Ylipainoiset odottajat, sanottiinko teille joku kilo määrä mikä raskauden aikana saa tulla?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipari

Vieras
Mua pelottaa vähä mennä ny eka neuvolaan. Edelliset odotukset ovat lähteneet normaalipainosta, ja mitääb huomauttamista en painostani ole saanut. Nyt kuitenkin on ylläni n.10 liika kiloa. Edellisillä kerroilla kiloja on raskaudessa kertynyt n.20 ja ny olen vähän paineessa, että pysyykö tuo painonnousu nytkään aisoissa... Paljonkohan se sais nousta ylipainoisella?
 
Ylipainoa oli noin 5kg raskauden alkaessa. Paino nousi rv20 lähtien kilo per viikko tahtia, eikä siitä huomautettu ollenkaan. Synnytyksestä pian seitsemän viikkoa, ja eiköhän nuo kilot ole kohta poissa, turvotusta oli reippaasti.
 
Ei sanottu tällä kertaa, ekalla tuli kommenttia. Eka neuvolantäti oli vähän takakireä ja sanoi, että painoa ei sit tartte tulla yhtään. Tulihan sitä reilut 10 kg, mutta olinkin liikuntakyvytön ja lepuutin persettä sohvalla 6 kk, joten tietty tuli sekä vauvapaino että sohvaperunapaino.

Tällä tokalla kertaa tiesin jo mitä tuleman pitää. Uudelle neuvolatädille täräytin heti suoraan, että tiedän ettei painoa tartte tulla, mutta joudun luultavasti pakkolepoon puoleksi vuodeksi ja painoa tulee ihan varmasti. Eivät ole sanoneet mitään, painoa on tullut normaalin keskimääräisen raskauden painonnousun verran.
 
mun painoindeksi oli raskauden alussa 30 ja suositeltiin, että painoa tulisi max. 7kg, no tuli 11kg, mutta itse olen tyytyväinen, lähti kaikki synnytyksen yhteydessä ja sen jälkeen pikkuhiljaa on paino tullut alaspäin.
 
Kaksi raskautta takana, toisessa söin mitä halusin ja toisessa kyttäsin syömisiäni ihan hulluna. Lopputuloksena molemmissa raskauksissa saman verran kiloja tuli. Että mä en ainakaan koe voineeni vaikuttaa kilomääriin.

Kyllähän sitä neuvolasta suositellaan jotain, minkä verran saisi tulla. Mutta minkäs teet...
 
ekan aikaan sanottiin, että maksimissaan 8kg sais tulla, tuli yksi. Nyt toista odottaessa olenkin saanut olla ihan rauhassa, tosin ei ole yhtään tullutkaan, viikkoja nyt 32+.
 
eivät natisseet mitään kiloista, vaikka raskautuessani liikakiloja oli melkein 20, ja odotusaikana tuli vielä 30 mokomaa lisää.. kaiken kaikkiaan 20 jäi sairaalaan... ainut mitä sanoivat/epäilivät oli raskausajan diabetes, koska pojan syntymäpainoki oli suuri (5380/55), ja syntyi ajallaan...
 
vitsi olen tyhmä... oon 162 pitkä ja painan normisti n. 65-68kg... en oo edes tajunnu et oon ylipainoinen odottaja, nyt siis n.70kg viikkoja 6... hirvee turvotus jo nyt... hitto, en malta odottaa ekaa neuvolaa et ne saa solvata......
 
Ekassa raskaudessa olin 161 cm ja lähtöpaino 72 kg. Ei tullu mitään napinoita painosta! Nyt kun kakkosta odotan painoa oli raskaaksi tullessa 10 kg enemmän, eli jo ihan merkittävää ylipainoa, mutta ei ole vieläkään tullut neuvolasta mitään läksytystä. Paino tosin on noussut molemmissa raskauksissa aika maltilla, ei siis mitään huomia nousuja kerralla.
 
noin 30kg ylipainoa alussa ja täti sanoi vain, että mieluummin mahdollisimman vähän. 10kg oli sitten tullut, kun synnyttämään pääs. Jos multa kysytään niin en olis oikeastaan voinut noita kiloja edes välttää. 6kg jäi heti synnytyssaliin, loput onkin sitten ihan omalla vastuulla =))
 
ei mua ole solvattu, sanottu vain että ei sais paljoa tulla. Ekasta tuli kyllä hävettävät 20kg (silloin en ollut niin läski) ja tokasta 8kg. Ruokavalioonhan ne kiinnittaa huomion ja sain käydä neuvojalla sekä sokerimittarin OMASTA tahdostani. Enhän mie tyhmä oo vaikka läski olenkin. Nyt pudotan painoani kun lapsi on jo 1,5v enkä imetä enää.
 

Yhteistyössä