Ylipaino on oire jostain, ei selkärangattomuutta, tai laiskuutta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja terkkari täällä:
Ihmiset niin mielellään keksivät/haluavat löytää tekosyyn omalle ylipainolleen. Valitettavasti se tekosuu on yleensä vain löydettävistä omasta peilikuvastaan.
Syödään liikaa kulutukseen nähden ja vääränlaista ravintoa: liikaa sokeria, rasvaa ja liian vähän kuitua.

Mutta eiköhän se syyllistaminen saisi jo riittää.

Eikö voitaisi jo pikkuhiljaa myöntää että viralliset ravintosuositukset eivät ole terveyttä edistäviä?

mikähän niissä ei ole terveyttä edistävää?
siis jos syö normi kotiruokaa ja kasviksia...?

Tätä minäkin ihmettelen. Ei ihminen liho, jos syö ravintosuositusten mukaan. Sitten kyllä lihoo, jos syö siihen päälle sipsejä, karkkia, pullaa, limpparia, hampparia jne. Tai jos ylipäänsä syö enemmän kuin kuluttaa. Silloin lihoo.

Ihmiset niin mielellään keksivät/haluavat löytää tekosyyn omalle ylipainolleen. Valitettavasti se tekosuu on yleensä vain löydettävistä omasta peilikuvastaan.
Syödään liikaa kulutukseen nähden ja vääränlaista ravintoa: liikaa sokeria, rasvaa ja liian vähän kuitua.

Eikö voitaisi jo pikkuhiljaa myöntää että viralliset ravintosuositukset eivät ole terveyttä edistäviä?

Tätä minäkin ihmettelen. Ei ihminen liho, jos syö ravintosuositusten mukaan. Sitten kyllä lihoo, jos syö siihen päälle sipsejä, karkkia, pullaa, limpparia, hampparia jne. Tai jos ylipäänsä syö enemmän kuin kuluttaa. Silloin lihoo.

No selitä mulle miksi mä sitten lihosin ja 2 tyypin diabetes oli lähellä? Liikuin paljon (juoksua, kuntosalia ) ja söin suositusten mukaan, herkuttelin harvoin. Aina oli nälkä ja huono olo ja paljon myös mahaongelmia. Ylipainoiseksi en onneksi ehtinyt!

Nyt kaikki kunnossa kun aloin karppaamaan! Myös verensokeri tasaantunu ja kolesteroli parantunu.

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:

No selitä mulle miksi mä sitten lihosin ja 2 tyypin diabetes oli lähellä? Liikuin paljon (juoksua, kuntosalia ) ja söin suositusten mukaan, herkuttelin harvoin. Aina oli nälkä ja huono olo ja paljon myös mahaongelmia. Ylipainoiseksi en onneksi ehtinyt!

Nyt kaikki kunnossa kun aloin karppaamaan! Myös verensokeri tasaantunu ja kolesteroli parantunu.

Jaa-a. Kai olet kysynyt sitä lääkäriltäsi?

Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi normaalilla ruoalla lihonut... En todellakaan ainuttakaan.

Eli siis luonnollisia rasvoja, kuten voita, oliiviöljyä ja kookosöljyä kasvavalle lapselle.

Rasvojen laadulla on väliä. Oliiviöljyä, rypsiöljyä, kalaa...

Ei kookosöljyä tai voita päivittäin.

Tästä voidaan olla eri mieltä.
Monitydyttymättömien rasvojen runsas käyttö on haitallista.

Ei vain juuri päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja karppaaja:

Jaa-a. Kai olet kysynyt sitä lääkäriltäsi?

Itse en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi normaalilla ruoalla lihonut... En todellakaan ainuttakaan.

Miksi kysyisin kun kaikki on nyt kunnossa? En vaan kestä hiilareita! Ja monet 2 tyypin diabeetikot todella lihoo isoista hiilarimääristä, ei auta vaikka se ois täysjyvää.

Itse tunnen montakin ihmistä jotka ovat lihoneet tavallisella kotiruualla, vaikka eivät ole herkutelleet edes kovasti.

Esimerkiksi minä itse. Lihoin syömällä leipää.

Anoppi on ylipainoinen, vaikka ei juuri herkuttele, ja vaikka käy lähes joka päivä lenkillä.
Isäni ja äitini, jotka eivät mitään sipsejä tai karkkeja syö.

Monet tuttavistani, joilla on ylipainoa + 2.tyypin diabetes. He syövät puuroa ja leipää.

Ja näitähän riittää.

Itse tunnen montakin ihmistä jotka ovat lihoneet tavallisella kotiruualla, vaikka eivät ole herkutelleet edes kovasti.

Anoppi on ylipainoinen, vaikka ei juuri herkuttele, ja vaikka käy lähes joka päivä lenkillä.

Monet tuttavistani, joilla on ylipainoa + 2.tyypin diabetes. He syövät puuroa ja leipää.

Ja näitähän riittää.

Kannattaa myös pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa hetki, niin näkee paljonko niitä herkkuja todellisuudessa menee. Ja ihan tavallisella kotiruuallakin kyllä lihoo, kun sitä tarpeeksi vetää. Annoskoot merkitsee aika paljon, ihan mitä vaan voi syödä kunhan syö sitä KOHTUUDELLA. Ei levyllistä suklaata, vaan muutama pala.

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Olen valmis allekirjoittamaan sen, että nykyaikaiset ruokailutottumukset ja yleisesti tarjolla oleva runsashiilihydraattinen ruoka edesauttaa lihavoitumista. Ja monet muutkin asiat, mitä kirjoitat. Lopullinen pointti on mielestäni kuitenkin se, että kukin itse valitsee, mitä suuhunsa laittaa ja kuinka paljon. Kaikki aikuisena hankittu lihavuus, silloin kun ei sairaudesta ole kyse, on ko. henkilön itsensä vika. Kenellekään ei voi olla jäänyt kuulematta se fakta, että jos ihminen saa enemmän energiaa kuin hän kuluttaa, niin hän lihoo.

Juuri näin!! Vastuu on kuitenkin syöjässä...

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Ja näitähän riittää.

Kannattaa myös pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa hetki, niin näkee paljonko niitä herkkuja todellisuudessa menee. Ja ihan tavallisella kotiruuallakin kyllä lihoo, kun sitä tarpeeksi vetää. Annoskoot merkitsee aika paljon, ihan mitä vaan voi syödä kunhan syö sitä KOHTUUDELLA. Ei levyllistä suklaata, vaan muutama pala.

Peesi. Ruokapäiväkirja näyttää totuuden...

Ja näitähän riittää.

Nämä esimerkiksi mainitsemani henkilöt eivät syö suklaata, karkkia, keksejä tai muita herkkuja, vaan virallisen suosituksen mukaan. Paljon leipää ja puuroa.

Niinpä tilaa ei jää kasviksille tarpeeksi.

Ja näitähän riittää.

Nämä esimerkiksi mainitsemani henkilöt eivät syö suklaata, karkkia, keksejä tai muita herkkuja, vaan virallisen suosituksen mukaan. Paljon leipää ja puuroa.

Niinpä tilaa ei jää kasviksille tarpeeksi.

Jos syö ravinosuositusten mukaan, puolet lautasesta täyttyy kasviksilla aina. Joten miten niin ei jää tilaa kasviksille. Ei se ole ravintosuositusten mukaista syömistä, jos niitä kasviksia ei syö vähintään sitä puolta kiloa päivässä.

Joo eiköhän se ole suurin syy lihomiseen, kun ei vaan ymmärretä mitä kaikkea sinne suuhun laitetaan. Ja siihen kaupan päälle se luonnonlaki että jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot.

tässä teille linkki ruokakoriin. http://www.fineli.fi/foodbasket.php
voitte laskea ja tarkastella ruokailujenne ja sen energia jakaumaa sekä vitamiini- ja hivenaineidensaantia

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Joo eiköhän se ole suurin syy lihomiseen, kun ei vaan ymmärretä mitä kaikkea sinne suuhun laitetaan. Ja siihen kaupan päälle se luonnonlaki että jos syöt enemmän kuin kulutat niin lihot.

Ihmiset olisivat normaalipainoisia, jos he alkaisivat syödä RUOKAA.
Elintarvikkeita, joita isoäitisi äitikin tunnistaisi ruuaksi :)
Siinä hyvä ohjenuora kauppaostoksille mammat!

Aterian perusta on kasvikset.
Salaattia, vihanneksia ja kasviksia, + lihaa/kalaa 100-200 g ja salaatin päälle vaikkapa oliiviöljyä, ihan reilusti.
Pastaa/riisiä/perunaa ei tarvita! Se on turhaa energiaa.

Käytä oikeaa voita, oliiviöljyä, kookosöljyä. Ruuat, kuten maitotuotteet aina täysrasvaisina, ja mahdollisimman käsittelemättöminä. Vältä lisäaineita. Vältä makeutusaineita.

Vältä sokeria, eineksiä, karkkeja, limpparia, sipsejä ym.
Tee itse omat herkut, esim. marjarahkaa kermavaahdon kanssa. Tummaa suklaata.

Syö 2-3 krt/pvä. Aikuinen ei tarvitse välipaloja.
Älä napostele välipaloja. Jos on pakko syödä, syö vaikkapa 10-15 kpl pähkinöitä/manteleita välipalaksi.

Juo vettä tarpeeksi.

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010052611738757_lh.shtml :(
niin vastuutonta antaa lasten juoda limuja ym sokerimoskaa. Ja ennen kaikkea vanhempien vastuu on huolehtia hampaista, että lapsi pesee ne aamuin illoin. Outoa jos ei näin tehdä .:/

Ja tosiaan nykyään niiiiin moni yläaste ikäinen on ylipainoisia. :/ Ei silloin kun itse kävi koulua . Eikä meillä kyllä nautittua limuja, sipsejä tms kotona eikä varsinkaan välitunnilla ravattu kaupoille.
Niinkun ei nyt meidänkään talossa osteta sipsejä tai limuja. Limu on harvinaista herkkua :D

Lihavuudessa ei ole kyse laiskuudesta tai selkärangattomuudesta. Lihavia ihmisiä on turha syyllistää. Syy lihavuuteen löytyy usein tästä meille nykyisin tarjotusta ruoasta ja ravitsemussuosituksista, tai psyykkisistä syistä.

Fruktoosisiirappi, jota on todella monissa valmisherkuissa, esim. jäätelössä, sotkee elimistön toimintaa ja nälänhallintaa.
Makeutusaineet, kuten aspartaami, voivat vaikuttaa samoin.

Transrasvat ovat haitallisia, ne lihottavat. Niitä löytyy kekseistä, karkeista, ranskanperunoista, ositttain kovetetut kasvirasvat -nimellä.

Teollinen ruoka ja napostelukulttuuri on suurin syy kaikenikäisten ylipainoon.

Vähärasvaisuudessa on menty liian pitkälle.
Kun ruokavaliosta on vähennetty rasva minimiin, energiantarve on korvattu hiilihydraateilla. Runsas hiilihydrattien syönti aiheuttaa monille ihmisille terveysongelmia, kuten ylipainoa, verenpainetta ja 2-tyypin diabetesta.

Hiilihydraatteja usein myös juodaan paljon. Päivän energiantarpeesta juomista voidaan saada helposti puolet. Jatkuva limujen ja hedelmämehujen juominen pilaa hampaat ja terveyden.

Kun ihminen syö rasvaista ruokaa, hän syö kalorimääräisesti vähemmän ja pysyy pitempään kylläisenä. Rasvan syöminen käynnistää elimistössä leptiini-hormonin tuotannon, joka antaa kylläisyyssignaalin ihmiselle.

Kaikki tämä tuon kaupallisesti kannattavan, virheellisten tulkintojen aikaansaaman, rasvateorian vuoksi.

Olen erimieltä. Lihavuus johtuu siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Lisää liikuntaa ja vähemmän kaloreita, niin paino putoaa kyllä.

Lihon itsekin helposti ja teen töitä sen eteen, että pysyn ihanne painossani. Yksi läheisistäni on sairaanloisen lihava ja ne ruokailutottumukset ovat aivan järkyttävät. Liikkkumaan ei enää kykene, kun jalat ei kestä. Painonvartijoihin ei voi mennä, kun on kallista. (omistaa muutamia sijoitusasuntoja yms). Hän ei siis näe muita vaihtoehtoja kuin olla lihava.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teollinen ruoka ja napostelukulttuuri on suurin syy kaikenikäisten ylipainoon.

Otsikossasihan lukee, että lihavuus ei ole lihavan laiskuutta. No eikö juuri jatkuva keksien napostelu ole laiskuutta? Laiskuutta huolehtia omasta itsestään.

Ei lihavuus johdu siitä, että ihmisten itsekuri olisi suorastaan romahtanut viime vuosikymmeninä, tai selkärangattomuus räjähdysmäisesti kasvanut.

Vaan meihin kaikkiin vaikuttaa ympäriltä tulevat tekijät, kemikaalit ja muut asiat.

Siksipä peräänkuulutan ihmisten havahtumista siihen mihin suuntaan elintarviketeollisuus ja sitä kautta perheiden ruokavalio on menossa.

Mä voisin ennemminkin peräänkuuluttaa liikunnan lisäämistä!
Harvoin näkee enään lapsia metsissä juoksentelemassa niin kuin ennen. Nykyisin kaikenmaailman konsollipelit tuntuvat vievän sen viimeisenkin ajan... Kun liikunta jää lapsena niin harva aikuinenkaan siitä yht´äkkiä innostuu.

Liikaa sokeria/rasvaa+liian vähän liikuntaa = lihominen.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Siis aivan varmasti iso syy on se, että ruokavalio ei ole nykyään juuri kenelläkään lähelläkään ihmisen luontaista ruokavaliota.
Sen lisäksi mä uskon että yhdellä sukupolvella syynä on äidit, jotka piti lihavaa lasta kauniina ja hyvinvoivana ja lisäksi kehui reippaaksi kun lapsi söi hyvin sekä lohdutti että palkitsi herkuilla.
Sekä mummuni että anoppini ovat ylipainoisia ja heillä on aivan kiero suhde ruokaan.

Niin ja mun sukupolven lapset eivät olleet lihavia. Nykyään on paljon enemmän lihavia lapsia kuin omassa lapsuudessani.

Osasyy tähän on luultavasti se että ne lapset kuskataan joka paikkaan ettei vaan kullannuppujen tarvi itse liikkua. Muutenkin nykyään on paljon enemmän näitä pikaruokaloita kuin oli silloin kun ite olin lapsi. Ja niitä myös käytetään enemmän. Syitä löytyy viel noitten lisäksi paljon.

Yhteistyössä