ylipainoiset odottajat! miten teihin on suhtauduttu neuvolassa ja synnyttämässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
itse olen reilusti ylipainoinen, ja vauvakuume on kova. sitäkin murehdin, että saanko vauvamasua ollenkaan..

paljonko painoit ja miten suhtauduttiin? saitko vauvamasun jota esitellä? :D

Painoin ennen raskautta 70 kg/ 160 cm. Ei suhtauduttu mitenkään erityisesti. Tai siis kun talvella menin ekaa kertaa nlaan ja oli punnitus, niin täti komensi pitämään kengät jalassa. Näin tulee tilastollisesti nätimpi painon nousu, kun sitte loppukesästä olin hyvin pienissä vaatteissa paljain jaloin siinä vaa'alla. Aika rento täti, siis.
Mulla tuli painoa 10 kg ja se oli kaikki vatsaa, joka siis roikkui tuossa ulkopuolella. Olin kuin kolmosia odottava. :D

Olen lihava.
Mutta en koskaan saanut kahden raskauden aikana mitään negatiivista kommenttia painostani. Onneksi. Ohjeita ois syömiseen saanut, jos olisi tahtonut.

Ainoa oli, että ultralla sai olla tarkempi ja sydän ääniä kuunnellessa samoin, kun tuota läskiä oli siinä välissä. ;)

Synnytyksetkin meni hyvin, ei ollut painosta haittaa.

Muoks.
Lisään vielä, että ihanan masun sain, kun en ole sellaista mahakasta lihavaa sorttia aiemmin ollut.
Ja vakuutuksetkin saatiin molemmille pojille ennen syntymää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos olet ylipainosta noin huolissasi, niin miksi et laihduta? Ei se vaadi kuin tahtoa. Raskaus ja synnytyskin sujuvat turvallisemmin, kun ensin pudotat painoa.

Tähän on pakko kommentoida, että minä en tullut raskaaksi niin kauan kun "vahdin" syömisiäni. Vasta kun aloin syödä niin paljon kuin ikinä teki mielei ja paino oli noussut tuohon 70 kg:aan, niin tärppäsi. Ressi on varmana suurempi este raskautumiselle kuin paino. (Olen laihduttaessani aivan saatanan kiukkuinen ja häijy. Sattumalta pidän ruoasta ja syömisestä.)

Hyvin on suhtauduttu. Tuntuu että itse olen ollut enemmän huolissani ylipainosta kuin neuvolan täti. :) Ekassa raskaudessa painoindeksi oli jotain 27 luokkaa ja tässä tokassa 29, siis juuri ennen raskautumista.

Ihan normaalisti suhtauduttiin, ja komeat vauvamasut tuli molemmista, ei tarvinnu esitellä kun näkyivät kilometrin päähän muutenkin viime hetkillä. :whistle:
Ja ylipainoa siis ihan "reilusti".

Ei ongelmia pienimpiäkään =) . Neuvolassa ollaan tosi asiallisia ja painokäyrä nousee ihan nätisti vaikka näin paljon ei ihan pitäis nousta (on vaan niin pirun vaikea olla nostamatta painoa kun ei saa liikkua). Painoa oli ekassa punnituksessa jo 99 kg ja lisää on tullut jo kymmenisen kiloa.

Sokerirasituskoe mulle tehtiin, mutta sain loistavat arvot ja muutenkin kaikki arvot on olleet hyviä.

Hyvin on kaikin puolin suhtauduttu ja kyllä mulla ainakin totisesti on vauvamasu, ei voi erehtyä :D :D

Vielä jankutan. JOs meinaat lapselle vakuutusta, joka otetaan ennen syntymää, niin siihen saattaa vaikuttaa sun painoindeksi. Kyseles etukäteen vakuutusyhtiöstä. Ne siinä palvelunumerossa ei tietenkään tiedä, mutta käsket niitten kaivaa semmosen ihmisen nimen joka tietää.

Vielä lisään... Hyvin on näkynyt vauvamasu täälläkin. Tässä tokassa raskaudessa varsinkin pullahti esille jo tosi aikaisilla viikoilla. Nyt on viikkoja 24 eikä todellakaan voi erehtyä vatsan laadusta vaikka siinä rasvaa onkin ihan kiitettävä määrä päällä. :)

mulla oli ylipainoa ja hienosti suhtauduttiin.ei kukaan siitä huomautellut ja mulla kyllä tippukin paino viitisen kiloa. :D ku ruokavalio oli terveellisempi mitä ei odottaessa.vauvamasu oli kyllä ihan selkeesti!! =)

167/76 oli lähtömitat, siis kotipuntarin mukaan. Nyt 13+2 näkyy jo vartalon mallin muutos. Painoa nyt 79kg neuvolassa ja 78kg kotona. Olen mallia pallomahainen tikkujalka ja silti mahan mallin muutos näkyy jo. Vaikka vauva on vasta reilut 8cm niin kohtu on jo ison greipin luokkaa ja lantion alueen nestekiertohan lisääntyy huimasti.

Ole huoleti, vauvamahan saat! Mukavasta terkkarista en voi mennä sanomaan.. Se on kuitenkin tuuripeliä. Mua ne kehottaa syömään ja olla välittämättä normaalista painon noususta koska olen siitä tosi tarkka kun tuli jokunen vuosi sitten laihdutettua paljon.
Sokerirasitus tulee painoindeksin (bmi27) mukaan rv 26 mutta kävin ekassa jo menneellä viikolla kun taustalta löytyy korkeita sokereita menneiltä vuosilta. Eivät halunneet uskoa, että ne korkeat sokerit oli vaan sitä aikaa kun painoa oli melkein kolminumeroisesti. ;)

Esikoisesta lähtömitat 164/75kg. Synnyttämään mennessä painoin 97kg :D eli painoa tuli ja reippaasti. Olin kyllä loppuvaiheessa aika turvoksissa, mutta kuitenkin. Neuvolatäti ei kommentoinut mitenkään erityisemmin ja samoin kukaan kätilöistä ei painoani ihmetellyt.

Kakkosesta painoin ensimmäisessä neuvolassa 85kg ja synnyttämään mennessä olivat elämäni ensimmäistä kertaa komiat 100kg puntarissa :whistle: Sama juttu, kukaan ei kokoani kommentoinut.

Molemmista tuli selvä vauvamaha, esikoisesta jätti-iso ja kakkosesta jalkapallo. Molemmat raskaudet ja synnytykset sujuivat ongelmitta.

Minä kans reilusti ylipainoinen (peräti kolminumeroinen luku :ashamed: ). Hyvin suhtauduttiin neuvolassa, ravinnosta annettiin vähän ohjeistusta. Ekasta paino nousi 13 kiloa, toisesta puoli kiloa. Ja vauvamasu näkyi hyvin, sai esitellä :D

Mitat 159 / 78 lähdössä ja ihan hyvin suhtauduttiin. Asiallisesti kerrottiin että joudun painon takia sokerirasitukseen. Synnytyksessä suhtauduttiin ihan normaalisti ja molemmat synnytykset on menneetkin loistavasti.

Hyvin suhtauduttiin neuvolassa, oli mukava täti joka ei koskaan paasannut painosta.
Synnytyksessä sama juttu, kaikki meni hienosti.
Ainoa vaan että raskaaksi tuleminen kesti.
Sellaista kunnon pyöreää vauvamahaa ei tullut. 6 kg tuli painoa lisää ja vauva painoi tuosta 4,5 kg ja istukka sun muut päälle. Ylimääräistä ei siis tullu. Oksensin alusta loppuun.
Muutenkaan musta ei paljon näkynyt et raskaana olin. Toisaalta oli helppoa kun ei tullu lisää mahaa, olin töissä loppuun asti ja muutenkin hyvässä kunnossa koko odotusajan.

Mulla esikoisen kohdalla tuli painoa yli 20 kg, siitä jäi sit 15kg, eli nyt kun tätä toista odotan niin lähtöpaino oli 70kg, olen siis 163cm. Mulla kauhea neuvolan täti, siis kukaan ei täällä tule sen kanssa toimeen, se kyllä huomautti ja että pitäisi katsoa että tässä raskaudessa ei sitä painoa niin tule. En mä oo mitään sen erilaisemmin tehny kun ensimmäisessäkään raskaudessa, silti nyt on painoa tullu 15kg, ja laskettu oli siis eilen. Turvotukset on pysyny kurissa. En mä usko että sitä niin pahalla katsotaan jos on ylipainoinen, mulla suku enemmän huomautteli kun kukaan muu. :) Ja kyllä on ihan vauva masu, tosin moni luulee että kaksosia odottaa tai puolivälissä raskautta moni luuli että olis jo laskettuaika ihan lähellä.

Yhteistyössä