yliaika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja käynnistys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

käynnistys

Vieras
Ihan uteliaisuutta kysyn ja vähän hölmönä, että mitenkä synnytys käynnistetään ihan käytännössä? Eli jos menee yli lasketun ajan eikä rupee mitään tapahtumaan kahteen vikkoon, olen lukenut, että silloin synnytys käynnistetään, mitenkä se tapahtuu? Saako jonkun hormooniruiskeen vai miten?

Käynnistetäänkö myös silloin, jos vauvasta meinaa tulla kovin iso? Siis vaikka ei olisikaan vielä yliaikainen? Ihan kuin olisin jostain lukenut, että yleensä ei anneta mennä yli neljän kilon, onkohan näin?

Esimerkiksi jos odottavalla äidillä on raskausajan diabetes hän pääsee ultraan viikolla 37-38 jossa katsotaan vauvan koko ja mahtuuko tulemaan.Jos kovin suuri käynnistetään aikaisemmin.Itselläni oli raskausajan diabetes mutta kyseisessä ultrassa vauvan kooksi arvioitiin 3500g.Poika syntyi kiirellisellä sektiolla viiston asennon ja synnytyksen pysätyneisyyden vuoksi.Painoi 4140g ja 52cm.Minulla synnytys käynnistettiin vasta kun oli mennyt yli 2 viikkoa.Itsekin olen ollut syntyessäni yli 4 kilonen.Painoa vaikea arvioida ja luulen että normaali raskaudessa ei aleta käynnistämään vain koon takia jos äidillä ja vauvalla kaikki hyvin.Siis ennen aikojaan.Kuvittelisin näin.Minulla käynnistys tapahtui kohdusuulle laitettavilla lääkkeillä.

Mulla käynnistettiin oksitosiinitipalla ja kalvojen puhkaisulla. Synnytyssupistuksia mulla oli mut ne ei avannu paikkoja. Rv 41+3 eli 10 pv yli lasketunajan.
Jos käynnistetään niin,ettei synnytys ole käynnissä,ni yleensä oon kuullu,et tableteilla.

Yhteistyössä