Vielä yks kysymys... synnytyksen käynnistyksestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Jos teillä on käynnistetty synnytys, niin onko se ollut millainen verrattuna "normaalisti" käynnistyneeseen synnytykseen kivuiltaan ja kestoltaan ym?
Ja millätavalla noita synnytyksiä käynnistetään? Pitääkö silloin kohdunsuun olla jotenkin ns. valmistautunut, vai voidaanko synnytys käynnistää ihan vaan päätöksellä, että nyt tai sinä ja sinä päivänä sitä kuuta käynnistetään?

Minulla kaksi käynnistettyä synnytystä.

Eka käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia 35+4 viikolla. Ja aloitettiin pehmittelemällä tableteilla kohdunkaulansuuta jne... Kesti neljä päivää saada synnytys käyntiin, käytettiin tabletteja, tippaa ja kalvojen puhkaisua..Synnytyksen kesto 5h 15 min. Synnytys oli hyvin kivulias ja kivun lievitystä ei ennätetty antaa.

Toka käynnistettiin 40+1 lapsen suuren koon vuoksi. Oltiin lääkärin kanssa sovittu että viimeistään laskettuna aikana käynnistetään. Käynnistys aloitettiin sunnuntaina tableteilla, maanantaina jatkettiin ja pyynnöstäni lääkäri puhkaisi kalvot ja samaan aikaan minulla oli myös tippa. Synnytys oli raju, nopea, 4 tuntia kestävä juttu ja kivulias. Erittäin kivulias.

Kolmas synnytys edessä ja ilmeisesti käynnistys tulossa. Maanantaina polille meno.

Kuulemani mukaan käynnistetty synnytys on kivuliaampi kuin luomuna käynnistynyt. Mulla itsellä 2 aiempaa raskautta käynnistetty ja nyt odotan kolmatta rv 37+3 ja mielenkiinnolla odotan lähteekö tämä täältä tulemaan ilman apuja ja olisiko sitten vähemmän kivuliaampi. Tosin aiempien synnytysten kivut unohtuneet heti kun vauva ollut pihalla, mutta mulla onkin suhteellisen korkea kipukynnys.
Tietääkseni synnytyksiä ei lähdetä käynnistämään jos kohdunsuun tilanne kovin epäkypsä, koska silloin usein joudutaan päätymään esim. sektioon ja synnytys voi pitkittyä jne...

en tiedä "normaalista" synnytyksestä, mulla on molemmat käynnistetty.
Ensimmäinen oli 4,5h, ponnistus 12min
toinen 3,5h, ponnistus 3min.

Kumpikin on olleet sellaisia, että musta kivut on olleet ihan "ok". Toki sattunut sikapaljon, mutta ei mitenkään silleen että taju lähtis. Molemmista olen saanut myös kivunlievitystä, ekasta epiduraalin, toisessa parakervikaalin (kirjotetaankohan noin). Kohdunsuun pitää olla jo vähän auki, että voidaan alkaa käynnistelee, eli sellasta tilannetta missä ei ole vielä "mitään" tapahtunut, ei ruveta vauhdittaa.
Toki niitä voidaan päättää että katsotaan käynnistetäänkö silloin ja silloin. Luulisin.

Mulla eka käynnistettiin yliaikaisuuden takia (42+1 syntyi) toinen raskaushepatoosin takia vko 39.

no,mulla ei valitettavasti ole kokemusta kuin yhdestä synnytyksestä ( käynnistetty ) ja mulla ainakin oli paikat ihan kiinni..mulla oli LA 16.2 ja vkon makasin sairaalassa odottamassa käynnistystä,kun mulla oli piikitys,niin piti tietää millon ottaa vähemmän..käynnistettiin sitten vihdoin ja viimein 3.3 aamusta ja 3.s kerta toden sanoi.Synnytys oli nopea ( 5 t 19 min ) sitten kun alkoi tapahtumaan :D ja ei ollenkaan kivulias..

Mä olen käsittänyt, että jos kohdunsuu ei ole kypsä niin käynnistys ei auta, niillä tableteilla toki voidaan paikkoja pehmitellä. Jos ei kuitenkaan ole vielä "synnytyksen aika", niin niilläkään ei suurempaa tehoa ole. Saa korjata.
Minulla kaksi ekaa käynnistetty ja kolmonen alkoi "luomuna", kolmonen oli kaikkein kipein juttu. Saapa nähdä, miten nelosen kanssa käy, ihan lähiviikkoina pitäis syntyä!

Mulla 1 käynnistetty synnytys takana. On kuulemma kivuliaampi kuin luomusynnytys, mutta epiduraalin kans sekin kestettiin :saint:
Mulla ei tarvinnu kypsytellä enää kohdunsuuta tableteilla, koska luomusupparit oli jo viikkoja aikaisemmin avannu kohdun suuta 4 cm. Multa vaan puhkastiin kalvot, samalla laitettiin "pinni" (se, mikä kytketään siihen seurantalaitteeseen ) vauvan päähän, lapsivesi tuli alusastiaan. Sitten vaan odottelemaan supistuksia, mitkä alkoikin 10minuutin päästä puhkaisusta.
Koko synnytys kesti 4h 20min, ponnistusvaihe 13min

Mulla käynnistettiin 41+6 jollain ihme tableteilla :D 3 niitä laitettiin ja vasta seuraavana yönä lähti poika syntymään. Supistukset oli alusta asti väliä 2min - max 5min ja ihan hirveitä. Vasta petidin alko avaamaan paikkoja, sen sain 4 tunnin jälkeen siitä kun supparit alko ja supistukset muuttu kokoajan rajummiksi, etenkin kalvojen puhkasun jälkeen. 17 tuntii se maratooni kesti ja välillä kun repi niin tuntu et taju lähtee :D
Sain kyllä onneks 2epiduraalia, ni oli peräti 4kivutonta tuntii sen synnytyksen aikana.. Niitten epiduraalien jälkeen kyllä supistukset muuttu väliä 30sek - max 2min :whistle:

Mut uudestaan voisin vaikka lähtee siihen hommaan :)

Käynnistykseen menin Tyksiin klo 08.00.Tippa laitettiin ja poika syntyi 5 tuntia myöhemmin.
Kaksi muuta synnytystä käynnistynyt omillaan ja "helpompia" jos nyt niin voi sanoa.
Kivut oli huomattavasti kovemmat käynnistettäessä kuin toisissa.

käynnistetty synnytys oli mulla paaaljon helpompi/kivuttomampi kuin itsestään lähtenyt. Johtuu varmaan siitä että en ehtinyt saada mitään kivunlievitystä ja repesin pahasti

Mulla on kolme käynnistetty ja vain yksi tullut itekseen. Koskaan ei ole paikat olleet valmiiksi auki ennen käynnistystä ja pelkällä oksit_what_ever tipalla käynnistetty + kalvot puhkastu sitten, kun on jonkun verran auennut. Kaikki ovat tulleet virka-aikana pihalle (7,5h, 2h ja 7h) ja kivut on tuohon yhteen itekseen käynnistyneeseen verrattuna olleet ihan sairaat. Tosin ei silti oo mitään kivunlievityksiä tarvinnut, kokeilin sitä ilokaasua, mutta aika hullu olo ja oksetus siitä tulee hetken päästä.

Olen synnyttänyt viisi kertaa. Viimeinen käynnistettiin tipalla. Synnytys oli aika nopea ja kivuttomampi kuin muut, joita ei käynistetty. En antanut puhkaista kalvoja, koska minulla kauheita kokemuksia kalvojen puhkaisemisesta. Kun omat supistukset tulivat mukaan, niin tippaa pienennettiin, sen vuoksi ei ilmeisesti ollut kovin raju kokemus.

Kaksi käynnistettyä synnytystä takana (yli-aikaisuuden takia), aamulla molemmissa laitettiin cytotecin muruja ja neljän maissa alkoi tapahtua, tosi kivuliaita ja nopeita(3h 40min ja 2h 50min)kivunlievityksiä en saanut ollenkaan. Kolmas käynnistyi luomuna, huomattavasti lempeämpi tapahtuma, myös nopea(alle 3h) enkä kivunlievitystä saanut siinäkään.
Tokassa käynnistyksessä jäi mieleen kätilön sanat kun tuli jälkeen päin juttelemaan, että käynnistetyt synnytykset ovat kätilön kauhuja..

Mulla ei ollut paikat kypsät kun on alettu käynnistään..kaulaa oli vielä jonkun verran ja napakasti kiinni..ja kätilö sanoi ettei oo linjassa..mitä ikinä tarkottaakaan :whistle:
Kaks päivää tabletteja kohdun suulle, kolmantena tippa. Sattu niin s**tanasti :xmas: epiduraali auttoi

Enpä tie oliko ne jotenkin erilaisia kuin ois ollut normaalisynnytys. Paikat on mulla olleet aina aika kypsät ja on käynnistetty kalvojen puhkaisulla, ja kun se ei ole auttanut, laitettu tiputus. Nopeaanhan nuo on sitten edenneet sen jälkeen.
Tota en ymmärrä, että käynnistys ois kätilön kauhu... lähes kaikki käynnistykset jotka oon hoitanut itse, on menneet ihan mukavasti.

Ja tohon päivämäärään, mulle on annettu noin kuukausi ennen synnytystä aika käynnistykseen synnärille.

mulla käynnistetty 38+2 tipalla. ei se sen kamalempaa ollut kuin tavallinen kipu. toisin mulla itellä tuli supistukset tiheemmin ja voimakkaampana kun 2 muussa mutta ei mitenkään kovin pahasti. synnytys oli nopea 1h55min

Normaalisynnytys eka- joka oli pitkä- käynnistetty toka, joka taas oli nopea, JA KIVULIAS.
Tunti tabletin jälkeen meni vedet, ja kahden tunnin päästä oli poika kapaloissaan!

Kivulias se aina lienee, kumminpäin vain, mutta olipahan ainakin nopeammin ohi!

Minulle sanoi kätilö synnytysosastolla, että käynnistys on kivuliaampi. Sekä yleensä rankempi niin äidille kuin lapsellekin. Hänen mielestään kenellekään ei saisi suositella käynnistystä. Tiedä sitten. Itse en suostunut käynnistykseen, vaikka lääkäri sitä ehdotti useampaan kertaan.

Piti käynnistää eka ison koon takia, ehti syntyyn itekseen samana päivänä. Toinen lapsi ehittiin käynnistään koon takia myös. Molemmat pyysin itse ja olivat sitä mieltä et ihan ok syy.
Kohdunkaula oli pinkee ja pitkä jne joten sanottiin et aletaan eka sitä kypsyttään. Joillain menee päiviä et kypsyy ja si vasta kunnon käynnistys, joillain käynnistyy pelkäl kypsytyksel. Varottelivat et voi mennä kauan siis.
Menin vuodeosastol. Kamuna yks toinen jolle myös pieni muru pantiin cytoteciä suun kautta.
Meni muistaakseni vaan joku hmm 30min niin ekat supparit vaik epäkypsä tilanne! :o . Välil taukoja ja lisää tuli. Kovenivat piikkuhiljaa. Olin riemuissani :D . Huonekamulla sama juttu! Aika pian tilanne oli se et niitä tuli tiuhaan kummallakin meillä ja kipeitä jo oli. Sit kuului POKS ja vesi meni. Olin et aaa mitä tää on, onko tää vesi.
Siitäpä kivut ja supat ylty niin et malauta mua vietiin :o .
Kivut ja supat koveni hurjaa vauhtia, sain luvan soittaa et mies lähtis töistä et nyt tuli lähtö. Mies polki kotiin ja sisko toi sen sairaalaan.
Huohotin roikkuen odotusaulan ovenkahvassa. Hyvä et saliin pääsin.
Kivut hirveen kovat ja rajut ja niin tiheet etten kerenny yhtään relaan. Mies katto kauhistuneena ja kerkesin sanoon et en kykene puhuun, pyydä heti kätilöltä epiduraali, tätä ei kestä, ihan erilaista kuin itekseen käynnistyny.
Epiduraali tietty pistettiin väärään kohtaan ja lääkäri sen heti sanoi. Siksi apu oli lievä ja lyhyt mutta parempi sekin kuin ei mitään.
Ekan synnytys oli tosi pitkä ja toka tosi lyhyt.
Eka oli teurastus, toka helpompi mutta niin raju ja nopea että sanoin miehelle: nyt ei enää lapsia, muistuta mua kun alan ruinaan kolmatta. Ei enää ikinä!
Mutta... ;) kolmatta haluan :laugh: v.tun hullu!
Siskolla kun oli noi cytotecit niin sillä ei ollu nopeeta ja rajua kokemusta, mulla oli :'( Että sitä ei varmaks tiiä mimmosen käynnistyksen saa ja kun kaikil eri lääkkeet ja tavat millä käynnistyy.

Yhteistyössä