Mä onnistuin lihottamaan itteeni sellaisen seitsemän kiloa puolessa vuodessa, koska olin niin turkasen väsynyt. Mä en jaksanut lähteä lenkille, vaan iltakierros alkoi olohuoneesta ja päättyi jää-, ruoka- tai pakastekaapin kautta keittiöön.
Mä olin kyllä epäillyt jo vuosia (ja kiloja) sitten itselläni uniapneaa, mutta hoitoonhaku tyssäsi yhdesti terveyskeskuslääkäriin, joka ei sit lähettänyt mua monestakaan syystä eteenpäin: liian nuori, liian vähän ylipainoa, ei vikaa sokereissa eikä verenpaineissa, haluttomuus hoitoon (ylipainehoito). Lisäksi hän vaan sanoi että kaikki ihmiset kuorsaa joskus.
Nyt oli eri lääkäri, olin valmistautunut paremmin oli enemmän ylipainoa ja raskausaikoina seurattiin sekä sokereita että verenpainetta. Hän lähetti minut unitutkimukseen, josta diagnoosina vaikea uniapnea (unenaikaisia hengityskatkoja). Nyt on sitten uunituoreena ylipainemaski kotona ja elämä alkaa näyttäytyä virkeämpänä. Aivan superihanaa kun ei aina väsytä!Siis lähes käsittämätöntä olla virkeä, tälläistakö se on?
Lääkäri tahtoo multa 15 kg pois. BMI 25:een mulla on matkaa kai 25 kg, mutta mun ruumiinrakenteella se ei ole järkevä tavoite; on mielettömän leveät hartiat ja tosi pitkä selkä. Minusta 15 kg on ihan hyvä arvio. Nyt vaan yritän saada iltasyömiset kokonaan pois (porkkanaa, kaalia tms saa syödä) ja pitää säännöllisen ruokailurytmin sekä annoskoot kurissa. Nyt kun väsymys ei levitä pehmeää peittoaan jokaisen päivän ylle, nyt kun en tarvitse aivan yhtä monta tuntia unta kuin omat lapseni ja kun mieskin on päätökseeni tyytyväinen, niin kyllä se tästä!
Mut eka viikko vasta menossa
Mun tuli vaan mieleen, että onko ap kovin väsynyt? Mitä enemmän ylipainoa on, sitä todennäköisempää on myös uniapnea.