Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mulle tuli vaan mieleen tuosta lasten ylipainosta noin sairauden puolesta. Elikkäs kun tosiaan ei voi tietää millon lapsi on sairauden vuoksi lihava ja millon ihan ruokailutottumuksista ja elämäntavoista johtuva, niin mua säälittää aivan älyttömästi ne lapset, jotka joutuvat ensin kärsimään sairaudestaan ja sitten perään vielä kiusaamisesta
Ja tietysti lapsen terveistä elämäntavoista vastuussa on vanhemmat.
Meillä oli puhetta lääkärien kanssa joskus siitä, kuinka näillä lapsilla on niin ongelmallista tuo syöminen kun saavat niin isoja kortisonimääriä. Sanoivat meille, että näin pienellä lapsella vanhemmat siihen vaikuttaa, mutta isommat lapset (teini-ikäiset) kevyesti lihovat 15 kiloakin lyhyessä ajassa siksi, että kortisoni isoina annoksin kasvattaa ruokahalua. Ja oli se meilläkin aika kamalaa kuunnella, kun 1½-vuotias karjui haluavansa lisää syötävää, koska ruokahalu oli järjetön välillä. Eihän se lapsi varsinaisesti tarvitse sitä ruokaa enempää, mutta tuntee olevansa silti nälkäinen. Ja se on aika kurja tunne kieltää ruoka lapselta, joka huutaa ruoan perään. Siis ihan minkä tahansa ruoan. Ja kortisonihan muuten pöhöttää kasvoja aika radikaalisti.
Siis ihan ot, tuli vaan Kökkösen kommentista mieleen.
Mutta mitä tulee tuohon alkuperäiseen aiheeseen

niin onhan se vanhempien ja muiden lähellä olevien vastuulla. Ja aikuisten pitäisi myös ymmärtää se, ettei lapsen kuullen päivitellä ja kauhistella hänen "läskejään". Minä näitä kommentteja sain kuulla pienestä pitäen, ollessa normaalipainon ylärajoilla. Sellainen tekee aika paljon hallaa lapsen itsetunnolle. Nykyäänkin tekisi mieli kumauttaa nimeltämainitsemattomia suvun jäseniä päähän, kun kauhistelevat ääneen, lapsen kuullen ala-asteikäisen lihavuutta :headwall: