yli draamattinen sisko ärsyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nuoriyhhhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nuoriyhhhh

Vieras
stressi erkki... kauhee stressaaja heti jos joku siltä jotain pyytää..(ei tapahdu usein) esim nyt pyysin et heittäis meit huomenna porukoille ko mulla ei ole koko viikkoon mitään ni vois sinne mennä.. Kauheet kilarit saa heti,ko hänellä pvätyö 8-16 et pitäs sit illalla lähteä. Äänen voluumi nousee,"Ei mää jaksa!" Mul on muutakin elämää! ei mun elämä pyöri sun ympärillä! " just... miten ni mun ympärillä? ihme slaakeja.. ja sen elämä.. kattoo tv:tä loppu ehtoon.. joo ei siinä mitään mut ei me päästäis muullakaan ko taksilla eikä siihen ole varaa 60km mennä...harvemmin mitään siltä uskaltaa pyytää ko se heti stressaa..ihan sama mistä kyse.. eikö vaan voi sanoa ettei käy? tulee niin ylidramaattiseksi! onko muilla tämmösiä sisaruksia? eikä kyse oo siitä et olis väsynyt ym alkaa ärsyttäää...

No en minäkään lähtisi mihinkään pitempään matkaan enää työpäivän jälkeen. Mikset ehdottanut tätä päivää, sillä vapaapäivänä jaksaisi paremmin? Eikö sinne vanhempien luokse pääse julkisilla?

ei pääse julkisilla,ihan korvessa.. no ei sitten mennä. En jaksa enää kuunnella sitä valitusta ja dramatisointia et ens kerralla ko ehdotan sille jotain jos pakko tai kysyn ni suljen kirjaimellisesti korvat.. eka hä on hyvällä tuulella mut odota vaan jos joku pyytää hältä mitä tahansa voi jeesus sitä valituksen ja selittelyn ja syyttämisen tulvaa.. huoh

Aja ihan itse. Ymmärrätkö, että ei työpäivän jälkeen ole kiva lähteä kuskiksi yhtään minnekään. Olisitte menneet nyt viikonloppuna kun toisella paremmin aikaa. Ymmärrätkö, että se tv:n katselu voi olla jollekin työpäivän päälle rentouttavampaa kuin autossa istuminen. Itse tykkään ajaa autoa, mutta kaikki eivät. Ei ainakaan näillä ilmoilla.

Osaat kai itsekin ajaa vanhemmillesi.

ei taida muilla olla sisaruksia jotka saa AINA kauheet hepulit jos niiltä jotain pyytää?? ei mua haittaa se ettei hälle käy vaan et ruvetaan niiiiin dramaattiseksi..

Maksatko ees bansarahoja koskaan vai oletatko sisko kuljettavan teitä ilmaiseksi?
Mua ainakin vituttaa pari sukulaista jotka aina pyytää viemään jonnekkin, mutta ei maksa mitään. Toi polttoaine ja auton pitäminen ei ole mitään ilmasta puuhaa.

ei taida muilla olla sisaruksia jotka saa AINA kauheet hepulit jos niiltä jotain pyytää?? ei mua haittaa se ettei hälle käy vaan et ruvetaan niiiiin dramaattiseksi..
Ei mulla ainakaan, mutta toisaalta - mä en pyydäkään lähtemään kuskiksi mulle ja lapsilleni 60 kilsan päähän, en lyhyellä enkä pidemmälläkään varoitusajalla, en arkena työpäivän jälkeen enkä viikonloppuna.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
No aika ikävä asenne siskollasi, vois sitä vähän sivistyneemminkin kieltäytyä jos ei jaksa.

Mä (tai sit mun mies) kuskailin aika paljon mun pikkuveljeä sillon ku sillä ei ollu viel korttia. Nykyään se lainaa sit meidän toista autoa ku ei oo varaa omaan. Kyl mä ainakin haluun auttaa sitä mahd. paljon.

No onko siskosi koskaan pyytänyt sulta apua mihinkään ja oletko suostunut?

Ehkä hän kilahtaa vain koska et ymmärrä hänen tilannettaan vaan paukautat noita pyyntöjäsi vailla tilannetajua ja siinä menee se kuppi nurin.

Jotenkin siskosi käytöksestä saa sellasen vaikutelman, että hänen mielestään usein palveluksia pyydät? Kuinka usein?
Okei, oli ehkä häneltä dramaattista, mutta eikö ole hyvä sanoa asiat suoraan?
Jos siskosi sanoisi: "Ei nyt taida käydä", "voi olla etten ehdi", niin alatko jankkaamaan asiasta?
Tarkoitan nyt tällä sitä, että miksi siskosi sinun mielestä on liian dramaattinen. Että jos hän onkin joskus yrittänyt nätiski kieltäytyä, niin olethan muistanut kunnioittaa hänen kieltäytymistään?
Miksi vanhampasi eivät voineet hakea teitä?

Onko teidän suhde tasapainossa? Eli saako myös siskosi sinulta jotain vai onko hän aina antavana osapuolen? Jos niin on, niin siskosi suhtautuminen on ymmärrettävää. Jos taas suhde on ollut tasapainossa, niin sitten on kyse siskosi luonteesta tai jaksamisesta. Joko siskollasi on vähemmän empaattinen luonne tai hänellä on tekemistä oman jaksamisensa kanssa niin paljon, ettei hän enää jaksa mitään ylimääräisiä rasitteita. Työssäkäyntikin voi viedä kaikki mehut niin tarkkaan, ettei vapaa-aikana jaksa hoitaa kuin pakolliset asiat.

oletko tyytyväinen jos siskosi sanoo, että en nyt pääse viemään? Vai onko niin, että sen jälkeen koko kylä/kaupunki ja sukulaiset saa tietää, että siskosi kieltäytynyt. Näitä tyyppejä kun on, jotka eivät voi käsittää, että heille sanotaan ei.

ehkä siskosi kokee pyytämiset ahdistavaksi. haluaisi auttaa, mutta ei kertakaikkiaan jaksa ja ajatus alkaa ahdistamaan. Minulla on joskus noin. Haluaisin niin kovasti auttaa, mutta en kykene/jaksa ja se purkautuu marmatuksena ja jäkätyksenä lähimmäisille.

Mulle tollainen käytös on ihan käsittämätöntä. En voi ymmärtää, miksi joku ei auttaisi omaa siskoaan...
Meillä on itsellä perheessä niin läheiset välit, että kun kuka tahansa apua pyytää, on ihan itsestään selvää, että autetaan. Vaikka väsyttäisi tai ei huvittaisi, mutta kyllä on ajoittain hyvä laittaa oma etu sivuun ja olla avuksi toiselle, jos vaan pystyy.
Etuna on sekin, että tietää aina itsekin saavansa apua jos sellaista tarvitsisi :)

Mulle tollainen käytös on ihan käsittämätöntä. En voi ymmärtää, miksi joku ei auttaisi omaa siskoaan...
Meillä on itsellä perheessä niin läheiset välit, että kun kuka tahansa apua pyytää, on ihan itsestään selvää, että autetaan. Vaikka väsyttäisi tai ei huvittaisi, mutta kyllä on ajoittain hyvä laittaa oma etu sivuun ja olla avuksi toiselle, jos vaan pystyy.
Etuna on sekin, että tietää aina itsekin saavansa apua jos sellaista tarvitsisi :)

Mutta monesti se on niin, että yksi auttaa ja muut vie....se kiltein kärsii aina, jota muut käyttää hyväksi.

t. kokemusta on

[QUOTE="Lissu";25748090]oletko tyytyväinen jos siskosi sanoo, että en nyt pääse viemään? Vai onko niin, että sen jälkeen koko kylä/kaupunki ja sukulaiset saa tietää, että siskosi kieltäytynyt. Näitä tyyppejä kun on, jotka eivät voi käsittää, että heille sanotaan ei.

ehkä siskosi kokee pyytämiset ahdistavaksi. haluaisi auttaa, mutta ei kertakaikkiaan jaksa ja ajatus alkaa ahdistamaan. Minulla on joskus noin. Haluaisin niin kovasti auttaa, mutta en kykene/jaksa ja se purkautuu marmatuksena ja jäkätyksenä lähimmäisille.[/QUOTE]

ei mua haittaa vaikka kieltäytyy enkä noin käyttäydy.. mut aina se menee niiin yliampuvaksi.. äitini mulle jo kyl kerran sanoi ettei siltä uskalla mitään pyytää,se stressaa heti kaikesta..ei se pelkästään sitä oo jos mä pyydän..

Taitaa siskosi olla stressityyppiä eikä siksi kestä mitään yllätyksiä vaan tarvitsee erittäin tasaista ja tylsää elämää. Ei hän varmaan itse voi sille mitään. Jos kerran äitisikin on sanonut, että hän stressaa kaikesta, niin silloin asia on varmastikin niin eikä syynä ole sinun liialliset pyynnöt tms.

Siis mitä ihmettä sä notkut täällä vauva palstalla? Eix teil teineil oo joku oma Demi juttu? Tai sit jos oot jo aikuinen, niin mene töihin ja hanki auto ja ajokortt,i taikka muuta sellaiseen paikkaan, missä pystyt käyttämään julkisia. En voi uskoa, et joku on noin avuton

ai juu kysyin eilen voinko kokeilla sen autosta vaihdekeppiä (auto sammuksissa) vaihdella vaihteita ko yritän muistaa sen ulkoa.. "sä et mun auton vaihdekeppiin koske!" käyn siis para aikaa autokoulua ja tossa ollut vähän vaikeuksia..

no jos on siskon vaikea uskoa omiin oikeuksiinsa ja siksi pitää järjestää valtava valoshow jos joku haluaa jotain? nimittäin kyllä tulee vaikutelma nyt, että sinullakin on vaikeuksia käsittää omia oikeuksiasi ja sitä, että et voi edellyttää siskosi kuskaavan silloin kun sinulle ilmoitusluonteisesti sopii.

jos haluat toiselta jotain, niin tilannetta helpottaa jos pidät häntä ihmisenä etkä pellenä. kyselet hänen tarpeitaan, osoitat haluavasi hänen hyväänsä etkä vain omaasi. ja oikeasti välität hänestä, ja haluat ymmärtää häntä.

vasta silloin pääset asemaan, jossa voit antaa hänelle rakentavaa palautetta, ja toisaalta hän voi antaa sitä takaisin. ja silloin hän voi käyttäytyä rauhallisemmin ja sinä asiallisemmin. vaikka tapanasi ei olisi pilkata häntä päin naamaa, niin jos teet sen selän takana, hän tietää sen kyllä. ei ole kiva jeesiä ihmistä, joka katsoo alaspäin.

Yhteistyössä