yliaikaiskontrolli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bb
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Raskaus on kokonaisvaltainen "tapahtuma" joten käynnistystä mietitään niin äidin, kuin lapsenki voinnin kannalta ja eräs seikka mikä olenaisesti myös vaikuttaa on se, että onko osastolla miten tilaa! Jos osastolla on tilaa ni voivat käynnistellä jo aikaisemminkin.

Ite sain ensimäisen ajan äitipolille vauvan vähäisten liikkeiden takia 41+0 ja kontolli ois ollu 42+0, mutta koska se oli joulunalla oleva maanantai (jouluaatto oli sit Ke) ni lääkäri lupas käynnistyksen 41+5. Lapsi syntyi 41+2 sponttaanisti vesienmenolla, ilman ennakko oireilua

Alkuperäinen kirjoittaja ö:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
katotaan vauvan vointia/kokoa ja arvioidaan käynnistyksen tarvetta. jos ei mitään tarvetta aiemmin käynnistää niin viim 42+0 on käynnistys.

eli kysymykseesi ei voi oikein kukaan vastata.

siis tämähän ei pidä paikkaansa. Minulla oli 42+0 toinen yliaikaiskontrolli ja käynnistys 42+2, olisvat odottaneet pidempäänkin, lapsi kun voi erinomaisesti. Se miten teillä toimittiin ei ole mikään laki :)

Mä en enää jaksa jos pitää oottaa noin pitkälle...

ei varmasti kaikki odotakaan. Mun tyttö syntyi 42+3 ja oli 3220g. Sen kahden vkon aikana mitä meni "yli" niin lapsihan ei edes kasva lisää enää. Mutta odotettiin tietysti että käynnistyis itsekseen kun riskit sektioon on pienemmät silloin kun käynnistetyssä. Mulla käynnistettiin, ja jouduin hätäsektioon.

Mistä syystä jouduttiin hätäsektioon?

ponnistusvaiheessa kasvotarjonta, imukuppiyritys oli ja iso pahka päässä eikä lähtenyt millään. Hätäsektion jälkeen tyttö oli lähes hengetön, teholla 4pvää.

Voi että. selviskö kuitenki?
juu, selvisi!! Tuolla tuo 2,5v. vetelee hirsiä :) aivovammaa epäilivät, luojan kiitos ei tullut...

sulla varmasti aiemmin kyllä toimitaan jos painoarvio oli suht. iso... uskon niin. ja siis toi sektiojuttuhan menee niin että koska kyännistetyssä synnytyksessä tulee keintekoiset supparit niin ne voi olla aika paljon voimakkaampia kuin luonnollisesti alkaneessa, sektioon päätyy iisimmin mutta se ei tod. ole mikään totuus että kaikki joutuisivat, ei tietenkään!

Juu no mulla on tosi monella kaverilla käynnistetty synnytys eikä ykskään oo kyllä sektioon sen takia joutunu.

Mulla esikoinen syntyi imukupilla kun jäi jumiin ja sillä on jääny pientä neurologista ongelmaa. Siksi pelottaa vähän että eivät päästäisi hirveän isoksi tätä että mahtuis tuleen kunnolla...

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Raskaus on kokonaisvaltainen "tapahtuma" joten käynnistystä mietitään niin äidin, kuin lapsenki voinnin kannalta ja eräs seikka mikä olenaisesti myös vaikuttaa on se, että onko osastolla miten tilaa! Jos osastolla on tilaa ni voivat käynnistellä jo aikaisemminkin.

Ite sain ensimäisen ajan äitipolille vauvan vähäisten liikkeiden takia 41+0 ja kontolli ois ollu 42+0, mutta koska se oli joulunalla oleva maanantai (jouluaatto oli sit Ke) ni lääkäri lupas käynnistyksen 41+5. Lapsi syntyi 41+2 sponttaanisti vesienmenolla, ilman ennakko oireilua

Esikoinen käynistettiin 41+0 ku olin jo 4vrk ollu kipeänä ja viimeisen vuorokauden osastolla käyrässä.. supistukset vain aina laantuivat. Käynnistettiin koska mä aloin ite olla jo henkisesti väsynyt ja osastolla oli hyvin tilaa

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:

Mä niin ootan ja toivon tota spontaania synnytystä. Mulla kaks synnytystä takana ennestää ja ne on kumpiki alkaneet ennen laskettua aikaa ihan itsestään. En ymmärrä mikä tätä kolmatta viivyttää.

Mulla oli esikoisesta ya-kontrolli rv 42+0. Katsottiin vauvan vointia ja kokoa ja otettiin sydänkäyrää. Myös sisätutkimus tehtiin (tais olla 2 sormelle auki, kanavaa vielä 2-3cm jäljellä ). 42+1 menin osastolle käynnistykseen ja 42+2 syntyi. Painoarvio oli 3,8kg. Synnytyksessä ei mennyt kaikki ihan nappiin sillä kertaa (sydänäänilaskuja, virhetarjonta, ei hengittänyt synnyttyään, itse oli tosi huonossa kunnossa, en pysynyt jalkeilla jne.) mutta lopulta kaikki hyvin parin lastenosastopäivän jälkeen. Ja tyttö oli 4580g/56cm. Toinen synnytys käynnistettiin myös, mutta jo 39+5, syntyi 40+0 ja tällä kertaa kaikki meni todella loistavasti =)

Ja molemmat siis Taysissa (vm 2008 ja 2010)

Mulla oli yliaikaskontrolli rv 41+2 aamulla klo 9. Lääkäri aika kovakouraisesti tutki alakerran tilanteen. Kotona sitten kävin vessassa ja huomasin limatulppa irronnut, supistukset alkoin klo 12 ja tyttö syntyi aamuyöllä. Muuten olisi käynnistetty maanantaina kun tuo kontrolli oli perjantaina.

Yhteistyössä