ylen syömiseen apuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oikeasti epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mut enpä oo vielä hakenu sitä pitsan palaa :D
Aamulla sen kumminkin syön vaikka pitäis jättää se lounaaksi...
Vastusta kiusausta :) Ei tähän aikaan enää tarvitse mitään syödä :) Laita se pakkaseen nyt, niin et voi aamulla syödä (ainakaan ilman ylimääräistä vaivaa). Aamulla sitten nappaat mukaan sen kun lähdet töihin, se sulaa sopivasti lounaaseen mennessä... ja puolet lautasesta ainakin täyteen salaattia tai vihanneksia!

Toi olikin hyvä vinkki. Oon vielä kotona, kuopus on 11kk. Jännä ettei raskausaika paino noussut kuin pari kiloa, mut nyt kun imetän niin heti lähti taivasta kohti. Eli mun pitäis vissiin olla koko ajan raskaana... :D

Oletko ap kuullut tällaisesta kuin Binge Eating Disorder eli BED, on hyvin yleinen syömishäiriö sairaalloisen lihavilla ihmisillä ja lukemani perusteella voisi mahdollisesti myös olla sinulla.

Tässä olisi googlella haettuna:

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Binge+Eating+Disorder&btnG=Hae&meta=lr%3Dlang_fi

Suosittelen että tutustut. Uskon että oloasi helpottaisi jos "sairaudellasi" olisi jokin nimi ja tavallaan voi olla helpompi tarttua ongelmaan ja ottaa askel kohti parantumista ja terveellisempää elämää. Jos itsestäsikin tuntuu että ko sairauden oireet pätisi myös sinuun niin sun kannattaa jutella lääkärin kanssa. Ihan vaikka omalääkärin ja pyytää sitten lähettä psykologille jne. Täällä palstallahan kukaan ei pysty diagnoosia tekemään mutta uskoisin oikeasti että tuo BED voisi koskettaa myös sinua.

Sympatiani ovat puolellasi, ymmärrän oloasi koska itselläkin riittää tuota kannettavaa ja kyse ei ole mistään pikku painosta. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Peikkopojan Kylkiluu:
Sori noista kirjoitusvirheistä, koetin parhaani mukaan fiksailla niitä.. :ashamed: :ashamed:

En aivan tunnistanut itseäni...
Mulla lähinnä kyse siis ylensyömisestä, ei ahmimisesta. Tai no miten määritellään ahmiminen? Siis en yhdellä kerralla syö kaikkea, mutta kun mahaan tulee vähänkin tilaa olen heti syömässä lisää. En tiedä ymmärrätkö mitä yritän selostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Peikkopojan Kylkiluu:
Sori noista kirjoitusvirheistä, koetin parhaani mukaan fiksailla niitä.. :ashamed: :ashamed:

En aivan tunnistanut itseäni...
Mulla lähinnä kyse siis ylensyömisestä, ei ahmimisesta. Tai no miten määritellään ahmiminen? Siis en yhdellä kerralla syö kaikkea, mutta kun mahaan tulee vähänkin tilaa olen heti syömässä lisää. En tiedä ymmärrätkö mitä yritän selostaa?

Kyllä tuo on ahmimista.

T: entinen syömishäiriöinen

Eihän nuo oireilut ole ihan lukkoon lyötyjä, siis että tismalleen pitää ne ja nämä ja nuo oireet olla että voisi sanoa että kyseessä on se ja se syömishäiriö. Oikeastaan syömishäiriöitä on monenlaisia ja niiden erot ovat välillä hyvinkin häilyviä. Usein näkyykin tuo termi "epätyypillinen syömishäiriö", johon niputetaan usein sellaiset tapaukset, jotka eivät kunnolla täytä jonkun tietyn häiriön kritiirejä. En nyt siis lähde väittämään että sulla olisi syömishäiriö, mutta toisaalta ei sitäkään mahdollisuutta välttämättä kannata pois sulkea ennen kuin asiaa on tutkittu.

Jos haluat niin laita mulle yytä, voisin jutella enemmän näistä asioista sitä kautta. Lähden kuitenkin (tänään aamulla klo7) mökille ajelemaan perheen kanssa ja tullaan vasta sunnuntaina takasin. Eli olen poissa palstalta, mutta maanantaina taas paikalla eli siis ei kannata ihmetellä jos ennen sitä ei kuulu vastausta. :)

niin voiko siitä ahmimishäiriöstä parantua ilman terapiaa? olisiko kellään mitään kokemuksia tai vinkkejä? se terapia on niin kallista ja aikaa vievää, lisäksi jotkut terapeutit eivät ole kovin perillä bed:istä...

Aapeelle tsmiä. Jos laihduttamine ja terveessä painoindexissä pysyminen olis helppoa, maailmassa ei olis lihavia ja ylipainoisia ihmisiä. Mulla on kanssa kauhea ahmimisrefleksi. Jos päätän syödä vähän päätös pitää. Mutta jos luiskahda mässyn puolelle niin taivas että voin syödä. Vaikka suolakeksipaketin. Suklaapussin (fanipaloja). Ja kun olen ihan oksennukse partaalla nii vielä laskee ja ihan kaikki.

Nyt on ihan kauhee tilanne kun olen ollut flunssassa. En pääse vesijuoksuun ja tulee sitten ahmittua. Kun tervehdyn niin alan taas käydä uimahallilla. Ja syödä terveellisesti. Mut sitä ennen...

Alkuperäinen kirjoittaja Villasukka:
Just noin! Kaupassa mun kontrolli vielä pelaa joten kuten, mut jos vaikka kaapissa on keksiä "vierasvarana" niin kyllä mä ne itse ,syön!! Ja kun mies ottaa kaupassa karkkia en voi olla ostamatta itsellenikin. Eli miehen vika kun oon läski...
Joo, mullakin on tapana syyttää miestä, mutta ei se retku suostu ottamaan vastuuta, vaikka tapaus on ihan selvä :laugh: :kieh:

no eihän ketään muuta voi oikeasti syyttää kuin itseään että on lihava... :) tuosta hiilarittomasta ruokavaliosta sen verran että sillä kyllä laihtuu mutta itse en pysty kovin kauaa noudattamaan sitä. tulee hirvittävät pasta, pizza, vaalea leipä -himot. mulle sopii paremmin peruna, ruisleipä, vihannes, vähärasvainen liha ja kala -linja ja oon sillä laihtunu nyt reilun kuukauden aikana 6 kiloa.

kaikki huonot ruoat heti pois asunnosta! korvaa leivät tummalla leivällä,tavalliset jauhot täysjyväjauhoilla (itse tein niistä ja grahamruisjauhosta pizzapohjan,hyvää tuli ) makaronit ruispastaksi tai täysjyväksi. kaikki juustot min.17% raejuustoo,rasvatonta toki,rasvatonmaito.. kanaa,vähärasvaista jauhelihaa...ei valmisruokia,kamala määrä rasvaa. korvaa margariini kevyellä levitteellä. paljon vihanneksia,pakestealtaassa on kruunusekoitus,paista,keitä..korvaa perunan. katso aina ravintotiedot! laita ylös mitä syöt ja laske kalorit,hiilarit ja rasvat. pidä hiilarit alle 200g päivässä ja rasvat max 40g päivä. lähde liikkeelle,aluksi voit liikkua vaikka 15minuuttia kerrallaan. ostoslista kauppaan,älä osta muuta kun mitä listassa on. ei nälkäsenä kaupaan. kun laihduttaa pitää se sisäistää,et voi napsia rasvaisia ruokia. uudet maut vaatii monta maistamiskertaa,kevyt ruoka ei maistu hyvälle päivässä. alotat jo tänään vaikka oisit mässäilly,ei ens maanantaina! ja hei,sullon aina nälkö kun syöt nopeita hiilareita,eli valkoisia jauhoja yms.

Minä muuten kadehdin aivan kamalasti sellaisia ihmisiä jotka syövät "luonnostaan" niin että pysyvät normaalipainossa. Jos minä en laske kaikkia syömisiäni, niin paino alkaa aika nopeasti nousemaan sellaista 1 kg/kk, vaikka söisin ihan vaan "normaaliruokaa" enkä mitään herkkuja. Ja meillä ei ole vuosiin juotu muuta kuin rasvatonta maitoa, ja tummaa pastaa ja tummaa riisiä... Jos vielä sorrun joskus valmisruokiin, niin sittenhän se paino vasta pompsahtaa. En vaan pysty syömään itselleni sopivia määriä, vaan aina menee enemmän kuin nähtävästi olisi tarve. Rasittavaa miettiä näitä asioita aina :(

Täällä myös yksi kohtalotoveri lisää.

mikä asiassa on raskainta niin se että jatkuvasti ihmiset luulee ettei lihavat osaa laihduttaa tai syödä oikein. kyllä tieto on hallussa ja paljon on laihdutettu ja lihottu, se vaan se himo pistää syömään. olen tällä hetkellä karkkikoukussa ja karkkia menee joka päivä. haluaisin aloittaa laihduttamisen, mutta se tuntuu niin vaikealta kun motivaatiota ei ole tarpeeksi. tämä on kuin alkoholismi :/

Mä onnistuin lihottamaan itteeni sellaisen seitsemän kiloa puolessa vuodessa, koska olin niin turkasen väsynyt. Mä en jaksanut lähteä lenkille, vaan iltakierros alkoi olohuoneesta ja päättyi jää-, ruoka- tai pakastekaapin kautta keittiöön.

Mä olin kyllä epäillyt jo vuosia (ja kiloja) sitten itselläni uniapneaa, mutta hoitoonhaku tyssäsi yhdesti terveyskeskuslääkäriin, joka ei sit lähettänyt mua monestakaan syystä eteenpäin: liian nuori, liian vähän ylipainoa, ei vikaa sokereissa eikä verenpaineissa, haluttomuus hoitoon (ylipainehoito). Lisäksi hän vaan sanoi että kaikki ihmiset kuorsaa joskus.

Nyt oli eri lääkäri, olin valmistautunut paremmin oli enemmän ylipainoa ja raskausaikoina seurattiin sekä sokereita että verenpainetta. Hän lähetti minut unitutkimukseen, josta diagnoosina vaikea uniapnea (unenaikaisia hengityskatkoja). Nyt on sitten uunituoreena ylipainemaski kotona ja elämä alkaa näyttäytyä virkeämpänä. Aivan superihanaa kun ei aina väsytä!Siis lähes käsittämätöntä olla virkeä, tälläistakö se on?

Lääkäri tahtoo multa 15 kg pois. BMI 25:een mulla on matkaa kai 25 kg, mutta mun ruumiinrakenteella se ei ole järkevä tavoite; on mielettömän leveät hartiat ja tosi pitkä selkä. Minusta 15 kg on ihan hyvä arvio. Nyt vaan yritän saada iltasyömiset kokonaan pois (porkkanaa, kaalia tms saa syödä) ja pitää säännöllisen ruokailurytmin sekä annoskoot kurissa. Nyt kun väsymys ei levitä pehmeää peittoaan jokaisen päivän ylle, nyt kun en tarvitse aivan yhtä monta tuntia unta kuin omat lapseni ja kun mieskin on päätökseeni tyytyväinen, niin kyllä se tästä!

Mut eka viikko vasta menossa :D

Mun tuli vaan mieleen, että onko ap kovin väsynyt? Mitä enemmän ylipainoa on, sitä todennäköisempää on myös uniapnea.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:
Mun tuli vaan mieleen, että onko ap kovin väsynyt? Mitä enemmän ylipainoa on, sitä todennäköisempää on myös uniapnea.

Olen väsynyt, ainakin välillä. Kuorsaan ainakin ja välillä niin kovaa et herään siihen itse :( Mut tuosta uniapneasta en tiedä.

Niin kuin joku kirjoittikin tämä on kuin alkoholismi, jos rupeaa tekemään mieli jotain keksin aina hyviä syitä miksi saan syödä. Sitä on varmaan vaikea ymmärtää jos ei oo itse kokenu?!

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
yleisradiolla tietävät, että suunnittelet niiden syömistä!! siis oikeesti, opetelkaa edes alkeellisemmat yhdyssanat, jooko?

Mua kiinnostais tietää, että jos joku syö ylen, niin eikö sit enää kenenkään tarvi maksaa tv-lupaa?

Alkuperäinen kirjoittaja viekku:
Alkuperäinen kirjoittaja ???:
yleisradiolla tietävät, että suunnittelet niiden syömistä!! siis oikeesti, opetelkaa edes alkeellisemmat yhdyssanat, jooko?

Mua kiinnostais tietää, että jos joku syö ylen, niin eikö sit enää kenenkään tarvi maksaa tv-lupaa?
Ylen syömisen jälkeen seuraa Ylen antaminen, joten ei se Yle ja tv-luvat mihinkään katoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:

Olen väsynyt, ainakin välillä. Kuorsaan ainakin ja välillä niin kovaa et herään siihen itse :( Mut tuosta uniapneasta en tiedä.

Niin kuin joku kirjoittikin tämä on kuin alkoholismi, jos rupeaa tekemään mieli jotain keksin aina hyviä syitä miksi saan syödä. Sitä on varmaan vaikea ymmärtää jos ei oo itse kokenu?!

Myös voimakas kuorsaus on syy hakeutua hoitoon! Mullekaan kukaan ei osannut kertoa kuin että kovaa kuorsaan. Edes unitutkimuksen yöhoitaja ei osannut sanoa hengityskatkoista ennenkuin tulosti yön nukkumisraportin. Ja niitä katkoja oli kuitenkin päälle 40 kpl/h.