Yli kolmevitoset plussanneet / odottajat

Hei ihanaiset :heart:

Voi että, Sohville lohtuhaleja! Muakin pelottaa iso vauva. Viimeksi sellaisen pusersin ja 200 tikkiä jäi muistoksi. Tää ei nyt varsinaisesti lohduttanut, anteeksi. Itse oon mutustellut vaan suklaata joten fiilikset ei ole ihan parhaat. Sinä varmasti onnistut hyvin tarkkailussa, tsemppiä!

Hienoa Pippurih, ihana kuulla, että olet onnellinen ja kaikki on hyvin :hug:

Miten Mustikkasuu voi?? Joko on lupaavia oireita synnytyksestä? Saako tätä muuten kysyä, muistan, ettei aina ole herkkua kun kaikki kokoajan kyselee...Voimia kaikkeen loppurutistukseen!!

Itse oon kuin rikkinäinen levy, neuvolassa kävin ja samat vanhat jutut pyörii, verenpaine ja protskua pisussa. Turvonnut porsasolo. Hyvä uutinen on, että kaksi vikaa kertaa vauva on ollut raivotarjonnassa ja taitaa olla pysyvästi. Olen tosi huono tunnistamaan missä asennossa vauveli on, mutta tulevasta isästä on kehittynyt aika pro. Kokeilee vaan ja sanoo miten vauva on ja sitten taas itsekin tajuan, että niinpä tietysti. Mulla on kaikissa raskauksissa ollut loppuraskauden pahoinvointi ja se on taas alkanut. Ykäilen ja voin huonosti. Harkkasupparit varsinkin saa melkein aina oksuumaan. Kauppakassien raahaaminen on alkanut olla tosi veemäistä, mulla on sellaiset 2 km sieltä ja kiroilen matkat. Ihmeellisiä hikikohtauksia tulee aina välillä, noloja! Ensi viikolla alkaa lasten kesäloma ja hirvittää miten jaksaa Lintsit sun muut. Apua-apua. Alan hieman mökkihöperöityä nimittäin. Ei hirveämmin huvittaisi ihmisten ilmoilla pyöriä, sitä väsähtää niin helposti. Toisaalta on ihanaa kun lapset on kokoajan kotona =) Välillä on hitsin yksinäistä ja työkavereita ollut ikävä.

Ostin rintapumpun huutiksesta ja se oli sattumalta melkein naapurissa! Olin jo valmistautunut lähtemään jonnekin maailman ääriin hakemaan sitä. Turvakaukalo puuttuu edelleen, muuten luulisin, että suurin osa vauvatarvikkeista on kasassa. Ehkä. Hirvittää ajatella, että vielä voi olla kaksikin kuukautta raskautta jäljellä. Haluaisin niin jo vauvan ja kroppani takaisin itselleni. Tänään olin koulun kevätjuhla ja siellä on hirmusti vauvoja jokeltamassa, ihania :heart:

Seuraava etappi on rv 35 lääkärineuvola. Toivottavasti saisi jotain pientä painoarviontynkää sitten. Pitäisi myös selvittää missä synnytysosasto on, ekaa kertaa olen menossa Jorviin nimittäin eikä paikka ole yhtään tuttu. Kättärin ja NKL:n olen jo kokeillut. Kohta loppuu oma kesäloma ja ensi viikolla alkaa mammis. Loppua kohden kuitenkin.

Voikaa mammat hyvin :hug:

Samettihortensia 33+3
 
Sohville lohdukseksi, että onneksi tää ei kestä ikuisesti, et välttämättä voi vaikuttaa mitenkään Rd:n puhkeamiseen ja musta ainakin tuntuu, että terkat on vähän enemmän tolkku päässä hoidon suhteen kuin esim. pari vuotta sitten.
Itsellä paastoarvot alkaa nyt kohoileen raja-arvojen yli, enkä pysty tekeen asialle yhtään mitään. Sen tosin päätin, että ilman tappelua en suostu tällä kertaa odottamaan käynnistystä 42 + 0 -viikolle. Ison vauvan synnytys ei niinkään pelota, koska viimeksi meni vähän turhankin hyvin, mutta siinä vaan ei ollut mitään järkeä. Kohdun suu oli yhtä kypsä 40 viikolla kuin kaksi viikkoa myöhemmin käynnistettäessäkin. Vauvan iho oli myös kuiva ja halkeillut ja kesi kauttaaltaan pois muutaman viikon sisällä. Kaunista! Painoarvio oli yli 600 g alakanttiin molemmissa yliaikaiskontrolleissa... Huoh, sorry tilitys.

Samettihortensialle voimia ökäilyoloihin. Ei ole herkkua ja vielä näin lämpimillä keleillä.

Niin ja joku kirjoittikin aikaisemmin vichyn ja salmiakin voimasta. Täällä samat aseet käytössä, jotta pysyisi tolkku päässä. Oon varmaan kohtalaisen hämmentävä näky kun kyykin kaupassakin hyllyjen välissä ja tasailen oloa.

Pippurihäntä, siivosin kaappeja ihan raivolla tässä tällä viikolla ja löysin neuvolassa saadun mammaopuksen. Katoin huvikseni, että mitään sanottiinkaan 31. rv kohdalla ja se meni jotenkin näin: tunnet tarvetta järjestellä kaappeja ja hyllyjä.... :)

Terkuin Mma R ja Sanelma 30+3
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Täällä eilinen poks poks 39 ja neuvola. Kaikki aika ennallaan. Masukäyrä edelleen 36,5. Painoarvio noussut tosiaan sinne 3,8 kg. Huoh. Eikä siis mitään uutta tämän taivaan alla.. Ei supistuksia, ei vuotoja. Eilen illalla vaavi potki oikein runsaasti ja mä jo toivoin että potki potki niin saadaan ne kalvot sieltä paukkumaan..pöh. Kaikki muuten ok. Jotenkin sitä vaan miettii että mitä tässä nyt sitten kun vaavi vaan kasvaa ja kasvaa. Terkka toivoo että viikon sisään tulisi. No niinpä!!!!
Kauheasti tekee makeaa mieli ja painoa on paukkunut yli 80kg huoh ja huoh. Pitäisi varoa nyt varsinkin ettei niitä herkkuja niin kauheasti ahmisi :(

Pippurilla näyttää tosi kivalta! Hyvä että kaikki ok:)

Sohville jaksamista noiden sokerimittausten kanssa. Ei välttämättä tarkoita isoa vaavia tuo kun on huomattu ja pääset tsekkailemaan..mutta ikävää silti:hug:

Sametille voimia! Mä niin jaan tuon porsasolon. Onhan se tavallaan komeeta kun masu on todella iso mutta kaikki tää muu turvotus ja olo. Mikään asento ei oikeen toimi ja vois vaan nukkua ja nukkua mutta kun koko ajan pitää pissiä.
Mulla on täällä kotona oleminen välillä aika hankalaa..ei jaksa enää siivoilla vaikka tavallaan mieli tekis. Eilen kävin kirpparilla enkä meinannut millään jaksaa. Tänään suunnitelmissa peräti apteekissa käynti eikä muuta. Oon koko aamun suunnitellut mitä laittais päälle. Nyt laittamistani shortseista vilkkuu pikkarit vetskarin kohdalta. Mitkään raskausvaatteet ei enää mahdu..pitää laittaa jotain mikä jää tuonne masun alle ja sitten piiiitkä paita siihen päälle.

Mma Ramotswe Mulla on sama olo tuon käynnistyksen kanssa vaikka mulla ei sokerit ole edes hälyyttäneet. Vaavi on viikkoihin nähden mulla iso. Pitääkö todella odottaa että pääsen synnyttämään sitä viisikiloista viikolla 42+?? Ja sitten tikataan alapää ja sisuskalut kasaan tai pahimmassa tapauksessa leikataan. Onko se sitten sitä luonnollista ja hyvää synnytystä? Voi kumpa vaavit tulis luonnostaan aijemmin. Mä olen niin huono tappelemaan..alan pillittämään.. Mä oikeasti pelkään paljon enemmän sektiota kuin hiukan ison vaavin synnytystä alateitse. Paino sanalla hiukan. Oon riittävän monta tarinaa kuullut viisikiloisen synnytyksestä. Kyllä se sieltä ulos tulee mutta ei kovin kivaa jälkeä ole ei. Vauva on kovilla ja erityisesti äitee. Nyt vaan sormet ja varpaat pystyyn ja kippuraan tai mihin vaan että pääsen kohta etenemään.. huoh kun taas tilitän kiva kun ootte olemassa täällä! Yritän tsempata kotona kun on mukeloilla just alkamassa kesäloma ja ovat ihan innoissaan. Ite en osaa ajatella oikeen muuta kun tätä omaa tilannettani..kumpa vois ajatella jotain muuta mutta ku ei pysty.

Mustikka ja hyvinsielläviihtyvä möhkiäinen 39+1
 
Tervehdys leidit!

Hiljaiseloa taas jonkun aikaa tästä suunnasta. Mihin mahtaa meikäläisen päivät kulua? En itsekään tiedä. Huusholli ei näytä erityisen puunatulta, jotain pientä saa tehtyä, mutta muuten melkein haahuilen ja ihmettelen. Rannalla oon käynyt vähän aurinkoa ottamassa ja ihan mukavalle on vielä tuntunut :)
Ensi viikolla alkaa rippijuhlatouhut ja sen jälkeen aletaan odottaa vasta vauvaa :D eli sitten vasta sängyt sun muut kuntoon.

Kevytpaleo on pitänyt, painoa oli tullut 2 viikossa 100g ja turvotukset pysyneet kurissa erittäin hyvin. Muutenkin olo on hyvä lukuunottamatta jatkuvaa niistämistä siitepölyn takia.

Pippuri:wave: hyvin menee!

Sohville tsemppiä ja voimia, kyllä se siitä ihan varmasti. Ja tosiaan, jos teet parhaasi eikä se auta niin ei siitä voi moittia :hug:

Samettihortensia :hug: Pidän sormet ja varpaat pystyssä, että vointisi pysyy aisoissa (hyvästä emme varmaan voi puhua) ja vauva siinä asennossa kuin pitää :) Mulla poika oli pyöriväistä sorttia ja kääntyi H30 jälkeen useamman kerran perätilaan. Viimeisen kerran kääntyi H39 pää alaspäin ja onneksi ei sen jälkeen enää.

Mustikka :hug: Voi kun vois auttaa. Kun silloin vauvakuume- palstalla lähetettiin plussasäteitä, niin oisko KÄYNNISTYSSÄTEET nyt hyviä :D Sellaisia sinulle toivon.

Kävin eilen raparperiä torilta, joten taidanpa alkaa tekemään koe-erää siitä raparperijuomasta, jota aion rippijuhliin laittaa :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Vuorikristalli ja neiti H34+1
 
Hei mamat!

Sohville kovasti tsemppihaleja, tiedän tunteen! Nyt kun olen itse sulatellut tuota RD-asiaa viikkoja, olen jo sinumpi sen kanssa. Varsinkin, kun olen huomannut, että pystyn herkuttelemaan esim. maitorahkalla ja vanilijakastikkeella ilman, että arvot paukkuisivat yli. Aluksi vedin ruokavalion ihan liian askeettiseksi ja terveydenhoitaja sanoi, että voin lisätä hyvin hiilareita. Ainoa asia itselläni on, että aamuisin pitää syödä tosi vähän, esim. vain omena, sillä juuri silloin verensokeri nousee helpoiten yön jäljiltä.

Olen niin onnellinen, että kesäloma alkoi nyt ja jatkuu sitten äitiyslomana ja 12 vuoden työputken jälkeen saan vihdoin vain olla kotona pidempään kuin ikinä =) . Mieltä piristi myös ystävien järkkäämät baby showerit viime viikonloppuna, jotka tulivat aivan yllätyksenä minulle. Siskoni oli tehnyt maailman isoimman ja upeimman vaippakakun!!! Sitä ihaillessa tulee hyvälle tuulelle. Muutenkin kaikki hankinnat on oikeastaan tehty, jotain pientä lukuunottamatta (kiitos miehen aktiivisuuden).

Uutena ikävänä yllärinä tuli edellisyönä aivan järkyttävä suonenveto pohkeeseen, nyt se onkin sitten ollut kivikovana ja kipeänä koko lihas siitä asti. Siitä jäi pelko, että tuleeko niitä lisää öisin.. Onko muut kärsineet samasta vaivasta? Toinen uusi vaiva on ollut pieni huonovointisuus. Googlasin ja luin, että saattaa olla yleistä uudelleen loppuraskaudessa. Onneksi on neuvola huomenna, niin saa tietää verenpaineista ym. että kaikki olisi kohdillaan. Haleja ja tsemppiä kaikille :hug: !

Lomaterveisin, Sofia 30+3
 
Helteistä uutta viikkoa,

mihinköhän mun aika oikein menee kun en täälläkään ole juuri kerennyt käydä...töitä olisi vielä jokunen päivä jäljellä ja sitten kesälomalle. Siviilisäätykin vaihtuu tuossa parin viikon päästä, ihan salaa, maistraatin todistajien läsnäollessa sanomme tahdon. Täytyy juhlia sitten myöhemmin.

Sofia, mulla oli myös viime viikolla tuota suonenvetoa...toinen pohje meni yöllä aivan kivikovaksi, oli todella kipeä pari päivää. Samalla pinta-/hiussuonia pamahti polvitaipeesta ja tuloksena on jumalaton mustelman tapainen alue...tosi kaunis näin kesällä:) Sen jälkeen ei ole vaivannut, olen yrittänyt kiinnittää huomiota riittävään nesteen saantiin ja ajoittain myös magnesiumia olen ottanut. Mulla on melko fyysinen työ joka tietty pahentaa tuota ja ehkä tukisukatkin olisi ollut ihan hyvä vaihtoehto, mutta ei ole mitenkään houkutteleva vaihtoehto näin helteellä.

Mikäs on Mustikkasuun tilanne, jokohan olet tositoimissa?

No niin, nyt täytyy lähteä kaupungilla pyörähtämään...jaksamista kaikille:wave:

Kaktus rv 23+5
 
Pitäs varmaan päivitellä tännekkin kuulumisia välillä:)

Ei ole vähään aikaan tullutkaan uusia vauvoja tähän ketjuun. Jokos Mustikkasuu on päässyt tositoimiin.

Suonenvedoista, itsellä ne on hellittäneet, nyt on sitten riesana jalkojen repiminen ja ns.levottomat jalat iltaisin ja öisin. Eipä tule paljon nukuttua, ja siihen vielä nämä helteet päälle, niin levottomia on mun yöt. Eilenkin valvoin yhteen enkä senkään jälkeen nukkunut kuin tunnin pätkissä. Esikoisellakin loppui eskari ja on mun kanssa nyt kotona, joten ei oikein päiväunetkaan enää onnistu.

Tänään kävin istukkakontrollista, eipä ollut vieläkään siirtynyt tarpeeksi kauas kohdunsuulta, joten uus kontrolli vielä n.kahden viikon päähän ja jos silloinkin vielä liian lähellä, niin sitten lähtee sairaalaan lähete ja he tekevät päätöksen pääsenkö synnyttämään alakautta. Vauveli oli kasvanut hyvin kokoarvio 2200g.

Sannuliinu ja tytteli rv 32+4
 
sohvi35
Moikka

Mulla myös suonenvedot tulleet kuvioon öisin. Ilkee tunne herätä siihen :(

Olen tämän radi-ruokavalion vetänyt aika tiukille, jotenkin on tosi epäselvää mitä saa syödä ja mitä ei (entinen herkkuperse ihmettelee mikä on terveellinen ruokavalio). Erityisesti pitäisi kiinnittää huomio 3 tunnin ruokailuväliin mikä on mulle todella haasteellinen juttu! Eli jos sulla Sofia hyviä vinkkejä (ruokavalioon jne) niin otan mielelläni vastaan :)

sohvi 25+2
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Moikka,
Täällä ollaan. Varasin yksityiseltä lääkäriajan. Alan olla aika huolissani vaavin koosta. En missään nimessä halua sektiota vain siksi ettei vauva mahdu tulemaan. Jospa osaisi neuvoa tai ainakin rauhoitella. Tunnelmat menevät aika vuoristorataa. Kun teen jotain saatan jopa hetkeksi unohtaa pelkoni. Heti kun pysähdyn alkaa huolettamaan ja itkettämään. Äh. Ihan kuin tähän maailmaan ei olis ennenkin isoja vaaveja tehty! Pitäs jaksaa tsempittää mutta joo vähä alamaissa ollaan kun mitään siis oikeasti mitään ei tapahdu.

Mulla suonenvetoihin auttoi magnesiumkuuri. Ensin hiukan "liikaa" sitten normiannos.

Mukavia hellepäiviä kiihkeästä odotusfiiliksestä huolimatta :)
Mustikka ja itteppäinen masuasukki 39+4
 
Voi että, saisi jo Mustikkasuu tuo sinun piinasi loppua! Ihan hyvä kun menet käymään vielä yksityisellä. Ymmärrän hyvin tuon stressin ja loppusuoralla hermot kiristyy muutenkin. Onneksi ei ole varmaan pahan iso tuo vauvelisi! Uskon, että suoriudut synnytyksestä loistavasti :) Jättiläismäinen lohdutushali & rutkasti käynnistyssäteitä täältä :hug:

Muutoin kiitos kaikille ihanaisille kannustuksesta, olette kultaisia :heart:

Suonenvetoja on myös mulla nyt kun jalat turpoilee. Pitäisi tosiaan magnesiumia hommata.

Sannuliinulle pidän peukkuja jotta istukka vielä siirtyisi!

Mme Ramotswe, hurjalta kuulosti tuo yliaikaisuus ja sen vaikutukset, hyvä kun oot nyt päättäväinen!

Kaktukselle onnea tuleviin häihin! Joko the puku on löytynyt :)

Miten Vuorikristalli, meillä taitaa olla laskettu aika suunnilleen samalla viikolla, Sinulla hieman etuajassa :) Vitsit, että olisit kyllä minulta saanut raparperia, mulla on aivan hillitön puska tuolla ja en tee niistä koskaan mitään.

Toivottavasti en unohtanut ketään nyt, välillä sitä on niin hajamielinen (tuntuu, että aivot surkastuivat raskauden myötä...). Mitäs Alissialle kuuluu?

Eka kesälomapäivä lapsilla ja oon jo ihan puhki....pyöräiltiin ja raahailin vettä pihauima-altaaseen, vanha ruumis ei mitenkään kestä tälläistä :) Meillä on sisälämpötila yli 30 astetta kun tää on tälläinen vanha romutalo. Mieli on alkanut pyöriä enemmän synnytyksessä ja se pelottaa niin hirveesti. Pitäisi päästä johonkin hypnoosiin tms.

Hali kaikille :flower:

Samettihortensia 33+6
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta!

suonenvedot, ah niin herkkuja. Mulla vetää normaalistikin helposti suonta, jos natrium-kalium -tasapaino jostain syystä heittää. Kiskon myös magnesiumia, mutta se ei pelkästään auta. Vichy toimii tähänkin vaivaan... :) Ei ole tosin kiva ton näräntyksen aisaparina, mutta tankkailen sitä lähinnä päivisin, niin ei paina enää illalla ruokatorvessa.

Sohvi, onkomsulla se sokerimittari kotona, että voisit ihan koeluontoisesti testata eri ruokia ja miten ne reagoi sulla? Ite ihmettelen, miksi aina suositellaan syömään ruisleipää kun itsellä arvot pomppaa siitä kaikkein eniten. Sen sijaan kaurapuuroa tms. kestää syödä ja terkat mukaan voisilmä (=voilammikko) edesauttaa sokerin maltillista nousua. Tein myös itse mysliä, jossa pohjana on kaurahiutaleet ja paljon erilaisia siemeniä, pähkinöitä ja vähän makeutukseksi joko rusinoita tai pilkottuja kuivattuja aprikooseja. Ei tunnut viilit yms niin köykäsiltä eväiltä. Smoothiet on myös listalla harva se päivä. Tonkalliseen makeutukseksi yksi tosi kypsä banaani niin pysyy taas sokerit kohdillaan.

Mustikka, joko sulla oli se ultra?

Mukavia kesäpäiviä (ihanaa, kun viilenee)!

MR ja Sanelma 31++
 
Just niin Mma R: Ihanaa kun vähän viilenee :) Neljäs kerros, vanha kerrostalo, ikkunat auringossa klo 12-19 - jeessss. Sisälämpötila about 29 eilenkin. Ei muuten, mutta kun tekee oksettavan olon tämä kuumuus jostain syystä nyt. Samanoloisesti kuin alkuraskaudessa, koko ajan p*skanmaku suussa ja sillonhan en pystynyt saunomaan ollenkaan kun tuli yökkö olo. Semmonen palttiarallaa 23 astetta on mun lempparilämpötila, se riittäs kesäks mulle.

Samaa mietin, onko Mustikkasuulla jotain päivityksiä tilanteeseen?

Samettihortensia: Meillä alotettiin koululaisen kesäloma rapsakkaalla kiukuttelulla, uhmalla ja tappelulla. Vissiin vähän purkautu kaikki, kun luokka ja opettaja on vaihtumassa ja poika on nähnyt koko viimesen kouluviikon painajaisia. Mä olin ihan poikki sunnuntaina kun kaikesta joutui koko ajan vääntämään, neljännelle menevän kaikkitietävän miehen kyseenalaistukset ei just nyt oikein uppois eikä pinna riittäis vääntää. No itsehän olen opettanut tuon keskustelemaan ja kyseenalaistamaan ja nyt se sit kostautuu ;) Nyt ekan lomaviikon lopulla tilanne alkaa jo tasoittua, päivät kun on saanut riehua leirillä kavereiden kanssa. On tää lasten kanssa lomailu välillä rankkaa...

Mä oon muuten saanut jostain syystä käsivarsiin ja kämmenselkään, selvästi niille pinnoille, jotka on eniten aurinkoon päin, aurinkoihottumaa! Pientä punasta pilkkua, joka ei onneks kutise. Pisamat ovat aivan villiintyneet, sitä osasin jo edellisestä raskaudesta oottaa, mutta tää aurinkoihottuma on mulle vähän uus juttu. Joskus satunnaisesti oon siitä kärsinyt, mutta vaan ihan alkukeväästä aurinkoyliannostuksen yhteydessä. Iho on vaan kai nyt herkempi tuolle säteilylle.

Mä saan varmaan koputtaa puuta nyt, mutten vielä ole kärsinyt suonenvedoista tai vastaavasta. Tosi monet niistä tuntuvat varsinkin loppuraskaudessa "nauttivan". Täytyy olla tyytyväinen...

Tsempitykset radin kanssa taisteleville! Äidin sokeritaisteluita läheltä seuranneena suosittelen tosiaan katsomaan ihan omin ihmiskokein, mitkä ruoat vaikuttavat ja miten, ja sitten vaan rohkeasti elämään niiden mukaan, eikä tuijottaa virallisia listoja siitä, miten pitäisi syödä. Sieltä voi tulla yllätyksiä kuten esim. että aamuisin kroppa ei siedä pientäkään määrää hiilareita, mutta illalla voi vetää vaikka pizzan, tai että kahvilla tai rasvattomalla maidolla saattaa olla yhtäkkisiä vaikutuksia suuntaan tai toiseen. Äidillä esim. omena on semmoinen sokeripiikin aiheuttaja, että oksat pois. Toisilla taas puuro ei nosta sokereita mutta leipä nostaa. Ja sitten taas jätski ei välttämättä vaikuta ollenkaan niin paljon kuin luulisi. Kaikkien kropat on vähän erilaisia ja siksi noi samat ohjeet ei suinkaan sovi kaikille. Opetteluahan se vaatii.

Tää menee nyt vähän ohi aiheen, mutta liittyy tuohon yksilölliseen vaihteluun. Mun sisko kävi semmosissa geenitesteissä, joilla voi selvittää, miten kroppa reagoi hiilareihin ja rasvoihin ts. miten maksimoida painonpudotus/rasvanpoltto/timminä pysyminen. Ilmeni, että meillä taitaa olla semmoiset geenit, jotka elää rasvasta, mutta menee sekasin hiilareista. Ja että liikunnalla ei voi vaikuttaa rasvankertymiseen juurikaan meidän geeneillä. No, nämä on jo huomattu omin kokeiluinkin kyllä, mutta siihen löytyi nyt selitys, miksi ns. virallisterveellinen vähärasvainen mutta korkeahiilarinen ruokavalio yhdistettynä kovaankin aerobiseen treeniin saa meidät pulskistumaan tai ei ainakaan laihduta. Sen sijaan meikäläiset voi ja saa vetää sekä tyydyttyneitä että tyydyttymättömiä rasvoja ihan surutta ja kroppa voi niistä vaan paremmin, ne eivät kerry elimistöön vaan hiilarit.

Että ei muutakun lisää avokaadoja ja munia naamaan :) Mä oon jo pohtinu sitä, että yritän varmaan imetysvaiheessa pyrkiä siihen täälläkin mainittuun kevytpaleoon (nyt en enää muista kuka sitä oli onnistuneesti soveltanut), kunhan vaan maitoa riittää. Oon aika varma siitä, että kaikki nää kilot eivät nimittäin jää synnärille. Nyt saldona +9kg ja muutama aivan varmasti vielä viime viikkoina tulee.

Ainiin ja Kaktukselle hääonnittelut :) :flower: Meillä tulee heinäkuun lopulla täyteen ensimmäinen naimisissaolovuosi... Kiva vähän muistella omia rakkausjuhlia samalla.

Vauva potkii ja maha venyy...
Pippurihäntä 31+1
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Täällä sitä vaan mennään. Nyt on jo vähän parempi mieli vaikka mitään selkeää synnytykseen viittaavaa ei olekaan ilmassa.
Yksityisellä ultrattiin ja tunnusteltiin. Painoarvio 4kg. Kohdunsuu oli 3cm. auki ja lääkärin mukaan hyvin lupaava. No oisin ehkä itkeny mansikoita jos ois sanonu että ei mitään muutoksia. Mittaili lantiota ja oli sitä mieltä että pitäis hyvin mahtua. Kovasti rauhoitteli että kannattaa mieluummin odottaa kuin yrittää käynnistää. Jutteli käynnistyksen epäonnistumisen mahdollisuudesta, joka sekin on tosi tylsä. Että jos vaikka puhkastaan kalvot ja yritetään hormooneilla saada suppareita aikaan eikä niitä "hyviä" sitten tulekaan niin ollaan hieman ongelmissa tulehdusriskin kanssa.
Tänään oli vielä normiterkka jossa pyysin yliaikaisseurannan äitipolille ens viikoks ja sain. Ompahan jotain mitä odottaa.)

Kiloja oli lähteny puol kiloa edellisen viikon 80 kgsta! Ihan ok juttu..pelästyin vähän että miten tää on mahdollista. Tuo kevytpaleo melko rasvaisella linjalla on myös mulle käytännössä ollut hyvä juttu. Nyt raskausaikana on tehnyt vaan niin paljon mieli leipää ja pastaa että oon antanut myöten..ja kilojahan on tullut nyt +15. No sitten ajan kanssa ja voisin kokeilla jos pääsisin siitä vaaleesta leivästä taas eroon...muutei ihan vielä. Hain just neljä litraa mansikoita ja oikein päätin että nyt lohturuokaa tälle naiselle kiiitos. Ja menin vaan nukkumaan vaikka pitäis imuroida. Mä jotenkin yritän pitää mielialaa koholla kun ihan oikeastihan mitään hätää ei ole! Vauva voi ultrassa hyvin..teki hienoja palleahengitysharkkoja..mitään selkeetähän ei oikein nähnyt paitsi päälaen, selkärangan ja vähän istukkaa ja sydämen. Hän oli erittäin sykkyrällä siellä yksiössään :).

Kuumuudesta joo o. Meillä jauhaa ilmalämpöpumppu yötäpäivää viilennytsä ja silti herään joka ikinen yö hiestä märkänä. Pakko siirtyä alakertaan jossa jotenkin hiukka viileempää mut sielläkin sama juttu taas nukun tunnin kaks ja herään hiessä. Pesen petivaatteita vähän väliä kkun ovat niin nahkeita.. no nyt vähän tosiaan viilenee.

Lasten kesäloma on kyllä aikamoista ohjelmamestarina oloa ellei anna niiden vaan pelata ja pelata. Mä olen välillä ihan kypsä noihin kaikenmaailman pelihörsötyksiin. Oman pojan kanssa tehdään sopimus jossa hän saa luvan lukea lukion ekaluokan kirjoja ja sitten "palkaksi" pelata. Hän pääsi kesätöihinkin heinäkuuksi ja se kyllä helpottaa tätä kotipelivahtimista.

Terkkuja taas kaikille ja lämmin kiitos tsempityksistä :) Mahtavia naisia ootte:heart:
Mustikka ja poks poks LA-poika
 
Hyvä Mustikka, hyvin se menee!! Onnittelut lasketun ajan saavuttamisesta, upea suoritus :) Hienoa jos tuli parempi mieli. En oikeastaan tajua sitä miksei äitejä enemmän kiitellä esimerkiksi kunnon nelikiloisen kasvattamisesta, minusta se on mahtisuoritus. Vauvalla hyvät lähtökohdat elämään kun syntyy täysiaikaisena ja täysipainoisena. Hyvä, että sulla on nyt se yliaikaiskontrolli varmuuden vuoksi varattuna. Hirmusti onnea matkaan ja taas lähetän käynnistyssäteitä! Upeassa vaiheessa ainakin kohdunsuun tilanne :)

Pippurihäntä, meillä oli ihan sama kiukutteluraivarialoitus. On se lapsillekin rankkaa kun on tiukka (koulu)vuosi takana. Voimia Sulle! Olen niin sun kanssa samaa mieltä tuosta optimilämpötilasta! Toivottavasti ei pahene tuo sinun aurinkoihottumasi, auttaako esim. hydrocortison vaivaan? Ihanaa tuollainen laihtuminen, mäkin haluun....

Mulla oli pieni "olen ruma läski" -hermoromahdus tässä, nyt päätin olla koko loppuajan kevyesti syömällä (jos vaan kykenen...), pelottaa ison vauvan synnyttäminen. Massu on jotenkin isohkon tuntuinen, hermot kiristyy kun ei ole käyntejä hetkeen neuvolaan. Sillä on kuitenkin suht rauhoittava vaikutus...tosin ne painoarviot on ainakin minulla mennyt aiemmissa raskauksissa pieleen, päivää ennen viime synnytystä vauvan kooksi sairaalalääkäri antoi 3,4 kg ja seuraavana päivänä putkahti maailmaan 4,2 kiloinen. Ehkä onkin parempi ettei tiedä vauvan kokoa. Toisaalta raivostuttaa ettei pysty keskittymään olennaiseen (eli siihen ihanaan vauvaan jota tässä on saamassa) vaan alkaa murehtimaan vaikkapa ulkonäköään. Rasittavaa. Muutenkin sitä on jotenkin yliherkkis koko ajan, ei tarvi kuin yhden vähän negatiivissävytteisen kommentin jostain niin olen valmis ryömimään johonkin luolaan itkemään. Arg.

Mulla muuten auttoi vichyn juominen ja pähkinöiden syöminen jalkakramppeihin.

Samettihortensia 34+3
 
Huomenta!

Mustikka, miten menee?

Toivottavasti Sametilla on jo parempi buugi. Edellisen raskauden loppumetrit meni itselläni melkoisen syvissä mudissa möyrien, nyt on onneksi (toistaiseksi) parempi meno.

Tilasin niitä viileämpiä päiviä ja myös sain. Olisi vaikka mitä järjesteltävää ja siivottavaa sisällä, mutta esikoisen energiaa pitää käydä purkamassa edes jossain, vaikka isovanhemmilla. :)

Voikaahan hyvin!

MR ja Sanelma 32+2
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Tulinpa tsekkailemaan, josko olisi päivitettävää etusivulle ilmaantunut. Tässä kohtaa huhuilisinkin erityisesti AnnaPauliinaa ja Pököntyttöä - Mitä teille kuuluu?

Jossain vaiheessa teen varmaan sen liikkeen, että lisään tuonne listoihin jonkun Päivittämättömät -otsikon, jonka alle sellaiset, ketkä varmasti ovat jo lasketun ajan useammalla viikolla ohittaneet. Moni on kirjautunut kuitenkin useampaan ketjuun, eikä sitten vauva-arjen alettua muista ja ehdi kaikkia käydä ilmoittelemassa.

Kiitti Mma R säätilauksesta - minä tykkään :)

(.) Viikko töitä, sit LOMA ja ä-loma perään. Kotona kun olen töitä tehnyt, ei tämä muutos nyt mikään ihmeellinen tule olemaan, mutta taatusti korjaan nuo työpaperit ja kirjat johonkin piiloon loman aluksi :) Sitten vaan naatitaan...

PH 32+0
 

Heissan naiset =)


Onko Mustikalla vauvauutisia? Odottelen täällä malttamattomana...

Tää ketju on kyllä melkoisen kuollut. Ihan vähän pettynyt :(
Voisko sellaiset jotka ei kirjoittele ollenkaan eikä ilmoita vauvastakaan vaan poistaa? Mitäpäniitä mukana roikottamaan. Ymmärrän kyllä, että on kiireitä jne.

Kiitos Mme Ramotswe. Pirtsakkaampana täällä, lopetin taas hetkeksi murehtimisen. Jaksamista esikoisen energiaboostin kanssa!

Pippurihännälle mukavia loma/äippälomapäiviä! Todellakin laita pois kaikki työjutut siellä kotona :)

Huomenna olisi vika neukkalääkäri ja jonkinlaista synnytystapa-arviota ehkä saatavilla. Hieman ajattelinvuodattaa synnytyspelkojani, tosin lapset tulee mukaan niin pitää jotenkin rauhallisesti ilmaista asia. Toivottavasti vauva olisi oikeassa asennossa edes. Mitään uutta ei muutoin kuulu, äitiyslomaillaan, Lintsillä käyty jne. Tänään käytiin pyöräretkellä, huh. Läähätin siellä lasten perässä. Synnytykseen vielä niin pitkäpitkäpitkä aika.

Kesähaleja kaikille, mukavia odotuspäiviä toivotellen

Samettihortensia 35+1
 
Viimeksi muokattu:
Joo, Sametti mulla on kanssa pistänyt silmään, kun lista on vaikka kuinka pitkä, mutta oikeasti aktiivisia kirjoittelijoita on puolet siitä. Mutta näin tää menee, ei sitä kannata murehtia enempää. Jokainen kuitenkin kirjoittelee sinne mihin haluaa, sen verran kuin haluaa :)

Tein nyt sellaisen ratkaisun, kun en ketjun aloittajanakaan enää montaa kuukautta tässä pyöri, niin jätin etusivulle merkinnän tehdystä kirjoittelijalistan siivouksesta. Siirsin huhuiluotsikon alle ne, keneltä ei ole tullut viimeiseen kahteen kuukauteen viestejä listalle. Toivottavasti kukaan ei tästä loukkaannu! Tiivistetään listaa vaan vastaamaan paremmin todellisuutta.

Näyttää siltä, että aktiivisimmat ovat poksahtamassa tässä kesän aikana tai alkusyksystä, eli verrattain samassa vaiheessa olevat, saman ikäryhmän naiset ovat toisensa täältä löytäneet - se on mahtavaa! Kiitokset siitä kaikille!!! Kuulumisia ja sitten niitä synnytystarinoitakin saa laittaa tulemaan, sitä mukaan kun jotain tapahtuu :)

Olen selvästi itse henkisesti siirtymässä synnytystä odottavaan vaiheeseen, kun viime yönä näin ekan synnytysuneni. Aika outoa shittiä oli... Vauva oli syntynyt kyllä, mutta hän oli jossain toisella osastolla ja mä seurasin kehitystä älypuhelinapplikaatiolla ja sain sitten viestin puhelimeen kun vauva oli noudettavissa :LOL: Applikaatiossa neuvottiin mm. miten äidin kannattaa pukeutua vauvanhakumatkalle... Voi hyvää päivää, sanon minä. Katsoin eilen illalla Erilaiset äidit -ohjelman jakson, jossa nuoren synnyttäjän kuudes lapsi syntyi yhdellä ponnistuksella (!). Ehkä siitä jäi tämä aihe vielä päälle. Niin ja itkuhan siitä tuli kun katsoi sitä synnytyksen ihmettä ja isän ja äidin onnea.

Enskertalainen mieheni kysyi muuten pari päivää sitten, että olisko jotain opusta, mikä hänen kannattais vielä lukea ennen vauvan tuloa. On kertonut, että alkaa vähitellen tajuta, että tää raskaus on lopuillaan ja vauva tosiaan syntyy. Näin se menee.

Voikaahan hyvin!
Pippurihäntä 32+1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
sohvi35
Moikka!

Nyt on työpöytää ja konetta siivoiltu siihen malliin että kotia vois jo jäädä. Ja tuuraajalle pistäny ohjetta ja lippuu,laappuu että pitäis alkuun päästä. Ei jaksa enää. Nyt on ihan vetoveks. Illat ja viikonloput menee palautuessa ja tätä se terkka sano että ei saa olla niin. Joten ehkä,mahdollisesti jään maanantaina kotiin ja tilaan lääkärin. Tai sitten "sinnittelen" ensi viikon ja jään jussin jälkeen kotiin koska sillä viikolla olis neuvolalääkäri. Saas kattoo ny :)

Täällä kans odotellaan muiden vauvakuulumisia :flower:

Äitiyspakkaus tuli viimeviikolla ja harmitti että olin käynyt nuuskii sitä jo etukäteen Kelan sivuilla ni ei ollu mikään yllätys. Mies oli kyllä yhtä intoa täynnä :D Eipä puutu meiltä ku vaunut ja sälät, muuten on kaikki. Kait....

Radin myötä paino tippunu 1,5 viikossa 2 kiloa. Elikkä nyt paino on sama kuin lähtötilanteessa raskauden alussa. Ja arvot olleet ok paitsi aamupalan jälkeinen arvo ollut vähän korkealla.. Muuten menee vain kevyttä ja terveellistä suuhun, ei uskalla mitään ylimääräistä ottaa :LOL: Kiva näin, toivottavasti jatkuukin raskauden jälkeen.

Hyviä vointeja sisaret!

sohvi ja eemeli 26+5
 
Hei!
Älä Pippurihäntä vielä minua pudota listalta, olen kyllä kirjoitellut tänne =) ja luen melkein päivittäin listaa. Eli se laskettu aika on 8.8. ja eka lapsi.
Hienoa Sohvi, että olet sinut nyt RD kanssa. Itse olen jo ihan kyllästynyt tähän mittaamiseen ja terveellisesti syömiseen, voisi minun puolesta jo syntyä pikkuinen, niin pääsisi tästä piinasta. Ystävät sanovat, että kylläpä näytät hyvältä, mutta mieluummin söisin niitä hyviä herkkuja ;D . Ja nyt kun on lomalla, on välillä tullut yöllä liian pitkät välit syömisiin ja se on heti vaikuttanut negatiivisesti arvoihin - plääh.
Onneksi se ikävä suonenveto jäi toistaiseksi vain siihen yhteen kertaan, toki kammo ja pelko jäi.
Mä kaipaisin niitä auringonpaisteisia kelejä, että loma sujuisi mukavammin, nämä vesisateet on syvältä.

Sofia 32 (poks).
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Heissan!

Ei oo Mustikasta mitään kuulunut, taitaa kyllä olla siellä jo nyytti kainalossa...

Pippuri, hauska uni sulla ollut:) Tulevaisuudessa se varmaan onkin juuri tuollaista.

Samenttihortensia, kyselit aiemmin olenko the pukua löytänyt...mulla kun ollut jo jonkin aikaa se sunkin kokema pieni (todellisuudessa melko iso) "olen ruma läski" -hermoromahdus. Joten koska lupaudumme toisille salaa "nurkan takana" niin minä pukeudun vaan kesämekkoon, tosin vähän parempaan sellaiseen. Ei ole edes morsiuskimppua, eikä ylipäätänsäkään mitään ylimääräisiä juttuja. Sormukset vaihdetaan kyllä. Ajateltiin että laitetaan sitä rekvisiittaa sitten kun asiaa virallisesti juhlimme, sitten joskus, vaikka ensi vuonna:)

(.) on hieman jo kasvanut, nyt minustakin huomaan että olen raskaana. Vointi on melko ok, ikävänä lisänä on vaan melko herkässä olevat supistukset. Kohdunsuulla on onneksi kaikki niinkuin pitääkin. Saikkua tuli kuitenkin kaksi viikkoa ja siinä samalla loma siirtyy vähän. Eli nyt huilailen 5 vkoa ja siiten olisi kaksi vkoa töitä, sitten taas lomaa ja sitten alkaakin äippäloma. 3kk vielä h-hetkeen, tuntuu kyllä melko pitkältä ajalta. Tosin vastahan se oli kun sen positiivisen testin tammikuun alkupäivinä tein:)
Maanantaina olisi edessä sokerirasitus, olen melko varma että jään siinä kiinni. Täytyy varmaan syödä vähän jäätelöä varastoon...

Oletteko muuten miettineet pidetäänkö jotenkin yhteyttä sen jälkeen kun olemme kaikki jakautuneet (hassu sana, sanotaankohan se edes noin...kaikki varmaankin ymmärtävät kuitenkin mitä yritän tarkoittaa...)?

Voikaa kaikki hyvin:wave:

Kaktus 25+1
 
  • Tykkää
Reactions: Samettihortensia
Heippa kaikille! Heti kun natkutin niin ihanasti on vilkastunut juttelu täällä :)

Pippurihännälle iso kiitos siivouksesta! Voihan niitä nimiä lisäillä sit jos mammoja ilmaantuu takaisin. Kiva tosiaan, että meitä on monta suht samassa vaiheessa ja elämäntilanteessa (?) olevaa naista, tottahan toki jatketaan tätä satuilua vauvojen syntymän jälkeenkin, olisi kiva :) Hyvä idea Kaktus! Kesämekko kuulostaa ihanalta ja sopivalta häähumuun :flower: Hyvä kun voi sit moneen kertaa juhlia :)

Sofialle ja Sohville isot tsemppihalit, ootte ihan sankareita kun jaksatte karttaa herkkuja!

Katsoin myös tuon Erilaiset äidit -jakson kateellisena ja itkuisena...uskomaton synnyttäjä kerrassaan, sairaan nopea ja helppo synnytys, ei ihme, että pariskunnalla oli jo monta lasta. Tuo on kiva ohjelma muutenkin seurata.

Neuvolalääkäri käyty tänään. Lääkäri laittoi raskausmyrkytyksen vuoksi synnytyssairaalaan, soittelivat sieltä ja sovittiin, että menen ensi viikolla. Hoidan tässä vielä muutamana päivänä siskon lapsia niin en viitsi koko lapsilaumaa sinne raahata. Proteiinia ja verenpainetta siis yhä ja niitä tähtiäkin on näkynyt jonkin verran. Oksuilua myös ja paino oli noussut useamman kilon parissa viikossa=turvotusta. Vauva oli pää alaspäin muttei mitenkään kiinnittynyt ja kun kysyin kokoarviota niin lääkäri sanoi ettei aavistustakaan, ei hän osaa arvioida. Naurahdinkin vähän lääkärin suorapuheisuutta. Eli ei pelko ainakaan kauheammin hälvennyt, että pitää jättiläisvauva pusertaa maailmaan. Yksi ihan kiva uutinen kuitenkin oli se, että kohdunsuu oli 1-2 cm auki ja pehmeä. Ilmeisesti jotain tehoa sitten tuskanhikisuppareilla ollut. Valmistaudun kuitenkin piiiitkään ja veemäiseen synnytykseen...

Kauheaa keliä luvattu viikonlopulle joten voi kai vaan touhuta sisällä ja relata. Iloista viikonloppua kaikille toivottelen

Samettihortensia 35+3 (viimeksi meni vähän väärin)
 
läppäri kotiutui noin kolmen viikon huollosta. Jospa lukaisis pinoa läpi taas, kun aikaa enemmän on. Ei siis yöllä tällä kertaa.

Kuvotus vaivaa edelleen ja olo muutenkin jotenkin ei niin hyvä. jotkut oireet kadonneet. Neuvolassa oli kaikki hyvin ja ultrassa näkyi reipas pikkuinen, joka vastasi viikkoja. Ensiviikolla on sokerirasitus ja lääkärineuvola. 24. päivä np-ultra. Se vähän pistää jännittää.

Voikaahan hyvin, lopun odottajat :)

Milla-Sofia ja pikkuinen 10+5
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Minustakin on mukava, että keskustelu vähän vilkaistui heti kun ravisteltiin :)

Milla-Sofia: Mahtava homma, että ultrassa kaikki hyvin - Onnittelut! Tottakai se np-ultra jännittää, se on kuitenkin yksi tärkeimmistä tutkimuksista, mutta ainakin tiedät nyt jo, että matka on lähtenyt hyvin käyntiin. Mulla tais olo alkaa tasoittua eli pahoinvointioireet alkaa häipyä just rv 11 aikana, hetken jo olin silloin huolissani, mutta onneksi turhaan. Tsempitykset myös noihin rasitushommeleihin, itsekin kävin sekä alku- että keskiraskaudessa vetämässä liisterit naamaan, örh.

Sametti: Onko mahdollista, että tuo käynnistetään aikaisemmin tuon raskausmyrkytysoireilun vuoksi? Ehkä olet jo kertonutkin, mutta on jo pudonnut päästä...Eipä sulla enää ole kuin pari reilu viikko siihen, että vauva on laskennallisesti täysiaikainen, jos katsotaan, että rv 37 täytyttyä näin olisi.

Kaktukselle myös sokerirasitukseen onnea matkaan. Älä nyt kuitenkin edellisenä päivänä kauheasti sitä jätskiä vedä, ettei sen takia paastoarvot kohoa :D

Sohvilla on kyllä dieetti purrut, ainakin kiloista päätellen!

Yhteydenpitäminen syksymmällä kuulostaisi kyllä kivalta. Mietitään, mikä tapa sille olisi paras. Väistämättäkin tämä tästä harvenee, mutta vauva-aikaan liittyy varmasti taas kaikenlaista ihmetystä, mitä olisi kiva jakaa ja ilman muuta kuulla, mitä samaan aikaan kuumeilleiden ja odottaneiden arkeen sitten todellisuudessa kuuluu.

PH 32+2
 

Yhteistyössä