Ylipainoinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Timppa

Aktiivinen jäsen
17.11.2007
28 889
2
36
Nyt kun täällä on ollut puhetta näistä ylipainoisista aikuisista niin entäs sitten lapsi? Aikuinenhan voi aina vaikuttaa itse omaan painoon mutta entäs lapsi? Sehän pelkästään aikuisen vastuulla jos lapsi on lihava koska aikuinenhan ne valinnat tekee. Tietysti on poikkeus jos on kyse sairaudesta. Mutta niitä lienee aika vähän. Itse tiedän kokemuksesta ettei ylipainoisena olo varsinkaan lapsena ole helppoa ja tytöillä se on vielä hirveämpää. Sen olen päättänyt ettei omista lapsista tule lihavia ainakaan niin kauan kun itse pystyn niiden ruokailemisiin vaikuttamaan.

näin meiläkin.

lapseni syövät mielellään salaatteja ja hedelmiä, nyt kun äitikin niitä on ppinut syömään.
lapset liikkuvat tunnetusti paljon ja meillä tyttö HALUAA joka päivä pyöräillä kouluun noi 3 kilsaa Juudoharkat vielä 2 kertaa viikossa päälle

Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
näin meiläkin.

lapseni syövät mielellään salaatteja ja hedelmiä, nyt kun äitikin niitä on ppinut syömään.
lapset liikkuvat tunnetusti paljon ja meillä tyttö HALUAA joka päivä pyöräillä kouluun noi 3 kilsaa Juudoharkat vielä 2 kertaa viikossa päälle

Minkä ikäisenä noihin judo/karate-touhuihin voi mennä? Meidän tyttö kun ei ole oikein balettityyppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja HERNETÄTI:
näin meiläkin.

Minkä ikäisenä noihin judo/karate-touhuihin voi mennä? Meidän tyttö kun ei ole oikein balettityyppiä.

muksujudoon täällä pääsee 5-8 vuotiaat ja siit ylöspäivn tavallisen judoon. karatesta en tiedä

Mulle tuli vaan mieleen tuosta lasten ylipainosta noin sairauden puolesta. Elikkäs kun tosiaan ei voi tietää millon lapsi on sairauden vuoksi lihava ja millon ihan ruokailutottumuksista ja elämäntavoista johtuva, niin mua säälittää aivan älyttömästi ne lapset, jotka joutuvat ensin kärsimään sairaudestaan ja sitten perään vielä kiusaamisesta :( Ei kaikki lapset esim koulussa tahdo mainostaa sairauttaan joten luokkakaverit eivät ylipainon syytä aina tiedä, joten valistakaa niitä lapsianne siitä, että tosiaan lihavuus saattaa johtua sairaudesta. Ylipaino taitaa olla yks suurimmista kiusaamisen aiheista. Vaikka toki yleisesti lapsia valistetaan tosta kiusaamisesta ettei se ole hyväksyttävää käytöstä. Ja vaikka voisi ajatella että näitä sairaudestaan lihavia ei ole montaa, mutta ainakin minä olen monta sellaista tavannut.

Ja tietysti lapsen terveistä elämäntavoista vastuussa on vanhemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Aikuisen vastuullahan se, joo.

(ja hoitajien, mummujen, mammojen, ukkien, kummien)

me on kerrottu kaikille jonka hoidossa lapset on et onko karkkipäivä vai ei. Ja kaikki tietävät et välipalat on leipää tai hedelmää tai jotain terveellistä. Sipsit ja makupalat kuuluu karkkipäivään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mulle tuli vaan mieleen tuosta lasten ylipainosta noin sairauden puolesta. Elikkäs kun tosiaan ei voi tietää millon lapsi on sairauden vuoksi lihava ja millon ihan ruokailutottumuksista ja elämäntavoista johtuva, niin mua säälittää aivan älyttömästi ne lapset, jotka joutuvat ensin kärsimään sairaudestaan ja sitten perään vielä kiusaamisesta :( Ei kaikki lapset esim koulussa tahdo mainostaa sairauttaan joten luokkakaverit eivät ylipainon syytä aina tiedä, joten valistakaa niitä lapsianne siitä, että tosiaan lihavuus saattaa johtua sairaudesta. Ylipaino taitaa olla yks suurimmista kiusaamisen aiheista. Vaikka toki yleisesti lapsia valistetaan tosta kiusaamisesta ettei se ole hyväksyttävää käytöstä. Ja vaikka voisi ajatella että näitä sairaudestaan lihavia ei ole montaa, mutta ainakin minä olen monta sellaista tavannut.

Kiusaaminen ei varmasti katso sitä onko lapsi lihava elämäntapojensa (eli käytännössä vanhempiensa) vai sairauden vuoksi. Se on ihan yhtä tuomittavaa molemmissa tapauksissa, ei kai lihavaa lasta saa kiusata olipa hän lihava mistä syystä hyvänsä.

Hyvin harva aikuinen tai lapsi on lihava sairauden vuoksi. Ihan ylivoimainen enemmistö on ylipainoinen sen vuoksi, että syö liikaa tai väärin ja liikkuu liian vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

meidän likka 8v aloitti nyt syksyllä karaten,ja tykkää kovasti..ei ole prinsessa =)

mutta tuohon paino hommaan.olis just meidän 6v kanssa neuvolassa ja muut käyrät menee alakanttiin paitsi paino oli +15..sellanen pikkasen pönäkkä on toki poju,mutta pitää vaan tarjota leipien tilalle hedelmiä ja kasviksia,niitä syökin jo paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja evita:

Kiusaaminen ei varmasti katso sitä onko lapsi lihava elämäntapojensa (eli käytännössä vanhempiensa) vai sairauden vuoksi. Se on ihan yhtä tuomittavaa molemmissa tapauksissa, ei kai lihavaa lasta saa kiusata olipa hän lihava mistä syystä hyvänsä.

Hyvin harva aikuinen tai lapsi on lihava sairauden vuoksi. Ihan ylivoimainen enemmistö on ylipainoinen sen vuoksi, että syö liikaa tai väärin ja liikkuu liian vähän.

Niin tottakai on väärin kummassakin tapauksessa, mutta että jos jotenkin sais lapsen päähän paremmin taottua että kuinka vaikeaa sellaisella lapsella on jo ilman sitä kiusaamistakin :ashamed: huonosti selitetty pointti taas.

Mutta, mikä sitten on lihavuutta? Mun pikkubroidi on pullea, ei ite kärsi siitä, mutta ei siis mikään hoikka ole. Mä olin lapsena pullukka, mutta laihduin murrosiän jälkeen. Mun parivuotias on pullea, neuvolankäyrien mukaan sais kuulemma olla hoikempi, mutta musta terveellä tavalla pullea.
Tässäkin kun on niitä ääripäitä, niin missä kulkee se raja?

Noin helppoahan se on. meillä 6 lasta joista yksi jonkinverran ylipainoinen. Muut hoikkia. Samaa ruokaa syövät jne. Kaitpa sitten joku ero on syödyn ruoan määrässä ja liikunnan määrässä. Mutta miten alat yhdeltä rajoittamaan ruoan määrää kun muut saa syödä miten paljon haluaa. Yleesnä kyllä kysyn jos lisää on ottamassa et onko oikeasti vielä nälkä ja välillä jättääkin ottamatta. Ja ei kuitenkaan ole läheskään joka ruoalla lisää vailla.
Koulumatkat

Mulle tuli vaan mieleen tuosta lasten ylipainosta noin sairauden puolesta. Elikkäs kun tosiaan ei voi tietää millon lapsi on sairauden vuoksi lihava ja millon ihan ruokailutottumuksista ja elämäntavoista johtuva, niin mua säälittää aivan älyttömästi ne lapset, jotka joutuvat ensin kärsimään sairaudestaan ja sitten perään vielä kiusaamisesta :(

Meillä oli puhetta lääkärien kanssa joskus siitä, kuinka näillä lapsilla on niin ongelmallista tuo syöminen kun saavat niin isoja kortisonimääriä. Sanoivat meille, että näin pienellä lapsella vanhemmat siihen vaikuttaa, mutta isommat lapset (teini-ikäiset) kevyesti lihovat 15 kiloakin lyhyessä ajassa siksi, että kortisoni isoina annoksin kasvattaa ruokahalua. Ja oli se meilläkin aika kamalaa kuunnella, kun 1½-vuotias karjui haluavansa lisää syötävää, koska ruokahalu oli järjetön välillä. Eihän se lapsi varsinaisesti tarvitse sitä ruokaa enempää, mutta tuntee olevansa silti nälkäinen. Ja se on aika kurja tunne kieltää ruoka lapselta, joka huutaa ruoan perään. Siis ihan minkä tahansa ruoan. Ja kortisonihan muuten pöhöttää kasvoja aika radikaalisti.

Siis ihan ot, tuli vaan Kökkösen kommentista mieleen.

Mutta mitä tulee tuohon alkuperäiseen aiheeseen ;) niin onhan se vanhempien ja muiden lähellä olevien vastuulla. Ja aikuisten pitäisi myös ymmärtää se, ettei lapsen kuullen päivitellä ja kauhistella hänen "läskejään". Minä näitä kommentteja sain kuulla pienestä pitäen, ollessa normaalipainon ylärajoilla. Sellainen tekee aika paljon hallaa lapsen itsetunnolle. Nykyäänkin tekisi mieli kumauttaa nimeltämainitsemattomia suvun jäseniä päähän, kun kauhistelevat ääneen, lapsen kuullen ala-asteikäisen lihavuutta :headwall:

Monestihan perustellaan perintötekijöillä kun vanhemmatkin on pulleita. Yleensä näissä perheissä koirakin on ylipainoinen! Ainoa periytyvä on väärät ruokatottumukset.

No, meillä edelleenkin on yksi pulska lapsi ja en kyllä ihmeitä sille asialle osaa tehdä - syö samaa kuin muutkin mutta arvattavasti vähän enemmän ja liikkuu vähän laiskemmin, joten on pullerompi, mutta ei lihava, ikää 13v.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Mulle tuli vaan mieleen tuosta lasten ylipainosta noin sairauden puolesta. Elikkäs kun tosiaan ei voi tietää millon lapsi on sairauden vuoksi lihava ja millon ihan ruokailutottumuksista ja elämäntavoista johtuva, niin mua säälittää aivan älyttömästi ne lapset, jotka joutuvat ensin kärsimään sairaudestaan ja sitten perään vielä kiusaamisesta :(

Meillä oli puhetta lääkärien kanssa joskus siitä, kuinka näillä lapsilla on niin ongelmallista tuo syöminen kun saavat niin isoja kortisonimääriä. Sanoivat meille, että näin pienellä lapsella vanhemmat siihen vaikuttaa, mutta isommat lapset (teini-ikäiset) kevyesti lihovat 15 kiloakin lyhyessä ajassa siksi, että kortisoni isoina annoksin kasvattaa ruokahalua. Ja oli se meilläkin aika kamalaa kuunnella, kun 1½-vuotias karjui haluavansa lisää syötävää, koska ruokahalu oli järjetön välillä. Eihän se lapsi varsinaisesti tarvitse sitä ruokaa enempää, mutta tuntee olevansa silti nälkäinen. Ja se on aika kurja tunne kieltää ruoka lapselta, joka huutaa ruoan perään. Siis ihan minkä tahansa ruoan. Ja kortisonihan muuten pöhöttää kasvoja aika radikaalisti.

Siis ihan ot, tuli vaan Kökkösen kommentista mieleen.

Mutta mitä tulee tuohon alkuperäiseen aiheeseen ;) niin onhan se vanhempien ja muiden lähellä olevien vastuulla. Ja aikuisten pitäisi myös ymmärtää se, ettei lapsen kuullen päivitellä ja kauhistella hänen "läskejään". Minä näitä kommentteja sain kuulla pienestä pitäen, ollessa normaalipainon ylärajoilla. Sellainen tekee aika paljon hallaa lapsen itsetunnolle. Nykyäänkin tekisi mieli kumauttaa nimeltämainitsemattomia suvun jäseniä päähän, kun kauhistelevat ääneen, lapsen kuullen ala-asteikäisen lihavuutta :headwall:

No mun kokemukset on vaan reumasta, ja reumalapsilla tuo ylipaino monesti johtuu lääkityksen aiheuttamasta näläntunteesta eli just tuosta kortisonista ja pituuskasvukin tuppaa hidastumaan ja normaali liikkuminen tekee kipeää, ja turvottaa. Meillä ei onneksi painon kanssa ole ollut ongelmaa, mutta monilla on ja se on kurjaa :/

Yhteistyössä