Ylipainoinen ja nirso ruokavieras

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Meillä käy aika useinkin kylässä ja yökylässäkin yksi sukulaistyttö. Nuori opiskelija joka kotipaikkakunnaltaan muutti meidän kaupunkiin viimesyksynä, on aika yksinäinen ja tykkää lapsista joten viihtyy meillä ja sen puolesta ihan kivakin kun käy. Mutta ruokailut on vaikeita kun tuo tyttö on todella nirso. Ruokiin ei saisi laittaa sipulia eikä juuri mitään mausteita, ei syö keitettyjä kasviksia eikä perunaa, ei oikeastaan mitään keittoja, ei kalaa, ei paprikaa jne. Hän on kuitenkin huomattavan ylipainoinen, kotona ollessaan ruokailee mäkissä ja ostaa sitten kaupasta kotiin sipsejä, colaa ja kaikkea makeaa ja välissä jotain valmisruokaa (heikosti niitäkään kun ei oikein voi mitään syödä).

Mutta siis meillä on vaikeaa laittaa ruokaa hänen ruokavalionsa mukaan kun haluttaisiin syödä muutakin. Sitten taas jos laitan meille ruokaa jota hän ei syö niin tulee tyhmä olo jättää vieras nälkaiseksi ja tarjota tälle pelkästään leipää. Luonnolliseti yökylään tullessaan hän tuo colapullot, sipsipussit ja karkit mukanaan ja kun meillä lapset saavat makeaa vain kerta viikkoon, ei limsoja ja sipsejä ollenkaan niin ikävää on lasten katsella vieressä kun toinen mässyttää. Taas toisaalta yhtä tyhmää pyytää toista odottamaan nälkäisenä lasten nukahtamista.

Jos tämä olisi vain satunnainen vieras niin silloin tietty tekisi ruuat hänen mukaansa mutta nyt kun hän on meillä yleensä 1-2 yötä viikossa ja syö muuten useampana päivänä. Omien lasten puolestakin huolestuttaa kun en haluaisi heidän oppivan nirsoilua. Kuitenkin kun useammalla ruokailulla viikossa kuulevat kuinka mä en tykkää tai en voi syödä tuota enkä tuota ja ruokia sitten korvaillaan sipseillä niin mun mielestä se antaa vähän huonoa mallia.

Miutä tuohon ylipainoon tulee niin jos siis olisi kyseessä vain vähäruokainen, nirso tyttö joka ei sitten mässyttäisi jatkuvasti muuta niin se tuntuisi jotenkin helpommalta ymmärtää. Nyt on kokoajan riittämätön olo kun ei pysty tarjomaan toiselle selalista terveellistä ruokaa mikä kelpaisi ja samalla huono omatuntokin siitä että meillä ruokaillessaan hän joutuu vielä ottamaan omia eväitä mukaan. Välillä mietittiin että pitäisikö meidän ruveta häntä varten ostamaan noita herkkuja mutta kun ei itse niistä välitetä niin ei oikein tunnu hyvältä sekään.

napunapu. sano tytölle että ostaa omat eväät jos niin vaivaa. ja musta ylipainoset kuitenkin syö oikeeta ruokaa,niitä kasviksiakin mutta liikaa. ei kaikki lihavat vedä vaan hamppareita ja sipsejä koko ajan.

No jos tyttö on noinkin usein kylässä niin minä tekisin ihan normaalia ruokaa, söisi tai ei. Ja sanoisin suoraan että herkkuja saa syödä vasta kun lapset on nukkumassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
napunapu. sano tytölle että ostaa omat eväät jos niin vaivaa. ja musta ylipainoset kuitenkin syö oikeeta ruokaa,niitä kasviksiakin mutta liikaa. ei kaikki lihavat vedä vaan hamppareita ja sipsejä koko ajan.

En puhunutkaan tässä kaiksita ylipainoisista vaan tästä yhdestä kyseisestä tytöstä.

Eikä se ylipaino tässä oleellinen ollut, turhaan sen otsikkoon edes laitoin. Ruokailutottumuksista siis kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
No jos tyttö on noinkin usein kylässä niin minä tekisin ihan normaalia ruokaa, söisi tai ei. Ja sanoisin suoraan että herkkuja saa syödä vasta kun lapset on nukkumassa.

Voisin peesata tätä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkä ikäinen tyttö on? Mä en olis ikimaailmassa kehdannut mennä toisten luo kylään sipsipussi kainalossa!

20v.

Siis noinkin vanha? Eikö sille ole kotona opetettu minkäänlaisia käytöstapoja? Miksi se teillä noin useesti on? Mitä sukua se on teille?

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Voisin peesata tätä!

samaa mieltä myös! tuntuu ihan mahdottomalta että voisit hänelle tehdä normaalia ruokaa kun ei kerta mitään syö. Käykö edes tortillat tms?

Peesi tälle. En todellakaan hyväksyisi ruuan korvaamista herkuilla lasten nähden. Jos ei tarjottavat maistu niin sitten on ilman, sama sääntö on kaikille meidän perheessä ja laskisin, että noin usein vieraileva kuuluu jo lähes perheeseen.

Miksi et pyydä nirsoilijaa laittamaan ruokaa? Tai ehdota, että tekisitte yhdessä. Yleensähän pahiten nirsoilevat ne, jotka ei itse tee ruokaa ja joilla on hirveästi ennakkoluuloja eri raaka-aineita kohtaan. Mutta kun käsittelee raaka-aineita niin ei ne niin kammottavilta enää tunnukaan ruuan seassa.

Jos noin usein käy, minä varmaan esittäisin toivomuksen, ettei niitä herkkuja saa syödä kuin silloin kun lapsillakin on herkkupäivä. Ja kyllä minä keskustelisin vähän ruuasta muutenkin, kertoisin kuinka aivot tarvitsevat hyvää ravintoa ja niitähän opiskellessa tarvitsee jne. Ja tekisin sitä normiruokaa, ilman sipulia ja jotain muuta inhokkia mutta muuten ihan normiruokaa. Ja sanoisin että täällä syödään ruokapäöydässä, ja jos ei kelpaa, voi olla nälässä (nätisti kuitenkin, en noilla sanoilla)...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minkä ikäinen tyttö on? Mä en olis ikimaailmassa kehdannut mennä toisten luo kylään sipsipussi kainalossa!

20v.

Siis noinkin vanha? Eikö sille ole kotona opetettu minkäänlaisia käytöstapoja? Miksi se teillä noin useesti on? Mitä sukua se on teille?

Serkku se on, mutta ollaan tosi läheisiä joten tuntuu mieltei omalta siskolta. Eikä oikein ole käytöstavoistakaan kysymys, lähinnä kai hän haluaa itse ottaa jotain evästä mukaan kanssa ja yrittää aina meille tarjota. Ja sitten kun tulee nälkä niin noilla sitä saa nopeasti työnnettyä eteenpäin.

Meillä on siis usein siksi että vuosi sitten muutti kaukaa kotonaan opiskelemaan tänne samaan kaupunkiin eikä hänellä ole kovin paljoa kavereita täällä.

juuri näin! Siinäpä tytölle oivallista tapakasvatusta. Kaikki ei voi mennä aina hänen tapoja noudattaen, nyt olisi hyvä aika alkaa jo ymmärtämään se.

jos on kuin oma sisko niin kyllä sille voi ihan suoraan sanoa et älä tuo sipsejä kun meillä ei muksut niitä saa syödä. ja ota vaik mukaan siihen ruuanlaittoon niin ehkä alkaa kiinnostaan mitä suuhunsa pistää. mullakin ukkokulta oli aluksi tosi epäileväinen ruuan suhteen mut kun sai itse laittaa ja näki mitä sinne ruokaan pistetään on syönyt aivan kaikkea mitä olen tehnyt.

Alkuperäinen kirjoittaja storm:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Voisin peesata tätä!

samaa mieltä myös! tuntuu ihan mahdottomalta että voisit hänelle tehdä normaalia ruokaa kun ei kerta mitään syö. Käykö edes tortillat tms?

tortillat ja tacot käy ja ovat ihan herkkua. Kunhan kasvikset ja soossit on niis että pystyy itse valitsemaan mitä ottaa ja mitä ei. Samoin pizzat joihin itse valitsee täytteet.

Mutta nämä ihan perus keitot ja laatikot mitkä muuten olisvat mulle helppoja tehdä ja käteviä syödä seuraavanakin päivänä niin kärsivät kun niistä täytyy karsia kaikkea pois.

Olenkin sanonut ettei mitään tarvi syödä mutta ettei pöydässä mainostaisi lapsille sitä ettei tykkää tai ei voi syödä jotain. Yritän laitella ruokia niin että niistä kuietnkin löytyy aina jotain otettavaa mutta vähän epätoivoinen olo kun toinen kuitenkin täyttää siinä vatsaansa pääasiassa leivällä ja samalla sanot omalle 5v:lle ettei saa enempäää leipaa kun tytyy syödä ensin kastike.

Sipsit suostui kiltisti jättämään iltaan mutta sitten välilä kun on tullut nälkä ja lapset ovat yläkerrassa tai toisessa huoneessa niin menee kaapille niitä hakemaan ja noi lapsethan on hyviä kuulemaan kaikki rapinat. Varmaan nuo kaappisipisitkin jättäisi päivältä pois jos kunnolla pyytäisin mutta mulla siis itsellä tulee sellainen huono emäntä olo kun toinen joutuu olemaan nälissään.

Jos on noin läheinen, niin aloittakaa yhdessä tytön ruokaremontti. Laihdutusta, terveellistä ruokaa, herkut pois. Jos mulla olisi lapsia niin ei olisi oikein, että kotona kävis joku koko aikaa herkuttelemassa, kun musta lapsilla pitäis olla mahdollisimman vähän epäterveellisiä herkkuja.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
mä kyllä kysyisin etukäteen millasta ruokaa tehtäisiin kun tulee, jos kerta ei käy kovin usein. Ja herkuttelisin itsekin.
Kyllä mun mielestä 1-2 yötä viikossa on usein. Ja ap, kyllä sun on keskustelta sen serkun kanssa. Tosi huonoa esimerkkiä lapset saavat, jos yksi ruokapöydässä vaan mussuttaa leipää ja välipalana kaapinoven välissä sipsejä.