Yliaikaisia, mutta pieniä vauvoja?

  • Viestiketjun aloittaja Ninnikkä
  • Ensimmäinen viesti
Ninnikkä
Onko muita, joiden vauva on syntynyt yliajalla, mutta huomattavasti pienikokoisena?

Meillä on tyttö syntynyt 200g vajaa 3kg painoisena ja 46cm pitkänä. Paino oli jatkuvasti kyttäyksen alla ja nousi kokoajan hitaasti. Aloitettiin korvikkeet 4kk ikäisenä ja painoa seurattiin kahden viikon välein. Lääkäreilläkin rampattiin, mutta mitään syytä ei ole pieneen kokoon eikä hitaaseen painonnousuun löytynyt. Tällä hetkellä 5kk ikäinen tyttö painaa n. 5,5kg ja käyttää 62 koon vaatteita.
 
"pikkuinen"
Siro pikkuinen on sinulla. Mun yliaikainen painoi yli 4 kg ja kasvoi sitä vauhtia tasaisesti eteenpäinkin. Ei yliaikainen poika painoi 5,5 kg jo kuukauden vanhana.
 
meillä syntyi tyttö rv42+2, pituutta 47cm ja painoa 2,8kg. Meillä varmaan pieni koko selittyy sillä, että me vanhemmatkin ollaan syntyessämme oltu suurinpiirtein tuon kokoisia. Tästä tulevastakin vauvasta synnytyslääkäri veikkasi suht pienikokoista, mut sanoi, että ei tarvitse huolestua, joillekkin vaan syntyy pieniä vauvoja :)
 
"Ninnukka"
Paino oli se päämääräinen pienikokoisuuden aihe, mutta pituuttakaan ei ole tosiaan paljon. Kasvaa, mutta hitaasti, kertaakaan ei ole kasvu hidastunut tai pysähtynyt. Vanhemmat on Alle 170cm pituisia, itse olen pari senttiä keskimittaista pidempi ja mies vähän 170cm alle. Vanhempien suvussa 158-165 senttisiä naisia. Lääkäri katsonut että poikkeuksia ei ole ulkoisesti, kromosomeja ei olla tutkittu. Istukkaa ei myöskään synnytyksessä tutkittu ja raskausaikana ennusteena oli 3,5kg vauva.

Mukavaa tietää että täysin terveitä pikkuvauvoja on! Tuntuu hassulle elää tämmöisen pikkuruisen kanssa, hän kerää hyvin paljon huomiota ja on terve ja aurinkoinen vauva. Nuoremmaksi aina luullaan.
 
"pienen pojan äiti"
Meidän poika syntyi rv 42 ja painoi 2,5kg, oli 46cm pitkä. Syytä ei löytynyt vaikka ravattiin alkukuukaudet lääkärissä kontrolleissa ym. Itse olen 156 cm ja mies 164cm. Raskausajan olin alusta loppuun kipeänä koko ajan, lääkärin mielestä se ei voi vaikuttaa mutta mielestäni kyllä. Koska kaksi muuta lasta ovat syntyneet myöskin rv 42 ja painoa heillä ollut 3,6 kg.

Poika on nyt lähes 5 vuotias ja hintelä edelleen. Painoa oli viimeisen mittauksen mukaan 14kg, pituutta taisi olla 106 cm. Viimeisen vuoden aikana paino on heitellyt paljon, mutta on ollut kipeänä ja sydän tutkittiin kun sai "rytmihäiriöitä" jotka ovat vaarattomia. Sivuääni löytyi samalla sydämestä, mutta on myöskin viaton.

Poika on erittäin ketterä :) Oppi ajamaan ilman apupyöriä pyörällä 3,5 v ja kuperkeikan teki 1,5v :D Käsillään on seisonut 2,5 v lähtien. Pienemmät on ketteriä :D
 

Yhteistyössä