Yliopiston käyneet!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Minkälaista yliopisto - opiskelu on? olen käynyt lukion ja AMK.n, onko verrattavissa kumpaankaan?

sen tiedän että on itsenäisempää, tai sanoisinko oma vastuu opiskelusta on suuri, mutta sitä en pelkää.

onko vaikeaa/työlästä/kiireistä tälläiselle keskiverrosti amk.n suorittaneelle a-m arvosanoja yo-kirjoituksissa saaneelle?

enkä haluaisi mitään kauhutarinoita. olen kyllä motivoitunut ja harkitsen tarkkaan opiskeluja ennen kuin haen =) todellinen kuva siis! kiitos =)

No musta se oli paljon helpompaa kun kuvittelin. Jos olet lukiosta selvinnyt, selviät kyllä yliopistostakin. Itsenäisemmin pitää huolehtia mille kurssille menet, milloin tentit yms. mutta ei se itse lukeminen/opiskelu sen vaikeampaa ole.

ja vielä lisäkysymys. Hyvä ystäväni opiskelee luokanopettajaksi ja sanoo opiskelun olevan todella rentoa ja helppoa. liiaksikin koska vapaa-aikaa jää paljon ja opiskelupäivät vain muutaman tunnin mittaisia (ei siis muita töitä).

ja sen lisäksi eräällä nettisivulla lukee "Vastavalmistuneista n.85 % on työssä valmistumisen aikana." eli sehön tarkoittaa sitä että heillä on ollut aikaa tehdä töitä opiskelujen ohella? eikö yliopisto-opiskelu olekaan niin aikaavievää kun mikä kuva siitä on annettu?

Lukio meni ihan vasemmalla kädellä. Kirjoituksiin luin vähän, muuten en koskaan yhtään. Yliopistossa jouduin kyllä ihan toisella tavalla asennoitumaan. Oikeasti joutui niiden kirjojen kanssa vehtaamaan tosissaan.

Pakko tehdä samalla töitä. Opinnot viivästyy, mutta pitää elääkin. Itse tein töitä (ja lapsia :D ) välillä enemmän kuin opintoja, siksi kai menikin yli 8 vuotta :xmas:

Ja voit itse valita miten tiukalla tahdilla opiskelet. Jos menee yli tietyn ajan (onkohan nyt 6v?) niin pitää tehdä selvitys miksi hidastelet. Ennen ei tarvinnut, nyt uudistuksen (v. 2005) myötä pitää olla tarkempi.

Muok: lukio oli tosiaan paaaljon helpompaa, koska sehän oli lähinna oleilua kavereiden kanssa. Kirjoituksiin en juurikaan lukenut, koska kuuntelin tunneilla... Kirjoitin silti E:n paperit, eli ihan hyvin. Yliopistossa pitää tehdä, kirjoittaa ja lukea. Mutta tahdin voit itse määritellä.

Riippuu vähän alasta, mitä aiot opiskella...

Yleisesti voisi sanoa, että lukemalla selviää. Tenttejä voi aina uusia ja lukujärjestyksen voi suunnitella aika vapaasti omien tarpeiden mukaan. Ei hätää, kyllä siellä pärjää, jos vaan on motivaatiota.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
No musta se oli paljon helpompaa kun kuvittelin. Jos olet lukiosta selvinnyt, selviät kyllä yliopistostakin. Itsenäisemmin pitää huolehtia mille kurssille menet, milloin tentit yms. mutta ei se itse lukeminen/opiskelu sen vaikeampaa ole.

pidin lukio-opiskelusta paaaaljon enemmän kuin amk.sta.

ja mielestäni amk oli helpompi kuin lukio. eli siitä ei ole kyse että yrittäisin sieltä missä aita on matalin.

ja nyt tämä oma alani tökkii niin paljon että haluaisin hakea yliopistoon mistä olen vihdoin löytänyt sen "oman alani".

ja hyvä jos valmistaudun siihen että homma vähän saman suuntaista kuin lukiossakin niin en odota helpompaa enkä vaikeampaa. (sitä siis vähän pelkään että yliopistossa ei suoriudu kuin ällän papereilla ja töitä on niin paljon ettei ehdi tekemään )

Ei tuohon nyt oikein voi vastata. Riippuu paljon alasta ja omista tavotteista. Onhan se helppoa ja rentoa, jos ei ole kovia arvosanatavotteita ja aikoo opiskella 6v. On varmasti vaikeaa mennä lukemaan matematiikkaa yliopistolle lyhyen matematiikan a:lla...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja hyvä jos valmistaudun siihen että homma vähän saman suuntaista kuin lukiossakin niin en odota helpompaa enkä vaikeampaa. (sitä siis vähän pelkään että yliopistossa ei suoriudu kuin ällän papereilla ja töitä on niin paljon ettei ehdi tekemään )

Lukio-opiskelu on sillälailla erilasiat, että oppiaines on pilkottu pieniin osiin ja joka päivä on useita eri aineita ja läksyt niistä. Yliopistossa käydään luennoilla, mutta läksyjä ei tule, vaan pitää itse ymmärtää opiskella. Mikä sun ala olisi, niin on helpompi kommentoida.

Riippuu kovasti siitä, mitä ja missä tiedekunnassa opiskelee.

Ystävä opiskelee oikeustieteellisessä ja eipä sitä ainakaan noin vaan toisella kädellä hoideta. Tällä hetkellä lukee prosessioikeuden tenttiin ja sivuja kyseiseen tenttiin pitää lukea 1400. Lisäksi luentomuistiinpanot ja rotla eri lakeja osattava. Toinen tuttava opiskelee okl:ssa ja hänellä on ystävääni useampia tenttejä (tosin paljon paljon suppeampia) ja enemmän läsnäolovelvollisuutta, mutta silti meno rennompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja juups:

Ystävä opiskelee oikeustieteellisessä ja eipä sitä ainakaan noin vaan toisella kädellä hoideta. Tällä hetkellä lukee prosessioikeuden tenttiin ja sivuja kyseiseen tenttiin pitää lukea 1400. Lisäksi luentomuistiinpanot ja rotla eri lakeja osattava. Toinen tuttava opiskelee okl:ssa ja hänellä on ystävääni useampia tenttejä (tosin paljon paljon suppeampia) ja enemmän läsnäolovelvollisuutta, mutta silti meno rennompaa.

Sori, tuo 1400 ei riitä:)

Alkuperäinen kirjoittaja oikkari:

Turussa riittää...:D

Ja siis kyse oikeudenalojen perusteet -kursseista. Siitä mä en tiedä, mitä opiskelujen loppupäässä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Miikku75:
Riippuu vähän alasta, mitä aiot opiskella...

Yleisesti voisi sanoa, että lukemalla selviää. Tenttejä voi aina uusia ja lukujärjestyksen voi suunnitella aika vapaasti omien tarpeiden mukaan. Ei hätää, kyllä siellä pärjää, jos vaan on motivaatiota.

siinà se tulikin. nàin on

Hitto kun piti hakea Helsinkiin, hih!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
On humanistisella puolellakin 1500 s tenttejä. Joten veikkaan, että oikeustieteellisessä voi olla tuplamäärä :o

Ylipopistossa oppii kyllä lukemaan paksuista kirjoista sen olennaisen. Ei todellakaan tarvitse lukea kaikkia 1500 sivua joka tenttiin. Mä ainakin opin pärjäämään luentomuistiinpanoilla, tiivistelmillä ja omalla päättelykyvyllä. Ei kaikkea tarvitse osata suoraan kirjasta, vaan voi itsekin kehitellä.

Ja tentit voi tosiaan aina uusia, ettei sinänsä ole paniikkia niistä että läpi olisi mentävä. Voi esim. käydä vähemmälläkin lukemisella tentissä katsomassa millainen se on, ja panostaa sitten toisella kertaa enemmän.

Mun mielestä ei ole alasta eikä opiskelijan iästä kiinni, miten työlästä opiskelu yliopistossa on ja kuinka helposti siitä suoriutuu, vaan siitä millainen lukija = oppija henkilö on. Toiset oppii asiat helposti vilkaisemalla kirjan sisällysluetteloa, toiset pänttää ja pänttää, eikä tajua sisältöä ikinä. Perustan tämän väitteeni täysin kaverieni kokemuksiin, heitä on ollut opiskelemassa lähes kaikissa tiedekunnissa.

Totta kai lakipykälät oikkiksessa vaativat perehtymistä, mutta useimmat laitkin ovat hyvin ns. maalaisjärjellä tajuttavissa.

ap, mitä alaa ajattelit?

hallintotieteitä tai kauppatieteitä.

jompaa kumpaa niin että toisesta on mahdollista ottaa jotain sivuaineeksi. (näin ymmärsin yliopiston sivuilta, että he panostavat siihen että sivuaineeksi voi ottaa sitten toista)

tai oikeastaan aion hakea molempiin ja mennä sinne minne pääsen =)

mutta siis kauppatiteet se nro:1.

mutta nämä alat voisi sovittaa tuon jo käydyn amk.n kanssa aika hyvin.... tai uravaihtoehtoja olisi sitten MONIA.

On humanistisella puolellakin 1500 s tenttejä. Joten veikkaan, että oikeustieteellisessä voi olla tuplamäärä :o

Ylipopistossa oppii kyllä lukemaan paksuista kirjoista sen olennaisen. Ei todellakaan tarvitse lukea kaikkia 1500 sivua joka tenttiin. Mä ainakin opin pärjäämään luentomuistiinpanoilla, tiivistelmillä ja omalla päättelykyvyllä. Ei kaikkea tarvitse osata suoraan kirjasta, vaan voi itsekin kehitellä.

Ja tentit voi tosiaan aina uusia, ettei sinänsä ole paniikkia niistä että läpi olisi mentävä. Voi esim. käydä vähemmälläkin lukemisella tentissä katsomassa millainen se on, ja panostaa sitten toisella kertaa enemmän.

Niin, no pätee välillä. Mutta kaikista kursseista ei ole luentoja, meillä ainakaan. Vain kirjallisuus. Ja kyllä silloin "luin" kaiken läpi, mutta ajatuksella ei varmaan kaikki mennyt perille :p Ja eihän 1500 s. ole kuin 3-5 kirjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ap, mitä alaa ajattelit?

hallintotieteitä tai kauppatieteitä.

jompaa kumpaa niin että toisesta on mahdollista ottaa jotain sivuaineeksi. (näin ymmärsin yliopiston sivuilta, että he panostavat siihen että sivuaineeksi voi ottaa sitten toista)

tai oikeastaan aion hakea molempiin ja mennä sinne minne pääsen =)

mutta siis kauppatiteet se nro:1.

mutta nämä alat voisi sovittaa tuon jo käydyn amk.n kanssa aika hyvin....uravaihtoehtoja olisi sitten MONIA.

muoks * poistin turhan tai - sanan

Tervetuloa oikikseen! Siellä ainakin luetaan ihan kiltisti kaikki kirjat. Oon kyllä suorittanut opintoja huvikseen parissa muussakin tdk:ssa, joissa ei tarvinnut lukea kaikkea. Minen tykkää, että joku vähättelee sitä hirmuista työmäärää, jonka mm. oikeustieteilijät tekevät opintojaan suorittaessaan. Ja varmasti monet muutkin.

Yhteistyössä