mä en tiä mikä tässä mättää. Samoilla syömisillä meen ku keväällä, jolloin tiputin sen 10kg. Ja vettä juon joka välissä. Perkules ku ärsyttää!!!
 
Siskot, siskot (ja velikin tietysti :D), älkää vaipuko synkkyyteen, jos ei huimia pudotuksia tulekaaan joka viikko. Tää on pitkä matka ja jos matkavauhti on liian kova, kyyti loppuu kesken. Hiljaa hyvä tulee. Malttia ja tahdon voimaa välttää houkutukset ja sudenkuopat. Hyvin ootte kyllä tsempanneet! Mäkin sit tein itelleni lämpimän ruuan (kasvismunakas), enkä jaksanu syödä ku puolet siitä. Aika äkkiä on maha tottunu pienempiin annoksiin. Tattarin idea oli hyvä,kokeilen ens viikolla heti sitä, että vapaapäivänä kokkaan valmiiksi ruuat työpäiviä varten. Siis nimenomaan päiviä. Yöllä pysyn edelleen näissä kevyemmissä eväissä. Oon nimittäin huomannut, että aamuyön kitutunneilla (03-05) ei väsytä yhtään niin paljon, kun ei oo syönyt niin raskaasti.
 
  • Tykkää
Reactions: Tattari111
Ja muuten... Ajatelkaa se niin, että kun paino tippuu hitaammin, niin saatte pitempään olla osa tätä huippuporukkaa :D Ite en oo vaakaan päin ees vilkassu ma-aamun jälkeen. Ja luulen, että tulos voi olla mitä vaan. Vaikka +/- 0 sen verran sekoittaa kroppaa tää valvominen kumminkinn.... Ja vielä teille,jotka on ollu huolissaan Jellyn avio-onnesta (varmaan tosi moni ;)) niin valoa näkyvissä. Ei kaatunu tämä liitto tähänkään. Enpä kyllä niin osannu ajatellakaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Pullalle kiitokset vinkistä, täytyypä käydä vilkaisemassa. Olisi treenivaatteille käyttöä.

Sadie ja Tiitiäinen, älkää masentuko :hug: Jos tuntuu, että paino junnaa, silloin vika voi olla justiin siinä, että tekee kaiken niin kuin ennenkin. Se voi olla viite siitä, että jokin muutos pitää tehdä, että paino lähtee taas putoamaan. Ja mitä 200 gramman pudotukseen tulee, se on mun mielestä ihan hyvä sekin ja toistaalta joku 100 gramman painonnousukaan ei ole katastrofi. Paino saattaa heitellä (etenkin meillä naisilla) jo yhden päivän aikana huikeasti ylös alas ja etenkin jos on 'se aika kuukaudesta' kertyy kroppaan nestettäkin ihan kunnolla, mutta kyllä se pois lähtee. Liian vähäinen syöminenkin voi saada painon junnaamaan eli se ruokapäiväkirjan pitäminen on tosi hyvä juttu! Tsemppiä! Kyllä se siitä vielä lähtee laskemaan kun olette sinnikkäitä!

JellyJolly, saman olen huomannut. Ei pysty syömään sellaisia annoksia kuin ennen. Tulee yökkö olo tosi pienestä jo. Ja onnea parisuhdekriisin menestyksekkäästä ratkomisesta :flower: Mahtavaa! Niin se vaan rakkaus kolhut kestää :)

Sitten ihan yleisesti kaikille: Meillä on niin mahtava porukka kasassa, ettei kannata missata mahdollisuutta lahduttaa tässä tiimissä eli sinnikkäästi eteenpäin vaan, lopussa se palkinto odottaa! Mä just tänään koin sellaisen pienen epäilyksen hetken, kun kesken lenkin teki mieli kauheasti lähteä raflaan. En mä tajua mistä se into iski, mutta heti sen mieliteon jälkeen päähän pälkähti, että mä olen epäonnistunut laihduttamisessa niiiin usein ja aina palannut vanhaan. Miksen mä nyt tekisi tätä kunnolla loppuun ja sitten, kun työ on tehty, voisin nauttia johonkin raflaan menostakin ihan eri tavalla kuin näitten läskien kanssa. Niin helpolla se motivaatio sitten palasi. Me joilla motivaatio on vielä kohdallaan revitään teitä heikommista hetkistä kärsiviä perässä nyt ja te saatte sitten kiskoa meitä perässä myöhemmin, koska meillekin niitä heikkoja hetkiä tulee ihan takuulla :D

Tänään mulla oli taas uimahallipäivä ja uin 45min niin tehokkaasti, että ihan hartioissa, käsivarsissa ja selässä tuntui, kun nousin altaasta. Lapset on aina uimassa mun kanssa (lasten puolella) ja ottavat jotain herkkua, donitsin tai jätskin tms., uinnin jälkeen, muttei mulla ollut tänäänkään mitään ongelmaa vastustaa kiusausta, vaikka lapset mussutti lakritsi- ja kinuskijäätelöitään siinä naaman edessä :p En itse ottanut yhtään mitään, vesilasillista lukuunottamatta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Söin äsken vielä iltapalana ruisleivän ja maitorahkan puolukoilla. Tuntuu,niin ku olis syöny "ihan liikaa" mutta kaloreita ku laskeskelin, ni joku 900kcall on kasassa. Yöllä on listalla raejuustoa ja ananasta eli ihan sopiva määrä taitaa kertyä vrk saldoksi.Edelleen otan vastaan niitä ruokaideoita...:p
 
Tattari, huh huh! Lenkillä ja uimassa... Ja mulla on koitosta siinäkin, että saan ne vatsalihasliikkeeni tehtyä :ashamed: Niitä teen nyt 60, 2x30.
Mä olen ajatellut tämän niin, että jos joku liikuntamuoto ei tunnu hyvältä vaikka sitä olisi harrastanut säännöllisesti jo kauemman aikaa, pitää vaihtaa lajia. Esimerkiksi vatsalihaksia voi treenata monella tapaa. Mulle on tullut tavaksi että uin sen 45-50min ja treenaan vatsalihaksia uinnin jälkeen poreitten päällä 10-15min. Meidän hallissa on allas, jossa on poreita vähän kauempana altaan reunasta eli otan tukea kaiteesta, annan poreitten nostaa jalat pinnalle ja tasapainottelen vartalolla poreitten päällä ja teen poreitten avulla vatsalihastreeniä muutenkin. Pidän siis vartaloa suorassa vatsalihasten avulla tms. Se tuntuu tuolla 'syvällä' vatsalihaksissa ja samalla voin rentouttaa muun kropan uimatreenin jälkeen. Vatsalihaksia voi treenata myös jumppapallolla. Suosittelen! Se on miljoona kertaa hauskempaa kuin se perinteinen vatsalihasliikkeiden väkertäminen :)

Liikkuminen on ihanaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Hei te jotka murehditte, ettei paino putoa tai jopa nousee! Jos olette aloittaneet uuden liikuntamuodon tai muuten lisänneet treeniä, liikunta saattaa aluksi kerryttää nesteitä ja turvotus tietysti näkyy puntarissa. Sehän vain tarkoittaa, että kroppa reagoi lisääntyneeseen liikuntaan ;) ja kun turvotus laskee, lukema saattaakin humahtaa kivasti alas päin.

*laittaa kukkahatun päähän* Osa huolehtii, että tulee syötyä liikaa, mutta mä haluaisin muistuttaa, että laihduttaja voi myös syödä liian vähän! Naiselle turvallinen minimikaloriraja on 1200, mutta useat asiantuntijat suosittelevat vähintään 1500 kaloria. Pienemmällä kalorimäärällä altistaa itsensä vitamiini ym. puutoksille ja elimistö voi mennä myös ns. säästöliekille. Vähällä proteiinilla ja liian vähillä kaloreilla laihtuu rasvan lisäksi lihaksista - ja kun lihasmassa pienenee, kuluttaa kroppa levossa vähemmän energiaa, eli niistä lihaksista kannattaa ehdottomasti pitää kiinni, vaikka nopea painon putoaminen kuulostaakin houkuttelevalta! :) Muistakaa, että ylipainoinenkin voi olla aliravittu (kärsiä puutoksista).*riisuu hatun ja avaa nutturan*

Tässä vielä päivän linkkivinkki, ravitsemusasiantuntija Patrik Borgin blogi: Pöperöproffa
 
  • Tykkää
Reactions: Tattari111
Ou jee... Kävinpäs eilen lenkillä. Vain puoli tuntia, mutta jaksoin. Jaksoin juosta koko matkan. Hehee... Kävin eilen myös kaupassa, jottei tänään tarvi, ettei tarvi miettiä et tekee mieli jotain herkkua herkkua herkkua "rankan viikon jälkeen"...

Tänään kuntosalipäivä. Ja perjantai. TÄTÄ oon oottanu koko viikon! Oispas kello jo vähän yli kolme...
 
Jälleen täyttä asiaa Sparklerilta ja hyvä linkki perässä, suosittelen lukemaan! Varmasti meistä jokaiselle tuttua asiaa.

Mun on nyt sanottava, että epäilen vaakani lukemia. Eilen näytti -1kg, tänään -0,2kg :D Jos en kestäisi näitä heittelyitä, en edes kävisi tällaisilla välipunnitusten välisillä ylimääräisillä punnituksilla. Mulle tällainen ei tee haavaa, ei rupea. Mutta puntari on kai uusittava, on se sen verran outoja lukemia heitellyt aiemminkin. Joskus pitänyt punnita monta kertaa peräjälkeen, kun lykkää ruudulle joka kerta eri lukeman.

Liian vähäinen syöminen taitaa olla minunkin ongelma. En laske kaloreita, mutta tiedän noin suurinpiirtein mitä peruselintarvikkeissa energiaa on. Nyt kuitenkin poikkesin tälle sivustolle:

Ravintosisältö - Kalorilaskuri.fi

ja laskin, että sain eilen energiaa 1014kcal vaikka join illalla saunasiiderin. Ottaen huomioon, että liikun tosi paljon, tuollainen energiansaanti ei ole yhtään hyvä juttu. Monena päivänä on takuulla mennyt alle tuhannen kalorin.
 
Viimeksi muokattu:
Pessimisti
Eilen tuli kavuttua n. 1000 porrasta ylös työpäivän aikana ja kotona poljettua pikkasta vajaa tunti kuntopyörällä. Tänään onkin sitten salipäivä.

Tattari111, voisin puntaroida vaikka maanantaisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Sparkler
Pessimisti, portaitten nousua hengästyttävämpää treeniä ei heti mieleen tule. Tosi hienoa, että sulla on tuollainen mahdollisuus. Mun työpäivä menee leipoessa, kassan takana tai tietokoneella, joten hyötyliikunta on äärimmäisen vähissä. Onneksi työmatkat voi pyöräillä. Hyvältä kuulostaa sun liikunnat! Ja hyvä, että puntaripäivä on sulla samassa syssyssä meidän muiden kanssa niin pysytään kärryillä minkä viikon tuloksia listataan. Tsemppiä sullekin tähän päivään!
 
Mulla kans on välillä jäänyt kalorit liian alas - kun ruoka on kasvispainotteista, isostakaan annoksesta ei välttämättä tule paljon kaloreita, ja vatsa kuitenkin tulee ihan täyteen. Jos tuntuu ettei jaksa syödä juurikaan isompia määriä, energiansaantia voi lisätä vaikkapa pähkinöillä, siemenillä ja öljyllä (esim. 15kpl maapähkinöitä 56kcal, extra neitsyt oliiviöljy tl 36kcal, pinjansiemeniä rkl 67kcal) Eikä sekään tietysti ole vaarallista, jos satunnaisesti jää vähemmälle :) Jokainen saa tehdä niin kuin haluaa, mutta syömishäiriötaustan vuoksi mulle on tärkeää muistuttaa näistä asioista :)

Tää viikko ei ole mennyt ihan niin putkeen kuin olisin toivonut, mies on muutellut aikataulujaan niin etten ole päässyt niin pitkille lenkeille kuin olisin halunnut, ja muutenkin on ollut sellaista väsymyksen ja kireiden hermojen kanssa sinnittelyä. Toisaalta ei nyt ihan penkin allekaan ole mennyt. Yleensä nää unettomuusjutut saa mut heittämään pyyhkeen kehään, niin olen tosi tyytyväinen että olen kuitenkin jaksanut pitää jotain tasoa tässä hommassa :D
 
Sparkler, syömishäiriötausta selittääkin sen, miksi tiedät näistä jutuista niin paljon. Väsymys on viheliäinen kaveri laihdutuksessa :( Tulee syötyä ihan vaan sillä, että pysyy hereillä. Yritähän saada levättyä :flower:
 
"Sadie"
Kiitos kaikille tsempeistä.

Mä olin ajatellu tän homman niin, että kun meen samoilla jutuilla kun käväällä, niin painon pitäs tippua. Kesän aikana kumminkin söin mitä sattuu, koska sattuu ja kuinka paljon vain. Joten mun järjen mukaan nää muutokset, mitä nyt oon tehny, pitäs saada kyllä aikaan sen että paino putoo. Miksi se toimi silloin jos ei nyt? En mä tajua.
Motivaatiokin on nyt jotenkin hukassa, mä haluan laihtua, totta kai, mutta..Plääh, en mä tiedä.
Kunhan ny ei ainakaa + puolelle menis tää viikko, niin ihan ok kai seki sitte olis.
 
"pulla"
Minullakin käy usein niin että syön kaikki tai ei mitään -meningillä. ÄJos en laihduta, mässään jatkuvasti jotain. Ja kun laihdutan, syön aivan liian vähän. Voi kun oppisi sen kultaisen keskitien, myös hrkkujen suhteen...

Itsekin olen jojoilija, tosin aikaisemmin olen jojoillut normaalipainon sisällä. Lihon 10 kiloa, laihdutan 10 kiloa jne
 

Yhteistyössä