Yliaikaiskontrollin painoarvio ultrassa 4610 g?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja karma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aktiivinen jäsen
27.08.2010
1 931
0
36
Helsinki
minalupaan.blogspot.com
Olin eilen niin jarkyttynyt, etten edes kyennyt tulemaan tanne kyselemaan mitaan!

Tosiaan nyt rv 41+6 menossa. Neuvolassa terveydenhoitaja arvioi, etta on siina 3-4 kg valissa, mutta ei yli 4 kg.

Eilen kavin sitten yliaikaiskontrollissa, jossa ensin yksi katilo tunnusteli mahaa ja arvioi, etta siina 3800g paikkeilla. Taman jalkeen oli laakarikaynti ja laakari arvioi, etta saattaisi olla pienempikin.

Enpa kauaa ehtinyt huokaista, kun ultran painoarvio hipoi taivaita! Melkein huuto paasi siina tiskilla maatessani - 4 kg 610 g?! ANTEEKSI MITA?!

Laakari ja katilot olivat siina vaan, etta joo eipa tuossa mitaan, ihan normipaiva! Huh huh. No nayttivat toki kayraa, etta isokokoinen on, mutta viela ihan normaalin rajoissa, etta isompiakin syntyy.

Sokerirasitustestissa kavin raskauden aikana ja arvot olivat normaalit. En ole myoskaan roskaruoalla herkutellut koko aikana kuin joitakin kertoja. Suklaata olen tietysti kova syomaan, mutta ei sitakaan mene kuin kerran viikossa. Miten tama on mahdollista?

Pitaisiko nyt panikoida? Kertokaa hei omia tarinoitanne, niin saan vahan nakokulmaa tahan asiaan. Olen lukenut juttuja, joissa ultran painoarvio on heittanut yli puolikin kiloa. Itse vain toivon, etta tapauksessani olisi nain. Miten voi olla mahdollista, etta kateen vauva tuntuu melkein kilon kevyemmalta?

Jospa sieltä on vaan tulossa pitkä vauva? Ultran painoarviohan tehdään eri luiden pituuksien mukaan. Itse luotan enemmän kokeneen kätilön/terveydenhoitajan käsiarvioon, joka ensin kokeilee vauvaa massussa ja sitten hetken päästä jo, kun vauva on maailmassa.

Minä luottaisin enemmän kokeneen kätilön ja lääkärin käsin tehtyyn arvioon kuin koneen tekemään. Itselläni esikoisen painoarvio näytti koneella laskettuna 5,3 kg - meinasin paskoa housuihini kun lukemat lävähtivät ruutuun. Neuvolan terkka sekä lääkäri kuitenkin käsin arvioivat painoksi vähän yli neljä kiloa. Lääkäri selitti että mikäli joku mitta ylittää keskiarvon (meillä ilmeisesti reisiluun pituus) niin se "vääristää" arviota. En ymmärrä mikä hyöty koko koneesta edes on jos arvioit voivat olla mitä sattuu. Poika syntyi parin päivän päästä ja paino oli 4,45 kg.

tuohon sokerirasitukseen ensin: itse jäin kiinni lopulta rv28:n verikokeesta ihan pienellä ylityksellä ekasta arvosta. Sain ruokavalio-ohjeet joita noudatin tiukasti, koska halusin saada samantien sen kuntoon. Eipä mennyt kuntoon vaan alkoi olla koko ajan kovempia paastoarvon ylityksiä omissa mittauksissa. Järjestään kaikki ennen ruokaa ja aamulla oli liian korkeat. Sainpa sitten insuliinit joita otan nyt aamuin illoin. Söin siis koko ajan tiukasti ruokavalion mukaan ja painoni jopa laski useita kiloja(on vara ottaa). Neuvolan pissoissa ei ole ollut kertaakaan sokeria. Neuvolassa juttelin ja sanoi, että olisin saattanut mennä toisena päivänä läpi rasituksesta, mutta nyt jäin kiinni ja kun alettiin seurata niin tulihan niitä muutoksia. Myönsi, että monella on varmaan aivan sama tilanne loppuraskaudessa, mutta kukaan ei sitä tiedä kun rasitus oli normaalin rajoissa juuri sinä päivänä, mutta oikeasti se verensokerintaso onkin liian korkea. Eli moni tarvitsisi ne insuliinit kuitenkin.

Ultran painoarvio saattaa heittää tosi paljon. Ultraaja sanoi, että todella hankala mitata kun vauvan maha nousee ja laskee sen hengittäessä niin toinen ääripää on pieni ja se maha täysin pullollaan iso. Käyn itse 2viikon välein ultrassa kun odotan kaksosia ja aina se mittaa pari kertaa ja vertaa edellisiin lukemiin miten on kasvanut. Yhdessä vaiheessa sai vauvoille ison painoeronkin, mutta seuraavalla kerralla sanoi sen johtuvan ilmeisesti mittavirheestä, kun se mittaaminen on hankalaa. Ja mulla tuo ero oli yli puolikiloa jo jossain alle 30raskausviikolla, mutta normalisoitui myöhemmin.

Mulla synnytyspäivänä ulralla lääkäri arvioi että poika olisi 4200g. Synnytin sitten pojan joka olikin 5000g. Että näinkin voi mennä.Ja synnytys ei ollut todellakaan helppo. Imukupilla se sieltä vedettiin lopuksi ja sain 3 asteen repeämän.

Mullakin esikoinen arvioitiin yliaikaiskontrollissa vähintään 4,5kg painoiseksi. Myös kätilö arvioi synnyttämään mennessä käsiin kokeilemalla, että iso on, yli 4,5kg. Poika painoin syntyessään kuitenkin "vain" 4kg :)

Arvioitahan ne vaan ovat!

Esikoinen, painoarvio käsin n.4kg, 42+0 ultralla arvioiden 3,9kg. Lääkärin mukaan ihan maksimissaan +-200g, ei missään nimessä yli 4,5kg. Syntyi 42+2 4580g/56cm. Synnytyksessä oli vaikeuksia, virheasentoa lapsella, imukupilla otettiin lopulta koska sydänaanet laskivat rajusti. Lapsi teholle ja äiti tosi huonossa kunnossa.

Kuopus, ultralla painoarvio 38+6 3,9kg (lääkäri yritti ottaa "mahdollisimman isot" mitat ettei tulis suuria heittoja). 40+0 käsiarviolla 4kg, syntyi samana päivänä 4060g/53cm. Tässä jälkimmäisessä mulla oli raskausajan diabetes. Synnytys helppo ja äiti sekä lapsi erittäin hyvävointisia =)

Molemmat synnytykset käynnistetty.

Minun esikoisen painoarvio oli 4900g ja synnytys käynnistettiin saman tein. Painoa oli 4300g ja pituutta 54cm. Jos on tulossa pitkä vauva voi paino olla vähemmän.

Meillä syntyi rv 41+6 ja painoarvio oli synnärille mentäessä 4300g. Poika syntyi 3800g. :D
Pojalla on todella pitkät jalat, eli reisiluun pituuden perusteellahan myös se painoarvio tehdään. Eli meillä hämäsi se sen pituus. :)

[QUOTE="vieras";23376225]Leikkaako ne sut? Vois olla aikamoinen synnytettävä alateitse. Mulla painoarvio heitti (ultran mukaan) vaan 100 grammaa.[/QUOTE]

Sanoivat, etta ihan hyvin voi tulla alateitsekin. Sen nakee sitten, etta paaseeko laskeutumaan miten lantion lapi vai eiko. Itse en kuitenkaan ole mikaan pienirakenteinen, vaan pituutta on se 174 cm ja lantiota loytyy. Tietystikaan sita lantion tilavuutta ei voi arvioida pelkan pituuden perusteella, mutta sen nakee sitten, etta mitenka mahtuu.

Sektioon en haluaisi.

mä vaatisin sektion tossa tilanteessa. ihan vauvan takia, koska isoa vauvaa on vaarallista synnyttää alakautta,voi juuttua harteistaan kiinni synnytyskanavaan ja se voi olla kohtalokasta.

Meillä syntyi rv 41+6 ja painoarvio oli synnärille mentäessä 4300g. Poika syntyi 3800g. :D
Pojalla on todella pitkät jalat, eli reisiluun pituuden perusteellahan myös se painoarvio tehdään. Eli meillä hämäsi se sen pituus. :)

Pitää vielä lisätä tähän, että ollaan miehen kanssa molemmat pitkiä ja varsinkin pitkäjalkaisia. Ja meillä oli juurikin noin, että neuvolassa kokenut kätilö arvioi koko ajan normaalipainoiseksi ja ultratessa oli tulossa "iso" vauva. =)

[QUOTE="eve";23376330]mä vaatisin sektion tossa tilanteessa. ihan vauvan takia, koska isoa vauvaa on vaarallista synnyttää alakautta,voi juuttua harteistaan kiinni synnytyskanavaan ja se voi olla kohtalokasta.[/QUOTE]

Entas jos kaykin niin, etta ultra-arvio oli vaarassa, ja kasin tunnustelut oikeassa? En haluaisi sektioon, jos vauva onkin alle nelja kiloa. Tai edes vahan sen yli. Uskon, etta voi tulla ihan hyvin alateitse. Viisikiloista ei kylla kiinnostaisi synnyttaa.

Minulla ennen synnytystä arvioitiin 4400g ja kun syntyi oli kilon painavampi - arvastin sen melkein, kun yksi kätilö oli tosi huolestuneen oloinen, ei puhunut mitään mutta jotenkin sen arvasi että uskoi lapsen olevan isompi.

Eikö ne alkaisi jo käynnisteleen tuossa vaiheessa, lopuussahan se kasvaa kovaa vauhtia vielä.. Meillä esikoisesta lääkäri arvioi kooksi "korkeintaan 2,5kg", syntyessään painoi hiukan vajaa 3kg.

Olin sairaalassa vauvan painoarviossa ison mahan takia ja vauvan koko näytti 3kg 500g. Neljättä lasta odotin ja ihmettelin , kun ei ikinä ennen ollut maha niin iso . Synnytys sitten käynnistyi ja vauvan paino olikin 4kg 500g ja synnytys oli erittäin helppo (alakautta syntyi) , vaikka kooltani olenkin vain 160cm ja suht hoikka =)

kaksi päivää ennen synnytystä 40+0 arvio oli 2,9 kg, no pari päivää siitä synnytys käynnistettiin ja tyttö oli 3kg590g. (oli raskausajan diabetes) Heittoja on mittauksissa, jo siinäkin kuka ottaa sf-mittaa.

[QUOTE="vieras";23376451]Eikö ne alkaisi jo käynnisteleen tuossa vaiheessa, lopuussahan se kasvaa kovaa vauhtia vielä.. Meillä esikoisesta lääkäri arvioi kooksi "korkeintaan 2,5kg", syntyessään painoi hiukan vajaa 3kg.[/QUOTE]

No huomiseksi on seuraava kontrolliaika ja siella luultavasti kaynnistavat. Jos meinaavat siirtaa maanantaille, niin aion sanoa, etta haluaisin kylla tanaan toimintaa jo.

Laakari siis sanoi, etta turha stressata parin paivan takia, etta ei se vauva muutamassa paivassa viisikiloiseksi ehdi.

Minkälainen sinun ruumiinrakenteesi on, esim. kuinka pitkä olet? Onko sinulla aiempia synnytyksiä takana?

Itse olen aika siro ja kaksi ensimmäistä lasta olivat n. 3 kiloisia. Kolmannen painoarviokin oli n. 3kg mutta kokoa olikin reilu 3,5kg. Ja se teki minulle tiukkaa, järkeilin sen johtuvan ihan rakenteestani. Olen 165cm pitkä, hoikka ja viimeisimmässä raskauskilojakin tuli vain n. 5kg, silti vauvalla oli kokoa minuun nähden aika paljon.

Jos et ole ruokavaliolla hankkinut turhia kiloja ja kasvattanut vauvaa isoksi, niin kyllä luonto useimmiten sen vauvan kasvattaa sen kokoiseksi, että äiti hänet kykenee synnyttämään. Onhan sitä alakautta tullut isompiakin vauvoja.

Mulla käsin arvioitiin monta eri henkilöä, että noin 4 kg. Yks lääkäri sai koneella 3,9 kg, siis ihan lähellä laskettua päivää.

Vatsani oli jätti-iso vaikka olen 170cm pitkä. Vika lääkäri sai koneella arvioks 5 kg ja suoraan sektioon. Oli 4,850 g sit tuo vauva.

Sitä ne painotti, että miltä äidistä tuntuu, onko vauva iso. Eli miltä susta tuntuu? Onko sulla aiempia raskauksia? Ja minkäkokoisia aiemmin olleet?

Yhteistyössä