Yli 3-kymppiset esikkoa odottavat vol.4

Heippa kaikille! Eiko teilla jalat ole turvonneet ollenkaan raskausaikana? Mulla niin turvoksissa etta vain crocsit (sampylakengat mahtuu) , ei edes flipflopit oikein mene kun toi jalkapoyta niin turvoksissa etta on sellainen nestepallo tossa jalan paalla, kaikki sandaalien nauhat oikein pureutuu ihoon. Viikon paasta olis tarkoitus vaihtaa siviilisaatya ja ostin ihanat korkokengat vihkiaisiin, saa nahda meneeko jalkaan... Sormuksetkin jouduin jo poistamaan kun sormetkin niin turvoksissa, pitaa sitten ankea jotenkin vihkisormus kateen edes vahaksi aikaa :p
Sormet on myos usein puuduksissa, varsinkin kun heraa, onko muilla naita oireita?
Aitiysvaatteista viela, ostin suomesta kahdet capri mammahousut mita en sitten ole kayttanytkaan koska taalla on niin kuuma kayttaa housuja. Mukava mekko menee ja legginsit. Suosin venyvia, tilavia ja keveita vaatteita. Parhaita on ollu mekot jossa joustorypytys rinnan ympari ja heti rinnan alta levenee alaspain. Raskaana olevien sanotaan olevan hehkeita ja kauniita....ei oikein tunnu silta naiden elefanttijalkojen kanssa... No, tarkeinta on masuasukin hyvinvointi =)

T: Denina + kullan nuppunen 22+1
 
Metsätonttu, kylläpä erikoista palvelua olet saanut apteekissa. :eek: Kohoaa verenpaine jo puolestasi. Kyllä luulisi apteekin henkilökunnalla olevan sen verran inhimillinen ajatuksenkulku, että ymmärtäisivät jättää ivalliset hymähdykset ja naurahdukset väliin oli sitten asiakkaan kysymys mikä tahansa. Apteekissa, jos missä, joutuu kuitenkin tuomaan esille usein hyvinkin henkilökohtaisia ja arkaluontoisia asioita. Mutta meitä näköjään taas mahtuu moneen junaan. Ja miten niin "synnytykseenvalmistautumisöljy" ei voisi kuulua apteekin valikoimiin? Itse etsisin sitä nimenomaan ensimmäisenä apteekista. Olisikohan kyseisellä apteekilla mitään asiakaspalautelaatikkoa? Aika monella apteekilla on omat nettisivut tai meiliosoite ainakin löytyy. Teksi mieli melkein valittaa puolestasi.
 
Heissan! Lomilta palattu takaisin sivistyksen pariin... B)

Kylläpä tänne on tullut tekstiä viimeisin 2 vkon aikana. Täytyy jatkaa huomenna pinon "läpikäymistä", kun nyt alkaa jo väsyttää.

Pari pikakommenttia kuitenkin:

Bellalle mahtavat onnittelut pikku rinssistä! Ihanaa! :heart:

Mitähän Anjamaritalle kuuluu? Onkohan pikku-Sara jo päättänyt syntyä?

Bantsku, moi! Kivaa "nähdä" täälläkin puolella. Mä kans masennuin tuohon H & M:n mammavaatetarjontaan näin kesäaikaan ainakin. Ostin muuten tosi halvalla hyvät Mamalicious merkkiset farkut Stockalta. Myös Kampin Bebesillä oli useampia ihan kivoja, tosin paljon kalliimpia. Yks kaverini myös kehui Belua nimistä liikettä keskustassa.

Oma (.) ekat liikkeet sitten viimein saatu tunnettua täällä! Ajankohta oli rv 18+5. Välillä sellaista kuplimista, mutta myös selkeitä pieniä potkuja kylkien suuntaan.

Jatkan huomenna enemmän, kun olen virkeämpi.

Kati & Pablo rv 20 + 3
 
Samat sanat Iida-Liinan kanssa - ihan tässä ihmettelee, oliko tällä Metsätontun mainitsemalla apteekin ihmisellä jotain erityistä raskaana olevia vastaan :/

Äitiysvaatteista vielä, aikaisemmin mainitsemastani Baby Oz -liikkeestä sai mm. juuri tuota Mama Licious -mallistoa. Ostinkin kahdet housut, joissa normaalihinta oli 40 e huituvilla ja siitä tuli vielä jkv alennusta. Muissa erikoisliikkeissä pörrättyäni pidin niitä aika edullisina. Noh, jos jotain negatiivista nyt täytyy mainita, niin housut ovat aika kesäiset (vaaleaa pellavaa ja puuvillaa), joten täytyy kai toivoa pitkää, lämmintä syksyä. Metsätonttu on valitettavan oikeassa äitiysvaatteiden käyttöiän suhteen, mutta eipä tässä nyt auta muu kuin hankkia niitä. Kävin juuri garderobiani läpi ällistellen, olenko muka vasta vähän aikaa sitten mahtunut tuohon ja tuohon vaatteeseen :eek: Kyllähän mäkin käyttäisin korkkareita (ainakin aamupäivisin), mutta... Sanotaan näin, että kokonaisuus ei varmaan siitä kauheesti kohenisi :LOL:

Nyt kun sain omanapavaihteen päälle, niin: tämänpäiväisestä neuvolakäynnistä jäi käteen lähete sokerirasitukseen :( Ei se nyt niin kamalaa ole, mutta harmittaa kuitenkin ja omatunto soimaa kesän jätski- ym. -porsasteluista. Painoa on tullut kaikkiaan 8 kg lisää. Mukavaa oli tietysti, kun neuvolan täti jälleen tunnusteli, missä asennossa pallomahan asukki on, ja sydänääniä kuunneltiin. Vauva tuntuu aina silloin hetken verran hieman todellisemmalta :heart: Sf-mitta on kasvanut komeasti keskikäyrän yläpuolella, vaikka vauvahan on ultran antamien mittojen mukaan pienikokoinen. Maha onkin tosin sellaista vahvasti eteenpäin työntyvää mallia. Hankin muuten Ruohonjuuresta jojobaöljyä ruhon rasvaamiseen, eikä venymisjälkiä ole vielä toistaiseksi ilmaantunut.

Kummastuttaa ja suututtaa ajatella, että synnytystapa-arvio voidaan jättää jopa tekemättä, kuten joidenkin synnytyskokemusten mukaan näyttää. Eihän ihmisiä nyt voi panna vain koemielessä punnertamaan, että josko alatiesynnytys vaikka onnistuisi? Lueskelin täällä myös sellaista "Spinaali vai epiduraali" -ketjua, joka herätti tietenkin vain lisää kysymyksiä. Toivottavasti niitä ei tarvitse höyhensaarilla saakka pohtia.

Hyvää vointia kaikille. Toivon mukaan ketjusta kadonneillekin kuuluu pelkkää hyvää =)
 
Unohdin onnitella eilen Deninaa, joten ONNEA :flower: Saanko kysellä, missä menette naimisiin ja minkälaisin menoin? Onko sinne tulossa iso Suomi-delegaatio paikalle? Toivottavasti ehdit pitää välillä jalkoja ylhäällä ja ehkä joku voi hieroakin niitä.

Iida-Liina taitaa olla seuraavien h-hetkeläisten kärkipäässä. =) Vaikutat kyllä viestin perusteella aika rauhalliselta. Synnytyksen siis hoitaa varmaan tuo sinun tuttu lääkärisi? Toivottavasti vauva on potkiskellut ahkerasti!
 
Täällä myös ollaan kovasti kiinnostuneita Deninan tulevista häistä. Kerro kaikki! Kävin viikko sitten katsomassa Mamma Mia -elokuvan, jossa oli kreikkalaiset häät. Vaikutti ihanalta, vaikka siinä elokuvassa nuoripari ei sitten mennytkään naimisiin vaan morsiamen puolesta vihittiinkin äiti. =) Kokeile turvotukseen mansikoiden ja anaksen syöntiä, sillä ne poistavat nestettä. Jalkoja kannattaa nostella myös ylös sängyssä maatessa. Kevyt venyttelykin voisi auttaa. Ja edelleen hehkutan sen uimisen puolesta. Tosin ei sitä turvotusta välttämättä saa millään konstilla kokonaan pois. Toivotaan kuitenkin, että juhlapäivänä sinun ei tarvitsisi turvautua niihin sämpyläkenkiin.

Tervetuloa Kati takaisin lomilta. :flower: Piti sinulle aikoinaan toivottaa hyvää lomaa, mutta nyt se taitaa olla jo myöhäistä. Hui, sinullahan on viikkoja jo hurjasti kasassa. Koska menet rakenneultraan?

Duudlari, pääosin olen aika rauhallinen tulevan koitoksen takia, tosin välillä kyllä meinaa pieni paniikki pukata päälle. Synnytyksen hoitaa tuttu lääkäri ja suurimman osan kätilöistäkin jo tunnen hyvin. Sairaala, johon menen on myös tosi kiva, pieni ja ihan uusi, ei mikään laitosmainen desinfiointi-aineelle haiseva käytäväsokkelo. Minulla on oikeasti sairaalakammo. Olen jo useamman kerran ollut siellä synnytyssalissakin, kun olen käynyt niissä CTG-testeissä ja sinne taas menen huomenna uudestaan. Välillä on tuntunut ihan hullulta ajatella, että mahdollisesti siinä samassa salissa (tai huoneessa) sitten jossain vaiheessa synnyttäisinkin. Eräällä keikalla kun olin siellä salissa niissä piuhoissa taas testattavana, niin mies totesi tyytyväisenä kännykkää rämplätessään, että onpa hyvä, että siellä on langaton internet yhteys. Eli ei huolta huomisesta, kun synnytyssalissakin voi mies surffailla vaikka ajankulukseen netissä sillä välin kun minä ähisen ja puhisen tuskissani siinä vieressä. :LOL:
Vauvelin liikkuminen on ihan suorassa suhteessa sen saamaan sokerimäärään. Jugurtilla ja myslillä liikutaan kohtalaisesti, mutta varsinaista vipinää saadaan aikaiseksi mangomehulla ja viinirypäleillä. :heart:

Hei, te jo synnyttäneet (toivottavasti joku käy kurkkimassa täällä ) tai muuten asiasta tietoiset!!! Annetaanko vastasyntyneelle Suomessa mitään rokotuksia? Luin Suomen neuvolan rokotusopasta ja siinä ensimmäisistä rokotuksista puhutaan vasta 3 kuukauden iässä. Ymmärsin myös, että tuberkuloosi rokote on aiemmin annettu Suomessa vastasyntyneille, mutta nykyään on katsottu ettei sitä tarvita ollenkaan. Emiraatit kuuluu ainakin joidenkin listojen mukaan tuberkuloosin riskialueisiin, joten täällä kai se pitäisi antaa. En itseasiassa yhtään tiedä, onko täällä jotain yleispätevää koko maata koskevaa rokotuskäytäntöä vai onko se jotenkin sairaalakohtainen. Asia tuli vain mieleeni, kun selasin selasin sairaalaan synnytysopasta, jossa mainittiin vastasyntyneen rokotukset, mutta ei ollenkaan sitä, mistä rokotuksista siinä oli kyse.

Iida-Liina ja nuppu 36+2
 
Tuberkuloosi annetaan joidenkin haittavaikutusten takia vastasyntyneelle vain, jos on kotoisin korkean esiintyvyyden maasta tai asunut sellaisessa viime aikoina. Tällaisen suurentuneen riskin kohdalla rokotusta pidetään kylläkin sitten tärkeänä. Neuvolassa kysyttiinkin heti alussa, onko asunut esim. Venäjällä, jotta papereihin voi valmiiksi ruksia rokotustarpeen. Onko Dubai tosiaan korkean riskin maa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Duudlari:
Tuberkuloosi annetaan joidenkin haittavaikutusten takia vastasyntyneelle vain, jos on kotoisin korkean esiintyvyyden maasta tai asunut sellaisessa viime aikoina. Tällaisen suurentuneen riskin kohdalla rokotusta pidetään kylläkin sitten tärkeänä. Neuvolassa kysyttiinkin heti alussa, onko asunut esim. Venäjällä, jotta papereihin voi valmiiksi ruksia rokotustarpeen. Onko Dubai tosiaan korkean riskin maa?
No, on se ainakin suomalaisten lähteiden mukaan. Tosin tieto oli kyllä aika vanha. Vähän itseäkin ihmetyttää, kun täällä kaikki maahan muuttavat syynätään hyvinkin tarkkaan valtion sairaalassa ennen kuin viisumi myönnetään. Tai en minä tiedä mistä sen tuberkuloosin voi ylipäätään saada.
 
Ginnifer
Iida-Liina, Suomessa tosiaan se tuberkuloosirokotus annetaan vain riskiryhmille. Heti synnytyssalissa lapselle annetaan K-vitamiinipiikki (muistaakseni sillä on jotain tekemistä veren hyytymistekijöiden kanssa), mutta muuten ei vastasyntynyttä piikitellä. Siis verikokeitakaan ei oteta ellei siihen ole jotain erityistä syytä.

Onnea lähestyvään koitokseen! :wave:
 
Metsatonttu: Taisi olla siella apteekissa joku tyohonsa kyllastynyt ihminen toissa, tai mista sen tietaa jos vaikka kyseinen henkilo on pitkaan yrittanyt lasta siina onnistumatta ja nyt on sitten raskaana olevat muistuttamassa... Ei koskaan tieda mita kaikkea ihmismieli sisaansa katkeekaan. Toivottavasti loysit rasvan ja oljyn kuitenkin.

Nama meidan haat on nyt kylla kaukana my big fat greek wedding elokuvasta ;) Ihan vain mennaan maistraatissa tai taalla kaupungintalolla naimisiin muutaman todistajan ja tutun lasnaollessa. Sen jalkeen sitten kylla kreikkalaisittain syodaan mezet jne. Noin vuoden paasta olisi sitten ortodoksi kirkkohaiden aika, samalla myos lapsi kastetaan, nain on siis suunnitelmissa jos ja kun kaikki menee hyvin. Kirkkohaihin sitten varmaankin tulee koko kyla juhlimaan tanssien ja syoden. Poju kastetaan kokonaan upottamalla veteen jne. Ne on sitten oikeat kreikkalaiset haat, kirkossa pyoritaan ympyraa 45minuuttia bestmanin pitaessa ns.seppeletta avioparin paiden paalla jne. nain siis suunnitelmissa.

Jalat senkun viela enempi turpoaa,taytyy ostaa ananasta ja mansikoitakin vaikka taalla mansikka aika on jo ohi. Ananasmehua olen kylla juonut. Uimisesta sen verran etta kreikan tv:ssa gynekologi sanoi etta altaassa voi uida raskaana ollessaan jos on hyvin allas puhdistettu, muuten ei suosittele. Mistakohan sen sitten tietaa kuinka hyvin hotellit pitaa altaansa puhtaina....en tieda uskallanko kokeilla. :/ Onneksi mereen paasee uimaan.

Iida-Liinalle tsemppia tulevaan! Kylla se vauveli sielta turvallisesti syntyy. Mulla vauvan liikkeet vielakin hakusessa, eli en tunne oikein mitaan, valilla kuitenkin kutisee vatsan sisalta ja ihan kuin pienen pienesti joskus kuplisi. Odotan kylla oikein kunnon potkuja =)

T: Denina ja poju 22+2
 
Moikka!

Kyllä täälläkin ihmeteltiin kovasti Metsätontun saamaa kohtelua apteekissa. Täysin ala-arvoista! Miten tuollainen ihminen voi ylipäänsä olla palvelutehtävissä varsinkin, kun kyse on terveyteen liittyvistä ihmisten ongelmista ja asioista. Ei voi kun ihmetellä. Siihen rasvaamiseen vielä kommentti, että itse olen toistaiseksi käyttänyt ihan tavallisia body lotioneita. Olisiko kenties jonkin muunlainen rasva parempaa raskausarpien välttämiseksi? Eräs ystäväni sanoi, että vinkki arpien välttämiseen olisi runsas vedenjuonti ja rasvaaminen. Molemmista olen vähän luistanut...

Iida-Liina, joo pitkällä mennään, kuten sinäkin. Mietinkin tuossa lomalla ollessani, että jokohan sinäkin olet päässyt tositoimiin. Ei siihen kauaa enää mene. Toivottavasti lapsiveden määrä pysyy vielä vikat viikot riittävällä tasolla.

Denina, onnea jo etukäteen tulevan hääpäivän johdosta! Mukavaa kuulla täälläkin hääkuulumisista kreikkalaiseen tapaan.

Bantsku, mäkin bongasin sen työväenopiston mamma-jooga kurssin. Olen varmaan osallistumassa sille, jos vaan mahtuu. Joogasta ei tosin ole mitään hajua... Iida-Liina, etkös sinä käynytkin mamma-joogassa?

Bellan synnytyskertomus oli kyllä sitä todellisuutta itseään. Koskaan ei näköjään pysty tietämään, mitä tuleman pitää. Sen kyllä toivoisin, että jos jo alusta lähtien näyttäisi siltä, että sektioon päädyttäisiin, niin mitä sitä alatiesynnytystä turhaan kovin kauaa yrittämään.

Oma (.) täällä odotellaan ensi viikon rakenneultraa. Odotan kuumeisesti, että päästään saamaan selvyyttä sukupuolesta.

Tarkoitus olisi myös lähteä selvittämään noita vaunuasioita kohtapuoleen. Mihin merkkiin/malliin te muut olette päätyneet? Itse olen alustavasti miettinyt lähinnä yhdistelmistä Brion Kombeja, Teutonian Mistraleja tai Prestigejä tai Emmaljungan Duo Edgejä tms. Tuntuu vaan, että malleja on niin monia ja jokaisella omat kannattajansa. Kertokaapa omista havainnoistanne esim. em. yhdistelmien suhteen.

Kati & Pablo rv 20+4
 
Kiitos, Ginnifer ja muut noista rokotustiedoista. :flower: Taas ollaan asteen verran viisaampia. Taidan pyytää, että vauvelia rokotetaan Suomen käytännön mukaisesti, lukuunottamatta tuota tuberkuloosirokotetta, josta pitää ottaa selvää.

Denina, mikään kemisti en ole, mutta sen verran tiedän, että ulko-uima-altaiden vesi muuttuu todella nopeasti sameammaksi (siihen tulee niinkuin jonkinlaista planktonia) jos sen PH-tasapaino kärsii. Itse olen pitänyt aika hyvänä mittarina veden puhtaudesta sitä, että altaan vesi on kirkasta ja altaan kaakelit näyttävät puhtailta (kaakeleiden väliin kerääntyy heti levää jos altaassa ei ole tarpeeksi klooria tai vastaavaa). Meillä on pihalla pikkuinen oma allas ja tiedän kuinka sitä puhdistetaan. Silti joskus kuumimpaan helleaikaan veden ph-arvo heilahtaa ja se näkyy välittömästi veden kirkaudessa. Itse olen luottanut siihen, että puhtaus näkyy yleisissäkin altaissa veden kirkkaudesta. Hotellien altaisiin lisätään yleensä vielä niitä puhdistusaineita paljon enemmän kuin yksityisiin altaisiin. Kannattaa tietenkin käydä vielä uimisen jälkeen pesulla. Aika harvinaista on kai myös se, että noilla viikoilla olisi sisempi kohdunsuu auki, jolloin olisi altis saamaan jonkun infektion. Gyneilläkin on aika vaihtelevat mielipiteet siitä, mikä on raskauden aikana turvallista ja mikä ei. Täällä ylipäätänsä urheiluun raskausaikana suhtaudutaan paljon varauksellisemmin kuin Suomessa. Siitä, että voiko raskaana ollessa käydä saunassa, en ole viitsinyt edes keskustella, sillä vastaus olisi hyvin todennäköisesti kielteinen.

Täällä oltiin taas tänään synnärillä piuhoissa kiinni kuuntelemassa shetlannin ponien kavioiden kopsetta eli vauvan sydänääniä ja samalla kone piirsi paperille hienoa käyrää. Tänään annoin nupulle vähän dopingia ja söin autossa viinirypäleitä matkalla sairaalaan ja täytyy sanoa, että kyllä tehosi. :D Vauva oli testin ajan erittäin aktiivinen ja kavioiden kopse meni taustalla parhaimmillaan sataayhdeksääkymppiä. Syke vaihtelee ihan hirveästi riippuen siitä, mitä vauva tekee. Alimmillaan se on ollut 120 ja ennätys taisi olla 200. Normaalisti se kuitenkin on siinä 150:n yläpuolella.

Mulla on pari päivää tuntunut painon tunnetta häpyluun kohdalla. Olisikohan se vauva tulossa jo ilman käynnitystäkin sieltä vähän aikaisemmin ulos? Sen lisäksi nivuset välillä kramppaa. Mitään supistuksia ei kyllä ole. Voi olla, että tässä vaiheessa pitäisi muutenkin alkaa tuntua painon tunnetta milloin missäkin, mutta omalla kohdallani ei aiemmin ole ollut tuntemuksia suuntaan eikä toiseen. Tiistaina taas lääkäriin ja ultraan niin siellähän sen näkee. Viime kerralla ultrassa ei kyllä ollut mitään viitettä siitä, että vauva olisi sieltä omin päin lähiaikoina tulossa.

-Iida-Liina ja nuppu 36+3-
 
Vau, 200:n syke kuulostaa jo hurjalta. Iida-Liina, olisiko vauveli sitten niin sanotusti laskeutunut? Tuolta se voisi varmaan tuntua... Vaikka ei se kai kaikilla laskeudu ollenkaan. "Kiinnittyminen" on ilmeisesti sitä, että vauvan pää kiinnittyy synnytyskanavaan, vai osaisiko joku kokeneista jo kertoa tarkemmin? Varmaan siellä siis jo valmistaudutaan maailmaantuloa varten =)

Siitä tuberkuloosista on tullut Suomessa uudet ohjeet 2006, ja niistä löysin tietoa Kansanterveyslaitoksen sivuilta: http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/bcg-rokotukset/ Tuossa samassa oli myös useammalla kielellä esite vanhemmille, joiden lapsille suositellaan ko. rokotusta.

Terv. Duudlari 30+1

muoksis: Tubin suhteen ohjeet ovat siis todella sellaiset, että jopa Suomessa suositellaan rokotusta osalle vastasyntyneistä, mutta vapaaehtoista se toki on. Käänsin keväällä yhden jutun maailmalla käytävään tuberkuloosin vastaiseen taisteluun liittyen - sitä ennen olin luullut, että koko tauti kuuluu jo historiaan. Tuo ktl:n sivu lienee ihan ajan tasalla ja siellä on muuten myös lista korkean riskin maista v:lta 2007. Arabiemiraatit oli siinä mainittu, yllättävää kyllä :(
 
Tervehdys odottajat, pitkästä aikaa!

Suomessa vauva saa heti synnyttyään käsittääkseni vain sen K-vitamiinipiikin ja senkin hyödyllisyydestä kiistellään kovasti.
Mutta muutoin ensimmäinen rokotus tulee silloin 3kk iässä.
Rota-virus rokote on ihan sairaan kallis ja on käsittääkseni ensi vuonna tulossa yleiseen rokotusohjelmaan, mutta jos kukkaro sen vaan sallii niin suosittelen lämpimästi. Me nimittäin oltiin pojun kanssa vähän aikaa sairaalan nenämahaletkuissa tuon inhan taudin takia. Pojalla tauti kesti kaksi viikkoa ja mulla puolitoista.

Iida-Liina miten siellä suhtauduttiin vauvan sykkeisiin kun keikkuivat yli kahdensadan?
Mähän olin silloin viimeiset odotusviikot sairaalassa (paitsi välillä karkasin kotiin...)ja päivittäisissä käyrissä pojan syke nousi välillä yli kahteensataan ja vähän riippuen kätilöstä joku oli huolissaan ja joku ei.

Kati tuolla jo aiemmin kyseli meidän kuulumisia. Ihan hyvää meille kuuluu, pikkumies on jo puolivuotias ilopilleri, hymyilevä pikku herrasmies. Tosi kiva on touhuta heppusen kanssa kaikenlaista.Muutenhan eletään ihan tavallista vauva arkea, lääkärissä ym rampataan keskiverto perhettä enemmän - mutta ihanaa tää on. Siitä ei pääse mihinkään.

Iida-Liinalle piti vielä sanomani, että mulla oli just tollaiset fiilarit päivää paria ennen limatulpan irtoamista. Mulla se ei irronnut kerralla, vaan tuli muistaakseni kolmena päivänä sellaista inhaa limaista ja veristä vuotoa, siis oikein sellaista paksua ja tujua tavaraa. Siitä kun se tulppa lähti irtoamaan, synnytys käynnistettiin viiden päivän päästä. Moni sanoo, että siitä kun limatulppa irtoaa synnytys käynnistyy viikon sisällä. Ja huom, kaikki eivät tosiaankaan edes huomaa mitään limatulpan irtoamista ja silti ne vauvelit ovat masusta ulos tulleet!

Metsätonttuko se sitä synnytykseen valmistautumisöljyä kyseli: apteekista Ceridal Lipolotion öljy on hyvää siihen (en tiedä toimiiko oikeasti), mutta sitä voi sitten suihkutella vauvaankin, irrottaa tosi hyvin päänahasta karstat ja on erinomainen apu vaippa-alueen punoittaviin taipeisiin.
 
Kiitos Duudlari linkistä. Löysin myös täältä paikalliset rokotussuositukset ja niissäkin suositellaan tubi-rokotusta vastasyntyneelle. Sen lisäksi vastasyntyneelle pitäisi antaa B-hepatiitti -rokote. En kyllä ymmärrä, mistä se vauva voi B-hepatiitin saada, kun eihän se syö kuin äidinmaitoa tai korviketta. :eek: Muutenkin täällä tunnutaan sen listan mukaan rokotettavan vauvoja ensimmäisen vuoden aikana tuplasti sen verran mitä Suomessa. No kyselen näistä sitten myöhemmin lastenlääkäriltä.

Hei vaan pötkylä! =) Kiva kuulla sinusta. Ihanaa, että elämä pikkuherran kanssa etenee hyvin :heart: Ei meille lääkäri ole mitään sanonut siitä korkeasta sykkeestä. Tosin se on noussut siihen 200:aan vain yhden ainoan kerran muutaman sekunnin ajaksi silloin kerran kun vauva potki 10 minuuttia putkeen ilman taukoa. Kätilö kyllä sanoi käyrää katsoessaan, että mikäs sille nyt tuli, lääkäri ei kommentoinut mitään, en kyllä osanut edes asiaa kysyä. Mutta kyllä se syke 180:een helposti nousee kun vauva liikkuu, tosin ei se siinäkään kovin kauaa pysy. Täytyypä kysyä asiasta seuraavalla kerralla.
Nyt ei muuten enää ole yhtään painon tunnetta alapäässä. Ehkä se vauva laskeutui vain muutamaksi päiväksi ja nousi sitten takaisin ylös tai sitten minulla on tunto mennyt. :LOL:
Mistä ihmeestä sen limatulpan voi tunnistaa? Minulla on kyllä hirveästi alkanut valua valkovuotoa, mutta kyllä se minusta ihan valkovuotoa on eikä mitään muuta. Nivusia kyllä kramppaa edelleen, joten joku siellä kyllä painaa hermoihin.
 
Iida-Liina limatulpasta vielä sen verran, että joillain se irtoaa niin pikkuhiljaa ettei sitä sillä tavalla huomaa ja joillain se tulee kerralla isona klönttinä. Esim. kummityttöni äiti kertoi että hänellä limatulppa oli sellainen mandariinin kokoinen kimpale.
Supistuksetkin voivat muuten tuntua nivusissa ikävästi...
 
Moi Pötkylä! Mukavaa kuulla sinustakin! Perhe-elämä kuulostaa kyllä kaikesta huolimatta oikein mukavalta.

Rokotuksiin ja limatulppaan en oikein osaa mitään vielä kommentoida, joten ehkä sitten omaa napaa ;)

Täällä alkaa väsymyskausi taas iskemään päälle. Toivon, että niin ei kuitenkaan olisi. Vaikka tässä lomalla ollaan, aamuisin usein väsyttää kovasti sekä myös iltaisin. Olenkin siirtynyt lisäksi taas päikkäreitä ottamaan.

Huomenna alkaisi sitten 22. raskausviikko - aika tuntuu vaan todellakin menevän. Vastahan minäkin plussasin! Viikonloppuna oltiin katselemassa vaunuja ja niidenkin suhteen tuntuu olevan pää pyörällä. On niin monia malleja, ominaisuuksia jne. josta valita. Sen verran ollaan kuitenkin karsintaa tehty, että otetaan joko Teutonian Prestiget, Brio Happyt tai Emmaljungan nämä normaaleina 4-pyöräisinä. Valinta vaan on niin vaikea... :/

Kati & Pablo rv 20+6
 
Hei pitkästä aikaa,
lomista on pidetty puolet ja siinä ajassa on muutettu ja nyt eletään sekasorron keskellä.
Hyvin on mennyt kaikinpuolin, olen jaksanut hoitaa muutosta oman osuuteni hyvin, eikä kroppa ole edes juuri valittanut.
Vauveli on varmaan kääntynyt raajat selkään päin, kun liikkeet tuntuu nyt vain sisällä ja välillä vähän ilkeästi. Tähän saakka vauvan liikkeet on tuntunut vatsan päältä ja näkynyt kanssa, mutta nyt ei enää juurikaan. Liikkeet tuntuu enimmäkseen tuolla alapäässä ja välillä melko ilkeästikin... Näin kai se on, että lapsi on kääntynyt selkärankaan päin ja potkunyrkkeilee niin päin, vain onko jollakin tietoa? Ei kai tässä pidä huolestua?
Vai pitäisikö soitella neuvolaan, olen tosin parin viikon päästä menossa neuvolalääkärille. Mutta tässä välissä menemme taas mökille, eikä siellä ole juurikaan "sivistystä", jos kaipailee apua...

Sarppa ja tiitiäinen 27 + 1
 
Semmoinen mandariininkokoinen limatulppa ei jää varmaan huomaamatta. :LOL: Eli sitä odotellessa. :) No ei tässä kyllä tällä hetkellä mikään sellainen olo ole, että synnytys olisi jotenkin lähellä. Minulle se nivusten ja lonkkien kramppaaminen on tuttu vaiva jo vuosien takaa, kun joskus aikoinani aktiivisesti tanssia harrastaessani olen ylirasittanut nivelet. Tosin ei minulla ole vuosiin ollut lonkat näin ärsyyntyneet. Venyttely auttaa, mutta minulle mammajooga opettaja varoitteli että raskauden aikana on varottava ylivenyttämistä, sillä nivelet löystyvät silloin ja ovat herkempiä rasittumaan. Voin taas jälkiviisaana todeta, että olen tainut itse osaksi vaikuttaa tähän ärsyttävään nivusten kramppaamiseen. Joten älkäähän te muut innostuko liikaa siellä joogatunneilla.

Kati, tuo vaunujen hankinta on kyllä todella aikaa vievää puuhaa. Parempi on kuitenkin harkita ja tutkia tarkkaan eri vaihtoehtojen välillä, sillä on se sentään sen verran hintava ostos, että ikävää olisi jos jälkikäteen tulisikin sellainen olo, että olisikin halunut toisen mallin.

Anjamaritasta
ei ole kuulunut hetkeen mitään. Onkohan hänellä jo pikku-sara kainalossa?

~Iida-Liina ja nuppu 36+5~
 
Moikka!

Jostain syystä en ole päässyt kirjautumaan tänne moneen päivään, mutta nyt onnistui onneksi.
Kiitos vaatevinkeistä! Jotain verkkokauppoja löysinkin, mutta ei kyllä innosta maksaa 74,- farkuista....Täytynee jalkautua keskustaan!

Onnea hääpäivälle Denina minunkin puolestani :flower:

Kiva kuulla Pötkylästä!

minä olen nyt kertonut uutiset työpaikalle ja suurimalle osalle sukulaisia. Töissä kollega aloitti heti keskustelun tarvitaanko sijaista vai ei.....Esimieheni totesi, että kyllä tässä nyt yksi vuosi parjätään :eek: En kyllä tiedä mistä hän sen sai päähänsä että vain vuoden olen poissa.....Täytyneen ottaa jossain vaiheessa syksyä puheeksi kunnolla.
Bantsku
 
Kiitos kaikille apteekki-sympatioista. Olin parin päivän remonttitohinan keskellä jo unohtanut koko episodin. Onneksi ei sentään tarvinut ostaa mitään peräpukamavoidetta - en haluaisi ajatella, mutta varmaan ko. henkilön mielestään niihinkään ei olisi mitään apua apteekin valikoimista löytynyt :LOL: :LOL:
Pötkylällä näyttää olevan enemmän tietoa kuin apteekin naisella oli, eli kiitos öljyvinkistä, sitähän pitää ostaa vaikka sitten vain ihon rasvailuun, jos ei venyttelyt innosta :)

Täällä on puhuttu paljon rokotusasioista, enkä osaa niistä oikein mitään muuta kommentoida, kuin että rotavirus-rokotetta minullekin suositeltiin.

Lentoemoko se muuten aikaisemmin mainitsi, että EU:lla on jotain suosituksia siitä, mitä ravintolisiä odottavien äitien pitäisi syödä - siis se kalaöljykapseleista keskustelu. Missähän sellainen lista on nähtävillä?

Jokohan Anjamarita on punnannut Saran maailmaan? Iida-Liinan tilannekin vaikuttaa päivä päivältä jännemmältä, mutta hienosti näytät tilanteeseen suhtautuvan ja jaksat täällä kommentoida. Onko teillä siellä hiekka-aavikolla sauna?!? Viestistäsi saattoi niinkin päätellä :)

Katilla oli vaunu-asiaa, johon en osaa myöskään sanoa juuta enkä jaata. Meillä vaunut ovat muutaman vuoden vanhat yhdistelmä Briot. Tänään sen sijaan ostimme kaupasta uuden Akta Gracon Logico S -kaukalon (kirjoitinkohan väärin?) ja siihen sopivat matkarattaat, että pääsee helpommin liikkumaan. Hieman hullulta tuntuu jo ostaa tavaraa vauvalle, kun aina on se pieni pelko, että entä jos, mutta toisaalta ei huvita kaikkea jättää viime tippaankaan, ties jos vaikka joutuu vuodelepoon. Luja usko siis, että kaikki menee hyvin. Onhan tätä monta vuotta toivottu ja odotettu...

Denina - hauskaa häiden odotusta ja muista pitää jaloista huolta :) On sulla järjestelemistä, kun on vauva-asiat ja vielä naimisiinmenokin. Molempiin liittyy niin paljon selvitettävää ja hankittavaa, vaikka pitäisi ihan pienetkin häät.

Voikaa kaikki odottajat ja mammat hyvin :)

Metsätonttu ja poikanen 23+6





 
Mun oli pakko taas tulla työntämään nenäni tänne, kun luin noita vaunujuttuja...

Me ei hankittu ollenkaan varsinaisia vaunuja / yhdistelmiä vaan ihan suoraan rattaat joissa on kantokoppa. Ja hyvin ovat meille riittäneet. Gracon quatro de luxe on malli ja niihin käy gracon vauvakaukalo = travel system (en tosin käyttänyt tätä mahdollisuutta kertaakaan).
Rattaat on tosi kevyet työntää ja liikkuvat tosi hyvin kelissä kuin kelissä (siis jopa lumihangessa, vaikka pyörät ovatkin suht. pienet). Ja meillä sentään lenkkeillään kärryjen kanssa - päivittäin rällään tuolla pitkin pitäjiä rattaat rätisten ja koira vieressä pomppien kilometri tolkulla. Ihan maastoon noilla kärryillä ei ole mitään asiaa, mutta muutoin toimivat tosi hyvin.

Itse suosittelen kaikille, jos vähääkään kiinnostaa, kantoliinaa / kantopussia. Helpottaa huomattavasti arkea, kun on välillä kaksikin kättä käytössä. Mä en koskaan oppinut tekemään niitä kantoliinan solmuja, mutta kantopussi meillä toimi tosi hyvin ja poju viihtyä. Kantopussia voi käsittääkseni käyttää ihan vaikka vuoden ikään asti, tai pidempäänkin - mutta meillä nuori herra kasvaa sellaista vauhtia (neuvolan käyrätkään eivät enää riitä), että kantopussi kävi ahtaaksi.

No niin, tällaisia vinkkejä siis VAUVAKUUMEISELTA "konkarilta" :LOL:
 
Ihan rattaat meillekin on hankittu, mihin on vaihdettavissa kantokoppa. En edes täysin ymmärrä miten ne yhdistelmävaunut edes eroavat kantokopallisista matkarattaista, koska ei täällä sillä nimikkeellä mitään myydä. Tosin meidän rattaissa on kyllä myös isot pyörät.

Minulla on tuolla kaapissa odottamassa ystävältä saatu kantoliina ja myös cd sitomisohjeita varten. Täytyy varmaan tutustua niihin cd:n ohjeisiin tai jää muuten minultakin solmut oppimatta. Toiselta ystävältä sain kantorepun, mutta olen vähän ymmärtänyt, että kaikki vauvat eivät välttämättä tykkää siinä repussa olemisesta. Kantoliina on kai muutenkin parempi niin vauvalle kuin äidillekin, siis jos vaan osaa tehdä ne solmut. Kantopussia silloin aluksi suunnittelin ostavani, mutta se jäi sitten hankkimatta kun satuin saamaan repun ja liinan ystäviltä.
 
Vaunuista vielä sen verran, että vaikka merkkiä/mallia ei ollakaan vielä päätetty, me ollaan kans hankkimassa yhdistelmien rattaat + siihen pehmeä kantokoppa. Jotenkin tuntuu turhalta hankkia varsinaista vaunukoppaa. Mietityttää vaan, kun talvivauvasta on kyse, että näinköhän pehmeään koppaan mahtuu vauva talvitamineineen + peitot/täkit ym. No, eiköhän.

Mulla on viime päivinä taas iskenyt kunnon iltapäiväväsymykset. Voisiko sellainen johtua tässä vaiheessa raudan puutteesta??? Käytän kyllä Multitabsin raskaus-vitamiineja ja Berexejä, joissa pitäisi olla mukana ainakin vähäsen myös rautaa.
 

Yhteistyössä