Historiassa ja englannissa saa luultavasti opiskella hyvinkin vapaasti, todennäköisesti paljon kirjatenttejä, mutta myös läsnäolopakollisia kursseja.
Täytyy tosin, muistaa, että lasten kanssa opiskellessa täytyy sitten hyväksyä se, että ei välttämättä valmistu tavoiteajassa ja opinnot saattavat venyä, jos lapsille ei ole hoitopaikkaa tarvittaessa. Ja yo-opinnot vaativat työtä, luennot ovat vain hyvin pieni osa opiskelua. Se vaatii istumalihaksia, tuntien työtä ja keskittymistä. Toiset kurssit helpompia, toiset vaikeampia.
Jos ammatin ja töitä haluat, niin historia ja englanti eivät niitä sinulle takaa, ellet opiskeluaikana todista olevasi todella hyvä ja siten työllistyt jatko-opiskelijaksi ja siitä edelleen tutkijaksi. Työtön kääntäjäkin on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Molemmilta aloilta työllistyy pääsääntöisesti tutkijaksi, jos työllistyy. Tokihan aina voi opiskella kyseisen aineen opettajaksi.
Itse opiskelin kandin tutkintoon asti historiaa, kunnes tajusin, että en tule ikinä työllistymään siltä alalta, kuten ei moni muukaan. Olen aina ollut koulussa hyvä, mutta yo:ssa oli lisäkseni muutama muukin hyvä

Kilpailu on kovaa.
Inhosin ajatusta opettajan opinnoista, mutta pakkohan niihin oli hakea, kun muuten ei kyseiseltä alalta mitään töitä irtoa, ainakaan ilman jatko-opintoja ja silloinkin minimipalkalle/apurahalle yliopiston leipiin. Yritysmaailmassa historian maistereille ei ole kysyntää. Ja jos jonkun paikan onnistuu saamaan, niin luultavasti pätkä ja koulutusta vastaamatonta.
Mutta tokihan tärkeintä on oma kiinnostus, mutta sen mukaan menemisen ehotna on se, että hyväksyt mahdollisen/todennäköisen työttömyyden/pienipalkkaiset koulutusta vastaamattomat pätkät. Itselläni se kiinnostus ei sitten riittänytkään ihan niin pitkälle, vaikka olinkin niin vakuuttunut.
Jos haluat varman työllistymisen ja kunnon palkkaa, niin valitse joku muu ala, esim. IT, lääketiede, oikeustiede jne. Tai sitten amk, jossa opiskelu tosin on koulumaisempaa ja näin ollen lasten kanssa hieman haastavampaa.
Itse vaihdoin lopulta it-opintoihin ja tulevaisuus näyttää heti lohdullisemmalta, töitäkin saa ihan kivasti jo kandivaiheessa, on jopa toivoa kunnon palkasta ja koulutusta vastaavasta työstä joskus.