Ylipaino on oire jostain, ei selkärangattomuutta, tai laiskuutta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
Ihmisten luulisi tietävän nuo asiat jo, joten syyttäisin välinpitämättömyyttä. Erityisesti niissä tapauksissa joissa vanhemmat lihottavat lapsensa. Mut jos tosiaan ei tiedä niin sit voidaan syyttää noita mainitsemiasi juttuja.

Minä olen tuo aiemmin kommentoinut vieras, joka sairastaa syömishäiriötä ja haluaisin vain sanoa, että minun (kuten varmasti monen muunkin syömishäiriöisen kohdalla ) kyseessä ei todellakaan ole välinpitämättömyys. Minä uskon tietäväni terveellisestä syömisestä keskimääräistä enemmän, olenhan viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana käyttänyt ison osan elämästäni erilaisiin dieetteihin. Uskon, että käytän vielä huomattavasti enemmän aikaa päivästä syömisieni miettimiseen, kuin syömishäiriötä sairastamaton. Kaikesta tiedonmäärästäni ja kaikesta syömisen eteen näkemästä vaivastani huolimatta olen vaikeasti ylipainoinen. Jokainen kommentti, siitä kuinka tämä on vain minun omaa vikaani ja minun pitää vain "tarttua itseäni niskasta kiinni" saa minut vain vihaamaan itseäni entistä enemmän ja paha olo ja ahdistus vain lisää ahmimista :( Ilman puolisoani ja terapiaa, olisin varmaan jo kuollut.

Olen pahoillani puolestasi.
Olen kuullut, että jotkut ihmiset ovat saaneet apua syömishäiriöönsä vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Sen vuoksi, että se usein saa nälänhallinnan toimimaan luonnollisella tavalla, ja ylipainoiset ovat pystyneet pudottamaan sillä painoaan usein normaalipainoon.

Ruokavalio on tavallaan muuttanut heidän suhtautumistaan ruokaan.
Jos kiinnostuit, lue esim. Varpu Tavin tai Annika Dahlqvistin kirjoja :)

Rasvaa alettiin karsimaan ihmisten ruokavaliosta epäterveellisyyteen vedoten + lisäksi kaikki keinotekoiset ruokiin lisätyt aineet

-> rasvan korvaaminen hiilihydraateilla -> lihavuusepidemian räjähdysmäinen kasvu

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli fruktoosi ja sokeri yleensäkin ovat lihavuusepidemian syyt, niiden insuliinia nostavan vaikutuksensa vuoksi.

Ja keho ei osaa erottaa sokeria ja keinotekoisia makutusaineita, joten light-tuotteilla saa aikaan häiriöitä insuliinintuotannossa.
Tidän tämän ja silti käytän niitä...

Piti vielä lisätä tuohon aiempaan, että esim. anoppi sai selkään -eikä ole ainoa jonka tiedän- jos ei syönyt lautasta tyhjäksi, joten kylläisyysmekanismihan on tuhottu täysin jo lapsena! Selkään saamisen pelossa on ollut pakko syödä, vaikka on vatsa jo ollut täynnä. Ei sellaisen ihmisen ole aikuisena helppo lopettaa syömistä kun nälkä on poissa, koska sisällä on tieto että kiltit syö enemmän.

Ai? Miten niin? Mitä sinä syöt? :)

No nyt syön karpisti, mutta lihoin raskauksien aikana ja jälkeen syömällä kaikkea muuta kuin terveellistä, oikeaa ruokaa, omasta valinnastani. Ja paljon jatkuvasti. Sitten lisätään se, että parkkeeraan takamukseni mieluusti tietokoneen tai television eteen, mutta liikkumaan minua ei saa pirukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jesus Christ Superstar:
Kyllä mun ylipainoni on selkärangattomuutta ja laiskuutta.

Ai? Miten niin? Mitä sinä syöt? :)

Siinä mielessä kinkkinen kysymys, että tietyllä tavalla laiskuutta ja selkärangattomuuttahan se on silloinkin, kun tietää, mitä asialle pitäisi tehdä, mutta ei saa sitä itsestään irti.
Harvoin laihtuminen kovin vaikeaa on. Vaikeaa on se saavutetussa painossa pysyminen, kun ei sitä viitsi iankaiken millään kuurilla olla...

Teollinen ruoka ja napostelukulttuuri on suurin syy kaikenikäisten ylipainoon.

Otsikossasihan lukee, että lihavuus ei ole lihavan laiskuutta. No eikö juuri jatkuva keksien napostelu ole laiskuutta? Laiskuutta huolehtia omasta itsestään.

Otsikossasihan lukee, että lihavuus ei ole lihavan laiskuutta. No eikö juuri jatkuva keksien napostelu ole laiskuutta? Laiskuutta huolehtia omasta itsestään.

Nimenomaan ne keksit saavat ihmisen napostelemaan lisää, ja lisää, ja lisää...

Sokerin syönti on lisääntynyt viimeisen sadan vuoden aikana räjähdysmäisesti.

Sokerihan on huumeenkaltainen aine (vaikuttaa aivoihin) jota ennen sai vain apteekista.

Tietysti herkkuihin laitetaan paljon sokeri, jotta ihminen himoitsee sitä ja syö enemmän kuin oli ajatellut.

Sokerihan on huumeenkaltainen aine (vaikuttaa aivoihin) jota ennen sai vain apteekista.

Tietysti herkkuihin laitetaan paljon sokeri, jotta ihminen himoitsee sitä ja syö enemmän kuin oli ajatellut.

Että se on vain sokerin vika, että ihmiset syö paljon keksejä?

Kyllä mä voin syödä vain keksin tai kaksi. Lieneekö sitten aivoissa vikaa... Äsken join lasin sokerillista limpparia, mutta ei se saa minua himoitsemaan lisää ja hakemaan toista lasillista.

on se oma syy jos syö herkkuja ja muuta epäterveellistä, liian paljon siihen kulutuksensa määrään.. ei siitä voi syyttää kuin itseään.. ihan samalla tavalla kuin ne jotka juovat tai poltatvat voivat syyttää vain itseään.. kukaan ei sitä pakota tekemään.. niin samalla tavalla ne jotka lihovat niin saavat syyttää vain itseään...

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Kaikki aikuiset tietävät tuon ja silti lihovat, miksi ???

En mä tiennyt että hiilarit lihottaa, luulinhan niitä terveellisiksi. Lihoin vaikka söin suositusten mukaan ja liikuin paljo. Nyt kun löysin karppauksen ei painonhallinta voisi olla helpompaa!

Ylipainoisia ei pitäisi syyttää tietämättömyydestä.

Ei lihavuus johdu siitä, että ihmisten itsekuri olisi suorastaan romahtanut viime vuosikymmeninä, tai selkärangattomuus räjähdysmäisesti kasvanut.

Vaan meihin kaikkiin vaikuttaa ympäriltä tulevat tekijät, kemikaalit ja muut asiat.

Siksipä peräänkuulutan ihmisten havahtumista siihen mihin suuntaan elintarviketeollisuus ja sitä kautta perheiden ruokavalio on menossa.

Niin on tekopyhää neuvoa lihavaa laihduttamaan. Yleensä lihavat jopa tietävät kaikenmaailman kaloreista enemmän kuin moni laiha. Kyse on muusta kuin tiedosta. Ruoka on rentoutus keino ja lohduke. jos ihminen ei saa muualta hyvänolon tunteita kuin ruuasta hän jää koukkuun siihen. Sanottakoon vielä, että riittävä määrä vastoinkäymisiä voi muuttaa ihmistä niin, että hän ei jaksa enää tapella ylipainoa vastaan ja voi alkaa käyttää ruokaa lohtuna vaikkei ennen niinkään ole ollut lihava.

Mä oon niin eri mieltä.

Laiskuus on juuri laiskuutta ja selkärangattomuutta, sanokoon kuka tahansa mitä tahansa.

Diagnosoitu sairaus lihavuuden syynä on tietenkin eri asia.

Lasten lihavuus on vanhempien vika, mutta jokainen aikuinen päättää tasan tarkkaan itsemitä suuhunsa laittaa. Meillä on tuotteissa niin hyvät tuoteselosteet ja netistä löytyy aineosista tietoa, että jokaisella on mahdollisuus tietää mitä tuotteet sisältävät ja tehdä valintansa sen mukaisesti.

Jos tiedetään että keksit koukuttavat, niin syödään joko vain se yksi tai kaksi keksiä (selkärankaa!) tai jos tuntuu ylivoimaiselle, niin jätetään kokonaan syömättä.

Kyllä mä voin syödä vain keksin tai kaksi. Lieneekö sitten aivoissa vikaa... Äsken join lasin sokerillista limpparia, mutta ei se saa minua himoitsemaan lisää ja hakemaan toista lasillista.

Miksi sitten syöt keksejä tai juot limonadia? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Aivan, mutta se voi olla myös sitä selkärangattomuutta ja laiskuutta. Mulla se on ollu sitä sekä kovaa suklaakoukkua (mun läskit on puhtaasti liiasta suklaasta, liikun myös liian vähä, se tekee pienen osan). Olen tienny jo kauan että se runsashiilihydraattinen "perusruoka" on lihottavaa, ja muistaki asioista. Suklaakoukku tosin kehittyi ennen kun tiesin näistä asioista.

Mut se suklaakoukkuhan johtuu just hiilareista?

Minulla syömishimot ja napostelunhalu lähti uuden ruokavalion myötä.
Vältän viljaa, tärkkelystä ja sokeria terveydellisistä syistä.
Vatsavaivat ja verensokeriongelmat hävisivät.

Hiilareista kyllä. Mutta käsittääkseni varsinainen suklaakin (siis kaakao) on jonkin verran koukuttava. Mulla ei siis oo mitään koukkua esim leipiin tai kakkuihi, muita karkkejaki pystyn jonkin verran vastustamaan, mutta suklaata en.

Mä olen muuten syöny vähähiilihydraattisesti, mutta suklaaseen olen sortunu jatkuvasti. Ja tähän ei auta ku pakkokeinot...nii ettei yksinkertaisesti voi lähteä kauppaan suklaaostoksille.

Syötkö ihan tavallista suklaata?

Minä syön tummaa suklaata, min. 70%, mut usein 86% Marabouta.
Mutta siihen ei tuu mitään himoa, 1-2 palaa riittää. Johtusko siitä, et siinä on hiilareita vähän.

tai siitä että se on pahaa :D Mä karppaan myös mutta kyllä mun silti tekee mieli herkkuja välillä, ihan siksi että muistan miltä ne maistuu. Ei se välttämättä ole mitään fyysistä riippuvuutta se herkkujen himoaminen.

Koska ne maistuvat hyviltä. Se ei tarkoita, että olisin koukussa niihin. Yhtälailla syön aurajuustoa, viinirypäleitä ja juon viiniä, koska ne maistuvat hyvältä, ja ruoka on yksi elämän nautinto.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään hoikka:

En mä tiennyt että hiilarit lihottaa, luulinhan niitä terveellisiksi. Lihoin vaikka söin suositusten mukaan ja liikuin paljo. Nyt kun löysin karppauksen ei painonhallinta voisi olla helpompaa!

Niin minäkin ihmettelin miksi vain lihoin, vaikka söin niin vähärasvaisesti.
Sitten aloin syömään ravinteikasta ruokaa ja syömään vähähiilihydraattisesti. Olen ihannepainossa :)

siis tokihan voi syödä ja juoda jotain joka maistuu hyvälle,. kunhan pitää huolen että syö kohtuudella.. ja mitä tulee liikuntaan.. ihmiset liikkuvat todella paljon vähemmän kuin entisaikaan on ollut tapana (aatelis neitoja ja herroja lukuunottamatta) ja kun yhdistetään 2 asiaa, se että syö liikaa sitä paskaa eikä liiku = lihavuus

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Mulla johtui lihoaminen kai masennuksesta ja muista elämän vastoinkäymisistä. Ei jaksanut enää välittää mitä söi ja kuinka paljon eikä liikunta kiinnostanut.

Masennus on mullakin. Yksinäisyyteeni syön/söin. Lääkkeet vielä hidastaa entisestään aineen vaihduntaa ja laihduttaminen on sairaan vaikeaa ja niin kovin hidasta mutta olen onneksi herännyt vihdoin yrittämään vaikka elämä on hyvinkin hektistä aina vain.

Alkuperäinen kirjoittaja nykyään hoikka:

Niin minäkin ihmettelin miksi vain lihoin, vaikka söin niin vähärasvaisesti.
Sitten aloin syömään ravinteikasta ruokaa ja syömään vähähiilihydraattisesti. Olen ihannepainossa :)

Peesi!

Mä oon niin eri mieltä.

Laiskuus on juuri laiskuutta ja selkärangattomuutta, sanokoon kuka tahansa mitä tahansa.

Diagnosoitu sairaus lihavuuden syynä on tietenkin eri asia.

Lasten lihavuus on vanhempien vika, mutta jokainen aikuinen päättää tasan tarkkaan itsemitä suuhunsa laittaa. Meillä on tuotteissa niin hyvät tuoteselosteet ja netistä löytyy aineosista tietoa, että jokaisella on mahdollisuus tietää mitä tuotteet sisältävät ja tehdä valintansa sen mukaisesti.

Jos tiedetään että keksit koukuttavat, niin syödään joko vain se yksi tai kaksi keksiä (selkärankaa!) tai jos tuntuu ylivoimaiselle, niin jätetään kokonaan syömättä.

Olet oikeassa siinä, että laiskuuttaan ihmiset ostavat eineksiä ja valmisruokaa, joka ei ole ihmiselle terveellistä (vaikka niin saatetaankin mainostaa)

Mutta ei voida sanoa, että ihmisten laiskuus olisi niin paljon lisääntynyt, että se aiheuttaisi tämän että olemme amerikkalaisten jälkeen maailman toiseksi lihavin kansa.

Ihmiset syövät niin kuin meille on opetettu: sipaisu margariinia, puuroa, leipää, rasvattomat/vähärasvaiset tuotteet, vähän lihaa.

Kuinka moni oikeasti ymmärtää makroravinteiden (proteiini, rasva ja hiilihydraatit) suhteet, ja miten ne vaikuttaa elimistössä?

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

siis tokihan voi syödä ja juoda jotain joka maistuu hyvälle,. kunhan pitää huolen että syö kohtuudella.. ja mitä tulee liikuntaan.. ihmiset liikkuvat todella paljon vähemmän kuin entisaikaan on ollut tapana (aatelis neitoja ja herroja lukuunottamatta) ja kun yhdistetään 2 asiaa, se että syö liikaa sitä paskaa eikä liiku = lihavuus

No just niin. Ja ruokaa on muutenkin joka tuutissa tarjolla aivan eri tavalla kuin ennen - ei mun nuoruudessa missään hampurilaisilla käyty, kun ei ollut hampurilaispaikkoja. Tai kilometrien karkkihyllyjä. Itsekuria se kysyy, kun ihan ITSE päättää mitä sieltä hyllyiltä valitsee. Fruktoosisiirappimössöjä ei ole kenenkään pakko edes maistaa, jollei halua.

Yhteistyössä