Ylipainoiset,tupakoivat ym.:miksi ette välitä omasta terveydestä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mömm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mömm

Vieras
Ihmetyttää, kun todella moni sanoo tärkeimmäksi arvoksi oman terveyden. Kuitenkin n. joka kolmas on ylipainoinen ja parisenkymmentä prosenttia tupakoi. Aika harva harrastaa säännöllistä liikuntaa. Liikunta ehkäisee monia sairauksia. Tupakka on vaarallista. Ylipaino lisää riskiä sairastua moniin kuolemaan johtaviin sairauksiin (on mm. riski tietyille syöpätyypeille). Vain muutamalla prosentilla ylipainoisista syynä on jokin sairaus.

Miten se terveys voi olla tärkeä asia, jos ei olla valmiita tekemään mitään sen eteen? Miten nää ihmiset oikein valehtelee itselleen?

Et ole ajatellut, että ihan kaikki ei vaan onnistu niin helposti kaikilta?
Kyllä, itsekin vastaan terveyden olevan lähes ensisijaisen tärkeä asia, mutta painoni on tähtitieteellinen. Olen asialle yrittänyt jotakin tehdä, mutta huonoin tuloksin. Elämäntapa remontti on ollut käynnissä jo kauan. Ehdin ennen tätä tähtitieteellistä ylipainoani tupakoidakin jokusen vuoden ja vaikka yhä vähintään kerran päivässä mieleni tupakkaa tekee, niin sen lopettaminen onnistui itseltäni huomattavasti helpommin kuin syömisen vähentäminen. Jollakin toisella asia voi olla täysin päinvastoin. Jätä aihe terveydenhuollon ammattilaisen ja potilaan väliseksi asiaksi. :)

Joo terveys on mulle tärkiä, mutta mä tarkootan sillä sitä, että toivon pysyväni terveenä syövän osalta. Ja ettei enää tulisi mitään syöpähoitojen aiheuttamia ongelmia. Kyllä mun murheista pienin on paino kun on kyse terveydestä.

Siis pointti oli: jos terveys on tärkeä, miksi ette tee mitään niille riskitekijöille? Miksei se tärkeys nää teoissa? Tupakoinnin lopettaminen ja laihduttaminen onnistuu kyllä, jos tahtoa on.

Onhan se, mutta läskejä ei hetkessä taiota pois. On niitä pulskia hyväkuntoisiakin, yksi kaverini on noin 160 cm pitkä, painaa yli 80 kiloa, mutta pyöräilee kesät 10 kilsaa töihin suuntaansa ja ui kilometrin kerrallaan noin kolme kertaa viikossa. Mulla on perse kyllä levinnyt kotona lapsen kanssa, mutta helpottaa kun taas pääsee töihin eikä koko ajan ole jääkaapin vierellä. Elämänmuutoksia on hankala tehdä jos on jo muutenkin stressaantunut.

Onhan se, mutta läskejä ei hetkessä taiota pois. On niitä pulskia hyväkuntoisiakin, yksi kaverini on noin 160 cm pitkä, painaa yli 80 kiloa, mutta pyöräilee kesät 10 kilsaa töihin suuntaansa ja ui kilometrin kerrallaan noin kolme kertaa viikossa. Mulla on perse kyllä levinnyt kotona lapsen kanssa, mutta helpottaa kun taas pääsee töihin eikä koko ajan ole jääkaapin vierellä. Elämänmuutoksia on hankala tehdä jos on jo muutenkin stressaantunut.

No kuka on sanonut että ne pitäisi hetkessä taikoa pois? Esimerkiksi parin kilon pudottaminen kuukaudessa ei vaadi mitään nälkäkuuria, itsekuria vaan. Eikä syömistä tarvitse kokonaan lopettaa.

Kyl mulle terveys on tärkeää. Teini-iässä poltin tupakkaa ja join alkoholia. Oliko järkevää no ei.. aikuisena taas olen lihonnut 10 kg, no oliko sekään järkevää ja tarpeellista no ei. Liikuntaa sentään olen koko ikäni harrastanut. Tupakanpolton lopetin 2000, alkoholia en ole juonut 2004. Ja laihduttanut olen yrittänyt lukuisia kertoja. Nyt tää viimeisin yritys on tuottanut tulosta, vaikka hemmetti kaksi ylimääräistä kiloa ei meinaa tippua millään.

Valitettavasti mulla on jo kaksi kroonista sairautta kilpirauhasen vajaatoiminta ja sjögrenin syndrooma. Mut minkäs teet.

Siis pointti oli: jos terveys on tärkeä, miksi ette tee mitään niille riskitekijöille? Miksei se tärkeys nää teoissa? Tupakoinnin lopettaminen ja laihduttaminen onnistuu kyllä, jos tahtoa on.

Miksi sua noin kovaa stressaa muitten tekemiset? Sä voi paasata tästä vaikka maailman loppuun asti, mutta ei se mitenkään saa ihmisiä muuttamaan tapojaan. Se halu pudottaa painoa, lopettaa tupakanpoltto jne. pitää lähtiä ihmisestä ittestään. Siinä muitten paasaamiset mitään auta, ne vain saavat ärtymään.

Häh? En mä paasaa. Minusta on vain ihmeellistä kun ihminen sanoo, että terveys on tärkeää. Sitten ei kuitenkaan vaivauduta laihduttamaan, liikkumaan jne... Noo, ehkä mieli muuttuu sitten kun niitä sairauksia alkaa tulla.

Terveys on tärkeää. Mutta on muutakin terveydenhoitoa kuin ylipaino. Ja muitakin terveyshaittoja kuin ylipainon aiheuttamat. Tupakoinnin lopetin seinään, herkuista ei ole tahtoa tarpeeksi luopua.

Käsittämättömiä nämä vastaukset. Se, että on olemassa muitakin riskejä kuin esim. ylipaino ei selitä sitä, miksei ylipainoinen laihduta. Se on kuitenkin osatekijä monen sairauden synnyssä, joten luulisi, että se jotain merkkaa.

Käsittämättömiä nämä vastaukset. Se, että on olemassa muitakin riskejä kuin esim. ylipaino ei selitä sitä, miksei ylipainoinen laihduta. Se on kuitenkin osatekijä monen sairauden synnyssä, joten luulisi, että se jotain merkkaa.

Mikä vastaus sulle oikein edes kelpaisi? Ymmärrätkö edes sitä että akuutissa sairaustilanteessa ei ensimmäinen eikä toisenakaan mielessä ole läskit vaan selviäminen siitä hetkestä. Lisätäänpä vielä tähän äskeiseen kommenttiini joka oli tämä "Terveys on tärkeää. Mutta on muutakin terveydenhoitoa kuin ylipaino. Ja muitakin terveyshaittoja kuin ylipainon aiheuttamat. Tupakoinnin lopetin seinään, herkuista ei ole tahtoa tarpeeksi luopua. "
se, että ei tahtoa, ei itsekuria, ei motivaatiota. Mutta tuskinpa tämäkään kelpaa vaan jäät jankkaamaan lisää...

Nimerkille "taas näitä", en ole ap, mutta ihmetellyt hieman samaa. Ihmettelen, miten on edes päässyt siihen ylipainoon, miksei lopettanut huonoja tapojaan ennen kun läski tuli? Jos minulla lähtisi paino nyt nousuun, niin en antaisi sen nousta viittä kiloa enempää. En odottaisi, että on ehtinyt kertyä 20 kg. Kai minä en ymmärrä miten sen alkaa hiipiä päälle, miksi on tarvetta tehdä suuria elämäntaparemontteja, miksi on alunperin aloittanut ne huonot tavat. Ovatko ne kotoaperittyjä?

Minä olen aikoinaan tupakoinut teininä, tiedän mistä se alkoi ja miksi, olin lapsi vielä. Lopetin täytettyäni 18v, ja se ei ollut helppoa. Ei kuitenkaan käynyt mielessänikään jatkaa. Painoa on ollut "pahimmillaan" 65kg, sitten vain muutin tapojani ennen kun niitä oli 80. Nykyään painan 55kg.

Kultaseni, pidä mölyt mahassa.
Mun mummoni jolla on rutkasti ylipainoa, voisi varmaan laihduttaa, mutta rytmihäiriöt (jotka alkoivat vasta 5 vuotta sitten ) ja liki 80 vuoden ikä taitaa hidastaa touhua aika lailla ;)

[QUOTE="vieras";23033690]Terveys on tärkeää. Mutta on muutakin terveydenhoitoa kuin ylipaino. Ja muitakin terveyshaittoja kuin ylipainon aiheuttamat. Tupakoinnin lopetin seinään, herkuista ei ole tahtoa tarpeeksi luopua.[/QUOTE]

Eli terveys ei siis ole tärkeämpää kuitenkaan kun herkut?

Nimerkille "taas näitä", en ole ap, mutta ihmetellyt hieman samaa. Ihmettelen, miten on edes päässyt siihen ylipainoon, miksei lopettanut huonoja tapojaan ennen kun läski tuli? Jos minulla lähtisi paino nyt nousuun, niin en antaisi sen nousta viittä kiloa enempää. En odottaisi, että on ehtinyt kertyä 20 kg. Kai minä en ymmärrä miten sen alkaa hiipiä päälle, miksi on tarvetta tehdä suuria elämäntaparemontteja, miksi on alunperin aloittanut ne huonot tavat. Ovatko ne kotoaperittyjä?

Minä olen aikoinaan tupakoinut teininä, tiedän mistä se alkoi ja miksi, olin lapsi vielä. Lopetin täytettyäni 18v, ja se ei ollut helppoa. Ei kuitenkaan käynyt mielessänikään jatkaa. Painoa on ollut "pahimmillaan" 65kg, sitten vain muutin tapojani ennen kun niitä oli 80. Nykyään painan 55kg.

10 kg tulee ihan huomaamatta. Vaatekoko vaihtuu vasta 6 kilon kohdalla. Sitä paitsi ite en ainakaan käynyt puntarilla edes joka kuukausi.

Mömmölle tiedoksi että toiset ylipainoiset hoitavat terveyttään henkisellä puolella, esim. monet mielenterveyslääkkeet lihottavat. Heillä ei ehkä ekana tule mieleen stumpata, kiertää korkki kii ja rynnätä lenkille. Tää maailma vissii pelastuis jos läskit lopetettais.

[QUOTE="Ahteri";23033809]Mömmölle tiedoksi että toiset ylipainoiset hoitavat terveyttään henkisellä puolella, esim. monet mielenterveyslääkkeet lihottavat. Heillä ei ehkä ekana tule mieleen stumpata, kiertää korkki kii ja rynnätä lenkille. Tää maailma vissii pelastuis jos läskit lopetettais.[/QUOTE]

Juuri tätä tarkoitin :flower: Ja se on kummallista että painostani olen kuullut vaikka ja kuinka, siitä kysellään niin kuin tämäkin keskustelu osoittaa mutta ketään ei kiinnosta se että olen tupakoinut ja lopettanut. Koska olenhan läski ja näin ollen en voi olla kiinnostunut terveydestäni. Vaikka muuten terveyttäni hoitaisinkin.

Yhteistyössä