Nirso lapsi

  • Viestiketjun aloittaja argh
  • Ensimmäinen viesti
4n äiti
pidä ruokapäiväkirjaa ja katso, mitä lapsi oikeasti syö. jos hän syö esim leipää, maitoa, kinkkua ja hedelmiä niin hän saa hyvin erilaisia ravintoaineita. aikuiset toki koittaa määritellä, mitä tulisi työsä mutta totuus on se, että jos lapsi syö monipuolisesti, vaikkakaan ei esim lämmintä ruokaa, niin ongelma on yksinomaan aikuisen.
 
Kiitos nimimerkille ruma elsa. :flower:


Mun nirso taaperoni on nykyisin ei ollenkaan nirso eskarilainen. Jossain vaiheessa vaan 'estot' poistuivat ja ruoka alkoi maistua.

Nyt takkuan sitten 3 vuotiaan kanssa joka onnyt nirsoillut liki 2 vuotta. Juuri käytiin neuvolan lähetteellä ravitsemusterapeutilla, joka vahvisti sen, että kaikki perusasiat ovat perheemme ruokailuissa ja tottumuksissa kunnossa- eli jäljelle jää vain se että lapsi ei syö vaan näykkii ja erittäin valikoivasti. Mutta kasvaa ja jaksaa touhuta.

Multitabsit käski ottaa kehiin niin raudansaanti on myös turvattuna. Muutoin vain odotellaan että koska alkaa maistua.

Mä en enää jaksa puida asiaa kenenkään kanssa.
 
24wee
Olin itse nirso lapsena ja olen nirso edelleen 24-vuotiaana. Normaali kehitys ja normaalin kokoinen edelleen. Vanhempani koittivat aina kaikenlaista ruokaa tarjota, mutta jotkin ruoat eivät vain uponneet minuun. Kovat tappelut käytiin (kuulema) ja ruokailutilanteista tuli itselleni ainakin epämiellyttäviä. Varsinkin heitä ihmetytti että saatoin syödä ruokaa raakana (esim. porkkana) mutta en keitettynä

Vanhempani lopettivat ruokien "pakko" maistattamisen ym. ollessani n.10-vuotias, mikä näin jälkeenpäin oli minusta hyvä ratkaisu. Ruokailu ei tuntunut enään niin kauhealta. Edelleenkään en syö laajasti ruokaa, mutta itse en enää kutsu tätä nirsoiluksi. Mielelläni söisin kaikenlaista ruokaa ja kokeilisin uutta, mutta en vain saa ruokia niellyksi, koska maku tai koostumus ovat suoraan sanottuna kauheita. Lapsena tätä en vain saanut sanotuksi.

Ehkä paras neuvo on, että älä tuputa. Mitä enemmän pakottamalla tarjoaa jotakin tiettyä ruokaa, sitä enemmän lapsi sitä vastustaa. Kun lapsi taas kiinnostuu jostakin ruoasta, on sitä tarjota kokeiltavaksi. Meillä oli tarjolla aina muutama hedelmä kulhossa, ja jääkapissa muutama kasvis. Nykyään näitä tuleekin sitten syötyä enemmän :)
 

Yhteistyössä