yli 12-vuotiaan lääkäriasiat osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tianna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tianna

Aktiivinen jäsen
14.10.2006
10 133
0
36
Menettekö (äidit ja isät) tosiaan aina tai yleensä mukaan tuonikäisten lääkärireissuille? Siis jos ei kyytiä tarvita, vaan ihan osallistumaan? Ja menettekö ihan vastaanottohuoneeseen asti?

Miksi?

Ymmärrän, jos on joku sairaus, jota lapsi ei vaikka osaa hoitaa itse, tai joku muu mihin tarvitaan vanhempien apua, mutta tarviiko vaikka tavallisessa tarkastuksessa olla mukana? (Tietty jos lapsi tahtoo, niin kivahan se on että mennään yhdessä.)

Älkää pliis ottako tätä nyt kritiikkinä, vaan lapsettoman ja muutenkin vähän ymmärtämättömän ihmisen uteliaana kysymyksenä. Ei mun vanhemmat tullu vastaanottohuoneeseen enää tuossä iässä ikinä. Ajatkin varasin itse, paitsi jos päivystykseen mentiin (eri kaupunkiin), niin vanhemmat soitti.

Menen mukaan jos joku akuutti syy tai iso vaiva. En perus tarkastuksiin, jotka yleensä koululla. Hammaslääkäriin haluaa mukaan, 12v siis nyt juuri.
Usein tärkeää että tulee kunnolla selvitetyksi, miun lapsi tuppaa unohdella asioita:)

Vähän asiaa sivuten. Menin kerran äitini kyydillä hammaslääkäriin, tämä jo sen jälkeen kun asuin omillani (ja olin täysi-ikäinen). Hän jäi odottamaan odotusaulaan, koska käynnin ei pitänyt kestää pitkään. No, siinä kun sitten lääkäri tarkisteli hampaitani kävi hoitaja hakemassa äitini odotushuoneesta jos hän haluaisi kanssa nähdä tms. Nolostuin kyllä hieman, kun äiti tunkee lääkäriin mukaan huoneeseen :S

Njaa, mun mielestä 12-vee on ihan liian nuori menemään yksin lääkärille. Terkalle vois mennäkin, mutta haluaisin itse ehdottomasti olla mukana 12-veen lääkärireissulla. Johan lapsi unohtaa puolet sanotuista asioista - parempihan ne on itse kuulla.

Itse menin lääkäriin itsenäisesti joskus 14-15-vuotiaana, jos nyt hammashoitoja ei lasketa.

Tottakai menen. Hammaslääkärissä käy kyllä yksin.
Sanoisin että ap:n kysymys on hiukan erikoinen. Ehkä 15-16-vuotiaasta ylöspäin voisi mennä yksin lääkäriin minun mielestäni.

Neuvotellaan asiasta tapauskohtaisesti, ja sen pohjalta olen toiminut. Hammaslääkärissä meidän koululaiset käyvät itsenäisesti. Joskus sieltä tulee toive, että jompikumpi vanhemmista pääsisi mukaan, jolloin yritämme järjestää mahdollisuuden mukanaoloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Patarouva:
Sanoisin että ap:n kysymys on hiukan erikoinen.

No anteeks. :ashamed: Kun kuitenkin noin varma olet siitä, että menet, niin viitsisitkö vielä kertoa, että miksi menet? Esim. haluaako lapsi, vai haluatko tietää, miten lapsella menee, tai haluatko kantaa vastuun sairauksien hoitamisesta, vai jotain, mitä en osaa keksiä...?

En ihan oikeasti ymmärrä, koska minä hoidin nuo asiat itse. Utelias kyllä olen, ja onhan se tärkeää ymmärtää, mikä tässä maailmassa on normaalia ja mikä ei.

Voin yrittää tarkentaa. Onkä lääkäriasiat lapselle liian vaikeita? Liian pelottavia? Vai kuuluuko vanhemman vaan TIETÄÄ, mitä siellä tehdään ja sanottiin ja käskettiin jatkossa tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:

No anteeks. Kun kuitenkin noin varma olet siitä, että menet, niin viitsisitkö vielä kertoa, että miksi menet? Esim. haluaako lapsi, vai haluatko tietää, miten lapsella menee, tai haluatko kantaa vastuun sairauksien hoitamisesta, vai jotain, mitä en osaa keksiä...?

En ihan oikeasti ymmärrä, koska minä hoidin nuo asiat itse. Utelias kyllä olen, ja onhan se tärkeää ymmärtää, mikä tässä maailmassa on normaalia ja mikä ei.

12-vuotias ei ihan välttämättä osaa asioida lääkärissä yksin, ehkä 15-vuotiaasta ylöspäin se voisi toimia.

Voin yrittää tarkentaa. Onkä lääkäriasiat lapselle liian vaikeita? Liian pelottavia? Vai kuuluuko vanhemman vaan TIETÄÄ, mitä siellä tehdään ja sanottiin ja käskettiin jatkossa tehdä?

Mulla äiti oli mukana henkisenä tukena.

Vanhempien kuuluu tietää lapsen sairauksista, kun on 18v sitten se ei enää vanhemmille välttämättä kuulu.

menen mukaan ainakin 11 vee pojan lääkärille, koska haluan olla varma, että hän selittää kaikki oireet kunnolla. tytär 14 vee: käy yksin hamppilassa yms, oisinko pari vuotta sitten viimeksi käynyt ihan vastaanotolla asti hänen kanssaan. jos esim käsi menee poikki tms, niin minä menen kyllä ihan mukaan asti. ainakaan lapset eivät ole kieltäneet minun mukana oloa ja vaikka itselläni on ollut toisenlainen lapsuus, ei se tarkoita sitä, että jatkan samaa kaavaa. lapsista on varmasti turvallisempaa kun aikuinen on pitämässä puolia ja minä ainakin katon, että jos on esim poskiontelontulehdus, niin saa kanssa kunnon lääkekuurin eikä mitään amoxillinia, mikä ei meillä auta mihinkään. 15 vee on varmaan raja, jonka jälkeen jään odotushuoneeseen.

No anteeks. Kun kuitenkin noin varma olet siitä, että menet, niin viitsisitkö vielä kertoa, että miksi menet? Esim. haluaako lapsi, vai haluatko tietää, miten lapsella menee, tai haluatko kantaa vastuun sairauksien hoitamisesta, vai jotain, mitä en osaa keksiä...?

12-vuotias ei ihan välttämättä osaa asioida lääkärissä yksin, ehkä 15-vuotiaasta ylöspäin se voisi toimia.

Selvän teki. Mua kyllä neuvottiin kädestä pitäen siellä aina, en mäkään mitään "osannut". :D Mut kivahan se on jos oma äiti opastaa.

Vanhempien kuuluu tietää lapsen sairauksista, kun on 18v sitten se ei enää vanhemmille välttämättä kuulu.

Niin kai sitten. Kyllähän se järkevältä kuulostaa... Että vanhemmat tietää mitä lääkkeitä syödään ja mihin vaivaan, varsinkin jos tulee jotain vakavaa. Kylläkai ne munkin pöydällä ne antibiootit sun muut aina näki. Mutta en mä kyllä paljon kertonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Lapsihan se 12-vuotias vielä on. Ei ehkä ymmärrä/muista lääkärin sanomia asioita oikein eikä itse välttämättä osaa selittää asiaa niin kuin pitäisi.

Mut nehän kirjottaa vaikka lapulle kaikki ohjeet... Aikuisillekin. Mut toi ymmärtäminen voi kyllä ihan varmasti tehdä tiukkaa, jos lääkäri ei huomaa selittää selvästi mistä on kyse. Ja väärinkäsityksiä voi tietenkin tulla.

Lain mukaan ei selkeästi kuitenkaan kuulu. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista sanoo näin:

7 §
Alaikäisen potilaan asema

Alaikäisen potilaan mielipide hoitotoimenpiteeseen on selvitettävä silloin, kun se on hänen ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden mahdollista. Jos alaikäinen ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen kanssaan.

Jos alaikäinen ei kykene päättämään hoidostaan, häntä on hoidettava yhteisymmärryksessä hänen huoltajansa tai muun laillisen edustajansa kanssa.

9 §
Tiedonsaantioikeus ja toimivalta

Potilaan laillisella edustajalla taikka lähiomaisella tai muulla läheisellä on 6 §:n 2 ja 3 momentissa tarkoitetussa tapauksessa oikeus saada kuulemista ja suostumuksen antamista varten tarpeelliset tiedot potilaan terveydentilasta. (9.4.1999/489)

Jos alaikäinen potilas ikäänsä ja kehitystasoonsa nähden kykenee päättämään hoidostaan, hänellä on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen tai muulle lailliselle edustajalleen.

Edellä 5 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettu selvitys on 7 §:n 2 momentissa tarkoitetussa tapauksessa annettava alaikäisen potilaan huoltajalle tai muulle lailliselle edustajalle.

Alaikäisen tai 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun potilaan huoltajalla tai muulla laillisella edustajalla ei ole oikeutta kieltää potilaan henkeä tai terveyttä uhkaavan vaaran torjumiseksi annettavaa tarpeellista hoitoa. (9.4.1999/489)

Lapsihan se 12-vuotias vielä on. Ei ehkä ymmärrä/muista lääkärin sanomia asioita oikein eikä itse välttämättä osaa selittää asiaa niin kuin pitäisi.

Mut nehän kirjottaa vaikka lapulle kaikki ohjeet... Aikuisillekin. Mut toi ymmärtäminen voi kyllä ihan varmasti tehdä tiukkaa, jos lääkäri ei huomaa selittää selvästi mistä on kyse. Ja väärinkäsityksiä voi tietenkin tulla.

Kirjoittaa, jos lapsi muistaa pyytää... Ja toisaalta, miksi sinne ei voisi mennä mukaan vaan lukea sitten lapulta ohjeita? Tuon ikäinen saattaa tarvita muutenkin tukea lääkärissä.

Kirjoittaa, jos lapsi muistaa pyytää... Ja toisaalta, miksi sinne ei voisi mennä mukaan vaan lukea sitten lapulta ohjeita? Tuon ikäinen saattaa tarvita muutenkin tukea lääkärissä.

Siis musta on hienoa jos asia hoituu niin, että kaikki on tyytyväisiä ja vanhemmat osallistuu lastensa elämässä tärkeisiin asioihin. Mä vaan yritän samalla jotenkin kelata sitä, että miten itse pärjäsin, kun meidän perheessä asiat oli toisella tolalla.

Yhteistyössä