ylipainoiset! miten teihin suhtauduttiin neuvolassa? tuliko oikea vauvamasu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Onko diabeetikko lihava, tai siis tuleeko siitä lihava? Kun yksi mun ystävä sanoo, et hän on sen takia lihava (160/84), kun hänellä on diabetes, että se on aineenvaihduntahäiriö. Tunnen muitakin diabeetikkoja ja he eivät ole lihavia. Eikö se sitten kaikilla diabeetikoilla ole aineenvaihduntahäiriö?
Olkaa kilttejä ja vastatkaa.

No kyllä ainakin mulla on sokeriarvot+PCO vaikuttanut painoon ja tämä tieto tuli ihan lääkärin suusta. Mulle nyt uusi juttu eli en varmaan ihan oikein tätä osaa selittää, mutta meni jotenkin niin että syödessä insuliini ei toimi oikein eli tämä jo vaikuttaa aineenvaihduntaan (kiloja tulee helpommin) mutta sen lisäksi ei tule kylläistä oloa niin helposti ja syö enemmän ja taas tulee kiloja lisää.

Selitin varmaan ihan väärin (korjatkaa joku jos osaatte paremmin selittää), mutta käytännössä siis lihoo helpommin kuin muut. Mutta jos on lääkitys niin sitten ei pitäisi lihota? Lääkäri sanoi sitä, että minulle laihdutus olisi vaikeaa ilman lääkkeitä (ja tokihan se on vaikeaa joka tapauksessa!). Nyt sitten kun sain lääkkeet niin ekaa kertaa elämässäni on kylläinen olo =)

Ja muuten, kaikki mun tuntemat diabeetikot on ylipainoisia!

Kerron oman kokemukseni, vaikken vielä synnyttänyt olekkaan :)

Neuvolassa terveydenhoitaja suhtautunut ihan kivasti, ei huomauttele tai ole asiaton. Toki sokerirasitukseen "pääsi" automaattisesti. Sen sijaan lääkäri joka kerralla jaksaa huomauttaa kuinka on lihava ja pitäisi laihduttaa.

Nytten rv 30+6, ja näkyy kyllä vauvamaha. :) Ennen raskautta 93kg, siihen tullut +3kg tähän mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Onko diabeetikko lihava, tai siis tuleeko siitä lihava? Kun yksi mun ystävä sanoo, et hän on sen takia lihava (160/84), kun hänellä on diabetes, että se on aineenvaihduntahäiriö. Tunnen muitakin diabeetikkoja ja he eivät ole lihavia. Eikö se sitten kaikilla diabeetikoilla ole aineenvaihduntahäiriö?
Olkaa kilttejä ja vastatkaa.

Joo, diabetekseen liittyy monesti aineenvaihdunnan häiriöitä .Ja perseestä tässä sairaudessa on nimen omaan se, että kroppa pyrkii siihen ettei kilot tippu. Eli en nyt sanoisi että on sen takia lihava mutta kilojen pudottaminen on vaikempaa kuin normaalisti. Vaatii enemmän töitä.

Ja mua ei arvosteltu, sanottiin että minkä verran tarvis painoa tulla mutta turhapa sitä painoa raskauden aikana on ruveta arvostelemaan. Kunhan pitää huolen ettei liikoja nouse / ei nouse ollenkaan.

Mulla BMI huitelee yli 3kympissä ja ihan paniikissa olin ennen ekaa neuvolaa. Saarnanhan olisin ihan aiheesta saanutkin, mutta eipä ainakaan tuo terkka mitään saarnaa pitänyt. Ihan asiallisesti kertoi terveellisestä ruokavaliosta ja näytti jostain käyrältä kuinka paljon saisi korkeintaan kiloja tulla raskauden aikana. Totesi vaan että niitä kiloja on niin helppo kartuttaa mutta vaikee pudottaa. Sokerirasitus tehdään raskauden puolessavälissä ja hyvä niin. Viikkoja on vasta 11+4, että mitään vauvamahaa ei vielä pitkään aikaa ole näkyvissä. Toisaalta itse olen huomannut tossa vatsalöllössä muutoksia, alavatsa varsinkin on hiukka "kiinteempi" ja vaikeempi vetää sisään. =)

Alkuperäinen kirjoittaja dalive:
no mun pikkusisko oli kans reippaasti ylipainoinen, 165/95.. niin sille sanottiin et sen pitää alkaa laihduttaan. sille kyllä tuli ihan "normaali" vauvamasu :heart:

Ihan mielenkiinnosta, että miten raskaana laihdutetaan? Kun olen käsittänyt että raskaana ei saisi laihduttaa, mutta jotakin ohjeita kuitenkin neuvolaissa annetaan. Löytyyköhän netistä noita ohjeita ja sekin että millä vauhdilla ne kilot saa tippua?

no mun pikkusisko oli kans reippaasti ylipainoinen, 165/95.. niin sille sanottiin et sen pitää alkaa laihduttaan. sille kyllä tuli ihan "normaali" vauvamasu :heart:

siis käskikö ne neuvolasta laihduttamaan? olen käsittänyt, ettei raskausaikana saisi. sittenhän tässä voisi vielä itsekin tehdä jotain painolleen vaikka raskaana nyt onkin..

ap

Mulla ennen raskautta mitat 168cm ja 89kg. Aivan normaali vauvamasu mulle tuli. Mulla ensin laski paino pari kiloa ja lähti nousemaan vasta puolessa välissä. Terkkari sanoi mulle, että kai mä tiedän ettei raskausaikana saa laihduttaa :snotty: :headwall:

Koko ketjua en vielä lukenut, mutta vastaan omasta puolestani.
Koskaan, yhdessäkään raskaudessa minulle ei ole painosta huomautettu saati ilkeilty! Ja suurimmillaan olen painanut 111kg alkuraskaudessa :ashamed:
Voihan se olla, että koska en ole kiloista kärsinyt edes raskauden aikana ja kaikki arvot olleet loistavat, ei heillä ole ollut syytä huomautella? Painoa tuli jokaisella kerralla noin 7-9kg ja ihana pyöreä vauvamasu :)

Mulle kahden raskauden aikana ainoastaan yksi terkka ilkeili jotain ja mä totesin tyynesti, että eiköhän se oo tässä vaiheessa vähän myöhäistä surkutella läskejään? ;)
Missään muussa vaiheessa synnärillä tmv. en joutunut kuulemaan asiattomuuksia eikä tuon terkankaan sanat paljoa haitanneet, mua kun ei paljon haittaa typerät ihmiset :)

Vauvamasu oli <3

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

siis käskikö ne neuvolasta laihduttamaan? olen käsittänyt, ettei raskausaikana saisi. sittenhän tässä voisi vielä itsekin tehdä jotain painolleen vaikka raskaana nyt onkin..

ap

No, ei ny varmaan millekkää nälkäkuurille käskeny vaan syödä terveellisesti ja liikkua...

Esikon aikaan mulle tuli 36kg eli lopuillani painoin 96kg. Tuosta tippui ynnytyksen jälkeen osa pois. Silloin olivat kovin huolisaan painon noususta. Sokerirasituket oli edesä ja neuvoivat terveelliempään ruokavalioon, sillä oli se painon nousu käsitelty.
Ja toisen aikaan painoa tuli vain pari kiloa, joka lähti synnytyslaitokselta päätyäni. Rasituket oli myös tuolloin siihen jäi se painon kyttäys.
Sitten elin taso alkoi näkyä musta ulos päin ja painoni nousi ilman raskautta 96kg. Ja tuo 96kg meikäläisen 158cm pitkässä varressa ei jääny keltään huomaamatta.
Kolmas raskaus on tähän mennesä tuonu 2-3kg mukanaan, vaikka odotan kaksosia. Joten toistaeks mut punnitaan vielä neuvolassa. Jos 100kg menee rikki niin sitten en tiedä minne punnitukseni siirtävät. ;) Mutta tämänkään raskauden aikaan ei painosta olla enempiä käyty kuin ruokavalio ja sokerirasitukset.

Mä ilmotin neuvolaan mennessäni, että tiedän painoa olevan liikaa ja tiedän myös miten sen saisi pois, joten ei tarvitse kertoa niistä. Ja pyysin myös, ettei painoani kommentoitaisi, ellei se liittyisi esi. lapsen vointiin. Eipä sitten terkka tai lääkäri kertaakaan maininnut painosta sen kummemmin. =) Ja sinne vaakallehhan ei tarvitse mennä, jos ei itse halua. Sitten vaan painoa pitää seurata itse.
Niin ja ihan normaali vauvamasu tuli minullekkin.

huomaavinani, että jos ylipainoa on selkeästi paljon, niin vähemmän kommentoidaan kuin sellaisesta noin 10-15 kilon ylipainosta. Mun parille kaverille, joilla paino on lähemmäs sata kiloa, ei ole kummallekaan sanottu koskaan mitään painosta. Mulle taas on sanottu ja monen monta kertaa, vaikka ylipainoni onkin kuulema "lievää". Musta tää on outoa ja ahdistavaa. Kyse ei voi olla siitäkään, että olis erityistä syytä olla huolissaan, koska mulla on aina verenpaine ja muut arvot olleet loistavia, harrastan liikuntaa jne. Mulla on vaan aina ollut tuo "lievä ylipainoni" mukana, eikä se siitä mihinkään ainakaan raskaana katoa...

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eikö läskiä saa sanoa läskiksi? Saako laihaa sanoa laihaksi?

Läskeillä on salattavaa, siksi ei saa sanoa. Ärsyttävää että läskeillä on aina etuoikeus leikkiä loukkaantunutta, vaikka omaa syytään ovat läskejä. Outoa käytöstä sanon minä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lotinatar:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Eikö läskiä saa sanoa läskiksi? Saako laihaa sanoa laihaksi?

Läskeillä on salattavaa, siksi ei saa sanoa. Ärsyttävää että läskeillä on aina etuoikeus leikkiä loukkaantunutta, vaikka omaa syytään ovat läskejä. Outoa käytöstä sanon minä.

Ööh no miksi läskejä pitäis haukkua? Miksi läskejä olisi oikeus haukkua? Vai haukutko muitakin?

Yhteistyössä