Yli 1-vuotiaan imettäjät?

Onko meitä paljon? Mulla poika yli 1 vuotta ja imetän vieläkin. En suunnitellut tätä, mutta jotenkin tuo ipana vaan haluaa sitä tissiä, enkä oo sitten ite osannu vierottaa. Monien kuulee sanovan että laps ite lopettaa monesti alle vuosikkaana ja se siitä... Mitenhän vois kivuttomasti lopetella imetystä? Eniten mua rassaa vieläkin yössä väh 2 kertaa tissittely, josta todellakin haluisin luopua. Eikai lapsella voi olla nälkä/jano jos on saanu ennen nukkumaan menoa reilusti ruokaa ja juomaa?

:wave:
Täällä yksi. Tyttö on vuoden ja 4kk.
Yösyönnit jätettiin kaks kuukautta sitten, ja rupes vihdoin syömään paremmin päivällä. Joten rohkeesti vaan. Meillä autto kun pisti illalla tissin päälle laastarin ja sitten yöllä näytti lapselle jos se tahtoi tissiä, että "tissi on rikki, nyt nukutaan". Meillä toimi, mutta ei tietty varmaankaan toimi kaikilla.
Annan aamulla kuuden aikaan ekan kerran. Nyt kipeenä enemmän, kun ei muuta suostu juomaan. Mutta muuten mennään 3-4 syötöllä päivässä.
Auttaako nää?

Mun muksu on kohta 11kk. Olen henkisesti varautunut imettämään paljon pidempään, koska hän ei vieläkään suostu syömään kiinteitä, kuin itse maistellen. Miehelle tämä tissittely on rankempaa, koska se tuntuu olevan samalla lähes ainoa lohdutus- ja nukutuskeino.

Yöllä otan vauvan rinnalleni pari-kolme kertaa, joskus hän imee tissiä vain nukkuakseen paremmin, ei nälän takia. Tutti ei ole koskaan kelvannut. Toisinaan olen vaa'an kanssa punninnut yötankkauksen määrää ja se on ollut jotain 100-250ml. Tuo 250 on lähes puolet hänen koko vuorokauden ravinnonsaannistaan. Pituus-painosuhde taitaakin olla jotain -15% ja pituus -2SD, jos en väärin muista.

Taidanpa kokeilla tuota Harmailijan laastarikonstia, kunhan muksu oppisi ensin syömään.

Alkuperäinen kirjoittaja hikka:
Mun muksu on kohta 11kk. Olen henkisesti varautunut imettämään paljon pidempään, koska hän ei vieläkään suostu syömään kiinteitä, kuin itse maistellen. Miehelle tämä tissittely on rankempaa, koska se tuntuu olevan samalla lähes ainoa lohdutus- ja nukutuskeino.

Yöllä otan vauvan rinnalleni pari-kolme kertaa, joskus hän imee tissiä vain nukkuakseen paremmin, ei nälän takia. Tutti ei ole koskaan kelvannut. Toisinaan olen vaa'an kanssa punninnut yötankkauksen määrää ja se on ollut jotain 100-250ml. Tuo 250 on lähes puolet hänen koko vuorokauden ravinnonsaannistaan. Pituus-painosuhde taitaakin olla jotain -15% ja pituus -2SD, jos en väärin muista.

Taidanpa kokeilla tuota Harmailijan laastarikonstia, kunhan muksu oppisi ensin syömään.

Meillä syöminen lisääntyi kun lopetin yösyötöt ;) En uskonut ensin, mutta rohkenin sitten kokeilla. Ja oikeassa olivat.
Juu meilläkin on pitkä ja hoikka tyttö, muuhun enempää kommentoimatta ;)

hikka
Meillä myös lapsi söi tosi huonosti kiinteitä ja kasvu taittui. Ajattelin että parempi että saa edes maitoa. Kun lopetin yösyötöt 10kk iässä alkoi soseet maistumaan selvästi paremmin. Kannattaa kokeilla, meillä ainakin selvittiin lopetuksesta loppujen lopuksi aika helpolla.

Meillä poika on 1v 2kk ja imetys jatkuu.Kaipaa tissiä lähinnä ennen nukkumaan menoa.Yöllä syö jos otan viereen muuten ei sitä vaadi.
Aamusta syö klo5-6 välillä kerran.
Mäkin oon miettiny et miten saa aikoinaan lopeteltua imetystä,kun huudattaa en halua sen asian suhteen.

hei! meillä niilo 1v4kk ja saa vieläkin rintaa :) --heh-- mutta nyt kun olen päivät töissä niin tissittelyä ei enää kuin illalla ja aamulla ja silloin kun tulen töistä-- että n.3-4 kertaa/vrk. poika kasvaa ja syö hyvin,tuttia ei käytä ollenkaan.maitoakaan ei nyt erityisemmin vaadi" mutta oon antanut kun sitä tulee niin runsaasti.itsellä helpompi olo kun saa tyhjentää nuo rinnat, niin ja onhan tuo poikakin pysynyt terveenä,vaikka sanovat ettei puolenvuoden jälkeen enää oo niin tehokasta tuo maito,mutta on kyllä niin terve muksu että pistän ison osan imetyksen piikkiin kun on noin terve. kertaakaan ei oo lääkärissä käyty.

Imetä vaan niin pitkää kun hyvältä tuntuu.

talviterveisiä kaikille <3<3 :heart:

tyttö oli 1v1kk kun lopetin.Aattelin imettäväni 8kk ikäiseksi saakka mutta jatkoinkin kun oli helpompaa moni asia kun imetti,esimerkiksi päikkäreille laittaminen.Nyt tyttö melkein 1v5kk ja ei ongelmaa oo ollu pitkään aikaa imettämättä jättämisen suhteen.Vellipullosta vaan on tullut vähän liikaa "turvariepu". :/

imetän 1v2kk ikäistä. En usko siihen että äidinmaito muuttuisi mukamas yhtäkkiä turhaksi,ku lapsi täyttää vuoden! Lapsi saa läheisyyttä kun imee maitoa. Yöllä taapero imee myös ja saa näin kaipaamaansa läheisyyttä. Onhan hänellä janokin, kun yöunet on niin pitkät. Läheisyyttä ja turvaa ne taaperot hakee.

Heippa!
Täällä kanssa yksi 1v 2kk pojan äiti joka imettää edelleen , vaikkakin se suurimman osan mielestä on hyvin outoa :LOL:
meillä tissittelyä on n. 4 kertaa vuorokaudessa, aamuyöllä, aamulla, iltapäivällä ja nukkumaan mennessä. Työt aloitin kun poika täytti 1-vuoden.
Kiinteitä syödessä janojuomana ollaan pidetty vettä ja sitä poika juokin innoissaan, mutta normaalia rasvatonta maitoa ei olla saatu juomaan mitenkään :/ ottaa hörpyn ja sitten vain kieltäytyy.. oisko jotain kikkoja miten sais tottumaan normi maitoonkin? lähinnä aattelin tulevaisuutta että kun imetys joskus loppuu nii saisi lapsi sitä maitoa sitten edes jotenkin..

Meidän tyttö on nyt 1v ja 4kk ja olen pikkuhiljaa lopetellut imettämistä. Olisin jatkanut mielelläni 2v asti mutta tulin uudestaan raskaaksi (meni valitettavasti kesken) ja sen väsymyksen takia en enää jaksanut imettää etenkään öisin.
Olin ajatellut että tätä tyttöä ei IKINÄ saada vieroitettua yösyötöistä mutta ihme ja kumma se meni vastoin kaikkia odotuksiani tosi helposti, ja tyttö on alkanut nukkumaankin hyvin ensimmäistä kertaa elämässään. Meillä se toimi siis ihan vain niin, että mies alkoi hoitamaan yöheräämiset. Tosin ite oon vielä imettänyt aamulla jos herää tosi aikasin, että jatkaa uniaan. Mutta välilä menee pari päivää ettei ime ollenkaan maitoa, kun ei touhutessa muista sitä pyytää.

En itse usko ollenkaan tuohon rasvattoman maidon antamiseen pienille lapsille. Asuin kauan ulkomailla ja siellä rasvattomassa ja vähärasvaisessa maidossakin lukee isoin kirjaimin (monissa eri maissa siis) että ei kelpaa ravinnoksi alle 2 vuotiaille. Meillä käytetään siis sinistä maitoa, ja pikkuhiljaa on tyttö alkanut juomaan sitä innolla, etenkin kun yösyötöt loppui. Ruokahalu lisääntyi muutenkin. Tuosta rasvattomasta maidosta puhuttiin muuten neuvolassakin, jossa myönsivät että kyllä täällä Suomessakin on alettu miettimään sitä että KALSIUMI ei kunnolla voi imeytyä rasvattomasta maidosta. Ja jos muuten käyttää hyviä öljyjä yms niin ei sitä rasvaa tuu liikaa. JO TULI AIHEEN VIERESTÄ!!! Anteeks... :ashamed:

Mutta siis rohkaisen kans ihan kokeilemaan sitä yösyöttöjen lopetusta jos vain äiti on liian väsynyt niihin, jos se onnistui meidän unettomalta tissitakiaiselta niin varmasti muiltakin. Ja meillä siis edelleen pidellään tyttöä sylissä/kädestä kiinni nukahtaessa kun on tosi läheisyyden kaipuinen, ei se imetyksen lopetus läheisyyttä saa poistaa. Ja muuten mielestäni on tosi hyvä asia jos imettää sinne 2v asti, koska lapsen immunitettikyky kehittyy kunnolla vasta 2v ja siihen asti äidinmaidosta saa parhaan suojan tauteja vastaan :)

Peesaan muuten tuota mannan kirjoitusta rasvattomasta maidosta, Italiassa annetaan täysmaitoa alle 2-vuotialle, vaikka itse kyllä sitten annan sitä "sinistä" maitoa, kun ei viiti kahta eri maitoa ostaa. Ja vaikka imetän edelleen iltaisin, öisin ja aamuisin (no, nyt kun oli sairaana, niin myös päivällä), niin päivällä juo oikein mielellään tuota sinistä maitoa, kun oon sen tissimaidon lämpöiseksi mikrossa lämmittänyt, siis ihan vaan pari sekkaa.
Vissiin Suomessakin on ruvettu suosittelemaan luomumaitoa lapsille, koska mitä enemmän maitoa käsitelty, kuten rasvatonta maitoa, sitä huonommin maidon proteiinit ja kalsium käytetään elimistössä hyödyksi.
Ja vielä aiheen vierestä: myös ovulaatiovaikeudet naisilla ovat parantuneet, kun ovat siirtyneet käyttämään täysravaisia maitotuotteita.

pitääkin ens kauppareissulla ihan kokeilun vuoks ostaa tuota sinistä maitoo ja kokeilla että maistuisko se pojalle yhtään paremmin =) "pakkohan" sen nyt jossain vaiheessa ois kuitenkin ruveta juomaan muutakin maitoo ku äidinmaitoo.. onneks kuitenkin jugurtit, juustot ja kaikki muut maitotuotteet menee hyvin =) mut silti aina välillä mietin että saakohan riittävästi kalsiumia :/

Maria: Meillä poika juo piimää,kun tavallinen maito ei käy tällä hetkellä.Meillä juodaan kans melko huonosti.Usein annan iltaisin vielä kalsium tabletin,että sais enempi kalsiumia.Rintamaidosta,kun sitä saa loppu peleissä melko vähän.

meillä mummi on muutaman kerran antanu pojalle piimää , välillä juo ihan hyvin mutta toisinaan taas ei yhtään ... mistä noita kalsiumtabletteja voi ostaa? nyt on luomi sininen maito testingissä , toivottavasti se alkais maistumaan paremmin =)

Maria: Me saatiin resepti lääkäriltä noihin kalsium tabletteihin.Mun käsittääkseni jauhoivat apteekissa itse tuon kalsiumin,kun lääkäri oli määrännyt jotain kalsium merkkiä mitä ei oo enää saatavilla.

Imetän myös vielä 1 v 3 kk:n ikäistä. Maitoa tulee hyvin ja molemmat haluaa jatkaa, niin miksi lopettaisin. Gefilus-piimää menee nokkiksesta, maidosta ei niinkään piittaa. Nyt sairastelujen aikana, imetys ollut oikein hyvä. =)

Kalsiumintarve täyttyy yleensä hyvin, kun lapsi syö juustoja, jugurtteja, raejustoa sun muuta, vaikka ei maitoa niin joisikaan. Piimää meillä juokin kaikki kolme. Eskarilaisen aamupala on usein piimää mukillinen ja leipää. :D

Ket
Onhan meitä! Minun tyttö on 1,5-vuotias ja saa rintamaitoa aina kun pyytää, ehkä 3-4 kertaa yöllä (johon sisältyy imetys nukahtaessa ja aamulla herätessä - siten saan itse nukkua vielä hetken ;)) ja saman verran päivällä. Aion imetttää niin kauan kuin meistä molemmista siltä tuntuu, varmaan ainakin 2-vuotiaaksi asti. Tuttavapiirissäni noin puolet pienten lasten äideistä imettää yli vuoden ikäisiä lapsia, pari on kohta kaksivuotiaita.

Suomessa kyllä monet lopettavat viimeistään vuoden ikään mennessä. Mutta eihän se ole mikään syy miksi meidän pitäisi lopettaa. Sen sijaan on montakin syytä miksi on ihan hyvä jatkaa:
- Maailman terveysjärjestö WHO ja Unicef suosittavat imetystä vähintään 2 vuoden ikään, samoin Yhdysvaltain lastenlääkärijärjestö
- Äidinmaidosta lapsi saa edelleen vasta-aineita sairauksia vastaan, kuten tuossa ylhäällä jo joku sanoikin.
- Maito ei todellakaan "muutu vedeksi" kun lapsi täyttää vuoden. Päinvastoin. Siinä on vielä enemmän rasvaa ja runsaasti proteiinia myös sen jälkeen. Kalsiumia ja rautaa on ehkä vähemmän kuin muissa ravinnonlähteissä, mutta NE IMEYTYVÄT PAREMMIN lapsen elimistöön(!).
- Imetys ei ole vain ravinnonsaantia, vaan myös turvaa ja läheisyyttä (tosin voi sitä tietenkin muutenkin antaa). Itse olen huomannut, että känkkäränkkäinen lapsi rauhoittuu ja muuttuu taas tyytyväiseksi imetyshetken jälkeen.
- Sairaana ollessaan lapsi juo rintamaitoa usein vaikka mikään muu ei kelpaisi / pysyisi sisällä. Tankkaa niitä vasta-aineita. ;)
- imetys ehkäisee korvatulehduksia ja allergioita (vaikkei tietenkään suojaa niiltä täysin).
- Pitkään kestävä imetys laskee äidin rintasyöpäriskiä, ja joidenkin tutkimusten mukaan jopa maitoa pitkään saaneen tyttölapsen rintasyöpäriskiä!
- Jos verrataan ihmislajia sen lähimpiin sukulaisiin, vieroitus tapahtuisi noin 3-7 vuoden iässä - näin monet luonnonkansat tekevätkin. _maito_hampaatkin vaihtuvat vasta silloin. ;) Joten tuo 2 v-ikäkin on periaatteessa aikaisin.

On niitä syitä varmaan vielä enemmänkin. Ja minusta imetys on niin helppoa - ruoka on aina heti valmiina ja mukana. ;) Yöimetyksetkään eivät haittaa, kun lapsi nukkuu vieressämme parisängyssä.

Jos alkaisin aktiivisesti vieroittaa, yrittäisin varmaan vähentää päiväimetyksiä ensin, siis niitä jotka ovat lapselle "vähemmän tärkeitä". Touhutessa ei niin aina muista koko maitoa. Mutta kukin tavallaan.

Lehmänmaitoa olen antanut maistaa, mutta ei ole tykännyt enkä koe sitä niin tarpeelliseksi, kun tyttöhän saa vielä parempaa maitoa, juuri hänelle räätälöityä. Juustoa, jugurttia yms. syö kyllä.

Meillä poika, 1v2kk, nukutetaan edelleen tissillä ja heräillään useamman kerran yössä. Tästä huvittaisi jo eroon, mutta miehen vuorotyön vuoksi jäänyt vieroittamiset tekemäti... Miestäkin harmittaa, ettei voi lasta nukuttaa, tuo on semmoinen sissi että valvoo tuntitolkulla keskellä yötä ellei äiti ole paikalla maitobaarinsa kanssa.
Olen kuitenkin nauttinut imettämisestä, ja tavallaan kai itsekin pidän tuota yösyömisen tapaa yllä ottamalla lapsen melko helposti tisulle, toisaalta kyse on vain siitä että haluan itse nukahtaa mahdollisimman pian. Marisevaa lasta heijatessa hermostuu aina sen verran että adrenaliinit nousee ja kohta itse pyörii tuntitolkulla kun muksu tuhisee tyytyväisenä ja maiskuttelee.
Olisin kyllä jo valmis luopumaan imettämisestä ja kipittämään liiviostoksille! Kaipaan pienempiä tissejäni.

Minustakin on muuten aika hassua, että pienille heti suositellaan rasvatonta maitoa! Ei ihme ettei maistu, onhan äidinmaito ja korvikkeetkin aika tuhtia tavaraa. Vähän sama kuin jos ensin olet herkutellut korvapuusteilla jotka vaihdetaan ykskaks vesirinkeleihin...

*Muoks* Niiiiiin ja sitä piti vielä kysymäni että onko muita taaperoimettäjiä jotka vielä odottelevat kuukautisiaan??? Alkaa kohta hirvittää, että menikö mussa jotain rikki synnytyksessä vai pitääkö kipittää apteekkiin pissatikkuostoksille :eek: ... lisäisin vielä, ettei pikkukakkonen ole suinkaan suunnitelmissa ihan hetikohtakaan.

tutkimusten mukaan yli 6kk ikäinen vauva ei tarvitse maitoa yöllä. siitä on vain tullut tapa tai riippuvuus, josta kyllä uskaltaa lapsen vierottaa. esim unikoulun yhteydessähän tämä käy näppärästi. eikä se haittaa vaikka lapsi vähän protestoikin tätä vieroitusta vastaan. lapsi ei tästä kärsi. se on loppujen lopuksi aika pieni pettymys lapselle. jotkut vauvat lopettavat itse yösyötöt, mut tähän ei välttämättä kannata luottaa. jos vain itse jaksaa, niin voihan sitä vauvaa imettää vaikka kaksi vuotiaaksi. mutta lähinnä vauva käytää äitiä vain elävänä tuttina.. meillä vauva alko 6kk iässä niin selkeästi käyttämään mua tuttina 2h välein enkä millään jaksanut semmoista elämää. sitten käytetttiin semmoista lempeää unikoulua, jossa ei huudateta lasta yksinään sängyssä, ja vauva alkoi nukkumaan 12h putkeen!

hep hep hep....esimerkiksi Pantleyn kirjassa sanotaan että alle vuoden ikäinen lapsi voi tarvita yhden yösyötön yössä (amerikkalaiset useat lastenlääkärit ovat tulleet tähän tulokseen useissa tutkimuksissa joten ei ole mitään huuhaata), useinmiten aamuyön tunteina. Joten eipä mennä nyt julistamaan näitä "vauvakouluttajien" (mihin luen kaikki sata vuotta vanhat suomalaisen neuvolan opit joita ei näköjään viitsitä päivittää, ja kun suomalainen neuvola on täynnä noita 50-vuotiaita mummoja jotka tyrkyttää niitä hemmetin 50-luvun oppeja) että 6 kk vauva EI TARVITSE yöimetystä..kantsii ihan ensiksi muistaa sellainen pieni ja helppo fakta että kaikki lapset on erilaisia, joku voi pärjätä 6 kk ilman yösyöttöjä, mutta on myös vauvoja jotka tarvitsevat vielä silloin 1-2 yösyöttöä. Äiti kyllä tietää syökö lapsi nälkäänsä vai lussuttaako muuten vaan.

On se kumma jos jokainen ihmislapsi laietaan samalle viivalle kuin eläimet jonkun maagisen päivän mukaan...tänään täytit 6 kk ja nyt ei maitoa tipu. Hohhoijaa...järkeä kouraan sisaret.

No joo vähän kärjistäen hih hih B)

Ei kai nyt kukaan niin tahvo ole, että pitää tuota, ettei yli 6kk tarvitse maitoa yöllä, minään raamatun sanana. Toki jokainen äiti lukee oman lapsensa. Mutta suurin osa yli 6kk ikäisistä pärjää ilman syöttöjä. Kaikki tuttuni ovat tämän myös huomanneet. Mut jokainen äiti tekee just niin kuin parhaaksi katsoo. Eikä lasten kans ole mitään tiettyjä sääntöjä mitä noudatetaan. Jokainen äiti tekee parhaansa ja se yleensä riittää.

Yhteistyössä