Yli vuoden kuukautiskierto nyt listattu, aika sekava

Pitipä tässä alkaa tarkistamaan omia laskelmia... HUH!!! Ei mulla olekaan mikään säännöllinen kierto, vaan aivan sekava!

Onneksi olin merkinnyt kalenteriin päivät (jotenkin aina mietin että jos menkat alkaa 15 päivä kuuta ja seuraavat taas 15 päivä seuraava kuuta niin keskikierto ois sit 30). Olen siis todella toope. No, mutta nyt kun tarkistin ymmärrän paremmin :)

29 pv
26 pv
26 pv
24 pv
31 pv
32 pv
49 pv
31 pv
27 pv
19 pv
30 pv
31 pv
31 pv
40 pv
28 pv
+30 pv nyt koska tänään kp 30 eikä menkkoja näy

Eli näin täällä.... tärppääköhän ikinä näillä kierroilla? Koskakohan nyt sit näkyisi tässä kierrossa jos ois tärpännyt... Viisaammat neuvokaa

Viimeksi muokattu:
Ei toi nyt niin paha ole. Et ole sattunut kirjottelemaan sinne kalenteriin mitä muuta noissa parissa tosi pitkässä kierrossa on tapahtunut? Oisiko ollut stressiä tms. Luulisin, että aika useallakin heilahtelee kierto viikonkin haarukassa, ainoa mitä se hankaloittaa, on ettet pysty kalenterista laskemaan ovista. Itselläni ollu kierto 25-35 päivää, se on vaan oltava pidemmällä haarukalla peittoja pölläyttelemässä :D Takana kaksi raskautta, yk 6-8 alkanut.

Pepe10 > Minusta kyllä 19-49 vaihtelu on paha ja samaa mieltä on gyneni. Itse sain 19-47kp vaihtelulla 3kk Terolut-kuurin.

Aino25 > Minkä aikaa teillä on ollut ehkäisy pois käytöstä ja käytitkö hormonaalista ehkäisyä? Joskus kierron tasaantumiseen voi mennä paljonkin aikaa, mutta kyllä vuoden jälkeen kannattaa jo käydä gynen luona näyttäytymässä ja ultraten tarkistaa miltä tilanne kohdussa näyttää. Itselläni todettiin pcos juurikin epäsäännöllisten kiertojen, mutta myös jatkuvien kipuilujen myötä käydessäni tutkituttamassa asiaa. Nyt on meneillään yk17 ja apuina Clomifen, Fostimon, Pregnyl ja Lugesteron. Kierrot tasaantuivat Terolut-kuurin myötä ja viimeisestä tärppäsikin, mutta se päättyi varhaiseen keskenmenoon. Myös kemiallisia raskauksia on matkan varrella ollut, joten epäsäännöllisestäkin voi tärpätä. Omalla kohdallani vain ilmeisesti hormonitoiminta ei riitä ylläpitämään raskautta. Plussatuulia! :wave:

Moi ja kiitti kummallekin vastauksista! :) Pitkissä kierroissa olen sairastellut (oli mm. antibioottikuuri) ja toisessa kierroksessa ulkomaanmatka :) Stressillä varmasti osuutta asiaan. Olen ollut ilman ehkäisyä vuodesta 2002... eli siinä mielessä ei ainakaan kierron tasaantumista kyse. Yritystä ei oo ollut kauan (ollaan käytetty kumia aikaisemmin) eli viel en tiedä tilannetta (tarvitsisinko clomifeniä tms.? Ei tiedä? Äidilläni kanssa tosi epäsäännöllinen samanlainen kierto kuin minulla mut hän pamahti aina heti paksuksi kun ajoitus oli oikea. Ota sit ja tiedä? Masteopaattiset rinnatkin kummallakin mitä ilmeisemmin.

Macy gray tietysti vuoden yrityksen jälkeen suositellaan, että kävisi tsekkauttamassa tilannetta ja mahdollisten raskautumisapujen tarvetta, mutta siltikin voi kyseessä olla jotain harmitonta. Toiset vaan reagoi stressiin eri tavoin, kuten Aino tuossa kertoikin, että kipeänä olo ja matka heti vaikuttivat kiertoon. Voihan kyse olla jostain vakavammastakin, mutta miksi aina pitää heti vetää pahimmat uhka kuvat esiin, stressi on tunnetusti yksi yleisimmistä raskautumista haittaava tekijä :)

Pepe10 > Enhän minä mitään uhkakuvia repostellut vaan kerroin omasta tapauksestani. :O Esimerkiksi juuri tämä minunkin vaivani pcos esiintyy eri asteisena eri henkilöillä ja jotkut raskautuvat luomusti ilman suurempia ongelmia. Minäkin sain esikoiseni ekasta yrityskierrosta ja silloin kierrotkin pelasivat hyvin.

Stressi on ihan normaaliin elämään kuuluva asia, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon, mutta ei se raskautumista täysin estä. Hankaloittaa vain vähän. Jos ei vuodessa ole tärppiä tullut niin hyvähän se on katsoa tilanne vaikka ei apuja mukaan ottaisikaan. Tietääpähän sitten onko syynä ollut vain se stressi vai onko jotain ongelmaa. Esimerkiksi pco:n aiheuttamaa raskautumisvaikeutta voi jonkin verran hoitaa kotikonstein ja osalla riittää ihan pienetkin muutokset. Varmasti itsekin haluaisit tietää miten voisit hedelmällisyyttäsi parantaa, jos raskaus ei olisi vuodenkaan aikana vielä alkanut.

Tuossa Aino25:n tapauksessa en itse ihmettele niinkään pitkiä kiertoja vaan sitä, että lyhyeksi jääneitä kiertoja on paljon. Se, että kierto kaikkiaan vaihtelee noinkin paljon (19-49 on paljon) on mielestäni riittävä syy käydä tarkistamassa tilanne ultralla. Itse tarkistin tilanteen juurikin yrityksen alkaessa ja siitä on kyllä ollut pelkästään hyötyä. Sinulla on Pepe10 niin paljon pienempi tuo kiertopäivien vaihtelu, ettei tilanteitanne voi oikein verrata.

Yhteistyössä