Yliopistossa opiskelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselyikäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselyikäinen

Vieras
Minkälaista yliopisto-opiskelu on? Kuinka paljon on kahdeksasta neljään luokassa istumista, paljonko luentoja, tenttejä? Kuinka paljon voi lukujärjestystään itse suunnitella?

Mitä aineita on ''pakko'' opiskella? Yhteiskuntatieteelliseen olen hakemassa. Enkkua ja ruotsia kai? Paljonko matemaattisia aineita?

Minkälaiset työharjoittelut yms. yliopistossa on?

Riippuu hyvin paljon alasta, yhteiskuntatieteellisessä todennäköisesti saat suunnitella melko pitkästi - toki on tiettyjä kursseja, jotka on käytävä tietyssä järjestyksessä ja niitä ei järjestetä aina, joten käytännössä tiettyjä rajaehtoja voi tulla paljonkin ja nykyinen Bolognan sopimus rajoittaa opiskeluaikaa. Harvoin kuitenkaan on pakko istua luennoilla, saati sitten 8-16 päiviä (huom. opiskelu voi tapahtua 16 jälkeenkin). Se minkä verran on mitäkin, riippuu sitten hyvin paljon alasta - myös yhteiskuntatieteellisen alan sisällä, myös siinä mitä on pakko opiskella. Joten kannattaa käydä kyseisen alan jollakin laitoksen nettisivuja katsomassa, sieltä saat tarkempia vastauksia. Kuten myös mahdollisuudesta työharjoitteluun (useissa paikoissa on mahdollisuus hakea ns valtiohallinnon harjoitteluun, mutta harvaan alaan kuuluu varsinaista, ainakaan pakollista harjoittelua yliopistossa).

Yliopisto-opintojen rankkuus riippunee paljon alasta ja omista lahjoistakin. Yhteiskuntatieteellinen ja taloustiede jne melko helppoja lienevät monelle.

Ja joku voi opiskella hitaasti 9 vuodessa sen pakollisen opiskelumäärän, eli nippanappa opintopisteet jotta saa tutkinnon. kun taas toinen ottaa monta sivuainetta ja opintopisteet ovat valtavat ja työ sen mukaista.

Yliopistossa saa melko pitkälle itse päättää, istuuko luennolla vai lukeeko kirjatenttejä enemmän. Useimmiten harjoitukset ovat pakollisia.

No jos tilastotiedettä meinaat opiskelemaan, niin siinä on paljonkin matikkaa, muuten tietysti vähemmän. Nykyään tosiaan on aika tiukat nuo aikarajat, enää ei käytetä 9 vuotta valmistumiseen... Ja aika paljon saattaa olla luentoja myös klo. 18-20. Pääsääntöisesti voit valmistua sitä nopeammin, mitä enemmän jaksat lukea kirjatentteihin "omalla" ajalla, koska monista isoista tenteistä saa tosi paljon pisteitä, kun taas joistain kokonaisista luentosarjoista vaan muutaman.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Yliopisto-opintojen rankkuus riippunee paljon alasta ja omista lahjoistakin. Yhteiskuntatieteellinen ja taloustiede jne melko helppoja lienevät monelle.

Ja joku voi opiskella hitaasti 9 vuodessa sen pakollisen opiskelumäärän, eli nippanappa opintopisteet jotta saa tutkinnon. kun taas toinen ottaa monta sivuainetta ja opintopisteet ovat valtavat ja työ sen mukaista.

Yliopistossa saa melko pitkälle itse päättää, istuuko luennolla vai lukeeko kirjatenttejä enemmän. Useimmiten harjoitukset ovat pakollisia.

En tiedä mistä yliopistosta puhut, muttei pidä paikkaansa tuo tekstisi ainakaan meillä. Opiskelen yhteiskuntatieteitä Treen yliopistossa. Meillä on suurin osa luennoista nykyään pakollisia. Harva kurssi myös on valinnainen kirjatenttien kanssa, ovat joko tai. Harjoitukset ovat aina pakollisia, jos mielii päästä kurssista läpi. Tiedä sitten tuosta helppoudesta, olet ilmeisen viisas ihminen, jos kaikki on ollut helppoa. Minulle ei ole ollut. Tosin yritänkin valmistua 4,5 vuodessa, en yhdeksässä.

Yhteistyössä