Ylipainoiset,tupakoivat ym.:miksi ette välitä omasta terveydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mömm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23033789]10 kg tulee ihan huomaamatta. Vaatekoko vaihtuu vasta 6 kilon kohdalla. Sitä paitsi ite en ainakaan käynyt puntarilla edes joka kuukausi.[/QUOTE]

Minä en omista vaakaa niin ei tule kauhean usein käytyä, mitä nyt pari kertaa vuodessa uimahallissa. Huomaan kyllä heti, jos paino nousee, huomaan jo muutaman kilon. Kymmenen kiloa suurempana olo ja ulkonäkö on kyllä jo niin eri kuin tässä painossa. Olen aikuisiällä painanut enimmillään sen 65kg (ei raskaana, raskaana painoin siitä vielä viisi kiloa enemmän) ja vähimmillään 50kg, kyllä niissä on ollut todella paljon eroa! Katselen vanhoja vaatteitani, näyttävät todella isoilta. Huomaisin aivan varmasti jos vaatekoko kasvaisi, enhän mahtuisi enää vaatteisiini.

Minä en omista vaakaa niin ei tule kauhean usein käytyä, mitä nyt pari kertaa vuodessa uimahallissa. Huomaan kyllä heti, jos paino nousee, huomaan jo muutaman kilon. Kymmenen kiloa suurempana olo ja ulkonäkö on kyllä jo niin eri kuin tässä painossa. Olen aikuisiällä painanut enimmillään sen 65kg (ei raskaana, raskaana painoin siitä vielä viisi kiloa enemmän) ja vähimmillään 50kg, kyllä niissä on ollut todella paljon eroa! Katselen vanhoja vaatteitani, näyttävät todella isoilta. Huomaisin aivan varmasti jos vaatekoko kasvaisi, enhän mahtuisi enää vaatteisiini.

Jaa, no ite en kyl huomaa edes toisissa painon vaihteluita. Korkeintaan housunnappi voi kiristää. Mä olen painannut 55kg-85kg ihan aikuisvuosien aikana. Nyt olen 62kg. Ja endolla olen ollut mittauksissa kun pitää kontrolloida paria kroonista sairautta.

En minä kauheata stressiä läskeistäni ota. En niistä pääse eroon muuten kuin nälkälakolla tai kirurgin veitsellä. Ja mitä tulee tupakointiin.. mulla ei muita paheita olekaan. Olen itse ajatellut asian niin et turhaan mä sitä lopettamaan kun ei se auta mun terveyttäni paranemaan. Lopetusprosessi itseasiassa vain pahentaisi tilannettani, mutta sitä taas musta- valkoisella ajatusmaailmalla varustetut ihmiset eivät tajua.

Jokainen ihminen tekee omat valintansa ja joutuu niiden kanssa koko elämänsä elämään. Miksi siis vaivaat päätäsi muiden valinnoilla?

Minun kohdallani terveysriskit tietäen mieluummin pidän muutaman kerran päivässä tupakkatauon kotona lapsia hoitaessani. Puhumattakaan saunan jäähytauon ja kylmän oluen yhdistelmästä kun lapset jo nukkuu. Tupakka on niin suuri nautinto vielä tässä elämäntilanteessa kun omat yksityiset hetket ovat niin harvassa. Hermo lepää. Varmaan sitten kun töihin palaan, tulee lopettaminen ajankohtaiseksi.

Mikään ei ole musta niin hirveä näky kuin tupakoivat kotiäidit hermosauhuilla ovenpielessä!

Sitten lihavuuteen, minusta on outoa että lihavat vetoavat aina siihen että itsehän läskini kannan yms.. Joopa joo mutta oikeesti kun elämään saa niin paljon potkua enemmän kun pitää ittestään huolta liikkumalla ja syömällä hyvin! Jatkuvassa sokeripöhnässä olo ei vaan voi olla kovin hyvä pitemmän päälle..

No jokainen tekee kuten itse haluaa, mutta kun vaihtoehtojakin olisi..

Mikään ei ole musta niin hirveä näky kuin tupakoivat kotiäidit hermosauhuilla ovenpielessä!

No jokainen tekee kuten itse haluaa, mutta kun vaihtoehtojakin olisi..

En harrasta hermosavuja, vaan nimenomaan nautinnollista, rauhassa poltettua savuketta kun lapsilla lepohetki tms.... Ja en myöskään polta ovenpielessä vaan istun mukavasti puutarhapöydän ääressä iltalehden kanssa lasitetulla terassillamme...;)

Pidän terveyttä tärkeänä. Toivon pysyväni suht terveenä lopun elämääni, kauan se sitten kestääkään.

Mutta...

En ole valmis tinkimään mukavasta elämästä kokonaan sillä perusteella, että osa asioista jotka lasken elämän pieniksi iloiksi, luokitellaan myös epäterveellisiksi.
Syön sipsejä tai karkkia tai käyn mäkkärissä, jos tekee mieli. Juon oluen ja päälle vielä lasin punaviiniäkin, jos tekee mieli. Poltan tupakan jos tekee mieli. Koska pidän myös mielenterveyttä arvossa, ja mulla kyllä leviäisi pää jos joka jumalan kalori olisi laskettava ja joka asiaa mietittävä siltä kantilta, onko siinä joku tietty 0,x prosentin riski saada syöpä tai tukkia verisuonensa.
Mä en kuitenkaan halua elää täysin terveenä 8-kymppiseksi, mutta tiukasti joka sortin suositusten mukaan, ja elämän tylsyyteen katkeroituneena.
Koska mä koen monet epäterveellisiksi luokitellut asiat piristävinä, mukavina, sen hetkistä elämänlaatuani lisäävinä. Jos noista on sitten valittava, niin ennemmin kuolen 6-kymppisenä siihen, että rasvasta tukkoinen pumppuni pettää, jos tiedän kuitenkin eläneeni mukavasti.

[QUOTE="Anne";23034221]Ap nyt vallan unohti alipainoiset.[/QUOTE]

Niinpä. Ja entäs ne normaalipainooset jotka syövät tyylillä suklalevy ja pari pannullista kahvia päivässä?

mä lihoin ihan henkisistä syistä ja sillon kun on tarpeeksi pohjalla ei kerta kaikkiaan ole resursseja siihen ittensä hoitamiseen. Nyt vituttaa sit saaha 35 kiloa pois. Mutta se mikä nää kilot toi on onneks menossa pois... Pikkuhiljaa.

ööh...terveys on tärkeää, mutta niin on elämän nautinnotkin. Ylipainoa ei ole, mutta haluan syödä mitä haluan, milloin haluan. Rakastan myös tupakointia, jonka juuri tänään taas lopetin pakosta raskauden vuoksi. Jo päivässä tunnen, kuinka paljon paremmin henki kulkee. Tupakka alkaa olemaan minulle jo aikamoinen terveysongelma ja rahaakin palaa. Mutta silti todennäköisesti jatkan tupakointia kun olotila niin sallii...

Mä kyllä ymmärrän ihan täysin, että vaikka terveys on tärkeä asia niin mukavuudenhalu on vielä tärkeämpi. On aika paljon voimia vaativa ponnistus muuttaa elämäntapaa ja alkaa laihduttaa tai lopettaa tupakanpoltto tms.

Itse olen tehnyt totaalisen elämäntapamuutoksen ja nykyään kuntoilen ja syön terveellisesti, tupakanpolton ja muut päihteetkin lopetin. Mutta muutos vaati paljon voimia j aymmärrän, jos jollain ei sellaisia voimia ole.

Minä saan jatkuvasti kuulla, miten kamalan paha ja hirveä asia mun reilu ylipainoni on. Ei kuulemma merkitse yhtään mitään, että olen jo reilu puolitoista vuotta sitten lopettanut alkoholinkäytön kokonaan, pian vuosi sitten lopettanut tupakoinnin - vasta NYT olen kuulemma tullut "järkiini" ja alkanut huolehtia terveydestäni, kun olen alkanut laihduttaa.

Mä kyllä ymmärrän ihan täysin, että vaikka terveys on tärkeä asia niin mukavuudenhalu on vielä tärkeämpi. On aika paljon voimia vaativa ponnistus muuttaa elämäntapaa ja alkaa laihduttaa tai lopettaa tupakanpoltto tms.

Itse olen tehnyt totaalisen elämäntapamuutoksen ja nykyään kuntoilen ja syön terveellisesti, tupakanpolton ja muut päihteetkin lopetin. Mutta muutos vaati paljon voimia j aymmärrän, jos jollain ei sellaisia voimia ole.

Ei se mulla ainakaan ole siitä kiinni, ettei voimia olisi.
Ei vaan ole minkäänlaista halua.
Mä en kertakaikkiaan tahdo lopettaa punaviinin juomista, tai suklaan ja irtokarkkien syömistä, tai jättää mäkkärissä käymistä väliin silloin kun ajan siitä ohi.
Koska mä yksinkertaisesti nautin niistä asioista.

No kyllä välitän, vaikka poltan noin kuusi tupakkaa päivässä. Syön kasviksia, liikun ja olen hoikka. Kolestrolini ja verenpaineeni ovat juuri ihanneluokkaa. Nikotiiniriippuvainen olen, se ei tee minusta terveydestäni piittaamatonta, lopettanut olen monesti mutta jostain syystä henkinen koukku on minua vahvempi. Sitäpaitsi pidän tupakoinnista!

Minä olen normaalipainoinen/hoikka enkä tupakoi. Sekö tarkoittaa, että elän terveellisesti? Olipas helppoa. Paitsi, kun en elä, syön vain roskaa, en liiku ja juon joka ilta. Enkä välitä. Suurin pelkoni on elää vanhaksi.

Mulle riittää toistaiseksi 35kg painonpudotus, en muutaman kilon takia enää veuhkaa suuntaan enkä toiseen vaikka ne ylimääräisiä onkin.
Tupakit on ja pysyy toistaiseksi, niidenkin nurkkaan heittämisen aika tulee varmaan muttei juuri nyt.

Niin, normaalipainoahan ei ole... Vai onko sinun mielestä luikku jos on normaalipainoinen? Koska sitten olet väärässä, terve paino on terve paino, lievä ylipaino nostaa jo tautiriskejä ja elimistön tulehdustilaa.

Itse asiassa, lievä ylipaino on terveellisempää kuin liika laihuus. Puhutaan siis painoindeksistä 25-30. Tämä tahtoo aina ihmisiltä unohtua, kun kohkataan niistä liikakiloista.

[QUOTE="vieras";23034590]Itse asiassa, lievä ylipaino on terveellisempää kuin liika laihuus. Puhutaan siis painoindeksistä 25-30. Tämä tahtoo aina ihmisiltä unohtua, kun kohkataan niistä liikakiloista.[/QUOTE]

VOI VITUN PÄSSI KUINKA LUKUTAIDOTON SÄ OSAAT OLLA?

En MISSÄÄN vaiheessa väittänyt, että ylipaino olisi alipainoa vaarallisempaa. Lue silmilläsi, älä läskeilläsi.

Puhuin siitä, että on olemassa NORMAALI paino. EI alipaino. BMI 18,5-25. Älä nyt ole niin idiootti ettet ymmärrä, ettei tarvitse valita ali- ja ylipainon välillä, vaan voi olla ihan NORMAAALI. SIITÄ MINÄ PUHUIN:

Yhteistyössä