Onhan meitä! Minun tyttö on 1,5-vuotias ja saa rintamaitoa aina kun pyytää, ehkä 3-4 kertaa yöllä (johon sisältyy imetys nukahtaessa ja aamulla herätessä - siten saan itse nukkua vielä hetken
) ja saman verran päivällä. Aion imetttää niin kauan kuin meistä molemmista siltä tuntuu, varmaan ainakin 2-vuotiaaksi asti. Tuttavapiirissäni noin puolet pienten lasten äideistä imettää yli vuoden ikäisiä lapsia, pari on kohta kaksivuotiaita.
Suomessa kyllä monet lopettavat viimeistään vuoden ikään mennessä. Mutta eihän se ole mikään syy miksi meidän pitäisi lopettaa. Sen sijaan on montakin syytä miksi on ihan hyvä jatkaa:
- Maailman terveysjärjestö WHO ja Unicef suosittavat imetystä vähintään 2 vuoden ikään, samoin Yhdysvaltain lastenlääkärijärjestö
- Äidinmaidosta lapsi saa edelleen vasta-aineita sairauksia vastaan, kuten tuossa ylhäällä jo joku sanoikin.
- Maito ei todellakaan "muutu vedeksi" kun lapsi täyttää vuoden. Päinvastoin. Siinä on vielä enemmän rasvaa ja runsaasti proteiinia myös sen jälkeen. Kalsiumia ja rautaa on ehkä vähemmän kuin muissa ravinnonlähteissä, mutta NE IMEYTYVÄT PAREMMIN lapsen elimistöön(!).
- Imetys ei ole vain ravinnonsaantia, vaan myös turvaa ja läheisyyttä (tosin voi sitä tietenkin muutenkin antaa). Itse olen huomannut, että känkkäränkkäinen lapsi rauhoittuu ja muuttuu taas tyytyväiseksi imetyshetken jälkeen.
- Sairaana ollessaan lapsi juo rintamaitoa usein vaikka mikään muu ei kelpaisi / pysyisi sisällä. Tankkaa niitä vasta-aineita.
- imetys ehkäisee korvatulehduksia ja allergioita (vaikkei tietenkään suojaa niiltä täysin).
- Pitkään kestävä imetys laskee äidin rintasyöpäriskiä, ja joidenkin tutkimusten mukaan jopa maitoa pitkään saaneen tyttölapsen rintasyöpäriskiä!
- Jos verrataan ihmislajia sen lähimpiin sukulaisiin, vieroitus tapahtuisi noin 3-7 vuoden iässä - näin monet luonnonkansat tekevätkin. _maito_hampaatkin vaihtuvat vasta silloin.
Joten tuo 2 v-ikäkin on periaatteessa aikaisin.
On niitä syitä varmaan vielä enemmänkin. Ja minusta imetys on niin helppoa - ruoka on aina heti valmiina ja mukana.
Yöimetyksetkään eivät haittaa, kun lapsi nukkuu vieressämme parisängyssä.
Jos alkaisin aktiivisesti vieroittaa, yrittäisin varmaan vähentää päiväimetyksiä ensin, siis niitä jotka ovat lapselle "vähemmän tärkeitä". Touhutessa ei niin aina muista koko maitoa. Mutta kukin tavallaan.
Lehmänmaitoa olen antanut maistaa, mutta ei ole tykännyt enkä koe sitä niin tarpeelliseksi, kun tyttöhän saa vielä parempaa maitoa, juuri hänelle räätälöityä. Juustoa, jugurttia yms. syö kyllä.