Ylipainoisen lapset ateriat, neuvoja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Pojalla 9v on mittoja 150cm/56kg. Ollaan tehty koko perheen ruokaremonttia ja onnistuttu siinä aika hyvin.

Kysymys koskee lähinnä koululaisen aamupalaa, joka tehdään hänelle kaappiin valmiiksi. On tehty yleensä 2 siivua leipää (ruispalat tjv), jossa päällä vaihdellen kinkkua, juustoa ja lautasella kurkkua tms lisäksi. Noiden kanssa juo lasin maitoa. Poika väittää kuitenkin, että noiden jälkeen jää nälkä. Banaanin tai jugurtin tahtoisi ottaa lisäksi. Mitä mieltä olette, onko leivät riittävä koululounaaseen asti vai tarvitseeko tuon hedelmän (banaanihan on aika kaloripitoinen?) lisäksi?

Pojassa on aika paljon syöpön vikaa, herkkujakin ahmisi vaikka pahaan oloon asti. Hieman vaikeaa määrirtellä sitä minkä verran aamulla pitäisi syödä. Varsinkin kun itse en syö aamupalaa. Pienemmät lapset syö puuroa, siitä koululainenkin saa viikonloppuaamuisin mahansa täyteen. Vinkkejä tuohon aamiaiseen ja syömiseen muutenkin saa antaa.

Riippuu siitä milloin syö aamupalan milloin koulussa ruoka. Mutta haittaa kyllä opiskelua jos lapsi tuntee itsensä nälkäiseksi. Tuota puuroa minäkin suosittelen. Meillä ainakin osaavat mikrossa tehdä itsekin. tai sit onhan niitä valmiita pussipuuroja mitkä vaan sekottaa kuumaan veteen.
Mutta jostain pitää varmaan vähentääkin jos aikoo ettei paino vaan nouse. Meilläkin aika isokokoisia osa mutta aamulla riittää se yks leipä tai kupillinen muroja.

Eiköhän se riitä lapsilla että turhat välipalat yms. jätetään pois. Jos poika haluaa syödä banaanin niin poika syö banaanin, kunhan vatsa on täynnä ja jaksaa lounaaseen saakka. Jos vatsa kurnii ennen lounasta niin sitten taas syödään itsensä ähkyyn eli aivan turhaa miettiä jotain kaloreita, ottaa se lapsi ne kalorit tsitten ruoalla. Karkit ja muut pois viikolta, kerran viikossa karkkipäivä ja välipalat terveellisiksi ja vähintään 5 normaalikokoista ateriaa päivässä ja siihen pääsee sillä että saa syödä itsensä kylläiseksi ettei seuraavalla aterialla tarvitse vetää ähkyyn.

[QUOTE="Vieras";23085327]Pojalla 9v on mittoja 150cm/56kg. Ollaan tehty koko perheen ruokaremonttia ja onnistuttu siinä aika hyvin.

Kysymys koskee lähinnä koululaisen aamupalaa, joka tehdään hänelle kaappiin valmiiksi. On tehty yleensä 2 siivua leipää (ruispalat tjv), jossa päällä vaihdellen kinkkua, juustoa ja lautasella kurkkua tms lisäksi. Noiden kanssa juo lasin maitoa. Poika väittää kuitenkin, että noiden jälkeen jää nälkä. Banaanin tai jugurtin tahtoisi ottaa lisäksi. Mitä mieltä olette, onko leivät riittävä koululounaaseen asti vai tarvitseeko tuon hedelmän (banaanihan on aika kaloripitoinen?) lisäksi?

Pojassa on aika paljon syöpön vikaa, herkkujakin ahmisi vaikka pahaan oloon asti. Hieman vaikeaa määrirtellä sitä minkä verran aamulla pitäisi syödä. Varsinkin kun itse en syö aamupalaa. Pienemmät lapset syö puuroa, siitä koululainenkin saa viikonloppuaamuisin mahansa täyteen. Vinkkejä tuohon aamiaiseen ja syömiseen muutenkin saa antaa.[/QUOTE]

Anna leipien lisäksi banaani tms! Pitäähän se aamulla saada energiaa. Aamupala tuskin on ongelma. Mitä lapsi syö, ku tulee koulusta ja mitä ruokaa muuten?

vaihda valkoinen leipä tummaan ja enempi proteiinia aamupalalle että nälkä pysyy poissa. jos lapsi tykkää vaikka kanamunasta, keitä sellainen illalla valmiiksi tai tee munakas jonka lapsi laittaa aamulla leivän päälle. miettikää kuinka paljon on sokeria muroissa? niistä tulee äkkiä virtapiikki jonka jälkeen sokeri laskee nopeasti ja iskee väsy ja nälkä. englannissa ja jenkeissä syödään erittäin proteiinipitoinen aamupala ja lounasaika on myöhemmin kuin suomessa. eli proteiinia aamupalalle. itse karppaan ja tulee nykyään paljon seurattua ravintoarvoja. yllättävän paljon on sokeria joka paikassa, ja sehän lihottaa.

suomi on lihonnut just noitten vähärasvaisten ja kevyttuotteiden takia. kaikki pitää olla rasvattomia ja sokerittomia. miettikää millä ne on sitten korvattu. lisäaineilla!!

[QUOTE="Hippuli";23086346]suomi on lihonnut just noitten vähärasvaisten ja kevyttuotteiden takia. kaikki pitää olla rasvattomia ja sokerittomia. miettikää millä ne on sitten korvattu. lisäaineilla!![/QUOTE]

Just. Ihmiset lihoo koska ne kuvittelee että kevyt-tuotteita voi syödä määrättömästi. Jos syöt kaksi kevytjogurttia se vastaa yhtä kokonaista. Ei niistä ole hyötyä jos niitä vetää enemmän kuin normaalisti

[QUOTE="Tiina";23085479]Anna leipien lisäksi banaani tms! Pitäähän se aamulla saada energiaa. Aamupala tuskin on ongelma. Mitä lapsi syö, ku tulee koulusta ja mitä ruokaa muuten?[/QUOTE]

Normaalia kotiruokaa syödään. Kun tulee koulusta, syö joko välipalan tai päiväaterian; välipalalla on tummaa leipää+päälliset, mehukeittoa, jugurttia, hedelmiä, vihanneksia jne..mitä nyt sattuu sinä päivänä olemaan. Pääruoat on meillä normaalia kotiruokaa hieman rasvaa ja valkoisia viljoja karttaen eli keittoja, uuniruokia, kastikkeita, tummaa pastaa, riisiä. Aina vihanneksia ruoalla, useimmiten kahdessa muodossa. Iltapalaksi on jonkinlaista puuroa (manna, kaura, ruis, riisi, vispi...), vaihtelen päällisiä ettei kyllästytä. Usein leivon itse sämpylöitä iltapalaksi, tai teen vaikka ruokaisan salaatin.

Muroja ei ole kaapissa ikinä ollutkaan. Maito on rasvatonta ja leipä 90% tummaa. Rasva on kyllä oivariinia ja jugurtit normaaleja. Mehukeitot ostan sokerittomina, marjoja sitten omasta pakkasesta. Limsoja harvoin, nekin lightia. Mehuja ei juuri ikinä. Karkkia ei osteta, joskus salaa itselle suklaata. ;) Tykkään leipoa joten niitä tarjottavia on välillä mutta niin että jokainen saa esim. 1 palan kakkua tai yhden pullan.

Mä en usko että ongelmana on tuo ruoan laatu koska me muut perheessä (5hlö) ollaan normaalipainoisia. Ongelma on tuon isoimman pojan tyyli tai pakkomielle ahmia. Hän on myös jonkinlaisessa sokerikoukussa edelleen, vaikka on yritetty jättää ne makeat pois. En valehdellut tuossa yhtään kun sanoin, että voisi vaikka hukuttaa puuronsa yksinään sokeriin. Pystyy syömään älyttömiä määriä makeaa jos silmä välttää, on myös varastellut kaapeilta. Kysymys kuuluukin miten niitä määriä ja himoa rajoittaa. Me muut kun olemme tyytyväisiä näin, emmekä edes halua noudattaa orjallista ruokavaliota tai -rytmiä sen takia että yksi on tällainen ongelmatapaus.. Pahoittelut jos vaikutan negatiiviselta mutta alan olla jo kyllästynytkin tähän temppuiluun. :(

Meillä 6-vuotiaskin osasi tehdä puuron itse :D
Kertaa ohjeet ja ota mitta, hiutaleet ja marjat esille (huom. marjat ei mitään sokeroituja hilloja, marmeladeja tms.)

tai

hanki valmiiksi elovenan tms. puuropusseja. Vesi tulee keitettyä näppärästi vedenkeittimellä tai mikrossa :D

uusavuttomuutta ;D

[QUOTE="elli";23087925]Meillä 6-vuotiaskin osasi tehdä puuron itse :D
Kertaa ohjeet ja ota mitta, hiutaleet ja marjat esille (huom. marjat ei mitään sokeroituja hilloja, marmeladeja tms.)

tai

hanki valmiiksi elovenan tms. puuropusseja. Vesi tulee keitettyä näppärästi vedenkeittimellä tai mikrossa :D

uusavuttomuutta ;D[/QUOTE]

Tuota.

Mulla alkaa nyt keittämään tämä puuron jankuttaminen. Eikö muita ideoita tosiaan ole. Kyllä, varmasti poika oppisi sen puuron tekemään itselleen. Mutta niin kuin sanoin, on varastellut kaapeista herkkuja muutenkin .Mitä mä sokeripurkille ja voipaketille teen, laitanko lukkojen taa? Niillä se puuro nimittäin kuorrutetaan 800kcal annokseksi, jos tuo saa itse kokata. Hän menee kouluun taksilla eli pitää olla aika aikaisin valmiina lähtöön. Joutuisi heräämään paaaljon aikaisemmin jos pitäisi varata aikaa puuron keittämiseen, jäähdyttämiseen ja mahdollisten sotkujen siivoamiseen .

Eli se puuro EI NYT KÄY.

Eihän se puuro pidä edes nälkää. Et parempi se on syödä ne kaks ruisleipää. ja kyllä minusta poika voi aamulla siihen päälle vielä syödä joku hedelmän. Omena? Rajota sitä syömistä sitten illalla koulun jälkeen.
Ja meillä toimii ainakin se et herkkuja ku ei ole niin niitä ei sit syödä.

miten olis aamupalana mysli+ maustamaton jugurtti?

[QUOTE="elli";23087925]Meillä 6-vuotiaskin osasi tehdä puuron itse :D

tai

uusavuttomuutta ;D[/QUOTE]

Juuh- Kyllä meilläkin osaavat vaikka mitä. Mut en mä antais lasten tehdä puuroja silloin kun aikuinen ei ole kotona. Oli se sit avuttomuutta tai ei.

Siis vedenkeittimellä veden keittäminen vie susta pitkään? Melkein yhtä nopeasti kun jääkaapin avaaminen. Varmaan mussukkasi ahmii nytkin kourillaan voita ja sokeripaloja, jos se sua pelottaa- piilota ne! Puuro pitää pidempään kylläisenä :P

lapsesi on kasvava, joten varsinaista diettiä ei tarvita. Tärkeämpää on oppi terveelliseen ruokailuun. Paino tasottuu, kun pituutta tulee lisää. Minä antaisin hedelmän lisäksi, koska ne ovat terveellisiä, pojat usin syö liian vähän kasviksia ja hedelmiä ja koska jos lapsi on nälkäinen, hän saattaa syödä lounaalla tarvettaan enemmän tai syödä jotain herkkuja. Aamiaisesti pitäisi saada kolmannes päivän ravintotarpeista, kaksi leipää ja lasi maitoa ei sitä kata.
Mielummin siis hedelmä lisäksi.

jos te syötte puuroa joka ilta, niin älä sitä ny enää aamulla laita. Mä en ainakaan tykkää puurosta. Syön sitä joskus, mutta en tykkää. Vielä vähemmän jostain pussipuurosta - yäk.

Mä taas sanoisin, että älä käytä niin paljoa rasvatonta. KOska rasva ja proteiini pitää nälän pois.

Lääkäri sanoi, että rasvasta holahtaa hyvähkö osa läpi, hiilihydraatit taas imeytyy viimeistä hitusta myöten.

Kerran söin briteissä "englantilaisen aamiaisen". Pelkkää rasvassa paistetua, toisella lautasella poistettuja makkaroita yms, toisella lautasella ranskalaiset. Tämän kun olin vetäissyt, niin seuraavan kerran tuli ruoka mieleen 10 tunnin päästä, ja sittenkään ei ollut nälkä.

Eli SOKERI pois, järellisesti rasvaa tykö. Sipseistä ei nyt tietenkään ole puhe, ne on nyt varmaan pahinta mitä ihminen voi syödä.

Onko muuten varma, ettei kloppi käy koulun jälkeen kaupassa ostamassa karkkia?

Ja vielä lisään, että mun ekaluokkalainen on myös paksu, 128 cm/32 kg, enkä käsitä miksi, koska ruoka on normaalia, hän on pieniruokainen, eikä viikolla tipu herkkuja.

Yhteistyössä