Ylipainoinen 2,5 v (pitkä sepustus)

• Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti
"epätoivoinen"
Tyttöni on 2,5 v. Pituutta on nyt n. 97 cm ja painoa n. 18 kg eli on iso. Aina on ollut isokokoinen. Syntyessään oli reilu 4 kg ja 54 cm. Mulle on koko ajan sanottu, että kyllä se paino siitä tasoittuu, kun liikkumaan lähtee. Mutta eipä ole tähän päivään mennessä tasaantunut. Tyttö on rauhallinen, liikkuu mieluummin kävellen kuin juosten. Mutta joka päivä ulkoillaan ja rattaita käytetään vähän, tyttö saa itse liikkua mahdollisimman paljon.

Tyttö on hyväruokainen, on aina ollut. Herkkuja ei pahemmin saa, ainoastaan kylässä tai kun on vieraita eli pari kertaa kuukaudessa ja silloinkin yritän rajoittaa. Yhden pillimehun saa viikossa saunan jälkeen. Maitoa ei kauheasti juo, ei oikein tykkää. Kalsiumin takia yritän tuputtaa n. desin ruokailulla. Ruoka-ajat ovat säännölliset. Lounaalla ja päivällisellä on tavallista kotiruokaa, eineksiä ei oikeastaan käytetä. Yritän tehdä ruoasta mahdollisimman vähärasvaista. Lapsi on hoidossa 3 pv/vko, niihin ruokailuihin en kauheasti pysty vaikuttamaan.

Aamupala viikolla on puolikas omenaa ja hoidossa puuroa (yleensä lautasellinen, usein siinä on mukana mehukeittoa tai voisilmä). Viikonloppuisin syö muutaman lusikallisen puuroa, yhden leivän, minkä päällä levitettä ja kurkkua/paprikaa. Väliin ei syö koko leipää, väliin syö vielä vähän hunajalla makeutettua jogurttia. Lounaalla ja päivällisellä lautasella (sellainen muovinen lastenlautanen) on vähintään puolet kasviksia, yleensä 3/4. Kasvikset yleensä katoavat ensimmäisenä ja vasta sen jälkeen "kunnon" ruoka. Kotona en anna toista lautasellista ruokaa. Lisäksi syö puolikkaan, kokonaisen näkkärin. Päällä väliin voita, väliin ei. Joskus lisänä on juustosiivu. Välipalalla on yleensä joku hedelmä ja maustamatonta jogurttia hunajalla. Iltapalalle laitan sellaisen vajaan syvän lastenlautasen puuroa. N. joka toinen ilta siitä ei syödä yhtään, joka toinen ilta syödään kaikkia ja päälle puolikas näkkäriä ilman voita.

Ilmeisesti lapsi syö vaan liikaa, koska en mä enää muutakaan keksi. Vai mistä tää voi johtua? Itse olen vähän ylipainoinen, johtunee herkkujen syönnistä lapsen mentyä nukkumaan. Mä alan olemaan epätoivoinen tän kanssa. Osaisko joku auttaa…

Mä en ole asiantuntija, mutta jos lapsi syö terveellisesti ja liikkuu en olisi huolissani painosta. Toiset meistä ovat pyöreämpiä ja kyllä se yleensä tasoittuu, ellei aleta syömään roskaruokaa. Suurin virhe minkä voit tehdä on ilmaista lapsellesi, että hän on ylipainoinen.

ihmeissään
onko tuo nyt ylipainoa sitten? mun poika on 88 cm ja 14 kg ja saman ikäinen. mun mielestä sun tyttö on tosipitkä ja paino on sen mukainen. Ja jos ruokavalio ja elämä on ihan oikeasti tuo mitä kuvailit, en lähtisi hätäilemään. mutta en ole ammattilainen, joten tämä on aitoa mutua.

a.p.
Mä en ole asiantuntija, mutta jos lapsi syö terveellisesti ja liikkuu en olisi huolissani painosta. Toiset meistä ovat pyöreämpiä ja kyllä se yleensä tasoittuu, ellei aleta syömään roskaruokaa. Suurin virhe minkä voit tehdä on ilmaista lapsellesi, että hän on ylipainoinen.
En missään nimessä sano lapselle, että olen ylipainoinen. Mulle on lapsena toitotettu, että olen lihava. Aikuisena kun olen käyriäkin katsonut, niin ihan olen normaali ollut, äidilläni oli vain joku vääristymä. Muistan vaan, miten pahalta tuntui.

Meillä
tyttö kans pitkä (95cm),mutta laihanlainen kun on niin kranttu.Hienoa että teillä tyttö syö noin hyvin kasviksia ja muutenki monipuolisesti.Ei kyllä mun mielestä mitenkään erikoisen paljoa syö,en lähtis tuosta vähentelemään.

a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeissään;23572246:
onko tuo nyt ylipainoa sitten? mun poika on 88 cm ja 14 kg ja saman ikäinen. mun mielestä sun tyttö on tosipitkä ja paino on sen mukainen. Ja jos ruokavalio ja elämä on ihan oikeasti tuo mitä kuvailit, en lähtisi hätäilemään. mutta en ole ammattilainen, joten tämä on aitoa mutua.
On tuo tyttö pyöreä, ehkä en niin kiinnittäisi huomiota, mutta kun monet huomauttavat ja neuvolassa aina valitetaan.

"plop"
Jos asia kovasti mietittää ota yhteyttä ravintoterapeuttiin. Hän katsoo lapsen ruokavalion ja kertoo jos siinä on jotain parannettavaa/muutettavaa. Hän osaa myös sanoa onko liikunnanmäärä oikea.

Mielenrauhan ainakin saisit :) Minä en uskalla kommentoida muiden syömisiä, niihinvaikuttaa niin monet asiat. Me ollaan käyty lasten kanssa ravintoterapeutilla suht säännöllisesti (liian pienen painon vuoksi) ja olen ollut tyytyväinen. Kannatta etsi sellainen jolla on lapsista kokemusta.

hmph
No haloo, se on lapsi!
Meille sanottu neuvolassa että ei saa enempää painoa tulla 3v 97 cm ja n.16kg Näyttää sopusuhtaiselta ei lihavalta eikä laihalta.
En ruvennut pitämään mitään kirjaa ruokailuista enkä tule pitämään ellei ihan oikeasti ala ulkomuoto olemaan sitä että vatsa "roikkuu" housujen päällä. Pistää vihaksi ne käyrien tuijottajat jotka katsovat vain lukemia eikä sitä miltä lapsi näyttää ja kuinka se voi! :/

Miä
Sanon taas kerran että mitenkään päin ei ole hyvä :D Meillä on hoikka poika, aina ollut sellainen. Nyt 8- vuotiaana painaa n. 20 kiloa. Ja aina taivastellaan että heeerranjestas mikä luuranko, syökö se mitään, kaaauuhee kun luut näkyy :kieh: Poika syö enemmän kun minä eikä tosiaan näytä luurangolta, hoikka kyllä on =)

Miäkin sanoisin että anna olla jos lapsi syö terveellisesti..

"vieras"
En myöskään rajoittaisi normaalin, terveellisen ruuan syöntiä. Meidän tyttö 2v10kk on 98cm pitkä ja painaa 17 kg. Ei ole YHTÄÄN ylipainoinen vaan täysin sopusuhtainen. Älä huolehdi tuollaisesta asiasta!

hei!
Meidän tyttö oli ihan saman kokoinen muutama kuukausi sitten 2,5v neuvolassa, tai no sentin lyhyempi ja 400g painavampi. Meillä täti oli vain tyytyväinen kun painokäyrä on kääntynyt hiljalleen pystysuorasta hieman ylöspäin menevään. Ei valittanut painosta, muistutti vaan että ei herkkuja joka päivä.
Tiedän kyllä että tyttö on hieman ylipainoinen, mutta en kovasti stressaa asiasta. Meilläkin syödään terveellisesti normaalia kotiruokaa, herkkuhetket ovat sitten viikonloppuisin mummilassa. Päivittäin ulkoillaan ja tyttö kyllä tykkää liikkumisestakin.
Tyttö on hyvin "jämäkkä" eikä varsinaista läskiä ole. Masu tietysti pömpöttää. Vaatteet löytyvät joko väliltä 98-110, riippuen mallista ja mitoituksesta. Kovastihan tuo on ison näköinen kun vertaan esim alipainoisiin serkkuihinsa, mutta en kuitenkaan osaa olla kovin huolissani tytön koosta. En aio lasta pitää nälässä, ja en keksi miten muuten saisin lapsen painon ja koon pienemmäksi.
En tiedä, oliko tästä sinulle mitään apua, mutta samoja asioita muutkin miettineet. :)

TaneliKaneli harmaana
Meillä poika 2v5kk on 93cm ja 17kg (syntyessään 52cm, 4kg) eikä mun mielestä yhtään ylipainoinen. Monelle tuo paino on yllätys, esim. päiväkodissa kun ensimmäisen kerran nostivat. Sopusuhtainen poika. En rajoittaisi tämän ikäistä jos muuten terveellisesti syö ja liikkuu.

ihan vaan tiedoksi
"Yritän tehdä ruoasta mahdollisimman vähärasvaista"

Ja sitten puuroa puuroa, näkkäriä, puuroa, leipää..

Siinä on se ongelma. Lapsi tarttee rasvaa. Rasva ei lähde myöskään ilman rasvaa. Tuo hiilarimäärä siinä lihottaa.

joo-o
Meillä oli tyttö 3v neuvolassa 107cm ja 19kg, terkka sanoi että paino on jollain +käyrällä.. Pelkkää jalkaa ja selkää näyttää silmään kyllä olevan, en ymmärrä noita käyriä aina.

"kira"
Jos sun lapsi syö noin terveellisesti ja säännöllisesti,niin älä nyt enään siitä vähennä. Mun serkku oli niin pullukka pienennä ja ihan äidin maidolla vaan , että se ei konttinut olleskaan vaan hyppi takapuolellaan eteenpäin ja siitä lähti sitten kävelemään. Kuitekin kouluun mennässä oli jo niinkuin muutkin.

On se kamalaa että lapsen pitää olla nykyään semmonen rimppakinttu:( Itse olen syntynyt 80- luvun alussa ja kun kattelee omia päiväkoti/ ala-aste kuvia kaikki lapset oli semmosia "ihania äidin ja isin pullaposkia"(siis ei kuiteskaan lihavia) ja ne yks kaks laihaa oli kauhistus. Valitettavasti se on nykyään kääntynyt vähän toisinpäin:( Kamalaa että lapsena pitäis jo olla pelkkää luuta ja nahkaa :(

Yhteistyössä